Det gör ingenting om du tar bilden från marken på utsidan. Försök få en så bra bild som möjligt på fönstret och gärna lite på vad som finns ovanför också.
Underblecket är inte korrekt utfört men inget i skarven mellan fönster och vädringslucka som visar pp varför det skulle komma in just där
 
  • Gilla
Linda-Andersson
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det gör ingenting om du tar bilden från marken på utsidan. Försök få en så bra bild som möjligt på fönstret och gärna lite på vad som finns ovanför också.
Underblecket är inte korrekt utfört men inget i skarven mellan fönster och vädringslucka som visar pp varför det skulle komma in just där
Så här ser det utifrån:
 
  • Närbild på ett fönster på utsidan av ett hus med vitmålad träfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit trävägg på en byggnad med två fönster, varav ett är öppet. Blå himmel i bakgrunden och en del av en veranda syns till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på utsidan av ett fönster med vita fönsterbleck och vitmålad träpanel på huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit träfasad med ett fönster i mitten, fotograferad utifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matti_75 Matti_75 skrev:
Det gör ingenting om du tar bilden från marken på utsidan. Försök få en så bra bild som möjligt på fönstret och gärna lite på vad som finns ovanför också.
Underblecket är inte korrekt utfört men inget i skarven mellan fönster och vädringslucka som visar pp varför det skulle komma in just där
Är övre bleck korrekt utfört? Tänker om det kan vara där fukten hittar in.
 
Jag vill ju påstå att det är fel, blecket ska vara utanför smygarna. Som det är nu rinner vatten utmed smygen, in i spalten mellan plåten och smygen och vidare in i väggen. Gör Om, Gör Rätt.
Tillägg: Det nedre blecket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Intet och 3 till
  • Laddar…
L Linda-Andersson skrev:
Är övre bleck korrekt utfört? Tänker om det kan vara där fukten hittar in.
Den hittar in vid det nedre blecket, tämligen säker.
 
  • Gilla
Heij83 och 2 till
  • Laddar…
R
Är det tätat bakom det stående fordret alltså ihåligheterna som blir på den liggande panelen som är vågräta. Har varit med om att det driver in vatten när regnet och vinden ligger på..
 
R Rejäl skrev:
Är det tätat bakom det stående fordret alltså ihåligheterna som blir på den liggande panelen som är vågräta. Har varit med om att det driver in vatten när regnet och vinden ligger på..
Hur ska man veta det? Kan jag se det själv på något sätt eller ska jag fråga byggfirman?
 
R
L Linda-Andersson skrev:
Hur ska man veta det? Kan jag se det själv på något sätt eller ska jag fråga byggfirman?
Din kan titta samt använda en tumstock och peta in och se hur djupt in du kommer..
 
R
Men sedan är överblecket fel utfört det ska gå in under panelen men jag tror inte det är där det läcker nu men panelen kommer att ruttna lättare där som man har spårat in överblecket i panelen..
Sedan fönsterblecket skulle ha vart lite bredare så att den hade gått in under smygarna i sidorna..
Sedan kan det läcka in genom drivvatten i springorna emellan foder och panel som jag tidigare har beskrivit..
 
Redigerat:
  • Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
L Linda-Andersson skrev:
Är övre bleck korrekt utfört? Tänker om det kan vara där fukten hittar in.
Nej det ska vara bakom panelen, så det är inte rätt gjort.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Din kan titta samt använda en tumstock och peta in och se hur djupt in du kommer..
Har varit och kikat nu. Det är inget foder. Ihåligt rakt igenom till den inre plankan för fönstret. Är det något byggfirman egentligen skulle ha gjort, fodrat ihåligheterna med något?
 
J Joak skrev:
Nej det ska vara bakom panelen, så det är inte rätt gjort.
Så både underblecket och övre är felaktigt monterade av byggfirman? :(
 
R
L Linda-Andersson skrev:
Har varit och kikat nu. Det är inget foder. Ihåligt rakt igenom till den inre plankan för fönstret. Är det något byggfirman egentligen skulle ha gjort, fodrat ihåligheterna med något?
Det sitter ju att foder på utsidan och emellan det och panelen finns glipor som blir av den liggande panelens fastningar, vi brukar mjukfoga dessa glipor med utefog på utsatta sidor av husen.. gissa att sidan där det läcker är mot syd eller väst?
 
  • Gilla
Thomas M
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det sitter ju att foder på utsidan och emellan det och panelen finns glipor som blir av den liggande panelens fastningar, vi brukar mjukfoga dessa glipor med utefog på utsatta sidor av husen.. gissa att sidan där det läcker är mot syd eller väst?
Ja, stämmer bra är syd på den sidan där läckaget uppstått.

Men då är det alltså byggfirman som ansvarar för att åtgärda detta?
 
R
L Linda-Andersson skrev:
Ja, stämmer bra är syd på den sidan där läckaget uppstått.

Men då är det alltså byggfirman som ansvarar för att åtgärda detta?
Ja i o med att det läcker efter omgjord fasad, ni får reklamera arbetet skriftligt till dom..
 
  • Gilla
Linda-Andersson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.