TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Hampa trivs bra/bäst i tämligen mager jord, efter vad jag förstått. Är inte jordbrukare så jag vet knappt vad mullhalt är.
Men du förstår väl ändå att ensidig långvarig odling av en sådan gröda riskerar att utarma odlingsmarken om man inte tillför närings och mullämnen?

Om man tillexempel skulle påföra stallgödsel eller rötslam till jorden vid odlingen skulle ju mull och näringsämnena inte riskera att utarmas, men båda delarna förutsätter ju att skörden används till djur eller människoföda om man ska kunna sluta kretsloppet.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men du förstår väl ändå att ensidig långvarig odling av en sådan gröda riskerar att utarma odlingsmarken om man inte tillför närings och mullämnen?

Om man tillexempel skulle påföra stallgödsel eller rötslam till jorden vid odlingen skulle ju mull och näringsämnena inte riskera att utarmas, men båda delarna förutsätter ju att skörden används till djur eller människoföda om man ska kunna sluta kretsloppet.
Det är väl (nästan) alltid bra att införa ett nytt växtslag i växtföljden, just för att inte utarma jorden. Tanken va väl inte att odla hampa för alltid. Och rötterna blir kvar i jorden.

Mat till människor har inget slutet kretslopp. På sin höjd blir det biogas (och deponi av kontaminerat slam).
Vad finns det som hindrar att man tillför naturgödsel eller slam till en hampa odling?

Från LRF sidan.
En av de största utmaningarna är svårigheten att hitta marknader för hampaprodukter samt bristen på bearbetningsanläggningar som kan omvandla hampa till slutprodukter. Detta kan i sin tur begränsa möjligheterna för försäljning och distribution av industrihampa, vilket kan hämma tillväxten i branschen.
Kan man elda CBD-olja?
Omvandla till diesel kanske?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
TheImprovisor
F fribygg skrev:
Varför skall man odla "ensidigt och långvarigt" på en mark? Det har väl sällan varit ett vinnande koncept?

Det är väl för övrigt ytterst få jordbruk vars grödor ingår i det "naturliga kretsloppet". Det är konstgödsel som gäller i dagens jordbruk.

blackarrow blackarrow skrev:
Det är väl (nästan) alltid bra att införa ett nytt växtslag i växtföljden, just för att inte utarma jorden. Tanken va väl inte att odla hampa för alltid. Och rötterna blir kvar i jorden.

Mat till människor har inget slutet kretslopp. På sin höjd blir det biogas (och deponi av kontaminerat slam).
Vad finns det som hindrar att man tillför naturgödsel eller slam till en hampa odling?

Från LRF sidan.

Kan man elda CBD-olja?
Omvandla till diesel kanske?
blir väldigt dyrt att elda cbd olja

https://mariejeanne-cbd.com/en/full-spectrum-oils-cbd/490-cbd-full-spectrum-hemp-oil-30-20-10.html

Varför skall man odla "ensidigt och långvarigt" på en mark? Det har väl sällan varit ett vinnande koncept?

Det är väl för övrigt ytterst få jordbruk vars grödor ingår i det "naturliga kretsloppet". Det är konstgödsel som gäller i dagens jordbruk.
Att enbart förlita sig på konstgödsel, utan att tillföra mullämnen har provats - och förkastats.

Man måste tillföra mullämnen på det ena eller andra sättet, för att bygga upp matjord med ett fungerande mikroliv i.

Det finns massor att läsa om det här.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är ju inget "nyare material" egentligen. Det är ett material som använts tidigare och som trängts ut av, oftast syntetiska, material.
Det som är det "nya" är att det har visat sig ha bredare användningsområden än textil och papper som tidigare var de primära användningsområdena.
Påminner mig om sisal som utkonkurrerades av plast men nu äntligen verkar återuppstå om än i alltför liten skala.

