D djungelkatt skrev:
Ja det är väl bara femton tusen eller nått som störs i hemmet av vedrök. Ofattbart få om du frågar mig.
Många vänjer sig väl att det luktar skit varje gång man går ut på vintern och accepterar det.

Sen är det ju många som påverkas iomed att en närstående blir sjuk eller dör också men det kopplas ju inte till eldningen eftersom sambandet är svårt att se - vilket många varit väldigt tydliga med här.
Absolut kan jag se att det finns artiklar som visar på att uppåt 1000 vedeldare årligen dör i förtid pga vedeldning, men spelar det så jättestor roll för samhället eller den enskilde om man dör när man är 85 år prick eller om man är 85 år och 7 min?

Själv han jag i kväll med att köra ett lass ved till min mor född -37. Jag tycker att man ska hedra sin moder och sin fader och se till att hjälpa dem på de sätt man kan. Vill mamma elda i sin moderna svenska gjutjärnskamin ser jag till att det finns gott om torr ved, bära in och elda med ordentligt drag fixar hon fortfarande själv. Veden ger viss fysisk rörelse även om man inte hugger i skogen, kapar och klyver, det tror jag är bra för hälsan och välbefinnandet.
 
  • Gilla
Tubes och 4 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Absolut kan jag se att det finns artiklar som visar på att uppåt 1000 vedeldare årligen dör i förtid pga vedeldning, men spelar det så jättestor roll för samhället eller den enskilde om man dör när man är 85 år prick eller om man är 85 år och 7 min?

Själv han jag i kväll med att köra ett lass ved till min mor född -37. Jag tycker att man ska hedra sin moder och sin fader och se till att hjälpa dem på de sätt man kan. Vill mamma elda i sin moderna svenska gjutjärnskamin ser jag till att det finns gott om torr ved, bära in och elda med ordentligt drag fixar hon fortfarande själv. Veden ger viss fysisk rörelse även om man inte hugger i skogen, kapar och klyver, det tror jag är bra för hälsan och välbefinnandet.
För den som fick 7 minuter kanske det inte spelar någon roll. Värre då för de i den andra änden av normal?fördelningskurvan. Tex den som åkte på plötslig spädbarnsdöd.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
För den som fick 7 minuter kanske det inte spelar någon roll. Värre då för de i den andra änden av normal?fördelningskurvan. Tex den som åkte på plötslig spädbarnsdöd.
Kan vedeldning orsaka plötslig spädbarnsdöd eller varför tar du upp det i den här tråden?

Finns det något som säger att vedeldning kan förkorta livet mer än 7 min?
Jag anser att man bör se till att kunna värma sig och sin familj även i händelse av kris, vedeldning i lokaleldstad som inte är elberoende är ett bra sätt, egen vedhuggning och en välfylld vedbod och vana att elda och värma med ved är utmärkt om elsystemet slås ut och har man tänkt till har man valt en värmekälla med möjlighet till matlagning.
En grå oktobermorgon då dimman står tät kring de omkringliggande husen kan man mycket väl värma sin bostad med hjälp av en bra värmepump, det kan nog vara både bekvämt,miljövänligt och ekonomiskt, grannar som är känsliga för rök uppskattar det förhoppningsvis.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
I
F fribygg skrev:
Absolut kan jag se att det finns artiklar som visar på att uppåt 1000 vedeldare årligen dör i förtid pga vedeldning, men spelar det så jättestor roll för samhället eller den enskilde om man dör när man är 85 år prick eller om man är 85 år och 7 min?
Haha WTF!? Hur svårt kan det vara att föreställa sig hur det är att långsamt dö av kritiskt respiratoriskt tillstånd, mycket antar jag, eh skit samma om det är 1000 pers om året som får leva sina sista år på det viset. Dö är en sak, att leva med skiten är oftast inte mycket roligare.

Men tja, du fick ju några likes så du är uppenbarligen inte ensam om åsikten.

Angående gamla föräldrar, varför inte ge dem en modern värmekälla som de inte behöver be om hjälp med och som de enkelt ställer in själva? Win, win.
 
