Det finns ingen skarp ytgräns. Men man kan i allmänhet inte hävda att stora fastigheter är en tomt i sin helhet.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Intressant! Hade jag ingen aning om! Vad kallar man det som inte är tomt och hur vet man hur stor tomten är? Och vad spelar det för roll?

• Gilla
Kung Louie
  • Laddar…
Tomten (eller i vissa fall hemfridszonen) är det som andra inte har fri tillgång till enligt allemansrätten. Det finns även vissa byggregler som är begränsade till tomten, som friggebodar och attefallshus.

Det som inte är tomt kan man kalla sin mark eller fastighet. Exempelvis.

Enligt skatteverket har jag c:a 4 hektar ”tomt” på fastigheten.......Men dom kanske har fel?

Skatteverket bedömer väl inte det?

• Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
Ja, det låter konstigt om det bara är ett bostadshus. Mer än 40–50 meter från huset är normalt svårt att hävda som tomtmark.

På lantbruksfastigheter är tomtmarken särredovisad i taxeringen, då att Skatteverket har en åsikt är inget konstigt i sig.

• Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
Nu är det ju flera bostadshus på samma ”tomt”
Så det blir lite missvisande.
Men skatteverket taxerar närmare 4 hektar som bostadstomt.........

T Taxture skrev:
Nu är det ju flera bostadshus på samma ”tomt”
Misstänkte det. Beklagar att jag inte gick i fällan ;)

• Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Så ni menar att folk kan plocka bär och tälta på min mark trots att jag ser hela från mitt hus och hävda att allemansrätten gäller?

I stort sätt är det så. I alla fall för oss med större fastigheter.....
Den så kallade ”hemfridszonen” är inte så stor som man tror/vill
Jag har till och med trafik över en del då trafikverket tycker det är ett bra ställe att ha sin väg på

• Ledsen
  • Wow
Maria T och 1 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Så ni menar att folk kan plocka bär och tälta på min mark trots att jag ser hela från mitt hus och hävda att allemansrätten gäller?
Japp. Det är hemfridszonen som är fredad. Inte allt inom synhåll. Men det brukar ju rekommenderas att man inte nyttjar allemansrätten på det viset. Men du kan inte köra iväg någon som gör det.

• Gilla
Olivia0001
  • Laddar…
Oj där ser man! Jag skulle ju bli skitsur om nån var på min mark olovandes! Får väl hoppas folk har vett att hålla sig borta även i fortsättningen!

C
kashieda kashieda skrev:
Men inte 0,7? Var går gränsen?
Det är svårt att motivera att en fastighet större än 0,5 hektar med endast en bostad utgörs av enbart tomtmark. Likaså att mark långt från bostaden utgör tomtmark. Om fastigheten har ny- eller ombildats i modern tid borde svaret finnas i redogörelsen till fastighetsbildningsbeslutet. Står det bara att det är en bostadsfastighet är allt tomtmark. Står det att det är en bostadsfastighet med tillgång till mark för småskalig odling, mindre djurhållning eller husbehovsved finns även annan mark än tomtmark. Denna prövning är förhoppningsvis grundligt gjord enligt fastighetsbildningslagen. Vad som står i Skatteverkets taxeringsuppgifter är inte relevant i sammanhanget. Det grundas oftast på vad man själv har fyllt i vid fastighetstaxeringen.

• Gilla
dicliff
  • Laddar…
Hittade en tråd där det avhandlas.,,,,,
Hemfridszon vs Allemansrätten
https://www.byggahus.se/forum/threads/allemansraett-kontra-hemfridszon.698/
Beroende på omständigheter uppemot 70 meter från huset, så hemfridszonen kan ju då bli 140x140 meter = nästan 2 hektar

Men vi ska kanske stanna vid TS frågeställning om hur han ska få grannen att sluta använda vägen?

• Gilla
big mike och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.