Nu ska huset målas! Dock så har jag osäkerheter kring vilken typ av färg som sitter på huset. Jag har gjort sliptestet; inget damm, men inga klumpar på slippapret heller. Gnuggade med en trasa med T-sprit, och visst kunde man se liiiiite färg på trasan, men mestadels såg den bara skitig ut.
Så vad i helskotta är det jag har? När jag skrapar så kommer inga flikar, utan är mer som sågspån som faller ner, så upplevs ju inte som en plastig färg....
Så vad i helskotta är det jag har? När jag skrapar så kommer inga flikar, utan är mer som sågspån som faller ner, så upplevs ju inte som en plastig färg....
När målades huset senast? Det kan ju ge en fingervisning om vad det är för färg. Vad är det för färg du vill måla med nu?
Ska du gå över till linoljefärg så vill du får bort all den gamla färgen (för det är inte linoljefärg nu, det är jag rätt säker på - del på grund av utseendet dels på grund av att man inte brukar måla linoljefärg på sågade ytor, det brukar vara på hyvlade brådor) men ska du måla med en alkydoljefärg så kan den målas på gammal alkydoljefärg eller akrylat.
Den stora "risken" är ju om du målar akrylat på gammal alkydoljefärg och den inte fäster så bra och du får färgsläpp.
Ska du gå över till linoljefärg så vill du får bort all den gamla färgen (för det är inte linoljefärg nu, det är jag rätt säker på - del på grund av utseendet dels på grund av att man inte brukar måla linoljefärg på sågade ytor, det brukar vara på hyvlade brådor) men ska du måla med en alkydoljefärg så kan den målas på gammal alkydoljefärg eller akrylat.
Den stora "risken" är ju om du målar akrylat på gammal alkydoljefärg och den inte fäster så bra och du får färgsläpp.
Jag har bara ägt huset i 3 år, men skulle gissningsvis säga att det är minst 20-25 år sedan det målades, då färgen är såpass intorkad i träet och huset i övrigt inte har fått någon omsorg på lika många år.T Testarn skrev:När målades huset senast? Det kan ju ge en fingervisning om vad det är för färg. Vad är det för färg du vill måla med nu?
Vill fortfarande har röd färg, men hoppas att jag slipper undan linoljefärgen. Har kollat lite på demidekk som alternativ, men det mesta hänger helt på vad jag Kan måla med.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Fukt eller djur som orsakat golvskada i timmerhuset
Lösvirke & Timmerhus -
Mikrobiell påväxt i kallvind - köpa huset eller inte?
Isolering -
Hur långt avstånd från huset kan solceller sitta?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Finns boken "Husets ABC" som pdf eller e-bok?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur blir man av med saltutfällningar i huset? dräneras eller inte?
Grund & Markarbeten