Redigerat:
  • Arg
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
I
F fribygg skrev:
Jag anser att man bör se till att kunna värma sig och sin familj även i händelse av kris, vedeldning i lokaleldstad som inte är elberoende är ett bra sätt, egen vedhuggning och en välfylld vedbod och vana att elda och värma med ved är utmärkt om elsystemet slås ut och har man tänkt till har man valt en värmekälla med möjlighet till matlagning.
En grå oktobermorgon då dimman står tät kring de omkringliggande husen kan man mycket väl värma sin bostad med hjälp av en bra värmepump, det kan nog vara både bekvämt,miljövänligt och ekonomiskt, grannar som är känsliga för rök uppskattar det förhoppningsvis.
Sant, beredskap ska man ha! Både uppvärmning(bränsle, agregat, ved) och förnödenheter(mat, kläder, vatten, lampor, stormkök m,m). Men det är just beredskap, man har det på lager tills det behöver användas, (mat\vatten får man ha en viss cirkulation på så det inte blir gammalt).
 
  • Arg
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Redigerat:
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Ja.

[länk]

[länk]

[länk]
Som vanligt inte ett ord från dig om luftföroreningar från trafiken. Det är som att ett par miljoner fossilbilar i det här landet inte räknas, bara du får hata på vedeldare och nu här sist anklaga oss för att döda barn. Åtminstone i Naturvårdsverkets länk är trafiken det absolut första som nämns vad gäller hälsorisker för barn.
Det blir utsläpp av biogen koldioxid vid vedeldning, ja. Och partiklar i viss mån. Men den som eldar torr ved med god syretillförsel åstadkommer en bättre förbränning och minskar de oförbrända partiklarna kraftigt.
Sen kan inte jag ta ansvar för att dina grannar på din gata i stan köper dyr ved på Byggmax, som legat ute på en pall i regnet sen leverans, och pyreldar i sina Contura-kaminer så du tycker att det luktar illa.
 
  • Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
I
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Som vanligt inte ett ord från dig om luftföroreningar från trafiken. Det är som att ett par miljoner fossilbilar i det här landet inte räknas, bara du får hata på vedeldare och nu här sist anklaga oss för att döda barn. Åtminstone i Naturvårdsverkets länk är trafiken det absolut första som nämns vad gäller hälsorisker för barn.
Det blir utsläpp av biogen koldioxid vid vedeldning, ja. Och partiklar i viss mån. Men den som eldar torr ved med god syretillförsel åstadkommer en bättre förbränning och minskar de oförbrända partiklarna kraftigt.
Sen kan inte jag ta ansvar för att dina grannar på din gata i stan köper dyr ved på Byggmax, som legat ute på en pall i regnet sen leverans, och pyreldar i sina Contura-kaminer så du tycker att det luktar illa.
Absolut, utsläpp från fossila bränsle fordon har och är ett stort problem när det kommer till luftföroreningar, så pass att de förbjuds inom vissa zoner. Utsläpp från själva förbränningen har förvisso blivit många gånger bättre de senaste decennierna men det är fortfarande inte ofarligt, särskilt i fattiga länder. MEN här är vi mitt i ett skifte, allt fler byter till el-fordon, d.v.s vi är på rätt bana. Priset på nya elbilar år dock högt, inte helt sällan 300 000+ men de beg. lagren börjar byggas på.

Nu pekar vi dock finger igen, det finns så gott som alltid andra områden som man kan tycka ska prioriteras högre men en sak utesluter inte nödvändigtvis en annan.
 
  • Gilla
  • Arg
Tubes och 1 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Som vanligt inte ett ord från dig om luftföroreningar från trafiken. Det är som att ett par miljoner fossilbilar i det här landet inte räknas, bara du får hata på vedeldare och nu här sist anklaga oss för att döda barn. Åtminstone i Naturvårdsverkets länk är trafiken det absolut första som nämns vad gäller hälsorisker för barn.
Det blir utsläpp av biogen koldioxid vid vedeldning, ja. Och partiklar i viss mån. Men den som eldar torr ved med god syretillförsel åstadkommer en bättre förbränning och minskar de oförbrända partiklarna kraftigt.
Sen kan inte jag ta ansvar för att dina grannar på din gata i stan köper dyr ved på Byggmax, som legat ute på en pall i regnet sen leverans, och pyreldar i sina Contura-kaminer så du tycker att det luktar illa.
Öh? Det står ju att vedrök är lika farligt som avgaser i länkrubriken.

