Nyfniken Nyfniken skrev:
Men du måste ju skriva om det funkade med radarn eller inte! Blev ni av med dem?
Kort historia lång. Läste att det tog typ 2 månader för äggen att kläckas och att dessa kunde klara sig från radarattacken. Så två månader senare sprayade vi igen och då kom ytterligare en del fram, flesta ganska små men även nån jätte. Kanske 20-tal totalt ”bara”. Det blev aldrig så illa som det var i början men problemet försvann aldrig helt, antagligen pga att det var radhus. Alla i samtliga 8 längor (4-5 hus i varje) hade problem men de flesta verkade tycka att det var ett icke-problem.

Så svaret är: Nej inte helt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
R Ruddelidutt skrev:
Kort historia lång. Läste att det tog typ 2 månader för äggen att kläckas och att dessa kunde klara sig från radarattacken. Så två månader senare sprayade vi igen och då kom ytterligare en del fram, flesta ganska små men även nån jätte. Kanske 20-tal totalt ”bara”. Det blev aldrig så illa som det var i början men problemet försvann aldrig helt, antagligen pga att det var radhus. Alla i samtliga 8 längor (4-5 hus i varje) hade problem men de flesta verkade tycka att det var ett icke-problem.

Så svaret är: Nej inte helt.
Kunde dock gå veckor mellan att man stötte på dom och de flesta normala hade nog inte sett dom de sista gångerna men man utvecklar efter ett tag ett särskild silverfisk-öga där man ser på en gång något glimrande som rör sig märkligt ryckande. Så äckligt.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
hej och välkommen till forumet
det hjälper nog både dig själv och oss som ska försöka svara dig om du försöker hålla isär begreppen. Häva köpet kan nu vanligtvis göra utan anledning mellan det att du har betalt handpenning och ca 2 veckor framåt eller annan tid som ni avtalar om. Det brukar kallas öppen besiktningsklausul eller liknande men är i princip som ett öppet köp. Efter denna tid, och efter tillträde som jag förstår att ni har fått är detta inte längre en möjlighet. Att åberopa dolda fel är inte samma sak som att häva köpet utan mer en process om vem som ska betala / åtgärda ett fel som var dolt och inte gick att upptäcka vid köp. Har personligen väldigt svårt att se att silverfiskar i sig utgör ett dolt fel. Däremot kan det ju vara så att en ev bakomliggande orsak kan vara dold fel. Men då behöver ni reda ut varför silverfiskarna finns där. Kanske kan du lägga upp mer info, var hittar ni dom etc?

Tror du borde lära dig att hålla isär begreppen innan du ”hjälper” andra du borde också läsa på lite innan du ”förklarar” vad som gäller.

Tack för ordet.

@Implor Hur har det gått? Fick du någon lösning på problemet?

Mikael_L
B byggauut skrev:
Tror du borde lära dig att hålla isär begreppen innan du ”hjälper” andra du borde också läsa på lite innan du ”förklarar” vad som gäller.

Tack för ordet.
Vad var det för fel i olofh's text? :thinking:

G
Vore kul att höra om du lyckades häva köpet även om det verkade vara ganska sbårt.

Ja en uppdatering från ts kan hjälpa andra med samma fråga.

J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad var det för fel i olofh's text? :thinking:
Tycker också den såg korrekt ut. Känslig tå kanske?

O olofh skrev:
Häva köpet kan nu vanligtvis göra utan anlednin
Det man kanske kunde invända mot är väl detta. Kanske inte fel i sak, men man får vara noga med att få med en öppen besintbingsklausul i kontraktet. Det ingår inget "öppet köp" med automatik.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det man kanske kunde invända mot är väl detta. Kanske inte fel i sak, men man får vara noga med att få med en öppen besintbingsklausul i kontraktet. Det ingår inget "öppet köp" med automatik.
Blir lite osäker på vad du vill uppnå med ditt citat? Meningen efter skrev jag ju ”Det brukar kallas öppen besiktningsklausul eller liknande men är i princip som ett öppet köp.”

Edit: Gått lång tid sen tråden var aktiv så insåg nu sammanhanget. Bra inspel där

Stängde av bevakningen av tråden då ts inte verkade vilja ha hjälp framåt utan körde ett spår. det verkar ha fortsatt så lämnar nog igen om inget nytt i sak tillkommer. Ts verkar väl ha gått vidare? Kanske med en renovering...

Redigerat:
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ah! Läste lite mer noggrant nu. Är med på vad du menar. Men som sagt. Det hjälper nog inte ts. Köpte vi huset eller? :)

Kan ge en liten uppdatering.

Ohyran är kvar.

Haft Nomor och sanerat två gånger. En gång med bespruta lister och en gång med dimmning (båda plan). Dom ska komma tillbaka en tredje gång också.

Det som händer är att jag hittar döda. När giftet slutar verka så hittar jag levande. Sista 10 dagarna så har jag nästan bara hittat levande så är dags att spruta igen. (man får inte vara där på 24h efter så är ganska omständligt med gravid sambo och husdjur)

Tätat alla lister i radhuset. Detta kanske skapar andra problem i framtiden men det får jag lösa då. Innan tätning har jag fyllt upp med kisel pulver både vid golvspringan och under listen när den sätts tillbaka.

Fått en jurist och rättshjälp men i praktiken är det omöjligt att häva(enda praxis som finns är husbockar). Det som går är att häva sänkt pris och skadestånd (spåret just nu).

Processen kommer ta ca 2 år.

Så nu när man är fast med skiten så är det lika bra att försöka få det som bra som möjligt.

Tanken nu är att täta eluttag och alla andra hål i väggen. Nät på in/utluft funderar jag också på.

Jag fattar inte riktigt vart dom kommer ifrån just nu. Ska vara 100% tätt kring listerna.

• Gilla
Luc Reiner och 3 till
  • Laddar…
Eluttagen har väl petskydd?

Skönt att du har börjat fokusera på att lösa problemet, lycka till!

I och med att de är skygga och gömmer sig när du tänder ljuset så är det kanske lättare att dokumentera var de tar sig in/ut om du placerar en mörkerseende kamera (med minneskort eller nätverkskamera) mot ställen där du misstänker att de kommer in och spelar in och kollar i lugn och ro.
Troligtvis behöver du ha kameran rätt nära för att se dem riktigt tydligt, men om du på det viset kollar en ventil eller några meter golvlist per natt borde du rätt snart ha koll på deras (och husdjurens) rörelser.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Om det är jordade uttag så räcker det med dom ”små” springor som blir runt jordblecken för att bla silverfiskar ska kunna ta sig ut från dosan till rummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.