6 137 läst · 158 svar
6k läst
158 svar
Hampa - Ett framtidsmaterial?
Finns ett nystartat bolag (Hemp Innovation Europe AB) som i år odlat ca 45 hektar på Gotland. Som jag förstår det har årets odling skett med ett flertal olika sorter för att utvärdera vilka sorter som fungerar bäst. Innan förbudet i mitten av sextiotalet odlades ganska stora arealer på Gotland och man vill gärna se en återetablering.
Medlem
· Halland
· 4 122 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 396 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 396 inlägg
Är det inte lite risk för att det är samma problem som när bilar skulle ha etanol som bränsle?
Alltså att om hampa ska användas till väldigt mycket så innebär det att marken inte räcker till utan att sluta odla sånt vi äter.
Alltså att om hampa ska användas till väldigt mycket så innebär det att marken inte räcker till utan att sluta odla sånt vi äter.
har sett försök med hampa blandat med kalkbruk men det säljer riktigt dåligtUlrikaSpg skrev:Hampa är ett omvittnat mångsidigt material. Det mesta som i dag tillverkas av plast går att tillverka av hampa.
Det går att använda som olika typer av byggmaterial, det går att göra papper och textil av det, det går att göra biobränsle, det går att ersätta plåt osv osv.
Det är dessutom en växt som skördas efter mindre än ett års växttid, kräver inga pesticider, lämpar sig för monokultur och suger massor av CO2.
Varför talas det så lite, läs inget, om Hampa i samband med "den gröna omställningen"?
Vad har ni för tankar om detta?
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 027 inlägg
Hampa är snabbväxande och ger mycket mer per odlad yta, så nej, det tror jag inte.BirgitS skrev:
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 027 inlägg
Har det alltså varit förbjudet att odla industrihampa i Sverige?M marka skrev:Finns ett nystartat bolag (Hemp Innovation Europe AB) som i år odlat ca 45 hektar på Gotland. Som jag förstår det har årets odling skett med ett flertal olika sorter för att utvärdera vilka sorter som fungerar bäst. Innan förbudet i mitten av sextiotalet odlades ganska stora arealer på Gotland och man vill gärna se en återetablering.
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
· Västkusten
· 1 027 inlägg
TheImprovisor
Allvetare
- Västkusten
- 1 027 inlägg
Det är väl inte ett svenskt fenomen att det inte talas om industrihampa? Hörs det någonsin i debatten om Hampa som ersättare för t.ex. plast, textil, byggmaterial eller öht något?A Anders_Nilsson skrev:Sverige är, till skillnad från Tyskland, en extremt renlärig Lutheransk nation där det är synd att göra i stort sett allting. Titta på skillnaderna mellan våra länder när det gäller droger, abort, och, skall vi kalla det - betala för vissa nöjen. Totalt motsatta positioner. Observera att jag inte tycker Tyskland är bättre, bara att vi har vissa skillnader i synsätt.
Hampa är och kommer för evigt att förbli associerat med röka och därmed brott mot Den Helige Fader. Nils Bejerots anda vilar tungt över svensk politik. Jag som gick i skolan under 70-talet kommer ihåg SANT-propagandan i skolan och dess helt psykotiska fantasier om den snälle Sven som under en klassfest lurades av de depraverade Benke och Gurra att prova ett drag på pipan med jazztobak och ett halvår senare hittades avliden på en skitig offentlig toalett på Sergels Torg med en kanyl i armvecket.
Och då är jag ändå en extrem motståndare till droger. Men glöm att bäraren av djävulens budskap kommer att användas inom svensk textiltillverkning.
Hampa behövs när den gröna bubblan sprickerUlrikaSpg skrev:Hampa är ett omvittnat mångsidigt material. Det mesta som i dag tillverkas av plast går att tillverka av hampa.
Det går att använda som olika typer av byggmaterial, det går att göra papper och textil av det, det går att göra biobränsle, det går att ersätta plåt osv osv.
Det är dessutom en växt som skördas efter mindre än ett års växttid, kräver inga pesticider, lämpar sig för monokultur och suger massor av CO2.
Varför talas det så lite, läs inget, om Hampa i samband med "den gröna omställningen"?
Vad har ni för tankar om detta?
bara att röka på