harry73
Jag tycker inte att de fel jag ser på bilderna är så allvarlig. Visst tycker jag att hyran är hög. Din hyra räcker för ett bolån för ca 1 miljon och det är mycket för en tvåa i västerbotten tycker jag.

Men om det nu handlar om de skadorna du visar på bilderna är det mycket bättre för din blodtryck och hormonnivå att köpa lite inomhusfärg (gärna en elastisk en som inte sprickar) och måla lite.
Ibland är det bättre att ta lite (onödiga) kostnader och leva vidare. Och det gäller även om man egentligen inte har råd med extrakostnader.
 
harry73 skrev:
Men om det nu handlar om de skadorna du visar på bilderna är det mycket bättre för din blodtryck och hormonnivå att köpa lite inomhusfärg (gärna en elastisk en som inte sprickar) och måla lite.
Nu har jag inte bott i hyreslägenhet på 15 år, så vad får man göra på egen hand utan att be hyresvärden om tillstånd?
 
Mitt tips är att gå med i hyresgästföreningen och bolla frågorna med dem, då kan det faktiskt hända lite.

Har fått till ett otal renoveringar och liknande hos mor min då hyresvärden inte är intresserad av att göra något underhåll.
 
Hade det varit någon annanstans i lägenheten så hade jag nog köpt färg & såna där grejer å fixat det själv.

Men jag har försökt att höra mig för & då har fått höra att när det gäller våtrum så får man inte göra det själv så jag var tydligen tvungen att ta i kontakt med hyresvärden & han har aldrig visat så värst mycket intresse i det där med underhåll.

Sedan så reagerade ju min fuktmätare som jag lånat väldigt starkt då den slog i botten då jag mätte i sprickorna runt fönstret!
I moderna lägenheter så sitter det fläktar vid ventilationen som går igång när man är i badrummet & som hjälper till att driva ut fukten genom ventilationen.
I mitt badrum så finns det inget självdrag konstigt nog så fukten verkar stanna varje gång ja dushar.
 
Redigerat:
aedwall skrev:
Jag hade gett fastighetsägaren 1 månad på sig att rätta till bristerna, sen hade jag börjat deponera hyran hos länsstyrelsen! Det sätter fart på det hela! Här kan du läsa mer...
[länk]
På vilka grunder?
 
harry73
Hårdrockarn skrev:
Sedan så reagerade ju min fuktmätare som jag lånat väldigt starkt då den slog i botten då jag mätte i sprickorna runt fönstret!
DU skrev tidigare att fuktmätaren du använde var avsett för trä. Nu vet jag inte exakt hur den funkar, men jag tror att den mäter hur bra träet leder en elektrisk spänning, och då kan det vara en stor skillnad mellan trä och stenmaterial. Sen kan sprickan du använde vara vattenfylld, utan att det betyder att stenmaterialet är vattenmättat, och om sen stenmaterialet är blöt, behöver det fortfarande inte betyda att du får mögel, eftersom bara organiskt material möglar.

Sen är det inte bra förkonstruktionen att en stenvägg är blöt. Blöta ytterväggar kan frysa sönder. Tapeter kan förstöras om fukten tränger genom en innervägg m.m.
Men eftersom du hyr, skulle jag ínte bryr mig om konstruktionen, och så länge du inte får riktiga fuktproblem, skulle jag ta det lungt.
Det finns även speciella våtrumsfärgprodukter http://www.pricerunner.se/sp/v%C3%A5trum-f%C3%A4rg.html
 
Nu har mitt ärende dragit ut lite & jag är med i hyresgästföreningen som ja upplever att man får jaga på en hel del!
Det har bara blivit värre.
Hyresgästföreningens jurist var hem till mig för några veckor sedan och konstaterade följande
hela min lägenhet saknar ventilation om man bortser från fläkten i köket så har jag bara möjlighet att vädra genom att öppna fönster balkongdörr.
Han provade ventilerna i badrummet men dom är typ igentäppta eller nåt då han inte fick något luftflöde så en sån sak förvärrar också!

