F fsn skrev:
Jag har hörde det från en kontorschef på Handelsbanken 2009/10. SEB hade rätt omfattande förluster i Baltikum om jag inte minns fel och set var väl samma sak för Nordea. Hos Swedbank så köade folk och tömde sina konto, såg ut som i Beirut. Handelsbanken klarade väl sig väl klart bäst.
Det stämmer nog hyfsat men vad har det med SHBs finansiering av bankkrisen 1990-93 å göra. ??

Edit: ditt flin visar du gick tom för argument?
 
Redigerat:
  • Haha
fsn
  • Laddar…
G Gilletorpet skrev:
Vinst /profit är en skyldighet för Aktiebolag men girighet är något annat ;-)
Nej. Vinst/profit är ingen skyldighet. Däremot är det en "skyldighet" ha ha ett vinstsyfte i all näringsverksamhet, privatägd som offentligt ägd. Annars är det ingen näringsverksamhet.

Näringsverksamhet definieras enligt Inkomstskattelagen som "förvärvsverksamhet som bedrivs yrkesmässigt och självständigt." Detta brukar beskrivas med orden "självständighet, varaktighet, vinstsyfte". Dock finns det ingen skyldighet att faktiskt gå med vinst, bara att ha det syftet.

Semantik kan tyckas men det är en avsevärd skillnad mellan "skyldigheterna".
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Z Zodde skrev:
Om du är ointresserad ska du nog inte uttrycka dig felaktigt.

Konsekvenser för kunder och personal är ABSOLUT inte detsamma som vid en KK.

Ägarna i NB fick t.o.m. betalt för att överlåta aktier till staten så även där har du fel
Ägarna i Nordbanken fick kanske 5% av vad aktierna var värda innan krisen. Utan alternativ.
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ägarna i Nordbanken fick kanske 5% av vad aktierna var värda innan krisen. Utan alternativ.
5% av vad? De fick lite premium jmf med aktuell aktiekurs vid övertagandet, många ansåg det vara i överkant generöst.
Eller tänkte du de skulle bli kompenserade för 3 års börsfall…??

I Norge fick ägarna till de 2 storbankerna noll å nada då dessa blev förstatligagade. Men inte heller i Norge gick bankerna i KK
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
SHB är ju en så kallad "lågriskbank" så i alla lägen då det är lite knappa marginaler så lutar dom åt nej snarare än ja....30 års engagemang väger tyvärr lätt i kalkylerna, som på de flesta andra ställen.

Just nybyggen drar många banker i handbromsen just nu pga osäker framtida värdering, även om man ju tycker att lägger du in 60% så borde du ha ett starkt case

Men vi byter ju bank alldeles för sällan i Sverige så konkurrensen funkar dåligt.
Så kolla med andra banker, OM du inte vill stanna kvar och byta handläggare: För ibland är det så att i storbankerna säger "datorn nej", men pratar man med dom så kan dom efter att ha diskuterat saken inom bolåneenheten ändå säga ja
Om man nu är en "lågriskbank" så låter ju TS beskrivning som att SHB tar en låg risk med så mycket eget kapital i förhållande tiil byggnadskreditivet, och faktum är ju banken intecknat fastigheten som säkerhet. I regel brukar de ju inte betala ut allt på en gång heller utan vartefter fakturorna inkommer dvs mot redovisning.
Om bankerna ska ha några kunder framgent också så måste de ju ockå nyutlåna till de som bygger annars krymper ju lånestocken för varje år som går vartefter folk amorterar av och så kan ju inte banken ha det i långa loppet.
sSHBbhar ju ocksp en tradition av att ha lokalt bestämmande till skillnad motde andra storbankerna som är mera centralt styrda. Lpter dom du fått fel handläggare som inte vill ha dig som kund längre. Har du ställt frågan till chefen på kontoret?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ett osäkert kort hos SHB kan vara att handläggarna har stora mandat och själva kan styra och ställa lite som de vill. Det kan bli väldigt olika besked beroende på vem som är handläggaren eller beroende på vilket kontor TS är kund hos.

TS handläggare på SHB kanske är lite lat och kände att det vore tråkigt att handlägga ett "BK" byggnadskreditiv (BK) (det är väldigt mycket dokumentation och kontroller som krävs) jämfört med ett vanligt bolån. Handläggaren kanske är lite osäker och grön och har dålig koll på just BK. Vissa handläggare ser bara risk med ett BK och andra tar det med en klackspark och vill hjälpa en trogen kund.

Själv har jag jobbat 9 år i "sekten" inom SHB men jag hann slita mig lös innan jag fastnade för djupt... ;)
Man får väl ändå förutsätta att en så självsäker och företagsam person har kontaktat chefen för bankkontoret? Det känns som det sjävlklara steget före att byta bank.
 
