25 813 läst · 177 svar
26k läst
177 svar
Har kommunen ansvar att ta hand om grävlingar?
Några hål ? Det är ju inte så trevligt att komma ut på morgonen och det ser utSågspånPappspikEternit skrev:
såhär på flera ställen runt huset. Skulle du / ni gilla det ? Det gör inte vi iallafall.
Bild från våren -21.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gå ut på kvällen och pinka in ditt revir, klassiskt knep!
Nej, det är inte tillåtet.Claes Sörmland skrev:
Grävlingen ska avlivas på plats efter fångsten. Djuret får inte flyttas till annan plats, utom kortare sträckor för att avlivas. (Se 41 och 12 a §§ Jaktförordningen samt 36 § punkt 3, NFS 2018:3)
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 955 inlägg
Det är tråkigt när vilda (eller tama) djur går loss på ens trädgård, men det är fortfarande bara en estetisk skada. Jag personligen har inte en lika sträng syn på brott och straff för djur som du verkar ha. Här utdöms dödsstraff endast för den som själv dödar; mården som dödar mina höns, eller den som orsakar allvarlig funktionell skada; grävlingen som underminerar grunden på mitt hus så att det riskerar att rasa. (I det sistnämnda fallet hade jag nog kunnat fånga grävlingen i fälla och sedan transportera bort den och släppa ut i något mer glesbebyggt område.)galento skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 955 inlägg
Ja, tänka sig. Skjut mig! Eller nej, förresten, människor får man inte skjuta, för det är olagligt. Du får flytta mig till ett annat område om jag stör dig, det bör vara något mindre olagligt än att skjuta mig. Det är uppenbarligen skillnad på tamdjur, som människor, och vilda djur, som grävlingar.krillek skrev:
Efter att jag fångat dem i fälla, så lägger jag den bara på rygg. Sen lägger jag tändern över strupen och biter så hårt jag kan.Nissens skrev:
Mycket smidigt!
Att flytta djur kan låta harmlöst och kan givetvis vara mycket stressande för djuret men det finns flera andra aspekter till varför det inte är tillåtet.SågspånPappspikEternit skrev:
För att hindra handel och utnyttjande av vilda djur. Ex kan man tänka sig att just grävling är ett tacksamt djur att hetsa kamphundar emot. Nu kan polisen lagföra en person man har misstanke ägnar sig åt sådant bara genom att ertappa personen med grävlingen.
Hindra skador på annans egendom. Grannen kanske inte heller vill få sin gräsmatta uppgrävd.
etcetc...
Allvetare
· Östergötland
· 4 112 inlägg
Ja och såhär såg det ut ett antal mornar hemma hos mig vintern 2023;galento skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var inte alls trevligt att skotta 1h innan man kom iväg till jobbet.
Inte fan ringde jag till kommun och gnällde att naturen minsann gjorde mitt liv obekvämt…
Husägare
· Småländska höglandet
· 3 955 inlägg
Jag skulle tro att det är ett totalförbud för säkerhets skull, som så ofta annars i svensk lagstiftning. Istället för att gå in i detalj på vad som är förbjudet (hetsa kamphund mot grävling), drar man till med storsläggan och förbjuder all förflyttning.H hapazard skrev:Att flytta djur kan låta harmlöst och kan givetvis vara mycket stressande för djuret men det finns flera andra aspekter till varför det inte är tillåtet.
För att hindra handel och utnyttjande av vilda djur. Ex kan man tänka sig att just grävling är ett tacksamt djur att hetsa kamphundar emot. Nu kan polisen lagföra en person man har misstanke ägnar sig åt sådant bara genom att ertappa personen med grävlingen.
Hindra skador på annans egendom. Grannen kanske inte heller vill få sin gräsmatta uppgrävd.
etcetc...
Att bli instängd i en fälla är alltid stressande för ett djur, och för min del tror jag att grävlingen föredrar att bli utsläppt i en främmande skog jämfört med att avsluta instängningen med att bli skjuten.
Så kan det tydligen vara. Ibland!Alfredo skrev:
Men att insistera på att vi skall betala för att ta livet av en grävling som bökat lite I TS gräsmatta, för att några på internet tycker det! Är det liksom så det fungerar...?
Kan bli rätt dyrt när det börjar Googlas nästa gång.