Färgen som är i badrummet är ingen våtrumsfärg utan endast vanlig väggfärg & det är ett klassiskt 60tals badrum som från början är gjord för endast badkar men som tagits bort tidigare samt det är bara klinker fram till en decimeter före där dusckabinen börjar vilket är fullt av stora hål med sprickor som det brukar rinna ner vatten i!
Tätskickt saknas och det är bara kakel upp till magen min ungefär samt att det saknas silikon runt om.
Taket i badrummet verkar vara det enda som är hyffsat!
Jag tycker att det här borde räknas som försummelse från hyresvärdens sida:mad:

Nu är grejen den att han försöker att slippa undan genom att skylla allt på mig & han har till å med ljugit för hyresgästföreningen så jag börjar bli orolig då jag inte har råd att betala något skadestånd då jag inte tjänar så pass bra och tycker inte att det här är mitt fel allt det bara blivit värre å värre i mitt badrum!

Hyresvärden har ljugit så nu har han sagt till min handläggare på HGF att jag med flit badar ångbastu i mitt badrum vilket han inte har några som helst bevis för å det är ingenting som jag sagt utan han hittar på det för att slippa renovera.
Jag jobbar som alla andra människor använder mitt badrum på ett vanligt sätt när jag kommer hem så duschar man och äter sen middag!

Han vill bara att min hemförsäkring ska stå för allt men den täcker inte sånt här utan mer om någon möbel blir fuktskadad eller att jag måste bo någon annanstans under tiden som min lägenhet renoveras!
Det börjar nästan kännas otryggt med en sån här hyresvärd som verkar vara på gränsen till kriminell & tar jag inte itu med det här nu så lär han nog ändå skicka en räkning till mig när jag flyttat ut om jag skulle hitta ett annat boende närmare mitt jobb!
Hyresvärden min har också ganska så dåligt rykte i området då han inte tar hand om lägenheterna & en granne till mig som fick sitt badrum renoverat pga stambyte försökte han tvinga att betala dubbla hyror vilket är förbjudet.
Min inkomst som jag har nu räcker bara till hyra mat , busskort , räkningar ingenting annat då jag inte kan jobba heltid pga att jag måste pendla så mycket till å från jobbet!

Det gäller att ligga steget före och ha lite is i magen för dom flesta jag känner som varit på besök hemma hos mig vet att jag haft ett dåligt badrum ända sedan ja flyttat in i lägenheten dumt nog så fotograferade jag inte men jag tvivlar på att han har ett besiktnings protokoll!
Tyvär så vet jag inte riktigt vart gränsen för Jäv går ifall någon skulle begära att nån som känner mig ska utala sig!

Det enda som är gjort här i lägenheten är typ ett nytt kylskåp av mindre modell samt duschkabinen allting annat typ tapetsering med mera gjordes för mer än 10år sedan!
 
Man blir riktigt mörkrädd över att en hyresvärd av ren girighet kan sjunka så lågt att han kommer med falska påstående bara för att slippa fixa till ett så långt eftersatt badrum som inte är renoverat utav en fackman.
Förstår inte hur man som hyresvärd kan säga till hyresgästföreningen att jag medvetet skulle ha lämnat duschen på & sen farit hemifrån vilket är ren lögn jag blir illamående utav det här med min oärliga hyresvärd!
Lägenheterna på hela området förutom några få påminner ju om rena Sovjet lägenheterna & att den här hyresvärden med så många turer hos folk i området då det inte bara är jag som drabbats att han inte har blivit svartlistad än det är för mig en gåta!
 
Hyran skall reflektera standarden i lägenheten s.k bruksvärde.
Låg standard = låg hyra. Hög standard = hög hyra. Om det är hög hyra men låg standard kan du få hyran prövad hos Hyresnämnden.
Om Hyresvärden inte har gjort OVK (lagstadgad obligatorisk ventilationskontroll) kan du påpeka detta för Hyresgästföreningen (och/eller Hyresnämnden). Protokoll för utförd OVK skall anslås på central plats i fastigheten eller uppmana hyresvärden att han ger dig en kopia. Kolla så den är aktuell. Skall göras vart 3-7 år beroende på typ av fastighet.

