83 321 läst · 274 svar
83k läst
274 svar
Handelsbanken är dumma på riktigt
Där är vi oense. Då hon finns i deras "kundregister" är hon naturligtvis kund hos dem. Att hon sen kanske inte har en aning om det eller aldrig har kontakt med dem har som jag ser det inte med saken att göra. Men visst jag förstår hur du tänker "rent praktiskt". 😀Sthlm1891 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 400 inlägg
Enligt vad jag lärt mig skall banker inte ta risker! Det för att dels skydda inlånarnas pengar dels inte riskera att gå i KK dvs även skydda sina egna/ägarnas pengar. Kommer ni ihåg Götabanken, de tog för mycket risker just inom fastigheter - därför är väl alla ängsliga för den sektorn.S Simno skrev:Hört en del märkliga historier om SHB (likaså de andra storbankerna). Rekommenderar att kolla med Länsförsäkringar Bank, de är fortfarande rätt små och är enligt min erfarenhet villiga att ta större risker för att få banken att växa i längden. Dessutom har de inte privata aktieägare som styr och ställer uppe i toppen. Storbankerna tjänar redan så bra på sina befintliga lånestockar att de kan välja att skita i kunder som inte är intressanta och endast låna ut till de absolut minst riskfyllda kunderna utan att det påverkar deras intjäning märkbart.
Upplevde samma sak med Swedbank när vår dotter skulle byta upp sig från sin nästintill obelånade (20 k i lån) etta värd ca 700 k till en tvåa i samma förening som kostade 940. Det fattades 12:-/ mån (!) i bankens kalkyl... så hon fick inget lånelöfte (online)...R riek skrev:Jag har köpt ett arrendetorp och förvärvat och bildat fastighet på stället. Rivt ned och börjat bygga upp ett nytt hus.
Allt finansierat ur egen ficka och huset är färdigt till 30%. Nu ger handelsbanken mig avslag på byggnadskreditiv på resten då kalkyl är för osäker. Husen är väl på väg och jag finansierar 60% ur egen ficka. Har inga skulder idag och tjänar över en miljon per år. Förvisso ensamstående och med barn hemma.
Idioter enligt mig. Passa er för skitbanken och lite inte på löften, förrän de finns i skriftligt. Heder är ett begrepp och övergett både Sverige och Handelsbanken. Undvik dem och sälj alla aktier i bolaget, de har inte framtiden för sig.
Jag och dottern knatade ner till banken och fick en youngster som handläggare, jodå det var nej igen för de ville att hon skulle sälja sin gamla lägenhet först och något överbryggninglån hade hon inte råd med enligt banken trots att vi föräldrar lovade stå som garanter...
Sagt ich gjort, hem igen och jag och min fru pratade ihop oss med dottern och vi tog ett lån på 400 på vårt hus för att hjälpa henne efter ytterligare ett besök på Swedbank, denna gång med en mer erfaren handläggare...
Hon vann budgivingen och fick lägga handpenning och la då ut sin egen lgh till försäljning. Hon fick 700 för sin gamla och jag hjälpte henne att helrenovera (utom badrum)
Idag, efter renovering har hon 25% i belångingsgrad och har betalat tillbaka det vi lånade ut till henne, nja kanske inte allt men det mesta. Nu har hon inte Swedbank som bank längre...
Bankernas ibland rent rabiata inställning kan man undra över,...ska de ha både hängslen och livrem innan de beviljar lån?
Självklart, jag syftar dock på att till exempel SHB och andra storbanker kan bestämma sig för att inte ta några större risker och fortfarande ha en stor intjäning pga en enorm lånestock bestående av gamla bolån där fastigheterna rusat ivärde och kunderna har en låg belåningsgrad. Mindre aktörer vill växa och för att kunna göra det blir de till viss del tvungna att ta in kunder med till exempel lågt sparande, högre belåningsgrad. Mindre aktörers lånestock består således rimligtvis till en högre andel hög belånade bostäder och lite mer riskfyllda utlåningar överlag. De har inte lyxen att redan ha tusentals kunder med 500tkr-1mkr i bolån på en fastighet värd 5 mille. Annars hade de också valt att endast hjälpa kunderna som de tjänar bäst på med liten eller ingen risk.G Gilletorpet skrev:
Det har inget med vilken bank det är att göra utan vilken bankanställd som hanterar eran sak.E El oso skrev:Upplevde samma sak med Swedbank när vår dotter skulle byta upp sig från sin nästintill obelånade (20 k i lån) etta värd ca 700 k till en tvåa i samma förening som kostade 940. Det fattades 12:-/ mån (!) i bankens kalkyl... så hon fick inget lånelöfte (online)...
Jag och dottern knatade ner till banken och fick en youngster som handläggare, jodå det var nej igen för de ville att hon skulle sälja sin gamla lägenhet först och något överbryggninglån hade hon inte råd med enligt banken trots att vi föräldrar lovade stå som garanter...
Sagt ich gjort, hem igen och jag och min fru pratade ihop oss med dottern och vi tog ett lån på 400 på vårt hus för att hjälpa henne efter ytterligare ett besök på Swedbank, denna gång med en mer erfaren handläggare...
Hon vann budgivingen och fick lägga handpenning och la då ut sin egen lgh till försäljning. Hon fick 700 för sin gamla och jag hjälpte henne att helrenovera (utom badrum)
Idag, efter renovering har hon 25% i belångingsgrad och har betalat tillbaka det vi lånade ut till henne, nja kanske inte allt men det mesta. Nu har hon inte Swedbank som bank längre...
Bankernas ibland rent rabiata inställning kan man undra över,...ska de ha både hängslen och livrem innan de beviljar lån?
Finns mindre smidiga tjänstemän på ALLA banker, därför blir det meningslöst att dissa EN specifik bank. Vi ser i trådarna här på BS att skribenter har goda och dåliga erfarenheter med samtliga banker.
Hade en specifik bank varit genomgående rutten hade den inte funnits kvar…
Det där är gammalt. Så var det förr men idag har de inte hängt med riktigt i dgitaliseringen och hade länge små olönsamma kontor på småorter. Nu har de lagt ned många småkontor men frågan är om de inte halkat efter rejält nu...M Maledictus skrev:
Fast SHBs inkomster/vinster vs andra storbanker styrker INTE det du claimar.E El oso skrev:
Alla banker lägger ned kontor , inget unikt för SHB.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 611 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 611 inlägg
Ja, när jag flyttade hit fanns det 5 SHB-kontor i min närhet. De var ju kända för att bry sig om landsbygden med självständiga kontor lokalt. 1-2 anställda men med valv, bankfack och givetvis kontanthantering. Nu finns det ett enda kvar, och det är betydligt sämre upplevelse överlag.R Rkarlsson skrev:Hb har varit knepiga länge.
Fick muntligt (lögn) att det är absolut inga problem med lån.
När jag hörde av mig om ett hus så var mitt maxlån 400 000 kr, detta var 2016. LF gav mig 1,1 mille utan problem.
Brorsan hade med problem med Hb, han bytte med till LF.
Idag finns inte deras kontor alls, de drog väl in rätt många sådana =)
Handelsbanken gick med vinst ändå.
Du skriver till och med i staccato. Inget fel! Men svårt att tolka nyanser är vanligt. Jag önskar all lycka till! Kämpa!D daVinci skrev:
Banker har väl girighet som ledstjärna precis som så många andra…S Simno skrev:Självklart, jag syftar dock på att till exempel SHB och andra storbanker kan bestämma sig för att inte ta några större risker och fortfarande ha en stor intjäning pga en enorm lånestock bestående av gamla bolån där fastigheterna rusat ivärde och kunderna har en låg belåningsgrad. Mindre aktörer vill växa och för att kunna göra det blir de till viss del tvungna att ta in kunder med till exempel lågt sparande, högre belåningsgrad. Mindre aktörers lånestock består således rimligtvis till en högre andel hög belånade bostäder och lite mer riskfyllda utlåningar överlag. De har inte lyxen att redan ha tusentals kunder med 500tkr-1mkr i bolån på en fastighet värd 5 mille. Annars hade de också valt att endast hjälpa kunderna som de tjänar bäst på med liten eller ingen risk.
Jodå, de kan! Gotabanken konkade. Dessförinnan Nordbanken. Och det var en allmän bankkris för många år sedan (är osäker på året, 1992, 2008?) där SEB var nere i 7 kronor per aktie, en ICA-handlare på Gotland köpte en massa aktier. Tydligen var Jacob (?) Wallenberg och förhandlade tillbaka aktierna från honom efteråt. Flera banker var nära fallrepet, i varje fall trodde marknaden det.Farstatjej90 skrev: