36 792 läst · 631 svar
37k läst
631 svar
Hälsoeffekter av vedeldning - elda på rätt sätt
Absolut. Ibland är vädret så att röken stiger uppåt direkt och försvinner. Men det inträffar tillräckligt ofta att det inte stiger och brer ut sig som en mata över bebyggelsen.H Hanagr skrev:Vid köldknäpp stiger röken uppåt och inte dalar ner som du menar. Däremot vid lågtryck kan det bli så att röken dalar ner. Nu är det väldigt få dagar som det fenomenet uppstår. Som cyklist är jag mer besvärad av att passera förbi där cigarettrökare nyligen passerat. Det känns tydligt i ett mindre samhälle där luftkvaliten är utmärkt i motsats till storstan.
Jag hoppas inte att cigarettröken tar sig in i ditt hus flera timmar i sträck, eller möter dig varje gång du lämnar hemmet. Att jämför några sekunders cigarettrök med timlånga eldningssessioner haltar en del....
Gäller detta bara vedeldare? Med ditt sätt att se det på borde ingen köra bil med tanke på alla små partiklar som rivs upp av däcken och som är skadliga för omgivningen. Så kör du själv bil så håller du på och kastar sten i glashus, eller gäller bara din moral vedeldare?D djungelkatt skrev:
Sen gör folk massor med saker även ifall de vet att det innebär risker/faror så ska man förbjuda allt sådant så finns en diger lista att beta av..Tänk också på att folk har hållit på med vedeldning i tusentals år så det är rätt djupt rotat.
Du verkar på allvar tro att vedeldare medvetet vill skada sin omgivning. Jag tror inte det, även om det säkert finns fall där någon väljer att elda just vid tillfällen då vinden ligger på mot grannen beroende på någon osämja med grannen.
Tror att frivilligt tobaksrökande, intensivt typ dra ned i lungorna medför större påverkan än att jag eldar i ugnen.E Elmuppo skrev:
Tänker då på individnivå.
Där är jag helt övertygad om att du har rätt. Det dör nog väldigt många fler av rökning än vedeldning.H Hybro skrev:
Men det är ändå frivilligt att röka. Att bli utsatt för rökpartiklar och stark lukt i flera timmar i sitt eget hem är dock inte frivilligt.
"Att bli utsatt för rökpartiklar och stark lukt i flera timmar"E Elmuppo skrev:
måste vara en extrem och unik situation.
För det första, vem eldar i flera timmar?
Har svårt för att tro att du är helt ärlig.
Jag är vedeldare och eldar mot ackumulatortank ar. Att ladda dessa tar inte flera timmar. Nu händer det även att grannar frågar om jag verkligen eldar eftersom jag har en massa ved ute på gården.
Medlem
· Halland
· 4 123 inlägg
Jag eldar i flera timmar. Två plan sutterräng från 1974 i Kungsbacka. Endast en LLVP per plan som uppvärmning, har inte råd att köra direktverkande elelement. Så det går en säck om dagen just nu för att få det behagligt inne. Skulle gärna ha bergvärme.H Hanagr skrev:"Att bli utsatt för rökpartiklar och stark lukt i flera timmar"
måste vara en extrem och unik situation.
För det första, vem eldar i flera timmar?
Har svårt för att tro att du är helt ärlig.
Jag är vedeldare och eldar mot ackumulatortank ar. Att ladda dessa tar inte flera timmar. Nu händer det även att grannar frågar om jag verkligen eldar eftersom jag har en massa ved ute på gården.
Jag bedömer att det är värre, men det är ju individuellt hur man uppfattar saker och vad man med lätthet kan avstå utan att behöva frysa och fara illa.E Elmuppo skrev:
Inget tyder väl på att elpriserna kommer gå ner? så det är nog bäst att du rustar dig för den nya situationen.E Elmuppo skrev:När vi flyttade hit för 20 år sedan var det sällan någon eldade alls i sina braskaminer. Det är först nu med skenade elpriser som eldandet tagit fart ordentligt. Så även om det inte är en direkt överraskning så är det ett stort förändrat beteende som jag inte i min vildaste fantasi kunde förutspå när vi valde plats att bosätta oss för 20 år sedan.
Passiv grillrök eller tobaksrök är knappast frivilligt hellerE Elmuppo skrev:
Jag har en gjutjärnskamin med katalysator, den kan utan problem eldas många timmar .H Hanagr skrev:
Det är väl mer regel än undantag att elda länge än en timme. Framförallt om man har ackumulatortank. Själv eldar jag ca: sex timmar för att ladda min tvåkubiks tank. Du måste ha väldigt små tankar eller en jättestor panna. Som dessa.H Hanagr skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet inte, kaminen heter Interpid II och den är tillverkad av VermontCastings, på sin tid var den bland det bästa som gick att köpa men nu en halv mansålder senare finns det ju eldstäder som är effektivare. Likafullt så är effektiviteten högre på den 80 tals konstruktionen än många av dagens designkaminer som många trivseleldare installerar än i dag.H Hybro skrev:
Låter som du har en gammal kombipanna. Skaffa en äkta vedpanna så får du tid över till annat.Intet skrev: