O oliven1 skrev:
felaktigt enligt vem?

beror ju helt på vad ni avtalat, har ni avtalat enligt utfört så är det ju inte felaktigt.
Men du måste ju skoja?
 
  • Gilla
mikethebik och 9 till
  • Laddar…
R
L Linda-Andersson skrev:
Men du måste ju skoja?
Lyssna inte på han han kommer alltid med sina avvikande påståenden ifrån sin teoretiska värld i nästan varje tråd så blir det bara massa tjafs med honom..
 
  • Gilla
mikethebik och 11 till
  • Laddar…
D
R Rejäl skrev:
Lyssna inte på han han kommer alltid med sina avvikande påståenden ifrån sin teoretiska värld i nästan varje tråd så blir det bara massa tjafs med honom..
Helt riktigt!
 
  • Gilla
HansAG och 2 till
  • Laddar…
L Linda-Andersson skrev:
Men du måste ju skoja?
men varför är det fel, har ni avtalat att det ska göra på följande sätt är det korrekt?

du kan göra allt på hundra olika sätt.
sedan kan man alltid göra något bättre men betyder inte att något annat är fel för det.
 
  • Haha
  • Arg
Rejäl och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
En skiss på dina befintliga överbleck samt ett nytt förslag till en förbättring..
Samt att fönsterblecket behöver breddas så att det går in i smygarna på sidorna..
Du kanske kan hjälpa mig med en annan fundering också? 🙈 Vill undvika den tråkiga gråa färgen på träet som blir efter något år. Finns det något man kan göra? Hittade en terassglasyr som hade samma nyans som nytt tryckimpregnerat trä, gröna skiftningar. Funkar något sånt? Eller är det bara slöseri med pengar/tid varje år?
 
  • Ett vitmålat trähus med altan i obehandlat trä och lekande barn på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
L Linda-Andersson skrev:
Du kanske kan hjälpa mig med en annan fundering också? 🙈 Vill undvika den tråkiga gråa färgen på träet som blir efter något år. Finns det något man kan göra? Hittade en terassglasyr som hade samma nyans som nytt tryckimpregnerat trä, gröna skiftningar. Funkar något sånt? Eller är det bara slöseri med pengar/tid varje år?
Det fungerar men du får ett jäkla underhåll lasyrerna spricker och flagnar med tiden.
 
R Rejäl skrev:
Det fungerar men du får ett jäkla underhåll lasyrerna spricker och flagnar med tiden.
Ok! Så kommer se risigt ut ändå om man inte underhåller noggrant med andra ord…frågan är vad som värst. Tycker grånat trä ser så tråkigt och gammalt ut…
 
O oliven1 skrev:
men varför är det fel, har ni avtalat att det ska göra på följande sätt är det korrekt?

du kan göra allt på hundra olika sätt.
sedan kan man alltid göra något bättre men betyder inte att något annat är fel för det.
Det är fel för att man ska inte behöva speca att en fasad ska vara vattentät efter bytet. Det ligger i syftet med att anlita yrkesfolk. Hade fasaden varit vattentät men de hade använt nån tveksam metod så hade läget varit ett annat.
 
  • Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
R
L Linda-Andersson skrev:
Ok! Så kommer se risigt ut ändå om man inte underhåller noggrant med andra ord…frågan är vad som värst. Tycker grånat trä ser så tråkigt och gammalt ut…
Men är du inte rädd för några dagars jobb varannat eller var tredje år och lite lasyr så kan det vara värt det..
 
  • Gilla
Linda-Andersson
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men är du inte rädd för några dagars jobb varannat eller var tredje år och lite lasyr så kan det vara värt det..
Kan jag sätta igång med det redan nu innan riktiga hösten kommer? Tryckimpregnerat trä på altan som stod färdig i juni.
 
R
L Linda-Andersson skrev:
Kan jag sätta igång med det redan nu innan riktiga hösten kommer? Tryckimpregnerat trä på altan som stod färdig i juni.
Helst inte första åren med nytryckt virke utan man bör vänta till våren..
 
  • Gilla
Linda-Andersson
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Du verkar plöjt ner rätt ordentligt med pengar på denna firman.

Det är nog dags att kosta på sig en oberoende besiktningsman som hjälper dig, för det ser inte så bra ut i mina ögon.
Tack, ska kontakta en besiktningsman som får ge ett utlåtande som jag sedan vb till företaget.
 
  • Gilla
Freniño
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Helst inte första åren med nytryckt virke utan man bör vänta till våren..
Tack! :)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
men jag frågar bara en fråga.

Har du avtalat något annat montage är det självklart en fel och det ska justeras.

men du kan ju inte bara hävde att det är fel i efterhand bara för det finn bättre/alternativa lösningar.
Har du inte avtalat en specifik lösning så ska det endast utföras fackmässigt och det är upp till entreprenören att lösa det.

lösningen är upptagen i AMA och där med uppfyller den kravet på fackmässigt.
Nu kan jag inte AMA i huvudet men är det verkligen föreskrivet montage? Plåten ser ju klippt ut, vid putsad vägg drar man ju in den i väggen och viker upp… Får kolla på måndag.
 
O oliven1 skrev:
men jag frågar bara en fråga.

Har du avtalat något annat montage är det självklart en fel och det ska justeras.

men du kan ju inte bara hävde att det är fel i efterhand bara för det finn bättre/alternativa lösningar.
Har du inte avtalat en specifik lösning så ska det endast utföras fackmässigt och det är upp till entreprenören att lösa det.

lösningen är upptagen i AMA och där med uppfyller den kravet på fackmässigt.
Har svårt att tro att något får anses fackmannamässigt utfört där fukt läcker in i väggarna om ärendet skulle prövas av domstol. Och det var egentligen min enda fråga.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.