Hej!
Jag sitter, som många andra regniga dagar och tittar film serier och spelar tv-spel.
Därför det blir en del tid framför skärmen vill jag få en sån fin upplevelse som möjligt ju🙂
Idagsläget sitter denna på väggen
https://www.philips.se/c-p/55PUS616...tratunn-led-tv-med-4k-och-pixel-plus-ultra-hd
Köptes för ca 7 år sedan.
Jag kan inget om tv appraters specifikationer och ställer nu frågan till er som kan!
Om jag i dagsläget köper en ny tv 55' i prisklass runt 8-tusen, blir då bilden mycket bättre eller är det på ett ungefär samma?
För info så streamar jag all media via netflix /max och kommer när switch52 släpps spela på den.
Tack!
Jag sitter, som många andra regniga dagar och tittar film serier och spelar tv-spel.
Därför det blir en del tid framför skärmen vill jag få en sån fin upplevelse som möjligt ju🙂
https://www.philips.se/c-p/55PUS616...tratunn-led-tv-med-4k-och-pixel-plus-ultra-hd
Jag kan inget om tv appraters specifikationer och ställer nu frågan till er som kan!
Om jag i dagsläget köper en ny tv 55' i prisklass runt 8-tusen, blir då bilden mycket bättre eller är det på ett ungefär samma?
För info så streamar jag all media via netflix /max och kommer när switch52 släpps spela på den.
Tack!
Har bara ett svar att ge.
Varför inte större tv om du nu ska köpa nytt?
Har själv gjort resan från 26 tum i första lägenheten på 80 talet via 28, 29, 40, 50, 65, 75 och nu sist 85 tum.
Skulle inte vilja gå ner utan byter jag så blir det större efterhand som priserna blir bättre sant kvaliten på bilden också blir motsvarande bättre.
Nu tillbringar jag lite tid betalt hemma då jag har jour för räddningstjänsten som då får betala lite så detta går nöjeskontot.
Ska jag sitta hemma så ska jag ha det så bra som möjligt och där ingår bra bild o ljud.
Varför inte större tv om du nu ska köpa nytt?
Har själv gjort resan från 26 tum i första lägenheten på 80 talet via 28, 29, 40, 50, 65, 75 och nu sist 85 tum.
Skulle inte vilja gå ner utan byter jag så blir det större efterhand som priserna blir bättre sant kvaliten på bilden också blir motsvarande bättre.
Nu tillbringar jag lite tid betalt hemma då jag har jour för räddningstjänsten som då får betala lite så detta går nöjeskontot.
Ska jag sitta hemma så ska jag ha det så bra som möjligt och där ingår bra bild o ljud.
Vad är din källa för det du tittar på? Ganska stor skillnad på en 1080p stream i 5 Mbit från en streamingtjändt jämfört med en nedladdad 4K film i 70Mbit.O oliver1979 skrev:Hej!
[länk]
Tack!
Ok! OLED eller QD-OLED som gäller allså! Vad bra tack!
Jag streamar från wifi gör jag
Jag streamar från wifi gör jag
Jag vill påstå att det på 7 år har det hänt mycket på en TV i samma prisklass.
Framförallt är det prosessorerna som blivit bättre och kraftfullare. Även media med sämre signal blir bättre.
Själv köpte jag en 86” LG QNED TV i fjol.
Ett rejält lyft från förra 7 år gamla 65” LED TV:n. Båda kostade ca 18.000kr men jäklar vilken skillnad på bild, bättre svärta (inte som på en OLED) med streamad 4K så ser man varenda litet hårstrå på folk.
Så, det blir absolut ett lyft med en ny TV i samma prisklass.
Framförallt är det prosessorerna som blivit bättre och kraftfullare. Även media med sämre signal blir bättre.
Själv köpte jag en 86” LG QNED TV i fjol.
Ett rejält lyft från förra 7 år gamla 65” LED TV:n. Båda kostade ca 18.000kr men jäklar vilken skillnad på bild, bättre svärta (inte som på en OLED) med streamad 4K så ser man varenda litet hårstrå på folk.
Så, det blir absolut ett lyft med en ny TV i samma prisklass.
Redigerat:
Har både en nny exklusiv samsung frame och 2 oled med några år på nacken. Oleden spöar samsungen trots cs 3år äldre. Men min äldre oled som är minst 6år är på gänsen till bättre.
