H
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du får nog utveckla ditt svar något om det ska bli begripligt.
för att markkostnaden är ungefär halva kostnaden och jag antar att de är dyrare mark i centrala stockholm än 20 minuter från sergels torg
 
Martin_B
Det är ju då själva fan att så få förstår vad hul menar.
Han är ingen idiot och förstår vad ni menar. Däremot begriper ni överhuvudtaget inte hur han resonerar, något som jag gör utan problem, samtidigt som jag begriper även hur ni andra resonerar.

Det är ganska enkelt egentligen.

Vad hul har emot är det idiotiska förfarandet att till varje pris handikappanpassa allt som bara finns i byggnationsväg.
Återigen, som jag har nämnt tidigare, så skulle man med den logiken handikappanpassa alla nytillverkade bilar, något som skulle vara obligatoriskt och varje nytillverkad bil skulle kosta kanske 50-100.000 kr extra, vare sig du som köpare är handikappad eller ej.

Idén är ju helt befängd.

Det finns så otroligt mycket man hade kunnat göra i FÖREBYGGANDE syfte att det är inte sant, och kostnaden för allt detta skulle dra ner Sveriges ekonomi så mycket att landet hade gått i konkurs på en vecka.

Naturligtvis måste vi ju optimera och tänka logiskt. Kommer inte ihåg andelen handikappade i detta land, men det var inga höga procentantal, varför skall då 100% av allt som byggs, oavsett om det är nybygge eller tillbyggnader, handikappanpassas in i absurdum helt oberoende av omständigheterna?

Då tycker jag vi skall förbjuda både tobak och alkohol omedelbart, i förebyggande syfte, så inte folk blir sjuka.
Likväl kan vi förbjuda rörsocker och dåliga fettyper. Skit samma om vissa kan sköta sin kropp och lever sunt, de skall inte få ta del av det onyttiga ändå, eftersom det finns människor som helt missbedömer matintag och vad som är nyttigt och onyttigt, och på så sätt utsätter sig själva för livsfara.
 
Martin_B Martin_B skrev:
Återigen, som jag har nämnt tidigare, så skulle man med den logiken handikappanpassa alla nytillverkade bilar
Jämförelsen haltar. Det är lätt att byta bil.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H
H hul skrev:
mähä varför då?

om bostaden blir billigare kommer fler ha råd, ganska enkel mattematik eller?
dom se på den lägenheten som är ny som kostar 5000kr i hyra,
och har dom en äldre lägenhet mer kvm men samma kostnad. vilken tror du dom väljer?
 
H
Martin_B Martin_B skrev:
Det är ju då själva fan att så få förstår vad hul menar.
Han är ingen idiot och förstår vad ni menar. Däremot begriper ni överhuvudtaget inte hur han resonerar, något som jag gör utan problem, samtidigt som jag begriper även hur ni andra resonerar.

Det är ganska enkelt egentligen.

Vad hul har emot är det idiotiska förfarandet att till varje pris handikappanpassa allt som bara finns i byggnationsväg.
Återigen, som jag har nämnt tidigare, så skulle man med den logiken handikappanpassa alla nytillverkade bilar, något som skulle vara obligatoriskt och varje nytillverkad bil skulle kosta kanske 50-100.000 kr extra, vare sig du som köpare är handikappad eller ej.

Idén är ju helt befängd.

Det finns så otroligt mycket man hade kunnat göra i FÖREBYGGANDE syfte att det är inte sant, och kostnaden för allt detta skulle dra ner Sveriges ekonomi så mycket att landet hade gått i konkurs på en vecka.

Naturligtvis måste vi ju optimera och tänka logiskt. Kommer inte ihåg andelen handikappade i detta land, men det var inga höga procentantal, varför skall då 100% av allt som byggs, oavsett om det är nybygge eller tillbyggnader, handikappanpassas in i absurdum helt oberoende av omständigheterna?

Då tycker jag vi skall förbjuda både tobak och alkohol omedelbart, i förebyggande syfte, så inte folk blir sjuka.
Likväl kan vi förbjuda rörsocker och dåliga fettyper. Skit samma om vissa kan sköta sin kropp och lever sunt, de skall inte få ta del av det onyttiga ändå, eftersom det finns människor som helt missbedömer matintag och vad som är nyttigt och onyttigt, och på så sätt utsätter sig själva för livsfara.
det är ingen självklarhet att alla ska ha bil.
finns mögelsporer och annat farligt i luften du andas nu. varför sitter du inte med filtermask?
 
H
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jämförelsen haltar. Det är lätt att byta bil.
ungefär lika lätt som byta bostad
 
H
henke_benke skrev:
det är ingen självklarhet att alla ska ha bil.
finns mögelsporer och annat farligt i luften du andas nu. varför sitter du inte med filtermask?
briljanta inlägg efter briljanta inlägg
 
H hul skrev:
för att markkostnaden är ungefär halva kostnaden och jag antar att de är dyrare mark i centrala stockholm än 20 minuter från sergels torg
Jo, men nu behöver kanske inte alla bo i city just. Dessutom är ju det en fråga om marknadshyra. Man tar helt enkelt ut vad det går att få. Bara för att det blir billigare att bygga så är det inte säkert att de pengarna hamnar i fickan på hyresgästen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Martin_B
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jämförelsen haltar. Det är lätt att byta bil.
Principen är dock densamma! Att i FÖREBYGGANDE syfte fördyra något, förstöra miljön, osv. osv., utan att man har någon som helst aning om hur framtiden ser ut.

