5 891 läst · 158 svar
6k läst
158 svar
Hampa - Ett framtidsmaterial?
Det är det som är min undran: Varför finns inte det? Varför finns inte intresset för att arbeta upp en sådan värdekedja när det skulle innebära så många fördelar?E ErikFr skrev:Snabbt svar på frågan utan att blanda in något annat än produktion och slutkonsumtion:
Det finns inte en tillräckligt väl upparbetad produktions- och värdekedja för att få lönsamhet i produkten. Hela vägen från tröskbord till slutåterförsäljare.
Maskiner finns att köpa i Kina, entreprenörer står att finna lokalt.
Vad gör att miljö- och klimat rörelsen inte pratar om det? Det borde ju vara en våt dröm med ett material som, t.ex. kan ersätta den förhatliga plasten, vars råvara suger CO2 och markgifter och som kan odlas utan pesticider?
För mig är det obegripligt
G gaidin skrev:Är det verkligen ett problem?
Visst, cannabis är en drog men en relativt ofarlig drog. Vi tillåter alkohol som är betydligt farligare men vi stigmatiserar de som vill röka gräs, som ju faktiskt inte är så farligt.
I Sverige får vi ju knappt ens prata om det, det är väldigt mycket moraliserande här i vodkabältet.
Jag är för en legalisering under kontrollerande former men det kanske inte var det denna tråden skulle handla om.
G gaidin skrev:Är det verkligen ett problem?
Visst, cannabis är en drog men en relativt ofarlig drog. Vi tillåter alkohol som är betydligt farligare men vi stigmatiserar de som vill röka gräs, som ju faktiskt inte är så farligt.
I Sverige får vi ju knappt ens prata om det, det är väldigt mycket moraliserande här i vodkabältet.
Jag är för en legalisering under kontrollerande former men det kanske inte var det denna tråden skulle handla om. Sorry.
Kan knappast kallas industrisamhället. Förädlingen går i hög 😀 fart. Industri är väl till fiber?R Rkarlsson skrev:Det är 100% godkänd industrihampa. De har kontroller på skiten och får sälja det. De de inte får göra är att skriva att det är för att röka.
Googla upp valfri nätbutik i Sverige så kan du läsa själv.
Så istället för att du ska tro ska du kanske ta till dig? Industrihampan RÖKS görs olja av och hasch. Det är ju cannabis vi snackar om eller?
Folk rökar industrihampan väl av samma anledning som de röker tobak. Skillnaden är att det kanske smakar annorlunda, jag vet inte för jag är emot det.
Du får inte sälja cannabis med thc över 0,3% så då får de ta industrihampan.
"EU-godkända sorter av industrihampa innehar ingen som helst psykoaktiv effekt. Du kan alltså inte bli berusad eller ”hög” på industrihampa. Du kan därför köra bil och utföra andra vardagliga aktiviteter utan problem."J J Vos skrev:
Källa: https://www.naturalhemplife.se/cannabis-hampa-industrihampa/
Det första jag hittade när jag följde ditt råd.
Och det är fortfarande industrihampa trådstarten gäller.
Vill du röka en spliff i storlek som en telefonstolpe för att, eventuellt, bli lite stenad så är det upp till dig, men det har inget med trådens frågeställning att göra.
Du får inte sälja hampa med 0,1% thc heller. I övriga Europa kan man köpa hampa för rökning, även hasch och olja från industrihampa, denna innehållet ca 0,2% thc men en del cbd och får inte säljas i Sverige med hänsyn till läkemedelslagen. Så känsligt är det i Sverige.R Rkarlsson skrev:Det är 100% godkänd industrihampa. De har kontroller på skiten och får sälja det. De de inte får göra är att skriva att det är för att röka.
Googla upp valfri nätbutik i Sverige så kan du läsa själv.
Så istället för att du ska tro ska du kanske ta till dig? Industrihampan RÖKS görs olja av och hasch. Det är ju cannabis vi snackar om eller?
Folk rökar industrihampan väl av samma anledning som de röker tobak. Skillnaden är att det kanske smakar annorlunda, jag vet inte för jag är emot det.
Du får inte sälja cannabis med thc över 0,3% så då får de ta industrihampan.
Det kan vara lagligt att odla hampa i Sverige men bara i storskalig produktion. Det går inte att få tillstånd att ha en odling i trädgården. All odling är stigmatiserande av myndigheterna. Det är den enda växt som är reglerad på set viset. Att odla opium är helt lagligt i trädgården, kokain likaså men den går inte att odla i svenskt klimat.
Hela grejen kring hampa är ganska löjlig, jag har aldrig riktigt förstått varför.
J J Vos skrev:
Ok, har du kanske en google version från förra seklet. Jag får upp en massa annat. CBD är hot sedan mer än 10 år tillbaka. Även apoteket.se säljer cannabisolja (cbd är den aktiva substansen i cannabis som lugnar och är inflammationshämmande).UlrikaSpg skrev:"EU-godkända sorter av industrihampa innehar ingen som helst psykoaktiv effekt. Du kan alltså inte bli berusad eller ”hög” på industrihampa. Du kan därför köra bil och utföra andra vardagliga aktiviteter utan problem."
Källa: [länk]
Det första jag hittade när jag följde ditt råd.
Och det är fortfarande industrihampa trådstarten gäller.
Vill du röka en spliff i storlek som en telefonstolpe för att, eventuellt, bli lite stenad så är det upp till dig, men det har inget med trådens frågeställning att göra.
Men då är det inte gjort av industrihampa. Odlarna är jätteduktig på att få fram nya sorter med hög cbd och låg thc. Thc är ämnet som är narkotiklassad.
Jag vet allt det där, och det är inga konstigheter, men återigen: mitt inlägg och min fråga rör vare sig CBD, eller THC eller jazztobak, utan handlar om hampa som ersättning för andra material som t.ex. plast, textilier, papper, bränsle och byggmaterial.J J Vos skrev:Ok, har du kanske en google version från förra seklet. Jag får upp en massa annat. CBD är hot sedan mer än 10 år tillbaka. Även apoteket.se säljer cannabisolja (cbd är den aktiva substansen i cannabis som lugnar och är inflammationshämmande).
Men då är det inte gjort av industrihampa. Odlarna är jätteduktig på att få fram nya sorter med hög cbd och låg thc. Thc är ämnet som är narkotiklassad.
Ok ok, du frågade om en länk som backade upp någon annan användarens påstående. Jag försöker bara hjälpa.UlrikaSpg skrev:
Tillbaka till din ursprungliga fråga då. Är du säker att dit påstående om dem fantastiska ägenskaper av fiberhampa (som jag väljer kalla sorten du syftar på) stämmer? Är du säker på att det är miljövänligt med tanke på odling, skörd, transport, tillverkning och hållbarhet. Om så är fallet : fråga valfri hipster var hen köper sina kläder och testa själv hur bra en tröja gjort av hampa fungerar. Eftersom du inte verkade veta vad cbd är och att det säljs i svenska apoteket: en hipster är en 45 årig gubbe med skägg som springer på skor med tår och dricker sprit ur en syltburk 😀.
Min teori är dock att det inte är så jättelönsamt att odla en produkt som kräver särskilt tillstånd. En produkt som inte har någon större efterfrågan. En produkt som många av dina grannar har lärt sig att hata.
Bara en teori.
Hampa har helt enkelt inte en bra klang i stora delar av samhället. Om du testar att marknadsföra produkter gjort av brännässlor eller mjölkört tror jag du har större chanser att lyckas bland medelsvensken.
Eller nja, trots att alla äter närodlade ekologisk och vegansk är det ändå full rulle hos mc Donalds och grönsaksrestauranhen är tom. Billig och tillgänglig är det som säljs enklast.
Nu när klimatdeklarationer för byggen varit ett krav i snart två år börjar branschen ställa om. Allt oftare frågas det om alternativa isoleringsmaterial även i stora byggprojekt, för att spara in på CO2-utgifterna.
Isolering med hampakalk har dykt upp i två av de projekt jag varit inblandad i de senare åren. Nu senast i ett stort flerbostadshusprojekt. Diskussionerna är ännu på konceptstadiet och jag är inte en del av den tekniska diskussionen kring just isoleringen, så jag vet tyvärr inte mer om de tekniska fördelarna och utmaningarna. Det jag snarare är ute efter är att det händer saker i byggbranschen!
Isolering med hampakalk har dykt upp i två av de projekt jag varit inblandad i de senare åren. Nu senast i ett stort flerbostadshusprojekt. Diskussionerna är ännu på konceptstadiet och jag är inte en del av den tekniska diskussionen kring just isoleringen, så jag vet tyvärr inte mer om de tekniska fördelarna och utmaningarna. Det jag snarare är ute efter är att det händer saker i byggbranschen!
Opiumvallmon som man har hemma i rabatten producerar ingen opium, så den motsvarar väl på så sätt industrihampan. En enda potent cannabisplanta kan man ha riktigt roligt med länge, gissar att detsamma inte är sant för vallmo, att det krävs odling i betydligt större skala. Så om vi började odla industrihampa som prydnadsväxt så skulle det försvåra för polisen att särskilja de olagliga plantorna. Medan en vallmorabatt i en trädgård aldrig kommer vara ett problem.G gaidin skrev:Det kan vara lagligt att odla hampa i Sverige men bara i storskalig produktion. Det går inte att få tillstånd att ha en odling i trädgården. All odling är stigmatiserande av myndigheterna. Det är den enda växt som är reglerad på set viset. Att odla opium är helt lagligt i trädgården, kokain likaså men den går inte att odla i svenskt klimat.
Hela grejen kring hampa är ganska löjlig, jag har aldrig riktigt förstått varför.
Ja det är löjligt. Hela utgångspunkten att drogmissbruk är en moralisk svaghet som kan straffas bort är löjligt och stick i stäv med modern kunskap.
Jag tror TS har fått sitt svar. Det går liksom inte att börja prata om industrihampa utan att diskussionen spårar ur till knark...😆
Jag vet inte hur du dragit den slutsatsen, men det har du tydligen gjort. Låt mig då bara, för tydlighetens skull, säga att jag har vänner som både använder CBD olja och tillverkar det.J J Vos skrev:
Låt mig också säga, igen, att det är inte den typen av hampans användningsområde min frågeställning gäller.