176 041 läst · 1 328 svar
176k läst
1,3k svar
Har din elektriker också rekommenderat Plejd?
Bra fråga som fler borde ställa sig. Enkla svaret är att det är slutet och du som användare är körd. Visst går det ofta att lösa tekniskt men det är i så fall en nödlösning som är beroende av att frivilliga underhåller allting medan systemet helt fasas ut. Alla uppstickare gör detta misstag och gång på gång sitter tusentals lurade användare där med skägget i brevlådan när det hajpade företaget konkar eller bli uppköpta av ett bolag som fattat att man inte kan överleva på stängda lösningar år 2021.n_sandstrom skrev:
De enda som rekommenderar Plejd (och KNX) är elektriker eller dom som blivit vilseledda av elektriker. Det funkar såklart helt ok till det som det är tänkt till, dvs att tända och släcka lampor. Plejd är ett belysningssystem men många som levt under en sten senaste 15 åren har lurats till att tro att det har något med "smarta hem" att göra. Gör lite sökningar på nätet så ser du att de enda som är lyriska över detta är just elektriker, för i deras värld är det fortfarande en sensation att kunna släcka en lampa på distans. Saftigt betalt får de också eftersom det drar i väg några tusenlappar för att ringa in en elektriker varje gång man vill ha en ny brytare. Det positiva är väl att man får en faktura där det står att man fått ungefär 4723243% rabatt på brytaren hos Ahlsell så kunden känner att man gjort en superduperbra affär.
Plejd grundades 2009. På 11 år har de alltså lyckats producera marginellt mer än ett par lampknappar och ett par dimmers (eller som de själva kallar det, "vårt heltäckande sortiment"). Det kan man jämföra med utvecklingen på området i övrigt de senaste 11 åren och fundera på om det känns som ett framtidsbolag.
Redigerat:
Husägare
· Stockholm
· 106 inlägg
Finns väldigt liknande saker i både Z-wave- och Zigbee-standard. Plejd verkar enkelt, men bossebyggarn har en poäng. Det verkar vara ett ganska låst system, och väldigt o-klart vad som skulle ske om tillverkaren slutar stödja det. Kan du då fortsätta prata med systemet på ett enkelt sätt? Kör du en standard så som Z-Wave eller Zigbee så kan du det garanterat.
Jag är nöjd med Plejd, fungerar toppen! Använder det med google home sen två år tillbaka. Har haft två puckar jag behövt starta om via appen, samt så har gatewayen behövt startas om efter strömavbrott två gånger för att få korrekt anslutning igen.
Det är så otroligt smidigt att kunna programmera alla knappar för belysning och vilken lampa/lampor de ska styra på enkeltryck, eller om det ska vara scenario osv. Extremt stabilit och snabbt system.
Google Home integrationen är riktigt bra, använder den ofta med rösten för att tända, släcka osv.
Men så fort man vill göra lite mer, integrera den med något annat tar det tvärt slut - det går helt enkelt inte.
Men jag köper det, jag har en hel del annan styrning av ditten och datten från IKEA, Flic, zwave, ring, nest osv och INGET fungerar lika stabilt som Plejd. Det bara tuffar på, och det är fan vad jag behöver i vardagsstressen.
Det är så otroligt smidigt att kunna programmera alla knappar för belysning och vilken lampa/lampor de ska styra på enkeltryck, eller om det ska vara scenario osv. Extremt stabilit och snabbt system.
Google Home integrationen är riktigt bra, använder den ofta med rösten för att tända, släcka osv.
Men så fort man vill göra lite mer, integrera den med något annat tar det tvärt slut - det går helt enkelt inte.
Men jag köper det, jag har en hel del annan styrning av ditten och datten från IKEA, Flic, zwave, ring, nest osv och INGET fungerar lika stabilt som Plejd. Det bara tuffar på, och det är fan vad jag behöver i vardagsstressen.
Har ikea och sen en tid tillbaka plejd.P PhilipBIM skrev:Sökt lite runt om Plejd och det verkar som många som har haft rekommendation från en elektriker om att installera Plejd system, så var min också så klart.
Jag har egentligen ingenting emot Plejd men tycker att jag redan har Ikea och Philips där hemma så är det inte så smart att gå igång med ett tredje system. Plejd har dessutom bara bluetooth protokoll medan andra är zigbee.
Är det någon som har bra erfarenhet med att blanda plejd med andra system? vad med att har en plejd utomhus där signalen kan vara något begränsade.
Plejd är mer driftsäkert, funkar alltid som det ska. Ikea tände lampor mitt i natten ett par ggr och ibland tappa man kontakt med gateway ....alltid när man lagt sig i sängen och ska släcka huset...