Generellt spöar min apple tv dock samtliga vad gäller media spelare samtliga, inkl en ny tcl med inbyggd android. Även bild är åtminstone pp de öldre vadsare vua apoke tv. Så en bra investering innan man slänger ut tvn är att skaffa en bra och mer kraftfull mediaspelare tex apple tv först.
Generellt spöar min apple tv dock samtliga vad gäller media spelare samtliga, inkl en ny tcl med inbyggd android. Även bild är åtminstone pp de öldre vadsare vua apoke tv. Så en bra investering innan man slänger ut tvn är att skaffa en bra och mer kraftfull mediaspelare tex apple tv först.
Mobilt bredband via tre🫣
De stora skillnader på din tv och det som finns nu är främst HDR. Finns lite olika tekniker som HDR, HDR+ och framförallt Dolby Vision. Annat är högre hz.O oliver1979 skrev:Hej!
[länk]
Tack!
Sen skulle jag aldrig rekommendera en tv utan eArc som ger dig möjligheten till bättre ljud till en soundbar/receiver.
Jag brukar ofta rekommendera Philips modeller för det är mycket tv för pengarna och jag har själv 2 st från 2021 som jag är otroligt nöjd med.
https://www.netonnet.se/art/tv/46-55tum/philips-55pus894912/1034952.9116/
Men för guds skull, köp större än 55! Jag har 70” och sitter på ca 3 meter. Det är nästan för lite..
Ja HDR och OLED väl de största. Men har man inte HDR material att titta på är det lite pengar ut i sjön..O Ossian K Olsson skrev:De stora skillnader på din tv och det som finns nu är främst HDR. Finns lite olika tekniker som HDR, HDR+ och framförallt Dolby Vision. Annat är högre hz.
Sen skulle jag aldrig rekommendera en tv utan eArc som ger dig möjligheten till bättre ljud till en soundbar/receiver.
Jag brukar ofta rekommendera Philips modeller för det är mycket tv för pengarna och jag har själv 2 st från 2021 som jag är otroligt nöjd med.
[länk]
Men för guds skull, köp större än 55! Jag har 70” och sitter på ca 3 meter. Det är nästan för lite..
Och ja, köp större än vad man tror. Har 65" på 2.5m och det är för lite. 70-75" är nog rätt lagom.
Sen generellt så rekommenderar jag en mediaspelare typ Nvidia Shield eller Apple TV och inte ens koppla in tvn till nätet. Tittarvanorna säljs för reklam mm och uppdateras sällan och har en del säkerhetsluckor.
Både switch 2 och streamingtjänsterna har HDR.F Fideliox skrev:Ja HDR och OLED väl de största. Men har man inte HDR material att titta på är det lite pengar ut i sjön..
Och ja, köp större än vad man tror. Har 65" på 2.5m och det är för lite. 70-75" är nog rätt lagom.
Sen generellt så rekommenderar jag en mediaspelare typ Nvidia Shield eller Apple TV och inte ens koppla in tvn till nätet. Tittarvanorna säljs för reklam mm och uppdateras sällan och har en del säkerhetsluckor.
Ja visst är det så! Netflix är ändå bild på tycker jag men som du skriver, Viaplay och Tv4 är rätt dåligt. Även ljudet är för dåligt kan jag tycka och jag saknar verkligen HD-ljuden.F Fideliox skrev:
Till TS, läs på lite vad HDR är och gör. Känner du att det är något du vill ha så kolla på ny tv. Annars fungerar din säkert bra länge för det är ingen dålig tv du har!
Sedan är det många TV som skriver att de har stöd för HDR, men det är inte en av/på skala. Billigare TV gör det knappt någon skillnad på då de inte har stöd för alla färger eller hela mängden ljus ändå.O Ossian K Olsson skrev:
Det mesta i billigare segment är ju QLED och de ser sämre ut än gamla LED-TV utan HDR... Jag hade problem att ge bort min gamla Samsung innan jag bytte till en OLED. Sedan har väl priserna på QLED gått ner en massa under åren, men OLED skärmar kostar snarare mer än de gjorde för ett par år sedan. Och vad TV har för nya "smarta" funktioner spelar ingen som helst roll - köp en Shield TV eller liknande så har man ju ändå en modern maskin.GoC skrev: