Abbe W Abbe W skrev:
Jag menade att man lånar på något annat. När jag undersökte min situation var det billigare att lägga allt på ett kreditkort än de två byggkreditiv som jag blev erbjuden. Därför råder jag alltid någon som frågar att undersöka alternativet noga.
Vad hade du för effektiv ränta på BK resp kreditkortet?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
Jag menade att man lånar på något annat. När jag undersökte min situation var det billigare att lägga allt på ett kreditkort än de två byggkreditiv som jag blev erbjuden. Därför råder jag alltid någon som frågar att undersöka alternativet noga.
Vilka kreditkort finns där TS kan låna 2 mkr under ett husbygge till lägre ränta än ett byggnadskreditiv?

/Krille
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
R riek skrev:
Mitt problem är att jag trodde att de seriöst skulle värdera sin 30 åriga relation med mig. Får nu greja en plan B. Inte Sverige sim jag kände till det.
Så det är Sveriges fel nu? Eller invandrarnas kanske?
 
  • Arg
Ants
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Mycket fel här. Götabanken och Nordbanken gick INTE i KK. Staten räddade dom genom att ta över ägandet. Nordbankens aktieägare fick t.o.m. betalt.
Ja det är fel. Gotabanken (inte Götabanken) sattes på obestånd pga statens agerande. Och den köptes då av Nordbanken (där staten var storägare). Så Nordbanken (staten) kom över tillgångarna i Gotabanken för reapris.
Gotabankens aktieägare förlorade.

Staten var storägare i Nordbanken och hade satt finansiella storheter som olika fack-ordföranden i styrelsen. När det sedan gick illa för Nordbanken (och det gjorde det för den skadades ju också av staten precis som andra banker och företag, och pga inkomptent styrning från styrelsen), så skyllde staten på VD. Dom kunde ju inte gärna skylla på den styrelse dom satt dit som tog besluten.

Så staten tillsätter "Bankakuten" som skall "rädda bankerna". Och det tror då folket på. Benhårt.

I verkligheten så spenderades pengarna på ett ägartillskott i banken där staten var storägare. Nämligen Nordbanken.

Sammanfattningsvis: staten genom skadlig finans och penningpolitik skadar bankerna i landet. Sedan gör staten att kapitaltillskott i den bank dom själva är storägare i. Och så kallar man det att staten räddar bankerna. Och så tror folket på det. Benhårt.
 
  • Gilla
Beape och 2 till
  • Laddar…
Abbe W Abbe W skrev:
Jag menade att man lånar på något annat. När jag undersökte min situation var det billigare att lägga allt på ett kreditkort än de två byggkreditiv som jag blev erbjuden. Därför råder jag alltid någon som frågar att undersöka alternativet noga.
Kollade hur det nu är.
Ränta på byggkreditiv 9.3% (Länsförsäkringar).
Ränta på COOP Mastercard 18%
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Ja det är fel. Gotabanken (inte Götabanken) sattes på obestånd pga statens agerande. Och den köptes då av Nordbanken (där staten var storägare). Så Nordbanken (staten) kom över tillgångarna i Gotabanken för reapris.
Gotabankens aktieägare förlorade.

Staten var storägare i Nordbanken och hade satt finansiella storheter som olika fack-ordföranden i styrelsen. När det sedan gick illa för Nordbanken (och det gjorde det för den skadades ju också av staten precis som andra banker och företag, och pga inkomptent styrning från styrelsen), så skyllde staten på VD. Dom kunde ju inte gärna skylla på den styrelse dom satt dit som tog besluten.

Så staten tillsätter "Bankakuten" som skall "rädda bankerna". Och det tror då folket på. Benhårt.

I verkligheten så spenderades pengarna på ett ägartillskott i banken där staten var storägare. Nämligen Nordbanken.

Sammanfattningsvis: staten genom skadlig finans och penningpolitik skadar bankerna i landet. Sedan gör staten att kapitaltillskott i den bank dom själva är storägare i. Och så kallar man det att staten räddar bankerna. Och så tror folket på det. Benhårt.
Du har också fel. GOTA" sattes inte på obestånd" (oklart vad du menar här)?
GOTAs ägare (Trygg/SPP) bad staten ta över driften då de själva inte hade råd/ansåg det försvarligt at spotta in mer pengar. Det var inte Nordbanken som tog över GOTA, fel igen.
Den friska delen av GOTA fusjonerades in i NB, Gota och NBs sjuka delar skildes av i särskilda bolag.
Att staten, när altt sen summerades, inte gjort nån dålig affär är en annan femma.
Staten agerade för att säkra betalningssystemet.

Du antyder att du vet nåt som allmänheten inte vet. "Det tror folket på" men inte du tydligen...?

Sen skriver du "När det sedan gick illa för Nordbanken så skyllde staten på VD. Det har jag aldrig sett, verifiera please
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
F
Z Zodde skrev:
Måste jag påminna dig igen?

Du skrev
” där staten räddade svenska storbanker som gjort bort sig finansierades väl till tätt stor del Handelsbanken.”

