Mikael_L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och vad skulle det kosta att få detta "avrådandet" från advokaten/juristen?
Troligen mycket mindre än att driva processen och sen förlora.

• Gilla
Troberg och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Instämmer i mycket av det du skriver, men inte i ovanstående.
Vad skulle en advokat (á 2000 kr/timme) göra för nytta?
Bättre att lägga en tiondel av de pengarna på att insektssäkra bostaden.
Om man vill att säljarens dolda-fel-försäkring skall ta saneringen lär man behöva initiera någon slags juridisk process i alla fall, eller om man kan ta det över sin egen hemförsäkring. Det kändes som att TS behöver lite juridisk vägledning så man inte gör en för stor sak av det här. De som är duktiga på det här brukar inte ta på sig mål där det är utsiktslöst att vinna, det är inte bra för imagen att vara förlorande part i sådana mål.

Det framgick ju tidigare i tråden att huset var varudeklarerat. Om vi pratar om tjänsten varudeklarerat som jag tror bara erbjuds via sv. fastighetsförmedling. Så är det lite mer omfattande än bara en doldafelsförsäkring. Den tar både dolda fel och fel som besiktningsmannen gör.

Så om det nu inte går att få detta till ett dolt fel, så kanske det går att få det till att vara en besiktningsmiss, i så fall skall försäkringen täcka. Men OM så skulle ske, så tvivlar jag på att de ersätter mer än lite skadedjursbekämpning.

Redigerat:
En dolda-fel-försäkring är normalt sett något som säljaren tecknar för att skydda sig mot oförutsedda krav från köparen. Det är inget man som köpare kan åberopa, utan man ställer sina krav mot säljaren som sen får använda försäkringen om vederbörande vill och kan.
Under vissa förutsättningar kan det kanske till och med är en nackdel för dig som köpare att säljaren har den typen av försäkring eftersom du får ett försäkringsbolag som motpart istället för säljaren...
Det finns vissa undantag, t ex fastighetsbyråns varudeklaration.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Om det är Svensk Fast varudeklarerat , vet vi kanske inte helt säkert, så kan köparen kontakta försäkringsbolaget direkt, man behöver inte gå via säljaren. Köparen får ersättningen om det bedöms som ett fel, även om det är ett dolt fel. En svårighet för köparen kan vara att det är Anticimex som gör bedömningen, och det är en stark motpart med goda resurser. Frågor kring denna försäkring har varit uppe många gånger i olika trådar i detta forum.

https://www.svenskfast.se/tjanster/varudeklarerat-vid-kop/

Vilken tur att ni inte köpte ett hus på landet, ännu närmare naturen. Själv är jag uppvuxen med att höra mössen springa innanför snedtaket och diverse smådjur - inte minst myror och flugor av alla slag - som beroende på årstid invaderade det nyrenoverade huset. För att inte tala om getingar. Det är bara att förhålla sig till, vi är inte den enda levande varelsen på jorden.

I vårt topprenoverade 70-talshus bor det silverfiskar och har så gjort i 20 år. I sovrummet ramlar det då och då ner en spindel från taket också när man hållit efter dåligt. Särskilt framåt höstkanten. Visserligen är fiskarna inga med långa metspön, men stora är de. Tonårsdottern kallar dem för "sina kompisar" och de håller faktiskt ju teoretiskt efter det som vi missat att städa upp. Ingen i familjen bryr sig om dem. Farliga och äckliga ? I så fall skall ni bo i en lägenhet på 20:e våningen i en storstad, inte i ett hus.

Att demontera golvlisterna och trycka i flexibel fog i alla springor samt sedan återmontera dem är inget stort jobb. I synnerhet inte som ni har lokaliserat det mesta till en viss vägg, men att ta alla rum är gjort på en dag eller två. De kommer kanske inte försvinna helt, men det bör försvåra tillräckligt för att de skall gå att hålla efter.

Och om ni köpt ett hus i tron att det är "färdigt" och att ni inte skall behöva göra någonting själva - då bör ni nog snabbt tänka om och flytta till ovan nämnda lägenhet. För sådana hus finns inte, och att försöka hävda dolt fel och att häva köpet efter att man flyttat in för man är äcklad av (de faktiskt som ofarliga klassade) husdjuren är utsiktslöst (till skillnad från riktiga skadedjur som äkta hussvamp o.s.v.).

Lägg krutet på att täta allt som går, så kan ni få ner det till en acceptabel nivå. I synnerhet som huset är modernt borde det vara en rimlig insats.

• Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Undrar verkligen hur det här gått för TS.... Nu har det gått en vecka då det funnits tid att få svar och prata med alla parter.