Men förbjud alla bensin- och dieseldrivna bilar också med omedelbar verkan, eftersom de kommer att förstöra vår planet i långa loppet, tillsammans med all annan utsläpp.

Så vi kan lika väl stänga ner all industri i princip, allt...

Tyvärr är ju verkligheten att jorden förstörs allt mer och vi människor KOMMER att ta kol på oss själva, det är i princip en garanti. Frågan är bara när det sker.

Ändå så är det ingen som är beredd att i förebyggande syfte offra alla lyx de har idag! Åtminstone inte här i västvärlden. Hyckleri kallar jag det.

Men det anses "fult" att inte handikappanpassa allt, för då kan handikappade känna sig utanför!

Är det inte synd om alla de som inte har cancer också, som faktiskt kommer att dö i cancer just p.g.a att vården i Sverige är så kass? Kolla bara på det senaste om prostatacancer och hur många som dör p.g.a avsaknad av obligatoriska PSA-värdekontroller här i Sverige.
 
H
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jo, men nu behöver kanske inte alla bo i city just. Dessutom är ju det en fråga om marknadshyra. Man tar helt enkelt ut vad det går att få. Bara för att det blir billigare att bygga så är det inte säkert att de pengarna hamnar i fickan på hyresgästen.
men för guds skull de var du som sa att de var lika billigt att bygga 20 minuter från stan som i stan. så överbevisade jag dig att så inte är fallet. då svarar du att alla inte behöver bo i stan?

Klart om totala byggkostnaden för ett projekt blir billigare så kan man ta ut lägre hyror för att räkan hem projekten, ganska simpelt.

marknadshyra?
 
H hul skrev:
ungefär lika lätt som byta bostad
För det första så är det där på gränsen till för dumt för att bemöta.

Om man bortser från att du har fel i sak: För det andra så kan det vara hopplöst att hitta ett annat boende i den värld du önskar dig för där är nämligen inget annat hus handikappvänligt heller.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Martin_B Martin_B skrev:
Principen är dock densamma! Att i FÖREBYGGANDE syfte fördyra något, förstöra miljön, osv. osv., utan att man har någon som helst aning om hur framtiden ser ut.
Du har inga försäkringar va?

För det är precis vad det här är. De risker som är så stora att man inte är beredd att ta försäkrar man sig mot.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Martin_B
henke_benke skrev:
det är ingen självklarhet att alla ska ha bil.
Nej, men hur kommer det argumentet in i diskussionen? Principen är ju fortfarande densamma? :)


henke_benke skrev:
finns mögelsporer och annat farligt i luften du andas nu. varför sitter du inte med filtermask?
Det är väl du som borde sitta med filtermask, som ju talar dig så varmt om att göra saker i förebyggande syfte, typ som exempelvis handikappanpassning av en bostad som kanske aldrig någonsin kommer utnyttjas.

Det är inte jag som vill ta en massa resurser från vår jord kanske helt i onödan, bara i förebyggande syfte.

Men låt oss för all del tvinga folk till att isolera sina hus med minst 2-meter tjockt isolerlager, för vi KAN ju få en istid här snart. Sen att det får byggarna att gå på knäna rent ekonomiskt, det skiter vi i. Vi KAN ju faktiskt alla bli drabbade av en istid, och utan isoleringen är det ju kört för oss :D
 
H
Martin_B Martin_B skrev:
Nej, men hur kommer det argumentet in i diskussionen? Principen är ju fortfarande densamma? :)




Det är väl du som borde sitta med filtermask, som ju talar dig så varmt om att göra saker i förebyggande syfte, typ som exempelvis handikappanpassning av en bostad som kanske aldrig någonsin kommer utnyttjas.

Det är inte jag som vill ta en massa resurser från vår jord kanske helt i onödan, bara i förebyggande syfte.

Men låt oss för all del tvinga folk till att isolera sina hus med minst 2-meter tjockt isolerlager, för vi KAN ju få en istid här snart. Sen att det får byggarna att gå på knäna rent ekonomiskt, det skiter vi i. Vi KAN ju faktiskt alla bli drabbade av en istid, och utan isoleringen är det ju kört för oss :D
men ska vi då låsa in handikappade och slänga bort nyckeln?
 
H
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du har inga försäkringar va?

För det är precis vad det här är. De risker som är så stora att man inte är beredd att ta försäkrar man sig mot.
finns bra och dåliga försäkringar.
Denna försäkring hade man kunnat lösa på många andra sätt vilket hade gynnat många fler, billigare bostäder, mer bostäder, bättre för miljön, bättre för sverige osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.