10av10 rekomenderar plejd framför Ikea!
Det där med att den är över blåtand spelar ingen roll för du behöver inte ansluta till plejd utan du behöver bara ha BT på så funkar styrningen.
Tänker att allt handlar om vilka ambitioner man har om att styra olika prylar, i vilken mån man vill pilla med det själv osv.
Stora fördelen med plejd är att du faktiskt kan få någon som installerar allt åt dig och ser till att det funkar. Att elektriker rekommenderar det är väl för att det är det systemet det kan och känner sig trygga att lämna garanti på.
Själv föredrar jag öppna lösningar som Zigbee och Wifi. Men jag skulle tro att jag lägger betydligt mer tid på mitt system än vad den genomsnittliga plejdägaren gör.
Stora fördelen med plejd är att du faktiskt kan få någon som installerar allt åt dig och ser till att det funkar. Att elektriker rekommenderar det är väl för att det är det systemet det kan och känner sig trygga att lämna garanti på.
Själv föredrar jag öppna lösningar som Zigbee och Wifi. Men jag skulle tro att jag lägger betydligt mer tid på mitt system än vad den genomsnittliga plejdägaren gör.
Med tanke på att vi lägger exakt noll tid på det och bara njuter så har du helt rätt i vad du trorH halj skrev:Tänker att allt handlar om vilka ambitioner man har om att styra olika prylar, i vilken mån man vill pilla med det själv osv.
Plejd är enkelt och smidigt trams som elektriker älskar att sälja in. Typ som ett astrour. Det låter häftigt och kan tända och släcka belysningen när solen går upp och ner men sen händer de inte så mycket.
Pledj är precis likadan. Vill du ha något mer och är användarvänligt då ska du akta dig för plejd.
Det finns så mycket annat som hue och shelly som kan göra så mycket mer. Prata med google. Prata med en kontroller typ homie/ home assistant/ Domoticz
Pledj är precis likadan. Vill du ha något mer och är användarvänligt då ska du akta dig för plejd.
Det finns så mycket annat som hue och shelly som kan göra så mycket mer. Prata med google. Prata med en kontroller typ homie/ home assistant/ Domoticz
När vi renoverade köket för något år sedan var vi tvugna att byta en äldre dimmer. Plejd-pucken var typ billigare så vi satte in en sådan. Jag hade aldrig gått "all-in" på Plejd, finns liksom ingen anledning. Kör Home-Assistant med Zigbee eller Z-wave adapter så har du ju något som håller längre och är långt mer flexibelt.
Man måste komna ihåg att vi alla är olika med olika ambitionsnivå och behov! För min del är plejd en ofunktionell dyr lösning men det betyder inte att den är trams för en som vill styra lite belysning på ett smidigt och enkelt sätt.K Knight skrev:Plejd är enkelt och smidigt trams som elektriker älskar att sälja in. Typ som ett astrour. Det låter häftigt och kan tända och släcka belysningen när solen går upp och ner men sen händer de inte så mycket.
Malmbergs smart home fungerar även med zigbee annars är z-wave kanonP PhilipBIM skrev:Sökt lite runt om Plejd och det verkar som många som har haft rekommendation från en elektriker om att installera Plejd system, så var min också så klart.
Jag har egentligen ingenting emot Plejd men tycker att jag redan har Ikea och Philips där hemma så är det inte så smart att gå igång med ett tredje system. Plejd har dessutom bara bluetooth protokoll medan andra är zigbee.
Är det någon som har bra erfarenhet med att blanda plejd med andra system? vad med att har en plejd utomhus där signalen kan vara något begränsade.
Jag kan förstå att många elektriker rekommenderar Plejd. Jag kan med rekommendera Peljd till nära och kära trots att jag själv inte kommer att montera det i mitt hus. Jag hade en diskussion med en elektriker om Plejd. Hans argument som jag köper till 100% var att plejdpucken kostar ungefär samma pengar som en vanlig dosdimmer. Vill kunden sedan automatisera belysningen så kommer man långt med gateway och mobiltelefon.
Det man bör ha i åtanke är att de allra flesta inte har något intresse av hemautomatisering, de allra flesta är nöjda om de kan dimmra sin ljuskälla. Har man andra ambitioner bör man kanske titta på en annan lösning, om det är Zigbee, Z-wave eller KNX är upp till var och en och en helt annan diskussion.
Det man bör ha i åtanke är att de allra flesta inte har något intresse av hemautomatisering, de allra flesta är nöjda om de kan dimmra sin ljuskälla. Har man andra ambitioner bör man kanske titta på en annan lösning, om det är Zigbee, Z-wave eller KNX är upp till var och en och en helt annan diskussion.