Känslan är "vi betalade överpris för att komma nära jobbet". Blev till insikt att överpris inte är så bra i en sjunkande marknad. och att man nu vill dra sig ur mer av den anledningen än en silverfisk eller två...
Att betala överpris bara för komma nära jobbet är inte alltid så smart då man kanske vill byta jobb.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Hittade en som fixat problemet med en massa gift.
http://husplaner.se/bli-av-med-stor-langsprotad-silverfisk/

Försäkrings bolag i Norge som löser problemet med att göra ett undantag för fiskarn efter att dom tvingats vinstvarna
https://sakochliv.se/2018/10/17/protector-infor-undantag-silverfiskar-forsakringsvillkoren/
https://sakochliv.se/2018/10/15/angrepp-fran-silverfiskar-tvingar-protector-att-vinstvarna/

Här är även en som har haft rejäla problem
https://www.familjeliv.se/forum/thr...v-silverfiskar-i-vart-nya-hus/1/nick/79067905

Appendix Appendix skrev:
Undrar verkligen hur det här gått för TS.... Nu har det gått en vecka då det funnits tid att få svar och prata med alla parter.

Känslan är "vi betalade överpris för att komma nära jobbet". Blev till insikt att överpris inte är så bra i en sjunkande marknad. och att man nu vill dra sig ur mer av den anledningen än en silverfisk eller två...
Att betala överpris bara för komma nära jobbet är inte alltid så smart då man kanske vill byta jobb.
Synd att man aldrig får höra hur det gick om det inte gick ts väg...

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Fattar inte att så många inte har hyfs att avsluta/knyta ihop sina trådar. :(

• Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
Och hon är inte ensam!

Helle76
https://www.byggahus.se/forum/threa...m-visa-sig-va-full-med-smakryp-larver.244621/

Kvantjaget
https://www.byggahus.se/forum/threads/bluff-luftvaermepumpar-fran-vattenfall.331541/

Samt Hon som ville häva husköpet för att kommunen grävde upp gatan ett halvår efter köpet. Det finns flera exempel. Men gemensamt för dem alla, är att de var mer intresserade av glada hejarop och ömkanden än av konkreta råd. Och när de inte fick de efterlängtade ryggdunkarna. Ja, då försvann de.

Själv är jag övertygad att TS taktfast marscherar mot helvetets avgrund.
.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Och hon är inte ensam!

Helle76
[länk]

Kvantjaget
[länk]

Samt Hon som ville häva husköpet för att kommunen grävde upp gatan ett halvår efter köpet. Det finns flera exempel. Men gemensamt för dem alla, är att de var mer intresserade av glada hejarop och ömkanden än av konkreta råd. Och när de inte fick de efterlängtade ryggdunkarna. Ja, då försvann de.

Själv är jag övertygad att TS taktfast marscherar mot helvetets avgrund.
.
Har reagerat på samma sak och tröttnar mer och mer på att svara (hjälpa) i trådar där personerna verkar vara fast övertygade om det rätta redan innan de ställer frågan.

Tyvärr så går det ofta hand i hand med mycket okunskap om ämnet och en oförmåga att ta till sig argument. Och det är som du säger, får dom synpunkter som inte är "rätt" och inte ryggdunkar försvinner dom snabbt för att inte återkomma.

• Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
Säger bara pensionäspoolen och stallet ... :)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Staffans2000 och 6 till
  • Laddar…
Hur har det gått för dig TS?
Vi bodde i ett hyfsat nytt radhus för ett par år sedan, byggt 3-4 år tidigare.
Iaf så såg jag en silverfisk en dag, när vi precis flyttat in, en långsprötad äcklig en. Kröp fram på min nyfödda sons leksak.. vidrigt. Efter det så såg man ju bara fler och fler men oftast inte mer än ett par om dagen. Min man läste sig till att de även verkade komma utifrån och de höll ofta till vid entrédörren. Provade fällor från anticimex som kanske tog en eller två.
Iaf så skulle vi resa utomlands i en månad och när jag och barnen stod utanför och väntade på taxin kröp min man runt och sprutade radar vid varje golvlist ;-) När vi öppnade dörren en månad senare låg det hundratals döda silverfiskar överallt på golvet, bland de äckligaste jag någonsin varit med om! Min man småräknade medans han dammsög upp dom men slutade vid 450 nånting.
Bor i ett annat hus idag, utan silverfiskar. Men ville även säga det att innan radhuset bodde vi i en lägenhet byggd 2007 och i det huset har de idag stora problem med silverfiskar (inte när vi bodde där), tror att de kan finnas lite överallt nuförtiden. Jäkligt äckliga i vilket fall.

Men du måste ju skriva om det funkade med radarn eller inte! Blev ni av med dem?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.