Jag förstår inte varför en lägenhet måste bli större pga tillgänglighetsanpassninges. Ytan finns ju redan och kan användas.
Mitt hus på drygt 100 kvm har inte påverkats ett dyft av att badrumsdörren blev bredare, toan står lite "luftigare" och att duschen ersatte badkaret redan initialt. Att arkitekten fick lägga ner nån extra timme för att lösningen skulle bli mer estetisk var ju inte hela världen.
Det verkar som vissa i tråden faktiskt tror att byggytan måste bli större.
 
  • Gilla
KnockOnWood och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
hul, du skrev tidigare om att den som bygger ska lägga pengar i en fond så att den dag huset/lägenheten behöver tillgänglighetsanpassas så kan man använda pengarna i fonden. Men hur ska man i det läget kunna anpassa om det saknas 5 kvm (eller hur många kvm du anser kam sparas in) för att det ska kunna vara anpassat?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
H
henke_benke skrev:
men fortfarande har inte folk råd att flytta in i ett nytthus
hahah, är ju precis de jag säger.

om man kunde lätta på kraven så skulle ju fler ha råd att köpa nyproducerade lägenheter vilket hade varit bra för samhället
 
H
yonna yonna skrev:
Jag förstår inte varför en lägenhet måste bli större pga tillgänglighetsanpassninges. Ytan finns ju redan och kan användas.
Mitt hus på drygt 100 kvm har inte påverkats ett dyft av att badrumsdörren blev bredare, toan står lite "luftigare" och att duschen ersatte badkaret redan initialt. Att arkitekten fick lägga ner nån extra timme för att lösningen skulle bli mer estetisk var ju inte hela världen.
Det verkar som vissa i tråden faktiskt tror att byggytan måste bli större.
för att byggytan måste bli större när man tillgänlighetsanpassar de är ju hela grejen.
 
H
H hul skrev:
hahah, är ju precis de jag säger.

om man kunde lätta på kraven så skulle ju fler ha råd att köpa nyproducerade lägenheter vilket hade varit bra för samhället
jag menar att även om vi släpper på kraven så har dom inte råd
 
H
henke_benke skrev:
jag menar att även om vi släpper på kraven så har dom inte råd
mähä varför då?

om bostaden blir billigare kommer fler ha råd, ganska enkel mattematik eller?
 
H hul skrev:
för att byggytan måste bli större när man tillgänlighetsanpassar de är ju hela grejen.
Om nybyggnadsytan ritas av proffs finns det ingen anledning tro att den måste bli större. Däremot blir det knepigare vid renovering av befintlig bostad.
 
H hul skrev:
säg att man lyckas minska lägenheten med 5 kvm genom att släppa på tillgänlighetskraven
de skulle innebära att hyran sänks med över 1000kr månad
Var kommer de här fantasisiffrorna ifrån? Har du någon referens till ett område där hyran på likvärdiga lägenheter där marginalkostnaden är 200 kr/kvm?

Här är hyran runt 100 kr/kvm i snitt. Då är de sista kvadratmetrarna betydligt billigare än de första.
 
H
Nyfniken Nyfniken skrev:
Var kommer de här fantasisiffrorna ifrån? Har du någon referens till ett område där hyran på likvärdiga lägenheter där marginalkostnaden är 200 kr/kvm?

Här är hyran runt 100 kr/kvm i snitt. Då är de sista kvadratmetrarna betydligt billigare än de första.
i göteborg är snitt hyran 2000kr/kvm och de dyraste kostar uppemot 3000kr/kvm
i sthlm är de vanlig med hyror lång över 3000kr/kvm
 
H hul skrev:
60 000 lgh * 2 kvm * 20 000 kr kr =2 400 000 000 Kr
Det här är ju lika bakvänt det. Om byggkostnaden är 20.000 kr/kvm så är marginalkostnaden för att bygga en kvadratmeter till inte 20.000 kr.
 
H
yonna yonna skrev:
Om nybyggnadsytan ritas av proffs finns det ingen anledning tro att den måste bli större. Däremot blir det knepigare vid renovering av befintlig bostad.
de är vid nybyggnad som ytan alltid blir större pga tillgänlighetskraven.
hur kan du säga emot detta är ju för mig ett mysterium
 
H
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det här är ju lika bakvänt det. Om byggkostnaden är 20.000 kr/kvm så är marginalkostnaden för att bygga en kvadratmeter till inte 20.000 kr.
du har rätt eftersom de är badrum så är de över 20 000kr
 
H hul skrev:
göteborg är snitt hyran 2000kr/kvm och de dyraste kostar uppemot 3000kr/kvm
Jo, men det har ju inte med byggkostnaderna att göra. Jag bor 20 minuter från Sergels torg. Går det att bygga hyresrätter för 100 kr/kvm/mån här så går det i city också.
 
H
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jo, men det har ju inte med byggkostnaderna att göra. Jag bor 20 minuter från Sergels torg. Går det att bygga hyresrätter för 100 kr/kvm/mån här så går det i city också.
nä självklart går de inte, de borde du med förstå
 
H hul skrev:
nä självklart går de inte, de borde du med förstå
Du får nog utveckla ditt svar något om det ska bli begripligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.