Om Hyresvärden ålägges att utföra åtgärder i din lägenhet , (från Kommunen,Hyresnämnden eller annan instans) (men inte gör det) kan du deponera din hyra hos Länsstyrelsen och meddela hyresvärden detta.

Sluta aldrig att betala eller dra av på din hyra för då kan du förlora ditt hyreskontrakt.

För övrigt så undrar jag varför du överhuvudtaget bor kvar när du nu är så missnöjd? Kan det bero på att du trots allt har en låg hyra?

I så fall är vi åter tillbaks låg hyra = låg standard.

Man får göra sina val här i livet.
 
Redigerat:
Jag vill egentligen bo någon annanstans men det är ju bostadsbrist inom hela Umeå kommun tyvär och då får såna här kriminella hyresvärdar som utnyttjar bostadsbristen till sin egen fördel härja fritt på den öppna marknaden.
Ja får väl se om mitt ärende kommer upp i hyresnämnden så småning om.
Nej Roland man ska inte behöva acceptera hur låg standard som helst hyresvärden är fortfarande skyldig att reparera och hålla efter lägenheten.

Nu bor jag 3mil utanför stan och hade jag flyttat in till Umeå så skulle det bli billigare då jag dels får aktivitetslokal med bastu som jag kan boka men kanske även en egen tvättmaskin eller åtminstone tvättstuga i samma hus men förutom det så slipper jag betala ca 1000kr varje månad ovanpå mina hyreskostnader.
I Stockholm så verkar man ju kunna hyra ut städskrubbar & liknande för 5000kr i månaden utan att någon protesterar men inte i Umeå inte.
Hyresvärdar verkar inte ha något som helst ansvar eller moral alls när det gäller underhåll om dom håller på och ljuger å vansköter ett helt lägenhetsområdet enbart för att mjölka så mycket pengar som möjligt!
 
Hårdrockarn skrev:
man ska inte behöva acceptera hur låg standard som helst hyresvärden är fortfarande skyldig att reparera och hålla efter lägenheten.

Hyresvärdar verkar inte ha något som helst ansvar eller moral alls när det gäller underhåll om dom håller på och ljuger å vansköter ett helt lägenhetsområdet enbart för att mjölka så mycket pengar som möjligt!
Nej, man skall inte acceptera hur låg standard som helst, men det finns fastställda underhållsintervall på golvskikt,väggskikt, vitvaror mm. Detta kan du få upplysning om hos Hyresgästföreningen.

Återkom i tråden med hur många kvadratmeter din lägenhet är och vilken hyra du har samt om det är varm- eller kallhyra. Det är svårt för oss andra i tråden att ta ställning annars, om din hyra är så oskälig som du låter påskina.

Ja, tyvärr finns det oseriösa hyresvärdar men vi ska också komma ihåg att det finns oseriösa och icke skötsamma hyresgäster också. Jag vill nog påstå att andelen är försvinnande liten i Sverige av båda kategorierna, men inte desto mindre är jobbigt när man råkar ut för en sådan.
 
Är själv hyresvärd så om du vill ställa frågor så finns jag här.

Finns det inte något besiktningsprotokoll kan hyresvärden inte ålägga dig att betala skador eller hårt slitna delar av lägenheten. Han kan dock få dig att betala del av vattenskada om du inte meddelat hyresvärden om förhållanden som läckage och dåligt tätskikt. Dock när det gäller ett så gammalt badrum som du har så vet hyresvärden att det är dags att renovera och kan därför inte begära ersättning av dig.

Hyresförhandlingarna som går genom HGF beror på att din hyresvärd har en förhandlingsordning vilket han måste följa. Höjningarna där beror endast på ökade kostnader i drift/underhåll och speglar inte lägenhetens skick. Dock kan man begära sänkt hyra om skicket är onormalt lågt.
 
huggan skrev:
Hyresförhandlingarna som går genom HGF beror på att din hyresvärd har en förhandlingsordning vilket han måste följa. Höjningarna där beror endast på ökade kostnader i drift/underhåll och speglar inte lägenhetens skick. Dock kan man begära sänkt hyra om skicket är onormalt lågt.
Vet vi om det finns förhandlingsordning i detta fall? Kan inte inte någon uppgift om detta i tråden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.