E
L Leif i Skåne skrev:
Problemet för många här i tråden är, att PLEJD sålt över 1 000 000 enheter i Sverige!:crysmile:
Och har över 280 000 användare, mer än 30 000 elektriker har installerat.
Själv installerade den första i Jan 2017 den styr belysningen i uterummet, har aldrig krånglat.
Hur kan det bli ett problem?

• Gilla
jbr
  • Laddar…
Hur är räckvidden på plejd för er som ha dem? Klara den genom flera innerväggar och en tegelvägg för att nå en dosa ut på trädgården?

R bossebyggarn skrev:
Det räcker med att du scrollar upp lite i denna tråd för att få en uppfattning om vad det kostar att ta in en licensierad expert med sin kommersiella mjukvara för att göra så att några lampor kan lysa och markisen kan röra sig. För skojs skull kan man göra en jämförelse i tid och pengar med att göra det själv med motsvarande system från ikea eller annat fabrikat.
Okej, du är helt ute och cyklar.
Du tror väl inte på allvar att det finns något "motsvarande system från ikea eller annat fabrikat"?

Det finns nog ingen som här som ser som sitt uppdrag att påverka dina åsikter, de står dig givetvis fritt att ha. Däremot anser åtminstone jag att det vore bra om du inte uttalar dig i sak felaktigt.

Sedan vet jag inte varför du klipper och klistrar och skapar citat som ser ut att vara skrivna av mig när så inte är fallet.

R
K KjellTimell skrev:
Fast det var ett aktivt val av den användaren. Varför kan bara hen svara på, men jag uppfattade inte inlägget som att personen känner sig lurad eller indragen i en bluff..
I vilket fall så är min fråga om bluffen eller tekniken fortfarande obesvarad.
Vad jag menar är att det är oskäligt dyrt och en hel branch har lyckats övertyga tusentals privatpersoner att det här handlar som så fruktansvärt komplicerade saker att man måste anlita en certifierad expert för att "programmera" några lampor. Visserligen är ETS komplicerad men det beror på att det är mjukvara som härstammar från 90-talet och designad utifrån hur elsystem och behoven såg ut då.

Visst kan man värdera sin tid högt och välja att anlita andra att göra jobbet. Men det får ju finnas någon rim och reson. När man hör vad folk betalat och vad de fått för pengarna så anser jag att den gränsen passerades för länge sedan..

Redigerat:
R
L Leif i Skåne skrev:
Problemet för många här i tråden är, att PLEJD sålt över 1 000 000 enheter i Sverige!:crysmile:
Och har över 280 000 användare, mer än 30 000 elektriker har installerat.
Själv installerade den första i Jan 2017 den styr belysningen i uterummet, har aldrig krånglat.
Uppskattningsvis 270 000 av dessa användare lär ångra sig bittert när verkligheten kommer ikapp och de inser att de köpt en marginellt förbättrad belysnings-timer, inte en lösning för smarta hem som kan utökas till något vettigt.

Jag säger inte att Plejds hårdvara är sämre (eller bättre) än andra alternativ men jag är övertygad om att många som blivit rekommenderade av sin elektriker att gå all in på detta system inte riktigt vet vad det innebär att investera i en stängd proprietär lösning.

Som vanligt får vi höra det fantastiska argumentet att man får saker "till inköpspris" för att just du är en så bra kund. Sedan skrattar någon hela vägen till Ahlsell.

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
R
jbr jbr skrev:
Okej, du är helt ute och cyklar.
Du tror väl inte på allvar att det finns något "motsvarande system från ikea eller annat fabrikat"?

Det finns nog ingen som här som ser som sitt uppdrag att påverka dina åsikter, de står dig givetvis fritt att ha. Däremot anser åtminstone jag att det vore bra om du inte uttalar dig i sak felaktigt.

Sedan vet jag inte varför du klipper och klistrar och skapar citat som ser ut att vara skrivna av mig när så inte är fallet.
Okej, jag kan ta tillbaka allt jag sagt, allt var säkert helt fel. Men en åsikt har jag och det är är att flera tusen kronor för att få in funktionen att få lampor att tändas när man trycker på lampknappen är lite saftigt.

Jag har använt "Svara"-knappen i tro om att det var rätt.

nikasp
Kan Plejd såna här saker som att tända valfri belysning när någon triggar rörelsesensorn utanför ytterdörren vid given tid och kanske i samband med att det även måste vara mörkt då? Har de temp- och ljussensorer att använda till något roligt man kommer på längre fram i tiden?
Att hävda att alla/man bara vill ”tända och släcka lite lampor” känns som en grov underskattning av folk. Inser man att man mha rörelsesensor inne kan få ledljus på natten genom huset mellan 24-06 osv osv så kanske ”man” lyfter blicken.

• Skärmavbild av smart hem-app med sensorer och kontroller för belysning i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av smart belysningsapp som visar exterior Hue-lampor och temperatur på -9,5 grader.
    Skapa konto
  • Skärmdump av en smarthem-app med kategorier för belysning i olika rum, inkluderar ikoner och antal enheter.
    Skapa konto
  • Appskärm för hemautomation som visar inställningar för en rörelsesensor och regler för automatisk tändning av utomhusbelysning.
    Skapa konto
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Vad jag menar är att det är oskäligt dyrt och en hel branch har lyckats övertyga tusentals privatpersoner att det här handlar som så fruktansvärt komplicerade saker att man måste anlita en certifierad expert för att "programmera" några lampor.

Visst kan man värdera sin tid högt och välja att anlita andra att göra jobbet. Men det får ju finnas någon rim och reson. När man hör vad folk betalat och vad de fått för pengarna så anser jag att den gränsen passerades för länge sedan..
Vad är det som är oskäligt dyrt...hantverkar-/konsulttimmar?
De kostar väl vad de kostar. Gör du jobbet själv betalar du inte för dem men köper du timmarna så får du betala för dem. Det gäller alla system för fastighetsstyrning och fastighetsautomation.

