6 142 läst · 158 svar
6k läst
158 svar
Hampa - Ett framtidsmaterial?
Men du förstår väl ändå att ensidig långvarig odling av en sådan gröda riskerar att utarma odlingsmarken om man inte tillför närings och mullämnen?UlrikaSpg skrev:
Om man tillexempel skulle påföra stallgödsel eller rötslam till jorden vid odlingen skulle ju mull och näringsämnena inte riskera att utarmas, men båda delarna förutsätter ju att skörden används till djur eller människoföda om man ska kunna sluta kretsloppet.
Det är väl (nästan) alltid bra att införa ett nytt växtslag i växtföljden, just för att inte utarma jorden. Tanken va väl inte att odla hampa för alltid. Och rötterna blir kvar i jorden.F fribygg skrev:Men du förstår väl ändå att ensidig långvarig odling av en sådan gröda riskerar att utarma odlingsmarken om man inte tillför närings och mullämnen?
Om man tillexempel skulle påföra stallgödsel eller rötslam till jorden vid odlingen skulle ju mull och näringsämnena inte riskera att utarmas, men båda delarna förutsätter ju att skörden används till djur eller människoföda om man ska kunna sluta kretsloppet.
Mat till människor har inget slutet kretslopp. På sin höjd blir det biogas (och deponi av kontaminerat slam).
Vad finns det som hindrar att man tillför naturgödsel eller slam till en hampa odling?
Från LRF sidan.
Kan man elda CBD-olja?En av de största utmaningarna är svårigheten att hitta marknader för hampaprodukter samt bristen på bearbetningsanläggningar som kan omvandla hampa till slutprodukter. Detta kan i sin tur begränsa möjligheterna för försäljning och distribution av industrihampa, vilket kan hämma tillväxten i branschen.
Omvandla till diesel kanske?
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 027 inlägg
Varför skall man odla "ensidigt och långvarigt" på en mark? Det har väl sällan varit ett vinnande koncept?F fribygg skrev:
Det är väl för övrigt ytterst få jordbruk vars grödor ingår i det "naturliga kretsloppet". Det är konstgödsel som gäller i dagens jordbruk.
blir väldigt dyrt att elda cbd oljablackarrow skrev:Det är väl (nästan) alltid bra att införa ett nytt växtslag i växtföljden, just för att inte utarma jorden. Tanken va väl inte att odla hampa för alltid. Och rötterna blir kvar i jorden.
Mat till människor har inget slutet kretslopp. På sin höjd blir det biogas (och deponi av kontaminerat slam).
Vad finns det som hindrar att man tillför naturgödsel eller slam till en hampa odling?
Från LRF sidan.
Kan man elda CBD-olja?
Omvandla till diesel kanske?
https://mariejeanne-cbd.com/en/full-spectrum-oils-cbd/490-cbd-full-spectrum-hemp-oil-30-20-10.html
Att enbart förlita sig på konstgödsel, utan att tillföra mullämnen har provats - och förkastats.UlrikaSpg skrev:
Man måste tillföra mullämnen på det ena eller andra sättet, för att bygga upp matjord med ett fungerande mikroliv i.
Det finns massor att läsa om det här.
Påminner mig om sisal som utkonkurrerades av plast men nu äntligen verkar återuppstå om än i alltför liten skala.UlrikaSpg skrev:
Användning av sisal är fördelaktigt ur miljösynpunkt då sisal absorberar mer koldioxid än den producerar och avfallet vid tillverkningen kan användas till bioenergi, djurfoder och gödsel. Motsvarande syntetiska fibrer saknar dessa miljöfördelar. Dessutom kan plantans omfattande rotsystem förhindra markerosion.[3]
Det betyder ju inte att det är lätt att få ner det i jorden. Det är därför konstgödsel är en stor produkt.D Dilato skrev:
Som jag skrev så vill hampa, liksom de flesta örter, ha kväve från både jorden och luften.
Jagvhar som saft odlat hampa.och utan extra gödning i jorden växer det inte bra.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 027 inlägg
Oh, well. Jag har bara hängt på internet sedan slutet av 90-talet så jag kan ju ha missat nåt. Eller så har tendensen hos människor att vilja ha allt serverat utan egen insats möjligen ökat. 😉G gaidin skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 027 inlägg
Tack för den infon.G gaidin skrev:
Jag ser mest industrihampan ur ett användar perspektiv och det skrivs inte mycket om dess krav vid odling. Mest om dess mångsidiga användningsområden.
Inte ens de som odlar hampa berättar speciellt mycket om vad den kräver av jorden.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 027 inlägg
Eller så kan det ju vara så att jag vare sig är jordbrukare eller särskilt odlingsintresserad och därför nöjer mig med att låta de som kan sådant, är intresserade av det, kanske till och med arbetar med det, sköta det, medans jag klipper min gräsmatta, ger den lite [konst]gödsel emellanåt och rycker ogräs mellan mellan trädgårdsgångarnas stenplattor, och att jag, om jag till äventyrs skulle bestämma mig för att så eller plantera något specifikt tar reda på hur det jag såg eller planterar vill ha det för att trivas.F fribygg skrev:
Oavsett så har jag, tror jag, inte någonstans skrivit att hampa skall odlas överallt, hela tiden, enbart. Jag är medveten om att jord utarmas av intensiv, ensidig odling och att den därför behöver berikas på olika sätt. Att denna berikning ingår i ett naturligt kretslopp i dagens hårt industrialiserade jordbruk tror jag däremot är en villfarelse. Det sker mest på ekologiska odlingar, där det är ett krav.
Varför skulle det då inte gälla industrihampa?