11 742 läst · 147 svar
12k läst
147 svar
Har byggfirman gjort fel?
Det gör ingenting om du tar bilden från marken på utsidan. Försök få en så bra bild som möjligt på fönstret och gärna lite på vad som finns ovanför också.
Underblecket är inte korrekt utfört men inget i skarven mellan fönster och vädringslucka som visar pp varför det skulle komma in just där
Underblecket är inte korrekt utfört men inget i skarven mellan fönster och vädringslucka som visar pp varför det skulle komma in just där
Så här ser det utifrån:Matti_75 skrev:
Är övre bleck korrekt utfört? Tänker om det kan vara där fukten hittar in.Matti_75 skrev:
Jag vill ju påstå att det är fel, blecket ska vara utanför smygarna. Som det är nu rinner vatten utmed smygen, in i spalten mellan plåten och smygen och vidare in i väggen. Gör Om, Gör Rätt.
Tillägg: Det nedre blecket.
Tillägg: Det nedre blecket.
Redigerat:
Men sedan är överblecket fel utfört det ska gå in under panelen men jag tror inte det är där det läcker nu men panelen kommer att ruttna lättare där som man har spårat in överblecket i panelen..
Sedan fönsterblecket skulle ha vart lite bredare så att den hade gått in under smygarna i sidorna..
Sedan kan det läcka in genom drivvatten i springorna emellan foder och panel som jag tidigare har beskrivit..
Sedan fönsterblecket skulle ha vart lite bredare så att den hade gått in under smygarna i sidorna..
Sedan kan det läcka in genom drivvatten i springorna emellan foder och panel som jag tidigare har beskrivit..
Redigerat:
Det sitter ju att foder på utsidan och emellan det och panelen finns glipor som blir av den liggande panelens fastningar, vi brukar mjukfoga dessa glipor med utefog på utsatta sidor av husen.. gissa att sidan där det läcker är mot syd eller väst?L Linda-Andersson skrev:
Ja, stämmer bra är syd på den sidan där läckaget uppstått.R Rejäl skrev:
Men då är det alltså byggfirman som ansvarar för att åtgärda detta?