nikasp
Alltså, nog fasen förstår väl alla att villapannor inte är bra för miljön och sig själv samt grannar. Helt kass rökgasrening, om någon, jämfört med ett kraftvärmeverk. Sen att det är billigt för den med egen skog är en sak men inte särskilt bra med tanke på utsläpp.
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Alltså, nog fasen förstår väl alla att villapannor inte är bra för miljön och sig själv samt grannar. Helt kass rökgasrening, om någon, jämfört med ett kraftvärmeverk. Sen att det är billigt för den med egen skog är en sak men inte särskilt bra med tanke på utsläpp.
Självklart ska vi elda i ordentliga kraftvärmeverk, gärna bygga fler där det bara finns fjärrvärme utan elproduktion om det är ekonomiskt hållbart.

För alla oss andra som bor utanför fjärrvärmenätet är nog kombinationen värmepump och en effektiv eldstad något att fundera över om nytt värmesystem ska anskaffas.
Billigt är det du @nikasp som påstår att det är, hur har du kommit fram till det?
Jag skulle tro att vedeldning är rätt dyrbart om man värderar sin tid och kapitalkostnaden på egen skog.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
nikasp
F fribygg skrev:
Självklart ska vi elda i ordentliga kraftvärmeverk, gärna bygga fler där det bara finns fjärrvärme utan elproduktion om det är ekonomiskt hållbart.

För alla oss andra som bor utanför fjärrvärmenätet är nog kombinationen värmepump och en effektiv eldstad något att fundera över om nytt värmesystem ska anskaffas.
Billigt är det du @nikasp som påstår att det är, hur har du kommit fram till det?
Jag skulle tro att vedeldning är rätt dyrbart om man värderar sin tid och kapitalkostnaden på egen skog.
Jag baserar det på några bekanta och släkt bara så anekdotisk bevisföring. Men såklart kostar det ju tid att ta hand om vindfällen innan de hamnar i pannan.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Att tvätta var, före tvättmaskinens och jämlikhetens intåg, ett arbete som utfördes av kvinnor, precis som t ex mjölkning. Typiskt manliga arbetsuppgifter var att slå med lie och arbeta i skogen, t ex med vedhuggning.
Jaha!
Men sågspån, vem bar bajstunnan? Det är väl manligt?
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Jaha!
Men sågspån, vem bar bajstunnan? Det är väl manligt?
Sluta skriva om du inte har nått vettigt att tillföra i tråden är du snäll.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Sluta skriva om du inte har nått vettigt att tillföra i tråden är du snäll.
Jag har prövat med:

Vetenskap
Beräkningar
Statistik
Länkar
Egna erfarenheter
Liknelser
Ironi

Ingenting går hem.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
I
Där kan jag hålla med djungelkatt, det är uppenbart att en del som skriver i denna tråden är djupt rotad i skog och vedeldning, det är en betydande del av deras liv. Man pekar på fördelar som motion och go känsla istället för att beakta den forskning och statistik som finns. Men på ett vis köper jag ändå det, de är på många vis en hobby och\eller en djupt rotad tradition. Det jag har problem med är alla andra som slänger sig över ved egentligen bara för att spara par 1000 lappar om året, att det förpestar luft och miljö skiter man helt i.
 
  • Gilla
  • Arg
nikasp och 1 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Jag har prövat med:

Vetenskap
Beräkningar
Statistik
Länkar
Egna erfarenheter
Liknelser
Ironi

Ingenting går hem.
Leta upp fakta istället för att påstå saker som att spädbarnsdöd beror på vedeldning om du inte kan belägga det.
 
  • Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Jag har prövat med:

Vetenskap
Beräkningar
Statistik
Länkar
Egna erfarenheter
Liknelser
Ironi

Ingenting går hem.
Inte ens att prata bajs gick hem. Synd.

Vad tycker du om faktumet att ett sjusiffrigt antal svenskar och x antal svenska företag som är anslutna till fjärrvärmenätet är beroende av skogsbränsle och en sorts vedeldning i stor skala? Själva veden är i mindre skala, eftersom den i regel består av flis, men bränsleåtgången är desto större. Även ett mindre fjärrvärmeverk kan förbruka flera lastbilslass à 35 ton - per dygn!
Jättebra, tycker jag! Klimatsmart uppvärmning med modern förbränningsteknik.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Inte ens att prata bajs gick hem. Synd.

