roland53 skrev:
Vet vi om det finns förhandlingsordning i detta fall? Kan inte inte någon uppgift om detta i tråden?
TS skriver att dom betalar till HGF att förhandla hyrorna och det tolkar jag som en förhandlingsordning som kostar 12:- per lägenhet och månad.
 
Det finns möjlighet att deponera hyran tills värden åtgärdar bristerna. Dvs du betalar din hyra eller en del av den (som motsvarar bristerna i lägenheten) till Länsstyrelsen, som håller inne den delen av hyran tills bristerna är åtgärdade. Kolla med Länsstyrelsen i ditt län hur du ska göra. Det bästa är om du kan få med dig så många som möjligt av dina grannar.
 
Ja jag tror att det finns någon typ av förhandlingsorder då alla som bor i lägenhetsområdet betalar en liten avgift som är inbakad i hyran och då kan man ju även tycka att det vore rimligt att hyresgästföreningen kunde gå runt till alla lägenheterna och kolla så att dom är nöjda så att alla lägenheter inte ser lika risiga ut som min.

Jag bor 3mil från närmaste storstad och min hyra ligger för närvarande på 4329kr den är på 65kvadrat det är en 2a då ingår vatten samt värme som han är väldigt snål med då det rätt ofta är riktigt kallt!
Min lägenhet är från miljonprogramets tid dvs 1960talet vilket dom flesta här är och jag saknar ventilation också.
Tapeterna är ganska så slitna & när Hyresgästföreningen var hit för någon vecka sedan så gick dom igenom hela lägenheten dom såg även att det är rätt så mycket sprickor på vissa väggar i lägenheten samt taket i både sovrum samt inne i badrummet!

El samt internet får jag betala själv.
En kompis som jag har och som bor på granne med mig berättade för mig att han får betala
300 kronor varje månad för sin motorvärmarstolpe som det är timer på också och dom som hyr dom måste betala hyra för dom hela året alltså även på sommaren!

Jag har även snackat lite med en av mina grannar som berättade för mig att han var och tittade på min lägenhet innan han flyttade in i sin som han bor i nu och det såg fördjävligt ut i badrummet redan då så han kan då ställa upp om hyresgästföreningen vill fråga han om min lägenhet å det borde inte räknas som jäv!

Så prisvärt är det då inte!
 
Anna_H Ja det skulle jag ju kunna göra men jag ska se hur det går för hyresgästföreningen också dom har planer på att dra upp mitt ärende i hyresnämnden och jag kommer då att göra allt för att hyresvärden ska bli svartlistad!
Jag upplever att ja har rätt bra kontakt med dom flesta av mina grannar bortsett från någon enstaka som jag oftast aldrig ser då dom inte är hemma bara!
 
Ja, uträknat på kvadratmeter och och år så betalar du 799:-. varmhyra.
I ett nybyggt hus kan hyran ligga på 1,200-1.400 kr/m2/år.

Du bor alltså inte överdrivet dyrt förhållandevis, men som sagt sen kommer ju skicket in i bilden, och det är då som du kan få nytta av Hyresgästföreningen som förmodligen har en bättre överblick på andra lägenheters skick jämfört med din.

Lycka till:)
 
Hej igen alla!
Nu är det så att jag snackade med hyresvärden idag på morgonen och nu har det tagit hus i hellvette på riktigt!
Förutom den där fuktskadan så har det nyss blivit en riktig vattenskda utav rang då stammen eller nåt sånt verkar ha gått sönder så det har runnit en hel del vatten in i lägenheten under mig!
Så nu kommer jag inte att kunna använda mitt badrum på några månader och toa skulle finnas att låna nere i källaren!
Ingen ersättningslägenhet finnas tillgänglig så jag får bo kvar i min befintliga som det ser ut nu och jag skulle få vara på badhuset för att duscha!

Synd bara att det ska till något extremt för att hyresvärden ska vakna till liv!
 
M
Vilken j-vla sopprot till hyresvärd, borde kallas ohyresvärd eller hyresovärd...
 
Tar det några månader så är det inte inom rimlig tidsram. Och medans du är utan badrumet ska du ha sänkt hyra,
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag vet varken ut eller in just nu faktiskt och det här spär ju på min julstress!

Ja kommer att vara utan mitt badrum minst en månad & förutom det så kommer ja att få låna en gammal allmän toalett nere i källaren som jag inte vet vilket skick den är i och jag kommer att få möjlighet att duscha på badhuset som jag inte vet hur länge dom har öppet!


Tydligen så lät det på han som om jag inte skulle få någon hyressänkning på en gång utan det skulle ske retroaktivt dvs i efterhand när han vet hur många månader det rör sig om.

Jag vet inte när dom kommer att börja men han sa att dom skulle börja med att använda någon typ av avfuktare.

Han var osäker på hur lång tid det där skulle ta!
Skulle det bli helt omöjligt att bo i lägenheten under tiden som dom håller på pga damm och annat oväsen så får jag väl försöka se om jag kan tränga mig in hos någon av mina föräldrar eller nån som jag känner!

Men det där är tydligen så långt som den här hyresvärden kan sträcka sig just nu!
 
IMG_3871.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här ser toaletten ut som han tänkt att jag ska använda då jag inte kan använda mitt eget badrum under tiden dom ska hålla på och renovera mitt badrum!
Ja som ni ser så saknar toan både lyse toa sitts och det går dessutom inte att spola så jag ska prova att ringa honom imorn så får ja se vad han säger!
 
Hårdrockarn skrev:
...dessutom inte att spola så jag ska prova att ringa honom imorn så får ja se vad han säger!
Du kanske ska vänta tills efter morgontoaletten! ;)
 
Är du så orolig så tycker jag du ska gå med och ringa hyresgästföreningen.
 
Riktigt orolig är jag egentligen inte!
Men som ja skrev tidigare så är jag redan medlem i hyresgästföreningen då jag har ett ärende där.

Men det rullar inte på riktigt som jag vill därför så håller jag läget under uppsikt.
Jag vet även om att en hyresvärd inte är skyldig att erbjuda någon ersättningslägenhet men däremot så är han skyldig att erbjuda möjligheter till toalett samt dusch & gällande toan så verkade det inte som att han har någon direkt koll på läget då den toan som ja visade på bilden enligt folk ja pratat med varit trasig väldigt länge dvs i flera år!

Skulle jag exempelvis behöva upp på toa mitt i natten och det inte finns någon sån som fungerar i min egen lägenhet så känns det defenitivt inte bra!

Nu kan jag till en början använda min egen men det är bara fram tills dess att dom börjar slita upp golvet i mitt badrum!
Om han inte lagar den befintliga toan så blir han väl tvungen att sätta upp en bajamaja ute på gården va?
Då möjlighet till toa måste finnas!
 
Nu är det snart 2 månader sedan dom var och hämtade min dushkabin!
Ingenting har hänt sedan dess och det brukar ju inte vara så svårt att få tag på en hantverkare!
1 Månad brukar väl vara skälig tid och innan det blir tal om någon åtgärdsplan så måste det hända något arnars så kan ju det här dröja till sommaren!
 
Vad får du för avdrag under tiden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.