BirgitS
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Verkligen?
Det plöjs ner löjligt stora summor i projekt som t.ex. fossilfritt stål.
Hur ser framtiden ut där? Just nu importeras malm från Brasilien och Kanada för den tillverkningen eftersom Sverige inte kan leverera. När kommer framtiden att leverera?

[länk]
Inga aktieägare accepterar att företag planerar att gå med stor förlust.

På vilket sätt har val av gruva att göra med det "inte skytt några kostnader" resp. överväga vad som är lönsamt?

TheImprovisor
BirgitS BirgitS skrev:
Inga aktieägare accepterar att företag planerar att gå med stor förlust.
Jodå. Om de köper billigt, haussar upp värdet och säljer innan bubblan spricker. Kvar blir då de aktieägare som köpt sist.
BirgitS BirgitS skrev:
På vilket sätt har val av gruva att göra med det "inte skytt några kostnader" resp. överväga vad som är lönsamt?
Det är väl en stor skillnad på att frakta malm från närområdet eller över atlanten, kan jag tycka. Man har alltså investerat massor av pengar i ett "grönt" projekt utan att ha haft koll på förutsättningarna att genomföra projektet enligt plan och utan att fullt ut övervägt lönsamheten.

BirgitS
Vi har inte höga elpriser pga elbrist.
Jag skrev inte om nuläget. Jag skrev om vad som kan hända i framtiden om elbehovet stiger men inte produktionen.
Nej. Och det är heller inte många som är är lönsamma.
Och som framgår av sidan du länkade till så finns det många som vill bygga landbaserade vindkraftverk, men de får inte tillstånd. Tror du på allvar att företag planerar att gå med förlust?

BirgitS
Jodå. Om de köper billigt, haussar upp värdet och säljer innan bubblan spricker.
Då planerar de ju att gå med vinst.
Det är väl en stor skillnad på att frakta malm från närområdet eller över atlanten, kan jag tycka. Man har alltså investerat massor av pengar i ett "grönt" projekt utan att ha haft koll på förutsättningarna att genomföra projektet enligt plan och utan att fullt ut övervägt lönsamheten.
Det är antagligen bra mycket billigare att bryta malm i Brasilien och frakt över Atlanten verkar ju inte kosta mycket med tanke på priset på bananer. Så att det skulle göra projektet olönsamt är nog fel.

TheImprovisor
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skrev inte om nuläget. Jag skrev om vad som kan hända i framtiden om elbehovet stiger men inte produktionen.
Att elbehovet kommer att stiga är inte en fråga om, utan en fråga om hur fort och hur mycket. Så länge vi inte har den el som efterfrågas när den efterfrågas spelar det ingen roll hur många vindsnurror vi har. När det inte blåser producerar 1 vindsnurra exakt lika mycket ström som 100, eller 1000, eller 10 000.
BirgitS BirgitS skrev:
Och som framgår av sidan du länkade till så finns det många som vill bygga landbaserade vindkraftverk, men de får inte tillstånd. Tror du på allvar att företag planerar att gå med förlust?
Nej, jag tror att företag vill tjäna pengar. Snabba pengar. Om du ser hur ägarstrukturen ser ut inom den "gröna omställningens industrier" står det ganska klart vem som får vinsterna och vem som får ta förlusterna.

BirgitS BirgitS skrev:
Men ändå var du snabb på att skylla på regleringarna i Sverige.
Jag citerade ju en text där det framgick att det är en ovanlig produkt inom hela EU.
Det ÄR hårt reglerat. Det går inte att få tillstånd för småskalig odling om man t ex fill slå egna rep.
Anledningen till detr att växten har ett liknande utseende som cannabis sativa, som är en annan art och kan röka med rolig effekt.

Om det är lönsamt vet jag inte eftersom man avstår odling p g a krångligt regelverk.
Som alternativ till diverse miljöfarliga material duger det ju så med hjälp av lagstiftning och miljöskatter kan man säkert göra det till ett lönsamt alternativ.

För mig var det lönsamt, jag sparade massor med pengar på att odla den själv men det var ju Sativa, inte ruderalis.

Ungefär som vindsnurror, batterifabriker och fossilfritt stål, menar du? 😁
Vindsnurror har väl i bland varit riktigt lönsamma för ägarna även om det är tveksamt samhällsekonomiskt?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
G gaidin skrev:
Det ÄR hårt reglerat. Det går inte att få tillstånd för småskalig odling om man t ex fill slå egna rep.
Anledningen till detr att växten har ett liknande utseende som cannabis sativa, som är en annan art och kan röka med rolig effekt.

Om det är lönsamt vet jag inte eftersom man avstår odling p g a krångligt regelverk.
Som alternativ till diverse miljöfarliga material duger det ju så med hjälp av lagstiftning och miljöskatter kan man säkert göra det till ett lönsamt alternativ.

För mig var det lönsamt, jag sparade massor med pengar på att odla den själv men det var ju Sativa, inte ruderalis.
Men antingen är det då mycket reglerat i andra EU-länder också eller så är det inte lönsamt att odla industrihampa för industribruk i Eu-länder heller. I det senare fallet så spelar det ju ingen roll om det är mycket eller lite reglerat i Sverige, det är inte lönsamt.

