Har ni som säljare givits chansen att själva bedöma och eller byta denna fördelare?
Går ju inte att köpa en bil och sedan gå tillbaka med en räkning på ett nytt avgassystem, firman måste ju få en chans att titta på felet och att laga själva.

Unket och sjukt, synd att ni kommer att bo nära.

Protte

prototypen skrev:
Har ni som säljare givits chansen att själva bedöma och eller byta denna fördelare?
Går ju inte att köpa en bil och sedan gå tillbaka med en räkning på ett nytt avgassystem, firman måste ju få en chans att titta på felet och att laga själva.

Unket och sjukt, synd att ni kommer att bo nära.

Protte
Jo, exet har varit där och tittat en gång. Så vi har säkert haft möjlighet till det. Frågan är bara om det verkligen är vi som säljare som ska stå för det.

peternicklas
Om nu exet har varit där så får han väl först prata med dig innan han bestämmer om ni ska betala det.

Har du skriftligen bestridit reklamationen ?

Med tanke på storleken på beloppet så tror jag att du vid en tingsrättsförhandling riskerar max 500 spänn extra kostnaden (vid så kallade "småmål" så kan den som vinner målet inte så så mycket rättegångskostnader ersatta) så jag skulle hälsa dem att "Vi ses i tingsrätten".

Ditt ex. kan knappast ingå avtal för din räkning heller.

• Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
Bestrid skriftligt. De får väl se det som en halv seger om de lyckas blåsa ditt ex på hälften.

Och skulle han återkomma efter att han fått hälften från ditt ex. är det väl bara att hävda att 50 % är en rimlig åldersavskrivning.

Redigerat:
Dynah skrev:
Fortsättning följer:
Hej,imorgon måndag den 28 januari 2013 kommer vi att köpa en golvvärmefördelaretill en kostnad på 4750:- och kommer att installera den själv.
Förväntar mig att ni betalar denna summa till mig på kontonr:Seb 5251XXXXX snarast.
X har meddelat att han betalar halva summan och godkänt dennareklamation.
X eftersom vi inte fått någon skriftlig återkoppling påreklamationen så förutsätter vi att du betalar resterande halvan.
Era kostnader blir 2375 kr/per person. Arbetskostnadenstår vi för.
Inbetalningarna som görs kommer att bekräftas via mail.

MvhX och X

Man skickar inte krav på det här sättet.
Om jag vore dig så skulle jag inte svara eller åtminstone ta allting.
Och det börjar bli hög tid att kontakta en Jurist eller Advokat.

Mikael_L
kindvall skrev:
Och skulle han återkomma efter att han fått hälften från ditt ex. är det väl bara att hävda att 50 % är en rimlig åldersavskrivning.
Det skulle inte jag.
Jag tror att det bästa är att inte snacka om några detaljer alls, och inget utom kärnfrågan.
Så jag skulle helt enkelt bara avvisa kravet med hänvisning till att kraven är fel ställda eller på felaktiga grunder, utan att speca det speciellt mycket mer.
Ev med en hänvisning till de relevanta paragraferna i jordabalken.

Att något ska ha 50% avskrivning är en heeeelt annan fråga. Det är aktuellt först om man förlorar det hela. Att i nuläget prata om avskrivning kan nästan tolkas som ett medgivande till felet i fråga.

edit:
Och anmäl mäklaren.

Redigerat:
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Mikael_L
Andy78 skrev:
Man skickar inte krav på det här sättet.
Om jag vore dig så skulle jag inte svara eller åtminstone ta allting.
Och det börjar bli hög tid att kontakta en Jurist eller Advokat.
Jag tycker inte det är dags för någon jurist än. När motparten har skaffat en så är det dags.

Men däremot är det nog smart att vara snål med information och allt annat snack. (Allt onödigt man råkar säga, yppa, lova, förneka osv har alltid en risk att vändas mot en.)
Välj en strategi för bestridande.
Håll det enkelt. Bestäm dig t.ex. för att bestridande gäller att felen inte är dolda fel enligt jordabalken och dessutom att vissa formkrav ej är uppfyllda. Speca inte dessa, utan håll motparten i ovisshet om vilka trumkort du besitter.

Upprepa detta enkla bestridande med en dåres envishet. Bollen är nu motpartens.
Sen behöver man inte göra något mer förrän det kommer en stämning, då är det dags att ringa en jurist.

Men jag tvivlar mycket på att det går så långt.

edit:
Och anmäl mäklaren.

edit2:
Om du inte redan gör så börja nu med en gång att dokumentera allt.
Spara all form av kommunikation, skriv av ev SMS t.ex. om dom inte går att spara på annat vis.
För dagbok, där du kortfattat antecknar allt, tid o datum och vad som sagts osv. Skriv dagboken bakåt i tiden också, med såpass noga du kan komma ihåg saker och ting nu. Börja idag.
Håll dagboken på faktanivå, inte känslor, om hur lessen eller så du blev osv.
Spelar iofs inte så stor roll, andra kommer inte läsa, men du kan däremot komma att behöva läsa ur den själv, och kan väl skippa allt utom fakta då.

Redigerat:
Har blivit lite förvirrad av de senaste råden jag fått. Jag har INTE svarat eftersom jag vid mitt besök hos köparna förklarade att skulle en stämning bli aktuell, först då kan de ju höra av sig. Så har nu inte skett och jag har därför inte svarat alls. Svarar jag att jag bestrider deras reklamation med hänvisning till köparens undersökningsplikt så kommer ju exet inte heller att betala. Jag fattar inte att de är så osmarta!!
Ska jag i nuläget svara dem ovanstående eller bara ignorera?

Jag ångrar ju definitivt nu att jag var så snäll och lät dem ha tillgång till huset flera veckor innan tillträdet så att de kunde tapetsera två rum. Att jag lät dem lämna utemöbler på tomten i förväg och att jag lämnat diverse föremål kvar i huset som de ville ha...

Ingen jurist härinne med området fastighetsrätt (eller vad det nu heter...) som kan råda?

Är du medlem i något fackförbund, jag har för mig att en del har gratis juridisk rådgivning till sina medlemmar. De är inga experter på det här området men kan säkert de dig lite grundläggande råd på hur du ska agera.

Villaägarna har oxå rådgiving.

Dynah skrev:
Jag ångrar ju definitivt nu att jag var så snäll och lät dem ha tillgång till huset flera veckor innan tillträdet så att de kunde tapetsera två rum. Att jag lät dem lämna utemöbler på tomten i förväg och att jag lämnat diverse föremål kvar i huset som de ville ha...
Eller att jag gick med på exet krav att sälja huset för 100.000 UNDER acceptpris...

Får väl se om Lolle vaknar.

Du skall under inga omständigheter betala något här. Du skulle behöva få rådgivning av en jurist, om det är bäst att bara ignorera kravet (det skulle jag göra), eller om du bör bestrida det skriftligen.

OM du väljer att bestrida det så skall du ge så lite detaljer som möjligt. Jag skulle i så fall skriva något i stil med att jag bestrider ansvar för ev. fel på värmesystemet.

Jag tror inte på att det är något fel på fördelaren, det var troligen inget fel på pumpen heller. Och OM det vore något fel så faller det på köparens undersökningsplikt.

Och OM det vore ett fel som ni mot förmodan är ansvariga för, så skall man tillämpa åldersavdrag på reparationen.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.