Intet Intet skrev:
Men att insistera på att vi skall betala för att ta livet av en grävling som bökat lite
Jag har inte sett någon som insisterar. Däremot någon som frågar om vad som gäller och dessutom verkar irritera sig på att kommunen bryter utlovade löften om att höra av sig. Det skulle jag med irritera mig på.
 
  • Gilla
maxmsm och 5 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag skulle tro att det är ett totalförbud för säkerhets skull, som så ofta annars i svensk lagstiftning. Istället för att gå in i detalj på vad som är förbjudet (hetsa kamphund mot grävling), drar man till med storsläggan och förbjuder all förflyttning.

Att bli instängd i en fälla är alltid stressande för ett djur, och för min del tror jag att grävlingen föredrar att bli utsläppt i en främmande skog jämfört med att avsluta instängningen med att bli skjuten.
Grävlingen har inget begrepp om framtiden, så det mest etiska är att minimera lidandet så snart som möjligt.

(Jag ogillar också snutteprogram som när man på tv visar att man tar in vilda djur till veterinär, om inte djuret har ett särskilt värde bör det avlivas på plats).
 
  • Gilla
ErOg och 1 till
  • Laddar…
B
Grävlingsfälla och kontakta en jägare som tar hand om problemet, det är skyddsjakt när det är runt byggnader.
 
  • Gilla
Kire_78
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Grävlingen har inget begrepp om framtiden, så det mest etiska är att minimera lidandet så snart som möjligt.
Sakta i backarna. Nu är du ute och seglar. Huruvida de har "begrepp om framtiden" vet du inte mycket om. Än mindre vet du om grävlingars syn på etik. Eller menar du att det är en praktisk ursäkt för dig?
 
  • Gilla
  • Haha
ErOg och 4 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Grävlingen har inget begrepp om framtiden, så det mest etiska är att minimera lidandet så snart som möjligt.
Det mest etiska i det här sammanhanget är "leva och låta leva". Det är faktiskt inte grävlingen som lider av den uppkomna situationen, det är TS. Men, ja...nä just det.
 
  • Gilla
Penguinbeard och 1 till
  • Laddar…
På skogen hemma har ägaren sätt upp något likande dessa.
Här har både grävling vildsvin rådjur härjat.

Men efter dom sätt upp dessa så tomt.
Bara för skojs skull tog jag bort dom en vecka.
Rådjuren hade rensat rent med äpplen.
Montera tillbaks inget är rört.

https://www.skadedjursbekampning.nu/produkt/Djurskramma-Allround
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det mest etiska i det här sammanhanget är "leva och låta leva". Det är faktiskt inte grävlingen som lider av den uppkomna situationen, det är TS. Men, ja...nä just det.
Att nämna "etik" som orsak till att döda djur som letar mat. Är inte det väldigt oetiskt?
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Nissens
A AG A skrev:
Efter att jag fångat dem i fälla, så lägger jag den bara på rygg. Sen lägger jag tändern över strupen och biter så hårt jag kan.
Mycket smidigt!
Smidigt, men olagligt. 😉
 
Nissens
Intet Intet skrev:
Att nämna "etik" som orsak till att döda djur som letar mat. Är inte det väldigt oetiskt?
Nej, det är det absolut inte. Etik är något helt annat.
 
  • Gilla
ErOg
  • Laddar…
Nissens
B Boan skrev:
Grävlingsfälla och kontakta en jägare som tar hand om problemet, det är skyddsjakt när det är runt byggnader.
Du har verkligen ingen koll…
 
  • Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Inga fler kommentarer från min sida eftersom det här går ju åt fel håll. Och att någon som inte har någon aning om hur läget är här på plats ändå vet att jag har 100% fel - ja, det gör att jag avstår från sådana frågor framöver. Det blir ju skrattretande.
Men än en gång till er som kom med konstruktiva bidrag: Stort tack!
 
  • Gilla
  • Haha
ErOg och 7 till
  • Laddar…
Nissens
J Juanito skrev:
Inga fler kommentarer från min sida eftersom det här går ju åt fel håll. Och att någon som inte har någon aning om hur läget är här på plats ändå vet att jag har 100% fel - ja, det gör att jag avstår från sådana frågor framöver. Det blir ju skrattretande.
Men än en gång till er som kom med konstruktiva bidrag: Stort tack!
Det är konstruktivt att stängsla in sin egna tomt. Grannarnas tomter är inte ditt problem…

Du tycks tro att man måste ha fast stängsel överallt, men så är det inte.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
G Grannens Häck skrev:
Kan kommunen komma och avliva alla möss som vill in i husen på hösten?

*Frågar åt en kompis
Eftersom jag är rätt blödig med djur så fångar jag mina i bur och släpper ut dem vid återvinningen. Tänker att de inte orkar gå 2 km för att komma tillbaka igen.
 
  • Gilla
  • Älska
MrsBlaise och 3 till
  • Laddar…
M MrsForest skrev:
Eftersom jag är rätt blödig med djur så fångar jag mina i bur och släpper ut dem vid återvinningen.
En särdeles god egenskap 👍
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Sakta i backarna. Nu är du ute och seglar. Huruvida de har "begrepp om framtiden" vet du inte mycket om. Än mindre vet du om grävlingars syn på etik. Eller menar du att det är en praktisk ursäkt för dig?
Det är djur vi pratar om, lägg ner.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.