Att dra paralleller till Ikea-lampor och liknande manicker är löjeväckande och vittnar endast om brist på förståelse, vilket är iofs är helt ok att ha.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
R
E El-Löken66 skrev:
Hur kan det bli ett problem?
Jag tror att han var ironisk. Det förstod till och med jag.

nikasp nikasp skrev:
Kan Plejd såna här saker som att tända valfri belysning när någon triggar rörelsesensorn utanför ytterdörren vid given tid och kanske i samband med att det även måste vara mörkt då? Har de temp- och ljussensorer att använda till något roligt man kommer på längre fram i tiden?
Att hävda att alla/man bara vill ”tända och släcka lite lampor” känns som en grov underskattning av folk. Inser man att man mha rörelsesensor inne kan få ledljus på natten genom huset mellan 24-06 osv osv så kanske ”man” lyfter blicken.
"Motsvarande system från ikea eller annat fabrikat" kan nog det. :cool:

K KjellTimell skrev:
Fast det var ett aktivt val av den användaren. Varför kan bara hen svara på, men jag uppfattade inte inlägget som att personen känner sig lurad eller indragen i en bluff..
I vilket fall så är min fråga om bluffen eller tekniken fortfarande obesvarad.

Det finns faktiskt dom som värderar sin egna tid högre än pengarna det kostar att ta in någon på samma sätt som att det finns väldigt många som väljer att konfigurera själva, för att dom har tiden och intresset.
Det gäller inte bara KNX, utan allt som innefattar någon form utav tjänst.

Du hivar ur dig åsikter som om dom vore absolut sanning och svarar på motfrågor med goddag yxskaft.
Med handen på hjärtat ser jag bara en bluff i den här tråden och det är inte KNX :)
Anledningen till att jag valde knx är att jag ville ha ett driftsäkert system. Där jag kan vända mig till en person med eventuella ändringar eller garantier. Antingen fick jag lära mig knx eller betala för det. Eftersom jag byggde i princip allting själv så var det ganska enkelt att välja var jag la min tid. Jag visste vad det skulle kosta i förhand och det var ingen som lurade mig.
KNX används till komplexa fastigheter likt flygplatser, hotell med mera. Jag ville inte vara begränsad av ett system och jag ville ha kvalite.

Att bli upprörd över 16 tusen i ett helt hus och kalla en hel bransch för en bluff är lite magstarkt :crysmile:

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
nikasp
R bossebyggarn skrev:
Som vanligt får vi höra det fantastiska argumentet att man får saker "till inköpspris" för att just du är en så bra kund. Sedan skrattar någon hela vägen till Ahlsell.
Jag har också fått för mig det att de hånskrattar hela vägen till gratisfrukosten på Ahlsell och tiden hamnar sedan på din faktura. Nä, men allvarligt så är väl Plejd något man lyckats sälja in hos elektrikerna och något som vem som helst kan installera och få igång. Utan att riskera att bli fast med något kunden inte fattar osv. Dvs. enkelt, bra avans troligen och liten risk för att behöva komma tillbaka.

• Gilla
karlbrutal och 1 till
  • Laddar…
nikasp
jbr jbr skrev:
"Motsvarande system från ikea eller annat fabrikat" kan nog det. :cool:
Det vet jag då det är Zigbee men kan Plejd sånt?

R
jbr jbr skrev:
Vad är det som är oskäligt dyrt...hantverkar-/konsulttimmar?
De kostar väl vad de kostar. Gör du jobbet själv betalar du inte för dem men köper du timmarna så får du betala för dem. Det gäller alla system för fastighetsstyrning och fastighetsautomation.

Att dra paralleller till Ikea-lampor och liknande manicker är löjeväckande och vittnar endast om brist på förståelse, vilket är iofs är helt ok att ha.
Om det handlade om att betala en expert som river av det hela på ett par timmar för en normalstor villa så visst. Riktigt så ser det inte ut i KNX-svängen. KNX är ok för vissa tillämpningar. Att sälja det till privatpersoner som en lösning för smart hem... nja.

"Jasså du vill att ljusstaken ska stängas av på kvällen?
Ja då bokar vi in en ceritifierad KNX-programmerare som åker ut till dig med sin särskilda KNX-programmeringsdator och sitter några timmar med det. Avgift för servicebil och milersättning tillkommer självklart. Men du kan vara lugn, om vi behöver köpa en till brytare så får du 800000% rabatt på Ahlsell."

Vanlig lösning: in i gränssnittet, gör ett par klick och skriv in en tid, klart.

R bossebyggarn skrev:
Om det handlade om att betala en expert som river av det hela på ett par timmar för en normalstor villa så visst. Riktigt så ser det inte ut i KNX-svängen. KNX är ok för vissa tillämpningar. Att sälja det till privatpersoner som en lösning för smart hem... nja.

"Jasså du vill att ljusstaken ska stängas av på kvällen?
Ja då bokar vi in en ceritifierad KNX-programmerare som åker ut till dig med sin särskilda KNX-programmeringsdator och sitter några timmar med det. Avgift för servicebil och milersättning tillkommer självklart. Men du kan vara lugn, om vi behöver köpa en till brytare så får du 800000% rabatt på Ahlsell."

Vanlig lösning: in i gränssnittet, gör ett par klick och skriv in en tid, klart.
Det där kan man klassificera som raljant nonsens.
Ibland måste man inse att man faktiskt inte riktigt vet vad man pratar om och det blir sällan mer korrekt bara för att man glatt klampar vidare....

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.