Knappast Carnegie å HQ du syftar på med ”svenska storbanker” som staten räddar …


Jodå. Framförallt en bankkris triggad av vikande fastighetsmarknad


Men jag är mest intresserat av vad SHB har finansierat? Kan du inte utveckla?
Förstår du inte skriven svenska? Du tjafsade om HQ och Carnegie och det var naturligtvis till den bankkrisen jag hänvisade och naturligtvis inget annat. Att du har issues om du ens kan förnimma nåt som skulle vara trist för SEB är uppenbart.
 
Du svamlar.
A) Du påstår jag "tjafsade om HQ och Carnegie"
FEL!! Citera det (om du kan)
B) Du skrev "Staten räddade svenska storbanker"
HQ och Carnegie var varken storbanker eller blev räddade av staten
C) Du skrev SHB finansierade hjälpen.
Inget någon har hört om så här är vi nyfikna.

D) Det går an å pudla också...
 
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Så det är Sveriges fel nu? Eller invandrarnas kanske?
 
  • Gilla
  • Haha
Ants och 5 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Svenska banker kan inte gå i konkurs därför de har statliga garantier. Något att tänka på för alla som gillar fri marknad 😄
Du menar säkert den statliga insättningsgarantin. Denna är till för att skydda bankens kunders sparpengar. Varje kund är täckt upp till motsvarande 100 000 Euro.

Banken är ett vinstdrivande företag och har inga garantier för att staten ska rädda banken om banken går dåligt. I praktiken lär dock staten försöka rädda banken om det är en större affärsbank.
 
B Beape skrev:
Du menar säkert den statliga insättningsgarantin. Denna är till för att skydda bankens kunders sparpengar. Varje kund är täckt upp till motsvarande 100 000 Euro.

Banken är ett vinstdrivande företag och har inga garantier för att staten ska rädda banken om banken går dåligt. I praktiken lär dock staten försöka rädda banken om det är en större affärsbank.
Nej inte alls. Det är något helt annat. Tidigare kriser visar att stort risktagande hos banker är säkert därför när det går fel betalar staten.

I min mening borde aldrig staten rädda en bank utan att förstatliga den så skattebetalarna kan få tillbaka sina pengar.

Tänk på att trots att bankerna fick massivt stöd under finanskrisen har de betalt noll kronor tillbaka nu när de gör rekordvinster. I Italien inför man vinsttak och beskattar extra i år. Och tänk - deras banker klarar sig ändå. Konstigt va?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Jag gissar att det som menas är att systemviktiga banker numera inte kommer gå in i ett konkursförfarande utan ett resolutionsförfarande. Detta är inte specifikt svenskt utan gäller i hela EU, och liknande lagstiftning finns även i andra länder. Den svenska resolutionsmyndigheten, dvs den som tar över driften av en bank som går in i resolution, är Riksgälden. De har bra information om detta på sin hemsida. Detta finansieras av resolutionsfonder som bankerna betalar till.
 
  • Gilla
Beape
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tidigare kriser visar att stort risktagande hos banker är säkert därför när det går fel betalar staten
Tråden handlar om SHB. Känt för att inte ta risker. TS hemmabygge är nog högrisk? Vad vet banken om hur många såna projekt han har genomfört tidigare med framgång, vilka finansiella muskler finns i övrigt, vad är det halvfärdiga projektet värt om det går åt helvete, osv osv.
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tänk på att trots att bankerna fick massivt stöd under finanskrisen
SHBs riskaversion bidrog till att dom inte behövde något stöd under finanskrisen.

Känns som du tappade tråden (!) lite.
 
M Mulvaden skrev:
Tråden handlar om SHB. Känt för att inte ta risker. TS hemmabygge är nog högrisk? Vad vet banken om hur många såna projekt han har genomfört tidigare med framgång, vilka finansiella muskler finns i övrigt, vad är det halvfärdiga projektet värt om det går åt helvete, osv osv.

SHBs riskaversion bidrog till att dom inte behövde något stöd under finanskrisen.

Känns som du tappade tråden (!) lite.
https://www.realtid.se/handelsbanken-raddades-av-federal-reserve/

Ledsen att ha ihjäl din idol.
 
F
Z Zodde skrev:
Du svamlar.
A) Du påstår jag "tjafsade om HQ och Carnegie"
FEL!! Citera det (om du kan)
B) Du skrev "Staten räddade svenska storbanker"
HQ och Carnegie var varken storbanker eller blev räddade av staten
C) Du skrev SHB finansierade hjälpen.
Inget någon har hört om så här är vi nyfikna.

D) Det går an å pudla också...
A Ja, det var fel, det var andra som skerv om HQ, nåt som du sen svarade på läs #48-74

B har jag aldrig påstått heller, jobba vidare internt med din läsförståelse.

C Jag har redogjort för källan på det tidigare, leta själv, det är i nåt inlägg nånstans och det känns helt oviktigt för mig att lägga tid på både dig och att leta efter det.

Du kan ju skumma igenom dessa:

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1311872/FULLTEXT01.pdf

https://www.konj.se/download/18.130dc716150d75fadf75533/1446728336892/Den-finansiella-krisen–utveckling-under-2008.pdf
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.