Vad tycker du om faktumet att ett sjusiffrigt antal svenskar och x antal svenska företag som är anslutna till fjärrvärmenätet är beroende av skogsbränsle och en sorts vedeldning i stor skala? Själva veden är i mindre skala, eftersom den i regel består av flis, men bränsleåtgången är desto större. Även ett mindre fjärrvärmeverk kan förbruka flera lastbilslass à 35 ton - per dygn!
Jättebra, tycker jag! Klimatsmart uppvärmning med modern förbränningsteknik.
Mycket bättre tycker jag. Där har man som du skriver effektiv förbränning och rening och utsläppen sker ej i direkt boendemiljö. Så alla de värsta problemen med småskalig vedeldning är eliminerade. Knappt någon blir störd, sjuk eller död. Hellre massa såna och färre hemmaentusiaster.

Men håller ej med att det kan kallas klimatsmart bara för att det inte är fossilt, med tanke på att co2 utsläppen är större än från något annat energislag. Nu när det finns andra energislag i princip utan co2 utsläpp.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
Nu har jag läst tråden, inte från början, för lång. Ser att det finns domedagsfolk som skriver, samt andra på andra sidan lägret. Ved eldning har förkommit i flera hundra år och gumman i huset har elda sig igenom alla vintrar och uppnått en aktningsvärd ålder av 95 år. Inte resta hon till himlen för att ha eldat. sen klart när samhället börja att tätna till, som husen i gamla stan Stockholm och frimärken till tomter, blev det lite närmare till grannen. Då kan det uppstå problem om var och varanan ska myselda eller värma huset, med rök/lukt, inget onormalt då eldning ger rök/lukt som sprider sig i området av hus. Det är en konsekvens av att elda i tätorter och en del gillar det inte, klart med så närma en granne och att dom hus som nu byggs ska ha en ventilation enligt boverket på så och så många luftliter in/ut som dom bestämmer, kan det bli problem. I övrigt så har inte jag problem med grannar, även om dom bor näst intill.
Sen som en del framför, enligt dom och dom undersökningar så är det en klar hälsofara att elda med ved och ev. dödligt utgång för flera tusen medborgare i landet, finner det makabert att framhålla detta, det måste vara miljömupparna som ligger i framkant av sådana uttalande. Så till sist
Allt är i stigande ordning. Lögn , förbannad lögn , statestik och det sista är vad en beställning ska vara för utslag på. Statestik är en beställningsvara och kan bli vad som helst.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Lögn , förbannad lögn , statestik
Tack för försöket att sammanfatta. Det sista det här tråden behöver dock är ytterligare en faktaförnekare.
 
  • Gilla
  • Haha
Tubes och 1 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Tack för försöket att sammanfatta. Det sista det här tråden behöver dock är ytterligare en faktaförnekare.
Varför är du kvar då?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
faktaförnekare.
Om jag inte tar helt fel nu, så är du en av dom som förlitar sig på statestik och vad som kommer fram av någon undersökning. Så var lite ödmjuk i dina inlägg, allt är inte guld som glimmar, som vissa miljöpersoner ska framhålla som det bästa i vår värld och det finns inget annat än att sluta elda. Ska även fjärrvärmeverken sluta elda då. Det blir då en extra förbistring hos er när kärnkraften måste öka för att tillgodose energin i landet. Så tänk till lite vad som kan vara bäst.
 
J jonaserik skrev:
Om jag inte tar helt fel nu, så är du en av dom som förlitar sig på statestik och vad som kommer fram av någon undersökning. Så var lite ödmjuk i dina inlägg, allt är inte guld som glimmar, som vissa miljöpersoner ska framhålla som det bästa i vår värld och det finns inget annat än att sluta elda. Ska även fjärrvärmeverken sluta elda då. Det blir då en extra förbistring hos er när kärnkraften måste öka för att tillgodose energin i landet. Så tänk till lite vad som kan vara bäst.
Jag förstår inte riktigt vad du skriver. Men ja, du har fel om du hävdar att statistik och vetenskap generellt inte går att lita på.

Värmeverk diskuterades senast för en timme sen, kolla bakåt i tråden.
 
  • Haha
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.