Men vi har väl olika synsätt. Ni som har förlegad uppvärmning som ett jätteintresse kanske tycker det är rimligt att lika många människor dör av det som nånting samhällsbyggande och typ nödvändigt som trafiken väl ändå är. Massa åtgärder görs inom trafiken för att minska ohälsan. Tusentals människor cyklar och åker kollektivt för att dämpa problemen. Fordon elektrifieras osv.

Samtidigt sitter några, i jämförelse få, hemma å eldar i tid o otid med helt extrema utsläpp för ett hushåll. Men de ökar i antal pga en romantiserad och grönmålad bild som är helt felaktig.

Räkna själv. En ny kamin släpper ut lika mycket som 18 körande dieselbilar. Eldar du en timme i veckan så är det mer än de allra flesta kör bil, dvs 18h. Dessutom blir utsläppet på en och samma punkt. Jämför tomgångskörning max 1 minut.
 
F
I Ironside skrev:
Svårslaget? Jag ser möjligen 1 fördel, man kan få värme även om man skulle bli utan el, förövrigt :

-Det luktar och är uppenbarligen dåligt för miljö och hälsa (jämfört med alternativen)
-Det Krävs jobb, fixa ved, mata kaminen, sota.
-Man får ofta kraftig överskott med värme, så pass att det ibland blir olidligt att vara i rummet där kaminen står. Man kan i vissa fall begränsa det och få längre livslängd på värmen men de e uppenbarligen långt ifrån alla som lyckas med det.
-Det tar tid och man måste tänka till hur och när det ska eldas för att passa.
-Eldar man inte under lång tid så försvinner värmen lika snabbt som den kom.
-Risken att någon bränner sig är högre, särskilt om man har barn, det krävs avspärrningar och uppsikt.
-Värmen sprider sig i regel sämre än vad den gör med ex en luft\luft eller för den delen ett bergvärmesystem kopplat till vattenburet system.
-Och såklart, det finns risk att förpesta luften för grannarna om man inte har iallafall lite koll på vad man pysslar med(vilket inte verkar vara helt ovanligt).

Visst ja! Det finns möjligen en fördel till, "mysfaktor", men då vill man ha en spis där elden syns och man vill att den ska värma på en lagom nivå länge utan meck vilket inte är självklart för alla.

Nej, vi är väldigt nöjda med att ha kastat ut pellets pannan, nu är det bara till att ställa in kurvan och allt sköter sig automatiskt utan att ta upp vår tid. Vi har en fin Adura kamin som förra ägarna satte in för 30 000 - 40 000 kr, den har vi testat 1 gång, mer kommer den inte användas.

Men jag köper att alla är olika, så länge som inte andras eldande går ut över oss som inte eldar så har jag egentligen inga problem med det.
Jag undrar också hur ekonomiskt det är. Jag och grannen har nästan identiska hus med samma förutsättningar vad gällande isolering, värmepump osv.

Denna månaden har han eldat varje dag i princip trots att elpriset är svinbilligt. Vi har hållt 21 grader inomhus och vår elräkning är 1000kr i fasta avgifter och sedan 300kr för antalet kwh. Han ska isåfall ha tillgång till gratis ved för att det ska vara värt det.

Vi eldade en kväll för mys men det tog emot när man gav 750kr/kubiken minst sagt.

 
I Ironside skrev:
Angående gamla föräldrar, varför inte ge dem en modern värmekälla som de inte behöver be om hjälp med och som de enkelt ställer in själva? Win, win.
Såväl värmepump, kamin, elraddar och golvvärme i duschrum finns, vad mer tänker du att min mor skulle ha nytta av? Hon investerar gärna om det är nått hon vill ha så jag behöver knappast ge henne nån värmekälla.
Vedeldning ger som sagt en viss rörelse och en härlig strålnings värme, det är gott för hälsan oavsett ålder skulle jag säga.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vedeldning ger som sagt en viss rörelse och en härlig strålnings värme, det är gott för hälsan oavsett ålder skulle jag säga.
Precis, skönt för stunden för vissa = hälsosamt och jättebra. Precis som knark, alkohol, tobak, skita i plugget mm mm.
 
