Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ska säga att alla jag känner till som har fått problem med grävling, t ex gryt under huset, har tagit dem i burfällor och transporterat bort dem och släppt ut dem. Säkert fel från någon juridisk vinkel men försvinner gör de.
Stort tack till er alla med era synpunkter och impulser.
Vi måste nog hitta en lösning här tillsammans.

Vilken kommun gäller det? I Stockholms kommun finns kommunala jägare, vilket jag tror är enda vägen att gå eftersom man inte får skjuta, sätta fällor mm själv som jag förstått saken. I vårt fall var det en hel släkt med 5-6 stycken som grävde sig in i krypgrunden och under plattan till garaget. Om det bara handlar om att grävlingar förstör tomten är jag inte säker på att kommunen anser det tillräckligt för att de ska avlivas.
Hur som, vi och flera i grannskapet fick sätta ut fällor och sedan ringer man kommunjägarna när man fångat en. Vi fick inget hos oss, men grävlingarna är borta så får utgå från att någon fångade dem.

• Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
galento
Här har kommunen jägare som sköter avlivning och även utlåning av fällor.
Avlivning sker med ljuddämpare så det hörs knappt och du får fånga grävling
året runt på din egen mark.

Vi har haft mkt att gjort med detta och köpte till slut en egen fälla fast vi hade
lånade fällor i flera år och även riggad åtelkamera.

Häromkring släpps ingen grävling lös utan alla avlivas. Vi köpte en Lotinfälla
och har hittills fångat sex stycken i den.

• Gilla
ErOg och 2 till
  • Laddar…
J Juanito skrev:
Hej! Nu är det minst sju tomter i närheten där grävlingar förstör gräsmattan och gräver hål och gräver upp stenar. Kommunen säger att de inte har någon jägare. Har jag fel när jag tror att kommunen har ett ansvar att hitta på en lösning och agera i alla fall? När jag ringer säger man att man hör av sig senare. Vilket de inte gör. På mina mejl får jag inget svar.
Tack för synpunkter.
juanito
Jag blir bara så himla nyfiken och måste fråga. Helt ärligt och uppriktigt: Hur i hela sjuhelsika friden kunde du få för dig att kommunen hade med djurlivet att göra?

(En kompis som jobbar på tekniska på kommunen suckar bara när sådant här kom på tal med "jaja, nittiotalisterna ringer in och vill att kommunen ska komma och ta bort myrorna som kommer krypande ur skogen" med motiveringen att "det är ju era myror".)

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Mekplatsen och 30 till
  • Laddar…
När jag växte upp var det kommunen man ringde om grävlingar och jag är garanterat inte uppvuxen på 90-talet. Skulle jag ha problem med grävling idag så verkar det logiskt att i alla fall fråga kommunen, om inte annat bör de ha kontakter som de kan hänvisa till om de tycker det är lämpligt.

• Gilla
Ankmamma och 9 till
  • Laddar…
Det är så det är att vara fastighetsägare. På fastigheten förekommer både djur, växter och svampar. De frågar sällan om lov att existera. Tur det!

Några hål i gräsmattan. I oktober. Är det verkligen ett bra skäl att nedkalla död och förbannelse över dessa grävlingar? Ärligt?

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Myrkott och 24 till
  • Laddar…
Guzzi Guzzi skrev:
Jag blir bara så himla nyfiken och måste fråga. Helt ärligt och uppriktigt: Hur i hela sjuhelsika friden kunde du få för dig att kommunen hade med djurlivet att göra?

(En kompis som jobbar på tekniska på kommunen suckar bara när sådant här kom på tal med "jaja, nittiotalisterna ringer in och vill att kommunen ska komma och ta bort myrorna som kommer krypande ur skogen" med motiveringen att "det är ju era myror".)
När jag ser vad andra har skrivit här tror jag inte att jag är ensam med sådana omöjligt konstiga funderingar. Ikke sant? Hos hos var det samma sak, senast under våren - att kommunen lånade ut en fälla där grävlingar ställde till det, och sedan kom någon för att avliva fångsten. Detta gjorde att kunde få för mig att kommunen faktiskt kan ha med saken att göra. 😉
Men som sagt, jag tackar för alla bidrag. Konstigt bara att vissa av dem låter så otroligt självsäkra ...

• Gilla
Bengt Larsson och 6 till
  • Laddar…
Nissens
J Juanito skrev:
Men som sagt, jag tackar för alla bidrag. Konstigt bara att vissa av dem låter så otroligt självsäkra ...
Så tänkte jag om dig också, att du är så självsäker på att elstängsel är omöjligt att använda, när man vet att du har 100% fel.

• Gilla
  • Älska
nissenhj och 7 till
  • Laddar…
Frågan är väl: -Varför skall kommuninvånarna betala för att du har några hål i din gräsmatta?

Vad mer skall jag/vi betala, som du är missnöjd med?

• Gilla
bruka och 5 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Vad mer skall jag/vi betala, som du är missnöjd med?
En kommun betalar för en väldig massa saker som bara ger nytta för en ganska begränsad del av kommuninvånarna. Det är liksom så det fungerar...

• Gilla
Artemisia och 16 till
  • Laddar…
Unikt namn
När man pga regelverlet har begränsade möjligheter att skjuta av skadedjur på sin egen tomt, är det väl rimligt att kunna vända sig till kommunen för den typen av frågor?

• Gilla
Artemisia och 9 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Unikt namn Unikt namn skrev:
När man pga regelverlet har begränsade möjligheter att skjuta av skadedjur på sin egen tomt, är det väl rimligt att kunna vända sig till kommunen för den typen av frågor?
Det rimliga är väl att vända sig till en jägare och köpa tjänsten tänker jag. Om man själv saknar kompetensen.

• Gilla
bruka och 2 till
  • Laddar…
J Juanito skrev:
När jag ser vad andra har skrivit här tror jag inte att jag är ensam med sådana omöjligt konstiga funderingar. Ikke sant? Hos hos var det samma sak, senast under våren - att kommunen lånade ut en fälla där grävlingar ställde till det, och sedan kom någon för att avliva fångsten. Detta gjorde att kunde få för mig att kommunen faktiskt kan ha med saken att göra. 😉
Att kommunen väljer att ha med saken att höra är inte samma sak som att de är skyldiga att ha något med saken att göra.

Vad jag förstår och kan läsa mig till så har en del kommuner den här tjänsten inom detaljplanerat område men det finns inget som tvingar dem till det.

Om du tänker efter så blir det också ganska orimligt att kommun( vi andra skattebetalare)skulle ha ansvar för allt som ställer till olägenhet på din fastighet.

• Gilla
bruka och 4 till
  • Laddar…
Fälla och bultpistol/slaktmask funkar. De får man använda även inom tätort.

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.