tommib
Jag skulle behöva säkra av en sk fasbrygga (för att tillverkarens anvisningar säger så). Eftersom det är rätt dyrt att köpa dvärgbrytare för detta så funderar jag på att sätta hängsäkringar istället. Detta ska alltså sitta inne i en elcentral så det är bara grundisoleringen som är en fråga.

När jag letade så hittade jag att både Electrokit och Kjelle säljer hängsäkringar godkända för 250 V. Sen var jag förbi Biltema av andra skäl och hittade liknande hängsäkringar där. När man tittar på ledaren noga ser man att den är märkt med massa text men ffa "600 V", vilket för mig antyder att den är godkänd för just det. Säkringshållaren är ju svår att värdera men någon slags plast är det.

Kan man använda dessa som tänkt, med t.ex. 0,2 A säkringar i? Eller är det en skitdålig idé?

Jag funderade också på att bara hänga på fasbryggan på tre befintliga säkringar parallellt med det de ändå matar men skulle nog gärna helst slippa det.

• Röd ledare med svart hängsäkringshållare, sannolikt för fasbrygga i elcentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
Det ser ju lite udda ut men annars ser jag inga problem. Utmaningen blir kanske att ansluta den till fas någonstans på ett bra sätt.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ja, jag funderade lite på det och det är väl möjligen det som talar för att ansluta till befintliga säkringar istället. I det fallet blir det bara en tamp med FK per fas upp till fasbryggan. Den ansluts enkelt på den andra snabbkopplingen på Hager MCS-säkringarna som sitter där.

Jag kanske provar att crimpa på en ändhylsa på dessa och se om det går att pilla ner dem på ett bra sätt i snabbanslutningen. Annars blir det kanske anslutning direkt på HBs utgångssida tillsammans med RK6 men då ser jag en ändhylsa som en nackdel. Det hela tål således att tänka på lite.

Det hade varit lättare om tillverkaren hade byggt in säkringshållarna direkt i sin DIN-kapsling om de nu vill ha säkringar. Det är ju bara ett par kondensatorer där inne så plats lär ju finnas.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
tommib
Absolut. Har tittat på bl.a. Hager LSN503 som finns att få t.ex. här till ett väldigt överkomligt pris. Problemet är dels att den tar plats, dels att det ändå blir lite väl dyrt i förhållande till behovet. De plintar du länkar ligger på ca 100 kr/st och sen behöver man också sidodelar. Jag är lite tveksam till varför den här fasbryggan ens vill ha säkringar men vill helst inte skjuta huvudsäkringarna vid ett fel i den (frysar med viltkött i svärfars hus...).

Ja 10x38 säkring är väldigt vanligt internationellt i ställverk och där man behöver hög brytförmåga. Men väldigt klumpigt för din applikation.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Jag har noterat att den där LS503 verkar vara vanlig i ffa Polen baserat på vilka sidor den dyker upp på. Kanske en lokal grej med deras elföreskrifter?

Använd du hängsäkringarna men när du ändå lägger kraft på det ordna säkringar av lämplig typ dvs inte vanliga glasrörstypen. Välj sandfyllda eller hellre med keramiskt rör också. Då har du verkligen visat på vilja att det ska vara meningsfullt hela vägen.

• Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ja, jag kom på det sen att det är lämpligare med keramiska. Ska beställa det, Biltema hade bara glasrör.

Fasbrygga ? Är det för en fasvakt du tänker på då

tommib
Nej, en fasbrygga. Det är till för att Powerline Ethernet ska fungera bättre. Det är i praktiken tre kondensatorer mellan faserna som blockerar 50 Hz men släpper igenom högre frekvenser.

Varför har jag inte fiber? För att röret som kunde använts lades för såpass länge sedan att jag inte drog i en dragtråd samtidigt som kabeln (och för att en elektriker drog kabeln, faktiskt). Orkar inte gräva upp 50 m trädgård för att kunna lägga ner en fiber istället och har ingen lust att dra kabeln (5G6) fram och tillbaka för att få i en lina och riskera att inte få tillbaka kabeln. Detta är på landet där jag bara delvis får bestämma saker.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
tommib
T Thomas_Blekinge skrev:
Det här?
[länk]
Tack, men har redan hängsäkringshållarna så det blir nog dem om det inte är helt katastrof.

Jag vet inte vad en fasbrygga är men är inte en 250 V rating ganska nära driftspänningen?

Fasbrygga, har du en länk

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.