F fribygg skrev:
Produktionsskogen däremot ska brukas, gör man inte det fungerar inte ekonomin.
Absolut och det blir besvärligt när den står granne med en orörd skog.

D djungelkatt skrev:
Elda på rätt sätt - eller varför inte bara avstå om du har grannar i närheten.
Bättre för miljön, klimatet och dina grannar.

Tänk att få bo i ett område med frisk luft istället för att det ska lukta sunkig eldrök i tid och otid.
Rök luktar gott.

• Gilla
Hybro och 2 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Rök luktar gott.
Kanske för den som eldar, passiv rökning luktar inget vidare oavsett om det är en eldstad eller cigarett som grannen bolmar på.

När det gäller vedeldning är det ganska enkelt att undvika rök, bara att följa tillverkarens eller Naturvårdsverkets eldnings instruktion.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Kanske för den som eldar, passiv rökning luktar inget vidare oavsett om det är en eldstad eller cigarett som grannen bolmar på.
Jag andas in lite extra, när jag går förbi någon som eldar.
F fribygg skrev:
När det gäller vedeldning är det ganska enkelt att undvika rök, bara att följa tillverkarens eller Naturvårdsverkets eldnings instruktion.
Nja. Så enkelt är det inte. Puttar man in de pinne med mycket bark blir förbränningen ofullständig. Att ständigt elda optimalt enligt gällande rekommendationer och föreskrifter är omöjligt.

4774
E Elmuppo skrev:
Ni som lovordar vedeldning i större skala för uppvärmning bor väl oftast inte i ett tätbebyggt villasamhälle eller?

För mig som bor lite utanför stadskärnan men i tätbebyggt område blir det problem när grannarna sätter igång att elda vid ogynnsamma väderförhållande. Och vad anser jag vara ogynnsamt väderförhållande undrar ni? Jo det är när det kommer en köldknäpp eftersom det sällan blåser speciellt mycket när det blir kallare.

Och eftersom det inte blåser speciellt mycket så dalar röken ner mot marken en bit från skorstenen och driver omkring i lagom höjd för att inandas eller sugas in via ventilationen i huset.

Jag funderar på om någon annan aktivitet i ett tätbebyggt område skulle vara tillåtet att sprida lukt och partiklar i samma omfattning men kan inte komma på något som skulle kunna vara ok för både omkringboende och myndigheter.
Biltrafik

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jag andas in lite extra, när jag går förbi någon som eldar.

Nja. Så enkelt är det inte. Puttar man in de pinne med mycket bark blir förbränningen ofullständig. Att ständigt elda optimalt enligt gällande rekommendationer och föreskrifter är omöjligt.
Att följa tillverkarens eldningsanvisning bör inte vara svårt.

F fribygg skrev:
Att följa tillverkarens eldningsanvisning bör inte vara svårt.
Jo.

Intet Intet skrev:
Puttar man in de pinne med mycket bark blir förbränningen ofullständig.
Nej

F fribygg skrev:

Billar luktar inte gott det heller. Men många som klagar på vedeldning kör bil som luktar pyton. Men elda rätt ät väll vettigt om man vill få ut så mycket energi som möjligt ur veden. Sen lukten stör inte mig nå

Bjor Bjor skrev:
Sen lukten stör inte mig nå
Det finns ju ingen anledning att elda sur ved eller med för lite luft eller för den delen ensamma pyrande vedträn.
Eldar man rätt finns ju ingen rök att störa sig på för de som kan gör det, ovan min skorsten syns möjligtvis ett lätt värme daller.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Nej
Jo.😄

En äldre granne till mig pyreldar start kl 7.00 och sedan hela dagen. Han har en kökspanna. Dessutom brukar han tomgångsköra bilen en kvart innan tanten behagar sätta sig och dom kör till ICA: Jag gissar att deras avtryck på både CO2 och partikel är mångfaldigt högre än oss som bara är 15år yngre.

B
Ja det är ett gissel med sämre eldningsutrustning som används för annat är högst tillfällig användning.

En rejäl panna med keramik, fläkt och underförbränning, har mycket lite utsläpp, och rätt skött, stör omgivningen mycket lite.

Jag monterade in wifiuppkopplad tempmätare på pannan och rökgaskanal efter pannan. Om det t.ex. hänger sig ved i förbränningskammaren kan man se det, och det har även inneburit tätare och noggrannare sotning av min panna, eftersom jag ser att det påverkar.

Men jag har även fått bättre samkörning med vedpannan och värmepumpen, beroende på elpris, vilket innebär färre brasor än tidigare år, men knappt dyrare kostnad (värmepump vid låga elpriser slår oftast ved).

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
När man fått fart på brasan och värme i kamin/panna går det utmärkt att lägga in de vedpinnarna vid påfyllning, de kommer att brinna tillräckligt bra för att inte avge rök/lukt i området och störa grannar. Men åter igen så får man lära sig hur den eldstad/kamin man har fungerar i huset och hur man eldar.

F fribygg skrev:
Eldar man rätt finns ju ingen rök att störa sig på för de som kan gör det, ovan min skorsten syns möjligtvis ett lätt värme daller.
Vid vissa väderlägen (Relativt vindstilla och väldigt fuktigt) kan jag känna lukten av min egen eldning precis utanför huset även om jag inte ser röken. Så visst kan man känna röklukt från rök som inte syns. Bara man kör igenom ett litet samhälle nu på vintern så känner man ofta röklukt även om man inte ser någon rök. Så grannarna kan mycket väl känna röklukt fast de inte ser någon rök. Personligen har jag dock inget problem med det och med tanke på hur mycket jag eldar så vore det att kasta sten i glashus.

• Gilla
Hybro och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.