83 317 läst · 274 svar
83k läst
274 svar
Handelsbanken är dumma på riktigt
Tror jag inte alls på. Generellt älskar bankerna lagom skuldsatta kunder med bra kreditvärdighet, stabila jobb, bra löner. Skulle dom råka knulla runt lite så är det inte hela världen om det sköts snyggt.oshu skrev:
Handelsbankens kontor är väldigt självständiga. Deras beslut beror mycket på vilken bankman/kvinna du hamnat hos.R riek skrev:Jag har köpt ett arrendetorp och förvärvat och bildat fastighet på stället. Rivt ned och börjat bygga upp ett nytt hus.
Allt finansierat ur egen ficka och huset är färdigt till 30%. Nu ger handelsbanken mig avslag på byggnadskreditiv på resten då kalkyl är för osäker. Husen är väl på väg och jag finansierar 60% ur egen ficka. Har inga skulder idag och tjänar över en miljon per år. Förvisso ensamstående och med barn hemma.
Idioter enligt mig. Passa er för skitbanken och lite inte på löften, förrän de finns i skriftligt. Heder är ett begrepp och övergett både Sverige och Handelsbanken. Undvik dem och sälj alla aktier i bolaget, de har inte framtiden för sig.
Pröva ett annat kontor! Irriterande men sant.
Trist med så otroligt dålig behandling! Men jag avråder från alla former av "Byggnadskreditiv" som är ett dyrt och onödigt sätt att finansiera ett bygge. Alla andra former av ägande kan säkert omvärderas och låna vanligt bostadslån ist.R riek skrev:Jag har köpt ett arrendetorp och förvärvat och bildat fastighet på stället. Rivt ned och börjat bygga upp ett nytt hus.
Allt finansierat ur egen ficka och huset är färdigt till 30%. Nu ger handelsbanken mig avslag på byggnadskreditiv på resten då kalkyl är för osäker. Husen är väl på väg och jag finansierar 60% ur egen ficka. Har inga skulder idag och tjänar över en miljon per år. Förvisso ensamstående och med barn hemma.
Idioter enligt mig. Passa er för skitbanken och lite inte på löften, förrän de finns i skriftligt. Heder är ett begrepp och övergett både Sverige och Handelsbanken. Undvik dem och sälj alla aktier i bolaget, de har inte framtiden för sig.
Möjligt, men mig veterligen så har de ändå inte varit med om någon större kris. Oavsett digitalisering, nedläggning av kontor eller annat.E El oso skrev:
Så… hur finansierar du byggnad av lösvirkeshus i din värld, cash eller inget? AFAIK är byggnadskreditiv enda alternativet i Sverige om man inte cashar allt.Abbe W skrev:
Hur många kan finansiera de 5-10 mkr som ett nybygge kostar på annat sätt än via byggnadskreditiv?Abbe W skrev:
/Krille
Grundproblemet för TS är ju att han och banken gör helt olika riskbedömningar.
TS måste leta efter en långivare som delar hans riskbedömning i tillräcklig utsträckning för att få det lån han behöver.
Många skriver om hur länge de varit kunder hos banken. Fast numera struntar ju bankerna i detta. Det är bara att anpassa sig och likaledes strunta i att vara trogen mot banken. Byt bank ofta! Var gärna kund i flera banker.
TS måste leta efter en långivare som delar hans riskbedömning i tillräcklig utsträckning för att få det lån han behöver.
Många skriver om hur länge de varit kunder hos banken. Fast numera struntar ju bankerna i detta. Det är bara att anpassa sig och likaledes strunta i att vara trogen mot banken. Byt bank ofta! Var gärna kund i flera banker.
Jag gjorde det exakt omvända när jag köpte hur för 15 år sedan. Hade haft SEB länge, men fick bäst erbjudande från SHB.AndersMalmgren skrev:
Upplever det som att banker gör lite som mobiloperatörer eller TV-kanaler och liknande. Det är där du inte är kund som du får hyggliga erbjudanden, medan de där du redan är kund bettar på att du tycker det är för jobbigt att byta.
/C
Jag menade att man lånar på något annat. När jag undersökte min situation var det billigare att lägga allt på ett kreditkort än de två byggkreditiv som jag blev erbjuden. Därför råder jag alltid någon som frågar att undersöka alternativet noga.K Krille4 skrev:
LOL börjat tidigt på Lördagsdrinken? Varken du eller jag vet ju om TS livssituation? Att undersöka ALLA andra möjligheter än Byggnadskreditiv är nödvändigt tycker jag då det är den absolut dyraste formen av lån.Jonatan79 skrev:
Du var väldigt otydlig men i dina senaste inlägg framgår det bättre vad du egentligen menadeAbbe W skrev: