20 667 läst · 67 svar
21k läst
67 svar
Hängde elkabel till uteförråd
Medlem
· Blekinge
· 10 499 inlägg
Vad jag ändå inte fattar är varför jag behöver häng på själva bärlinan. Om längdförändringarna p.g.a temperaturförändringar är försummbara, varför inte sätta bärlinan rakt, utan häng mellan två fasta öglor?
Därför att spännkraften i linan pga av kabelns och linans massa blir oändligt stor när bärlinan är spikrak och vinkelrät mot väggarna.
Hm.. men du pratar om kablen, inte bärlinan. Och kablen kan ju ha slack gentemot bärlinan, oavsett om bärlinan är spänd eller inte.harry73 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 499 inlägg
vad ni krånglar till det! På så kort sträcka behövs inga speciella spännanordningar, kanske vantskruv. Ta en styv vaijer. Sedan är det bara hänga upp kabeln i den.
Kort avstånd men får inte vajer eller kabel hänga ner så kommer det bli stora krafter. Nu menar jag inte hänga ner en meter utan lite mer lagom.
Dra till det knakar i trät och släpp efter lite , då är det rätt spänt , tryck på linan , den ska ge sig ca 5 cm neråt och kommer aldrig att röra sig , även om tempen går mellan -50 till +60 , kraftverksgubbarna gör så när det inte finns bärlina inbyggd i kabeln
Kabeln har ju svanhalsar vid infästningarna och kan inte röra sig på linan , jag har aldrig sett något sådant ,
Kabeln har ju svanhalsar vid infästningarna och kan inte röra sig på linan , jag har aldrig sett något sådant ,
Lustigt att denna fråga dök upp på forumet då jag själv var på gång att ställa en fråga angående kabeln till mitt uthus... Passar på att fortsätta i den här tråden.
Från boningshuset hänger en kabel till uthuset, denna har någon gång hängt i en stållina men kabeln har lossnat från denna. Det var så när vi flyttade hit men vi har bott här i ett och ett halvt år nu så det börjar bli dags att åtgärda detta
Kabeln är en EKLK 3G1.5. Så buntband är en duglig metod? Jag antar att jag måste haka ner linan och fästa ihop det hela på marken och sedan hänga tillbaka det som en enhet så att säga. Att luta en stege mot linan känns inte så tryggt Hyra en skylift är för kostsamt. Eller har någon ett bättre förslag?
Från boningshuset hänger en kabel till uthuset, denna har någon gång hängt i en stållina men kabeln har lossnat från denna. Det var så när vi flyttade hit men vi har bott här i ett och ett halvt år nu så det börjar bli dags att åtgärda detta
Kabeln är en EKLK 3G1.5. Så buntband är en duglig metod? Jag antar att jag måste haka ner linan och fästa ihop det hela på marken och sedan hänga tillbaka det som en enhet så att säga. Att luta en stege mot linan känns inte så tryggt Hyra en skylift är för kostsamt. Eller har någon ett bättre förslag?
A-stege? Eller bygga stödben till en befintlig stege?W Wheelabrator skrev:Lustigt att denna fråga dök upp på forumet då jag själv var på gång att ställa en fråga angående kabeln till mitt uthus... Passar på att fortsätta i den här tråden.
Troligen betydligt enklare alternativ än att kroka ner hela arrangemanget.
Du bör åtgärda det hela snarast och även se över dragavlastningarna och anslutningarna på kabeln i bägge ändar. EKLK är inte godkänd för frihängande montage på det sättet. Jag hade nog ärligt talat bytt kabeln om den hängt sådär i mer än ett år.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 940 inlägg
Tumregeln är att stål utvidgar sig (eller krymper för den delen) med en um per meter längd och grad. Så din lina ändrar alltså längd med (grovt räknat) en kvarts millimeter räknat på 50C temperaturväxling.M Mad_Man skrev:
När jag räknar så får jag att det skulle ge en ytterligare nedhängning på 3.5cm mitt på vajern, alltså 2.5m ut (antaget att infästningarna inte rör sig och linan är oändligt styv), vilket jag tycker verkar mycket... Så någon får gärna kolla det.
Wheelabrator : angående dina tankar om att ta ner linan och hänga på kabeln och upp igen ,
glöm det , du kommer inta att klara det , trot om du vill men det är tunga grejer som drar ,
du måste ha en spänngroda som klarar den vikt som ska lyftas , sedan måste linan nog vara ca 4-5 meter längre , så den når upp till en krok för att få fästa i spänngrodan ,
Angående temp och dito , förlängning av lina eller inte , det kan ni glömma , har aldrig varit med om att det har påverkat upphängningen på något vis
När du ändå är där och rotar byt kabeln samtidigt , så slipper du det senare , har EKLK hängt lite dåligt kan det ha blivit brott i skärmen
glöm det , du kommer inta att klara det , trot om du vill men det är tunga grejer som drar ,
du måste ha en spänngroda som klarar den vikt som ska lyftas , sedan måste linan nog vara ca 4-5 meter längre , så den når upp till en krok för att få fästa i spänngrodan ,
Angående temp och dito , förlängning av lina eller inte , det kan ni glömma , har aldrig varit med om att det har påverkat upphängningen på något vis
När du ändå är där och rotar byt kabeln samtidigt , så slipper du det senare , har EKLK hängt lite dåligt kan det ha blivit brott i skärmen
Nu får du inte blanda ihop saker ☺L Liteavvarje skrev:
TS ursprungsfråga handlar om att sätta upp en (ny) lina som inte hänger för mycket. Som du själv säger behöver man spänna linan ordentligt om den ska hänga någorlunda rak.
Har man då förspänd linan bra, då tas temperaturkrymp upp av mer eller mindre elastisk utvidgning. Och är den fortfarande rak.
Har man inte tillräkligt förspänning gör en tempraturökning att linan hänger lite mer, som lars stefan räknade fram.
För wheelabbrator som du svarade på, har du troligtvis rätt i dina påståenden.