Nej, men jag har sålt in det till elektriker jag jobbar med.
Smidigt system med hög säkerhet till låg kostnad.
Puckarna är billiga nog att köras som dimmers enbart men också smidigt att kunna gruppera belysning som saknar fysisk förbindning med varandra och slippa spåra (eller knacka utanpåliggande) med allt vad det innebär.
Zigbee, z-wave, shelly mm är i många fall helt ointressant då dessa kräver mer eller mindre kringutrustning som de flesta(?) saknar intresse av att ha, dessutom skapas sårbarheter genom att denna utrustning ligger exponerad mot nätet.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
MrJay
J jonko skrev:
Zigbee, z-wave, shelly mm är i många fall helt ointressant då dessa kräver mer eller mindre kringutrustning som de flesta(?) saknar intresse av att ha, dessutom skapas sårbarheter genom att denna utrustning ligger exponerad mot nätet.
Vad ligger exponerat? Inget i mitt hem, vare sig gateway eller ZigBee enheterna går att nå utifrån mitt nät och inget snackar utåt heller. Också, inom mitt yrke (IT säk) anser vi att öppna standarder är mer säkra än egna såsom Plejd.

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Benpe och 12 till
  • Laddar…
K
R bossebyggarn skrev:
Samma sak med KNX och andra förlegade lösningar. Gör dig själv en tjänst och använd en öppen standard och en leverantörsoberoende lösning i stället för att luras med i den snaste hajpen
KNX är en öppen standard (med ett certifieringsorgan, för att inte släppa in vilken skit som helst) och är leverantörsoberoende, med hundratals stabila leverantörer i ryggen.
Det kommer ständigt nya produkter och innovativa lösningar till KNX.

På vilken sätt är det förlegat tycker du?

• Gilla
Patrik_Hed och 6 till
  • Laddar…
R
J jonko skrev:
Puckarna är billiga nog att köras som dimmers enbart men också smidigt att kunna gruppera belysning som saknar fysisk förbindning med varandra och slippa spåra (eller knacka utanpåliggande) med allt vad det innebär.
Om man själv väljer att placera styrenheter fullt exponerade på internet och inte vet hur man gör så är det lika illa oavsett om det står Plejd eller Fibaro eller Home Assistant eller något annat på lådan. Alla lösningar värda namnet går att använda utan att ens ha kontakt med internet så ditt argument faller alltså helt.

Lösningar där allt måste gå via nån molntjänst går givetvis bort av samma anledning som man ska välja bort tex Plejd, dvs man vill inte att ens hem ska vara beroende av någon garagefirma som kan konka när som helst. Väljer man själv att kunna göra saker på distans så måste man givetvis ta hänsyn till säkerheten oavsett vilken lösning man använder. Det är oftast inte produkten som är osäker i det sammanhanget utan hur man har satt upp det hela.

Sedan har vi säkerheten i själva enheterna. Du menar på fullt allvar att du litar mer på en svensk liten garagefirmas egna hittepå-protokoll via bluetooth än öppna standarder som utvecklats och granskats av tusentals personer i många år? Kan du berätta lite om hur Plejd implementerat kryptering och autentisering i sitt protokoll och hur den skiljer sig från AES i Zwave och Zigbee?

• Gilla
Fridsta och 1 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
På vilken sätt är det förlegat tycker du?
I och med att man först måste betala dyrt för hårdvaran för att sen betala ännu mer för en mjukvarulicens om man vill kunna lägga till en lampa i systemet.
Lite som datorbranschen funkade förra årtusendet...

• Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Alla lösningar som kräver inbyggnad i husets elsystem blir dyra och jobbiga att underhålla, men det finns poänger också.

Motsvarande funktionalitet som Plejd har fast med ZigBee finns här:
- https://www.m.nu/rela-zigbee/inbygg...93Zza2mnsxFgdOl2rwQbcVj4JWlK9JlcaAszJEALw_wcB

Den fungerar med Philips Hue också, samt med de flesta opensource-systemen som stödjer ZigBee.