A Ants skrev:
Man får väl ändå förutsätta att en så självsäker och företagsam person har kontaktat chefen för bankkontoret? Det känns som det sjävlklara steget före att byta bank.
Jag brukar inte förutsätta något som TS inte skriver.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag brukar inte förutsätta något som TS inte skriver.
I så fall borde det väl vara tips 1 att ge honom?
 
A Ants skrev:
I så fall borde det väl vara tips 1 att ge honom?
Han har nog redan bytt bank, men säkert ett rimligt tips för någon annan som hamnar i samma situation, kanske…
 
E El oso skrev:
Om man nu är en "lågriskbank" så låter ju TS beskrivning som att SHB tar en låg risk med så mycket eget kapital i förhållande tiil byggnadskreditivet, och faktum är ju banken intecknat fastigheten som säkerhet. I regel brukar de ju inte betala ut allt på en gång heller utan vartefter fakturorna inkommer dvs mot redovisning.
Om bankerna ska ha några kunder framgent också så måste de ju ockå nyutlåna till de som bygger annars krymper ju lånestocken för varje år som går vartefter folk amorterar av och så kan ju inte banken ha det i långa loppet.
sSHBbhar ju ocksp en tradition av att ha lokalt bestämmande till skillnad motde andra storbankerna som är mera centralt styrda. Lpter dom du fått fel handläggare som inte vill ha dig som kund längre. Har du ställt frågan till chefen på kontoret?
Det beror väl helt på hur dom räknar risken ?
Att stå med ett halvfärdigt hus till en låntagare som inte har råd att slutföra är väl en stor risk, även om låntagaren själv har ännu mer pengar nedplöjt i bygget ?

Nu vet jag inte bakgrunden, men hade banken tyckt det var en låg risk så hade dom ju gett ett kreditiv.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ja men då står jag fast vid det jag skrev
Byggherre är alla som bygger oavsett entreprenadform...
Säger byggprojektledaren, besiktningsmannen och KA med Civilingenjörsutbildning bygg
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Nej sånt kan jag såklart inget om! Dumma mig som trodde att jag förstår banker!

Kan du inte mansplaina för mig hur det egentligen är?
Mansplaina????
 
G Gilletorpet skrev:
Enligt vad jag lärt mig skall banker inte ta risker! Det för att dels skydda inlånarnas pengar dels inte riskera att gå i KK dvs även skydda sina egna/ägarnas pengar. Kommer ni ihåg Götabanken, de tog för mycket risker just inom fastigheter - därför är väl alla ängsliga för den sektorn.
Det finns alltid risker, så påståendet att de inte ska ta risker är fel, de tar alltid en risk, frågan ör nara hur stor.
Saker kan hända, räntan skjuter i höjden, folk blir arbetskösa, skilsmässor etc men banken ska göra en kalkylerad risk i enligthet med FIs direktiv
När de tar kreditupplysning av den presumptiva låntagaren får de ju ett betyg också om kreditvärdigheten och har man varit kund i 30 år så borde de känna kunden, men de kanske satte en spoling på ärendet som inte vågar göra något om det inte är fullständigt tvärsäkert.
Men mycket, mycket högre risktagande än det här har man ju sett...
Banker har kreditförluster för att saker händer men i detta fall ser jag inte någon stor risk.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Fast SHBs inkomster/vinster vs andra storbanker styrker INTE det du claimar.
Alla banker lägger ned kontor , inget unikt för SHB.
SHB hade stora problem innan de började lägga ner kontor, de var väldigt sena med det jämfört med de andra bankerna. Är väl snart den enda banken som har kvar giro-blanketter också när de andra avskaffat sådant.
I år och ifjol lever de gott på de höjda räntemarginalerna och nedläggningen av kontoren har gett resultat.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag måste säga att skillnaden mellan att en bank går i kk eller att staten går in är hårfin. Det är för de som har konton i banken det är positivt.
Eftersom den sittande styrelsen får sparken. Det är staten som får in och styr upp skutan. Ägarna kommer få en rejäl förlust.
Det kan finnas fördelar med att rädda en bank genom att staten går in och tar över. Du kommer säkerligen slippa en del rusningar när alla ska it sina pengar. En del inte alla panik rusningar.
Men det handlar om det ekonomiska systemet. Är det inte så att staten även tar över ägandet? Det ska inte löna sig att staten tar över.
Sista är spekulationer från min sida
Om någon storbank krisar i framtiden tror jag inte staten skulle tillåta att låta banken gå i kk för det handlar om tilliten till banksystemet. Skulle svensson tappa tilliten börjar folk ta ut sina pengar och då har vi en verklig kris eftersom banken inte har kapitaltäckning för att alla tar ut sina pengar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.