  • Haha
Tubes och 2 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Jag undrar också hur ekonomiskt det är. Jag och grannen har nästan identiska hus med samma förutsättningar vad gällande isolering, värmepump osv.

Denna månaden har han eldat varje dag i princip trots att elpriset är svinbilligt. Vi har hållt 21 grader inomhus och vår elräkning är 1000kr i fasta avgifter och sedan 300kr för antalet kwh. Han ska isåfall ha tillgång till gratis ved för att det ska vara värt det.

Vi eldade en kväll för mys men det tog emot när man gav 750kr/kubiken minst sagt.

[media]
Jag tror det handlar om bristen på kontroll. För vissa är det en stor skräck att gå å vänta på ett fönsterkuvert där det kan stå 300kr eller 550kr.
Jag tror inte merparten lever så på marginalen utan det handlar bara om snålhet & kontroll som slår an på något väldigt primitivt sätt psykologiskt.

Sen är det nog en hel del tyvärr som helt felaktigt tror att de gör miljö och klimat en tjänst. Och att de spar på elen - det va ju brist några dagar förra året.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Precis, skönt för stunden för vissa = hälsosamt och jättebra. Precis som knark, alkohol, tobak, skita i plugget mm mm.
Vad har dett inlägg med tråden att göra, jag ser inte att det berör vedeldning det minsta.
D djungelkatt skrev:
Ja.

[länk]

[länk]

[länk]
Tack för länkarna!
Jag måste erkänna att jag vid en snabb titt på dessa inte ser något om att vedeldning kan orsaka plötslig spädbarnsdöd, kan du @djungelkatt möjligtvis citera den biten åt mig?

Att luftföroreningar av fossileldning kan orsaka plötslig spädbarnsdöd står det,men ved är ju inte fossilt. Man avser förmodligen förbränning av gas, olja och kol då man skriver fossilt. Brunkolsel är jämte trafiken en stor källa till luftföroreningar såvitt jag förstår.

Väljer man en modern svensk kakelugn för sin och familjens bostadsuppvärmning kan man använda lokalodlat koldioxidneutralt biobränsle, det är bra både för klimatet och handelsbalansen att inte behöva importera uran till kärnkraften eller brunkolsel när vattenkraften inte räcker till.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad har dett inlägg med tråden att göra, jag ser inte att det berör vedeldning det minsta.

Tack för länkarna!
Jag måste erkänna att jag vid en snabb titt på dessa inte ser något om att vedeldning kan orsaka plötslig spädbarnsdöd, kan du @djungelkatt möjligtvis citera den biten åt mig?

Att luftföroreningar av fossileldning kan orsaka plötslig spädbarnsdöd står det,men ved är ju inte fossilt. Man avser förmodligen förbränning av gas, olja och kol då man skriver fossilt. Brunkolsel är jämte trafiken en stor källa till luftföroreningar såvitt jag förstår.

Väljer man en modern svensk kakelugn för sin och familjens bostadsuppvärmning kan man använda lokalodlat koldioxidneutralt biobränsle, det är bra både för klimatet och handelsbalansen att inte behöva importera uran till kärnkraften eller brunkolsel när vattenkraften inte räcker till.
”Studien pekar på ett samband mellan plötslig spädbarnsdöd, luftburna partiklar och kvävedioxid.

- Dessa partiklar finns till exempel i trafiken och i fossila bränslen. ”

Det står ”till exempel ”.

Kvävedioxid och partiklar finns även i vedrök. Precis som att klimatet inte bryr sig om om en co2 i atmosfären är fossil eller biogen så blir man inte mindre sjuk av en biogen giftmolekyl än av en fossil.

(Du får helt enkelt ta tillbaka ditt påstående om 7minuter som du först skriver att du killgissar och sen slänger dig med som om det vore fakta. )
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.