Det finns flera av lösningar via WiFi som går att integrera i öppna gateways också. Man kan få tag i CE-godkända produkter för runt 100-lappen.

Jag köper hellre produkten ovan från m-nu än en väldigt begränsande Plejd i alla fall.

Edit: hittade denna också:
- https://www.kjell.com/se/produkter/...lxozh3-ZL-lq_vP-NacaAtkGEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Men Xiaomis ZigBee-produkter skall man vara lite försiktig med om man inte har bra koll på vad man gör.

H
J jonko skrev:
Jag håller absolut med dig i flera av dina poänger men du har flera faktafel i det du skriver:
Shelly behöver ingen gateway då den skickar och tar emot data via samma nätverksprotokoll som de prylar du använder för att styra den.

Zigbee och Z-wave är inte exponerat mot nätet då det är ett annat nät? Din gateway kan vara exponerad mot nätet men om man bryr sig det minsta om it-säkerhet så lär man ha sina prylar på ett dolt nät med blockerad trafik utåt.

Det är ju inte så att bluetooth är totalt förskonat mot olika typer it-attacker. Dessutom så mig veterligen så har plejd också en gateway vilken då blir sårbar på samma sätt som en zigbee eller zwave gateway.

K
useless useless skrev:
I och med att man först måste betala dyrt för hårdvaran för att sen betala ännu mer för en mjukvarulicens om man vill kunna lägga till en lampa i systemet.
Lite som datorbranschen funkade förra årtusendet...
reläkanaler / till/från för cirka 160kr per kanal.
eibmarkt.com - EIB, KNX, Switch Actuator 12-fold, 8SU MDRC, 10A, 230VAC, C-load, standard, 140µF, AKS-1210.03

Dimmerkanal för glödljus/retrofit för cirka 550kr per kanal
eibmarkt.com - EIB/KNX Dimming Actuator 4-fold, 6SU MDRC, 250W, 230VAC, measurement - AKD-0401.02

Binäringång för tryckknappar, cirka 75kr/kanal
eibmarkt.com - Universal Interface 6-fold, flush mounted, Contact Inputs, BE-06001.02

Har man spottar och kör drivdon med Dali, kan man styra 64st drivdon i upp till 16 grupper för endast 2700kr. Nyttjar man en grupp per rum så blir det 160kr/rum. Planerar man sin villa kan man kapa stora kostnader här.
eibmarkt.com - DaliControl Gateway, 4SU MDRC, 2 DALI Outputs, SCN-DALI32.03

ETS lite licens kostar cirka 2000kr och räcker till en normal villa många gånger.
Går att köpa begagnade licenser också om man vill komma undan billigare.
Alternatitvt finns Professional att ladda hem från mindre nogräknade hemsidor.

Visst är KNX dyrare än många andra system, men den skillnaden är IMHO inte så stor som många ger sken nav, om man planerar rätt och lagom.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
reläkanaler / till/från för cirka 160kr per kanal.
eibmarkt.com - EIB, KNX, Switch Actuator 12-fold, 8SU MDRC, 10A, 230VAC, C-load, standard, 140µF, AKS-1210.03

Dimmerkanal för glödljus/retrofit för cirka 550kr per kanal
eibmarkt.com - EIB/KNX Dimming Actuator 4-fold, 6SU MDRC, 250W, 230VAC, measurement - AKD-0401.02

Binäringång för tryckknappar, cirka 75kr/kanal
eibmarkt.com - Universal Interface 6-fold, flush mounted, Contact Inputs, BE-06001.02

Har man spottar och kör drivdon med Dali, kan man styra 64st drivdon i upp till 16 grupper för endast 2700kr. Nyttjar man en grupp per rum så blir det 160kr/rum. Planerar man sin villa kan man kapa stora kostnader här.
eibmarkt.com - DaliControl Gateway, 4SU MDRC, 2 DALI Outputs, SCN-DALI32.03

ETS lite licens kostar cirka 2000kr och räcker till en normal villa många gånger.
Går att köpa begagnade licenser också om man vill komma undan billigare.
Alternatitvt finns Professional att ladda hem från mindre nogräknade hemsidor.

Visst är KNX dyrare än många andra system, men den skillnaden är IMHO inte så stor som många ger sken nav, om man planerar rätt och lagom.
Nu är det ju så att @useless i samtliga trådar som berör knx alltid framhåller att knx är dyrt.
Det har gjorts många liknande prisjämförelser med det når inte riktigt fram.

För övrigt är termen "dyrt" tämligen intetsägande om man inte förmår värdera andra parametrar än antalet kronor.
Man kan t.ex. tycka att Plejd är väldigt dyrt i jämförelse med de här:
Mekanisk dygnstimer för eluttag, blå och vit, för styrning av belysning eller apparater
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
  • Gilla
lego byggare och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
M MrTobbe skrev:
Hört att elektrikerna gör bra förtjänst på Pljed prylar, därför är de ivriga att lura på en dessa prylar. Satsa på ett öppet system, se bara hur det gick för alla som byggt upp sitt smarta hem med Vattenfalls energy watch-prylar, de blev värdelösa över en natt när de la ned systemet [länk]
Ååh sluta, menar du att mina pjeld dimmrar skulle bli värdelösa över en natt ? Dom går att använda länge till. Lätta o bra att installera och använda.

Det går rätt bra för dom så jag är inte orolig :)

• Gilla
Tigokämpa
  • Laddar…
nikasp
M MrTobbe skrev:
Hört att elektrikerna gör bra förtjänst på Pljed prylar, därför är de ivriga att lura på en dessa prylar. Satsa på ett öppet system, se bara hur det gick för alla som byggt upp sitt smarta hem med Vattenfalls energy watch-prylar, de blev värdelösa över en natt när de la ned systemet [länk]
Jag gissar att dels gör de bra pengar på det och de klarar av att installera och konfigurera och kan sedan dema för nån gamling som tappar hakan över att man kan tända och släcka från mobilen(!). Nä, tror inte heller på att låsa in sig i något icke-öppet protokoll. Jag har Zigbee, Z-Wave och gamla 433MHz-enheter blandat både hemma och i torpet. Allt nytt blir Zigbee sedan ett år cirka.

• Gilla
karlbrutal och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Ååh sluta, menar du att mina pjeld dimmrar skulle bli värdelösa över en natt ?
Nä kanske inte värdelösa, men finns ju ingen garanti att de fortsätter att utveckla dessa så till slut blir de stenålders prylar, till skillnad från öppna system där utveckling sker på flera olika fronter samtidigt.

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
S
Jag tycker inte man ska se plejd som en smarta hem produkt utan som en dosdimmer med utökad funktion. Plejd kostar ca 100 kr mer än en schneider puck, men ger lite fler möjligheter. Tex kan man enkelt lösa problem med att det saknas tändtråd eller om man vill få en styrning från flera knappar till en lampa. Interfacet är tillräckligt enkelt för att en elektriker/Svensson snabbt ska konfa upp det. Jag har några plejd puckar och lite fler shelly puckar. Plejd andas en helt annan kvalité och gick supersnabbt att konfa, shelly strulade lite och nu har en puck gått sönder. Så på rätt ställe och för rätt människor fyller de ett behov!
Och allt detta säger jag trots att jag jobbar med elektronikutveckling och lätt skulle slänga upp ett smart trådlöst hem om jag ville. Men det vill jag inte...
Sen att plejd är svenskutvecklat och produceras i Sverige tycker jag är värt några kr extra!

• Gilla
Ramnemark och 12 till
  • Laddar…
Min KNX programmering gick på 16000 inklusive moms. All belysning är Dali, golvvärme, styrda uttag och markiser via knx. 265m2 villa med 50m2 garage.

• Gilla
Patrik_Hed och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.