BirgitS
Nej, jag tror att företag vill tjäna pengar. Snabba pengar.
Vad bra att vi är överens om det för då är det ju så att företag tror att det är lönsamt med landbaserad vindkraftverk på en del håll etc. och det innebär ju också att företagen håller koll på sina kostnader och alltså inte alls "inte skytt några kostnader".

Det kan ju då också vara så att man faktiskt inte kan tjäna pengar (snabbt) på hampaodling och då har du svaret på din fråga.

BirgitS BirgitS skrev:
Sett till hela världen så finns det väl inte överskott på jordbruksmark och det är liksom inte lite lokal produktion i Sverige som åstadkommer någon skillnad och det räcker nog inte för att få till ett pris på färdiga produkter som är konkurrenskraftigt med befintliga produkter.
Det är ju helt ointressant om det är brist på jordbruksmark globalt när vi pratar svenska förhållanden. Och det finns inte brist på jordbruksmark ens i Afrika. Zambia och Zimbabwe, eventuellt lite av Sydafrika och Namibia skulle med lätthet kunna föda hela Afrika. Men den totala korruptionen gör att folk svälter.

Sedan finns det jordbruksmark och jordbruksmark. Inte så att all jordbruksmark går att odla allting på.

Men problemet är att odling av hampa i Sverige inte är lönsam. Eventuellt skulle billig arbetskraft från Ryssland och Ukraina kunna förbättra kalkylen men det handlat om små volymer så det går inte att få någon ekonomi när det redan finns bra alternativ.

BirgitS BirgitS skrev:
Men antingen är det då mycket reglerat i andra EU-länder också eller så är det inte lönsamt att odla industrihampa för industribruk i Eu-länder heller. I det senare fallet så spelar det ju ingen roll om det är mycket eller lite reglerat i Sverige, det är inte lönsamt.
Det var därför jag svarade att jag inte vet. Du verkar ju veta så varför frågar du?

Det är hårt reglerat i många länder. Det har inte börjat legaliseras förrän ganska nyligen. Drt har t o m varit olagligt att forska på sativans medicinska effekter i stora delar av världen och t o m varit behäftat med dödsstraff i många länder.
Givetvis har det påverkat utvecklingen av industrihampa.

Det är därför jag säger att jag inte vet. Det har nog helt enkelt inte fått chansen att utvecklas på ett industriellt sätt.

BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Det är ju helt ointressant om det är brist på jordbruksmark globalt när vi pratar svenska förhållanden. Och det finns inte brist på jordbruksmark ens i Afrika. Zambia och Zimbabwe, eventuellt lite av Sydafrika och Namibia skulle med lätthet kunna föda hela Afrika. Men den totala korruptionen gör att folk svälter.

Sedan finns det jordbruksmark och jordbruksmark. Inte så att all jordbruksmark går att odla allting på.

Men problemet är att odling av hampa i Sverige inte är lönsam. Eventuellt skulle billig arbetskraft från Ryssland och Ukraina kunna förbättra kalkylen men det handlat om små volymer så det går inte att få någon ekonomi när det redan finns bra alternativ.
Om hampa ska få någon betydelse för den gröna omställningen så krävs det nog stordriftsfördelar. Ekonomiskt går det inte tillverka byggmaterial, biobränsle, papper och textil etc. av bara svensk hampa. Allt det är ju sånt som trådstarten handlar om.

TheImprovisor
A Anders_Nilsson skrev:
Så enkelt är det alltså? Det är ju iofs inte bara Sverige jag tänker på, utan allmänt i den gröna omställningen.
Vilka volymer skulle behövas för att få lönsamhet, menar du?

TheImprovisor
BirgitS BirgitS skrev:
Om hampa ska få någon betydelse för den gröna omställningen så krävs det nog stordriftsfördelar. Ekonomiskt går det inte tillverka byggmaterial, biobränsle, papper och textil etc. av bara svensk hampa. Allt det är ju sånt som trådstarten handlar om
För tydlighetens skull - Min fråga är allmän och begränsar sig inte till bara Sverige

För tydlighetens skull - Min fråga är allmän och begränsar sig inte till bara Sverige
Jagvtror att stora delar av problemet med lönsamhet är just kopplingen till narkotikaproduktion och det kan nog inte lämnas utanför diskussionen.

Att jag är förespråkare för en legalisering av rökbar hampa kanske får mig att tänka annorlunda och lite utanför det vanliga svenska narrativet påverkar såklart min inställning.

Att odla sativa för rökning i kombination med fibrer från stammarna tror jag kan vara en lönsam produktion.
Även industrihampa, ruderalis, har medicinska effekter och även näringsmässiga fördelar så att räkna bort det tror jag är fel.
Hampafrön är näringsrika, fibrerna är starka och örten är ganska lätt att odla men kräver en del näring i form av kväve så som andra örter gör.

Problemet är politiskt till stora delar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.