Användning av sisal är fördelaktigt ur miljösynpunkt då sisal absorberar mer koldioxid än den producerar och avfallet vid tillverkningen kan användas till bioenergi, djurfoder och gödsel. Motsvarande syntetiska fibrer saknar dessa miljöfördelar. Dessutom kan plantans omfattande rotsystem förhindra markerosion.[3]

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hur påverkas mullhalten i jorden av långvarig hampaodling?
Hampa suger mycket kväve. Både från luften ocbfrån jorden så det krävs påfyllnad i jorden varje odling.

Är kväve en bristvara eller har en miljöfarlig tillverkning? Jag vet inte.

Orkar du inte klicka?
LRF som skriver om hampa
Det är kutym att beskriva vad en länk innehåller, även göra en sammanfattning.
Inte många klickar på en länk i ett foruminlägg.

G gaidin skrev:
Är kväve en bristvara eller har en miljöfarlig tillverkning?
Luften du andas är 78% kväve så någon brist kan det knappast vara.
Kväve är det sjätte vanligaste grundämnet i universum.

D Dilato skrev:
Luften du andas är 78% kväve så någon brist kan det knappast vara.
Kväve är det sjätte vanligaste grundämnet i universum.
Det betyder ju inte att det är lätt att få ner det i jorden. Det är därför konstgödsel är en stor produkt.

Som jag skrev så vill hampa, liksom de flesta örter, ha kväve från både jorden och luften.

Jagvhar som saft odlat hampa.och utan extra gödning i jorden växer det inte bra.

• Gilla
TheImprovisor
  • Laddar…
TheImprovisor
G gaidin skrev:
Det är kutym att beskriva vad en länk innehåller, även göra en sammanfattning.
Inte många klickar på en länk i ett foruminlägg.
Oh, well. Jag har bara hängt på internet sedan slutet av 90-talet så jag kan ju ha missat nåt. Eller så har tendensen hos människor att vilja ha allt serverat utan egen insats möjligen ökat. 😉

TheImprovisor
G gaidin skrev:
Hampa suger mycket kväve. Både från luften ocbfrån jorden så det krävs påfyllnad i jorden varje odling.

Är kväve en bristvara eller har en miljöfarlig tillverkning? Jag vet inte.
Tack för den infon.
Jag ser mest industrihampan ur ett användar perspektiv och det skrivs inte mycket om dess krav vid odling. Mest om dess mångsidiga användningsområden.

Inte ens de som odlar hampa berättar speciellt mycket om vad den kräver av jorden.

Jag har bara hängt på internet sedan slutet av 90-talet så jag kan ju ha missat nåt.
Du har kanske till och med har hängt för mycket på nätet om du inte har egna praktiska erfarenheter av odling, närings och mulltillförsel?

TheImprovisor
F fribygg skrev:
Du har kanske till och med har hängt för mycket på nätet om du inte har egna praktiska erfarenheter av odling, närings och mulltillförsel?
Eller så kan det ju vara så att jag vare sig är jordbrukare eller särskilt odlingsintresserad och därför nöjer mig med att låta de som kan sådant, är intresserade av det, kanske till och med arbetar med det, sköta det, medans jag klipper min gräsmatta, ger den lite [konst]gödsel emellanåt och rycker ogräs mellan mellan trädgårdsgångarnas stenplattor, och att jag, om jag till äventyrs skulle bestämma mig för att så eller plantera något specifikt tar reda på hur det jag såg eller planterar vill ha det för att trivas.

Oavsett så har jag, tror jag, inte någonstans skrivit att hampa skall odlas överallt, hela tiden, enbart. Jag är medveten om att jord utarmas av intensiv, ensidig odling och att den därför behöver berikas på olika sätt. Att denna berikning ingår i ett naturligt kretslopp i dagens hårt industrialiserade jordbruk tror jag däremot är en villfarelse. Det sker mest på ekologiska odlingar, där det är ett krav.

Varför skulle det då inte gälla industrihampa?

Tillför man stallgödsel eller rötslam kan det säkert fungera att odla industri hampa, men varför inte odla livsmedel eller djurfoder på åkermarken och bioenergi och byggmtrl på skogsmark?

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.