20 667 läst · 67 svar
21k läst
67 svar
Hängde elkabel till uteförråd
Skanova eller vad dom heter nu för tiden satt upp en liknande lösning åt mig fast med teleledning, hade inget till andra huset på samma tomt så dom drog en med 6par över dit tror det kostade 3-5000:- med arbetet och material.
På vilket sätt kan ett slack på mitten minska krafterna i fästöglorna? Kablen väger ju lika mycket oavsett slack eller inte.snuttjulle skrev:
Det var ju lite det som var min ursprungfråga, behöver jag ha ta höjd för årstidernas temperaturvariation. Att ha en lösning utan slack kändes som en förutsättning från början, eftersom jag tycker att det med fult med slack.Möjligtvis kan jag tänka mig ett slack i varje ände, där kablen lämnar linan.GK100 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 499 inlägg
Har läst igenom tråden , hur har du tänkt sträcka linan ( en galv 3 mm ) du klarar
5 meter är ingenting , ta en lina ( galv eller vire min 3 mm ) , sätt en en öglebult i varje vägg , ibland får man ha genomgående , med ett järn på 0,5 m på tvären bakom panelen eller om det finns en regel att fästa i , du kan inte spänna den med handkraft , ta en vantskruv 300 mm för att spänna med, lagom är att den inte går att trycka ner mer än 5 cm på mitten , sedan fästa kabeln med ( antingen svarta buntband UV-tåliga ,dom kommer att ge sig efter några år ) eller rostfria bandklammer som el-gubbarna har , mellanrum fästen ca 20 cm , vid varje ända en slack ( s.k. svanhals nedåt , ) så inte vatten rinner in i huset , linan får inte vara som en hängmatta och svaja , då påverkas kabeln och kan gå av , lämplig kabel N1X 3X2,5 och någon hänsyn till temperaturer är inget du behöver tänka på eller fjädrarM Mad_Man skrev:
Längdändringar pga temperatur kan du bortse från i ditt fall. Du får som sagt välja en rimlig nedhängning från början när du spänner linan sen bunta på kabeln. Att du bör ha ganska mycket häng beror som sagt på att påfrestningen vid fästpunkterna ökar rejält ju mer rätlinjigt du vill ha det. Om du känner till hur man enkelt brukar dela upp en kraft i rätvinkliga komponenter ser du hur i detta fallet kraften i linan går mot oändligheten när vinkel pga nedhäng går mot noll dvs helt rät linje.
Gör även som Liteavvarje skriver en liten U-formad böj på kabeln i ändarna alternativt som skrevs tidigare en loop ett varv. Väljer du band av vettig kvalitet och fabrikat behöver du däremot inte tänka på dem mer om du nu inte hittar bandklammer.
Gör även som Liteavvarje skriver en liten U-formad böj på kabeln i ändarna alternativt som skrevs tidigare en loop ett varv. Väljer du band av vettig kvalitet och fabrikat behöver du däremot inte tänka på dem mer om du nu inte hittar bandklammer.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Trodde det rörde sig om ca 50meter snarare än 5 meter.
Så:
*Galvad järntråd >3 mm.
*Öglebult med mutter och bricka på förrådsidan.
*Öglebult med trägänga på hussidan (här skall linan anslutas till ett av benen till min altan, så det känns onödigt att borra igenom den stolpen.
*UV beständigt buntband.
*UV beständig kabel.
*Galvad järntråd >3 mm.
*Öglebult med mutter och bricka på förrådsidan.
*Öglebult med trägänga på hussidan (här skall linan anslutas till ett av benen till min altan, så det känns onödigt att borra igenom den stolpen.
*UV beständigt buntband.
*UV beständig kabel.
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Skulle nog personligen köra med en tunn vajer istället för ståltråd.
Ang. kablen så är det många som står har en minmal förläggningstemperatur på -10 grader. Är det något att ta i beaktande i detta fall? Det kan ju faktiskt bli kallare än -10 grader i Göteborg.
Dessutom, på vilket sätt är N1X ett bättre alternativ än tex EXQ-light. Båda är ju UV beständiga.
Dessutom, på vilket sätt är N1X ett bättre alternativ än tex EXQ-light. Båda är ju UV beständiga.
Förläggningstemperatur är väl den temperatur som råder när man handskas med kabeln, inte drifttemperatur.
Sen är det ju ytterst sällsynt med kallare än -10 i Göteborg. 7 grader och horisontellt regn är ju mer någon form av normväder tycker jag
Sen är det ju ytterst sällsynt med kallare än -10 i Göteborg. 7 grader och horisontellt regn är ju mer någon form av normväder tycker jag
Om det finns en driftstemperaturbegränsning i min kabel så kan du ge dig fn på att den kommer att underskridas varje vinter i 10 års tid.mexitegel skrev: