D djungelkatt skrev:
Man har olika luktsinne.
Vissa märker det nog betydligt mer än du.
Sen märks det bland annat vid mätningar och i sjukdomsstatistik.
Tex så har man hittat ett samband med x procent större risk att utveckla demens om man bor nära vedeldande grannar.
Och det är naturligtvis endast om man bor nära vedeldande grannar, allt annat är betydelselöst.
Tror du ens själv på det du kläcker ur dig?
Som att det märks på flera km om någon eldar i pannan eller spisen?
Det krävs åtminstone minst en rejäl majbrasa för att det ska märkas flera km bort, men det förstås, de är förstås liksom skogsbränder helt ofarliga, farligt som attan blir det först när någon eldar i sin kamin🙄🙄
Mamma Mia.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Talvan Talvan skrev:
Grannen soteldar hela dagarna
Det tror jag inte, murstocken skulle aldrig tåla det.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det tror jag inte, murstocken skulle aldrig tåla det.
Jag var lite ironisk tidigare, ber om ursäkt. Det har förolyckats människor och hus brunnit ned där misstanken varit soteld.
 
D djungelkatt skrev:
Du är snabb på att påtala när andra går utanför ämnet fribygg. Men själv har du inga hämningar.

Jag visste att du skulle gå igång på detta men tänkte att en liknelse kan vara illustrerande.
Det citerade inlägget är helt OT, du @djungelkatt berör varken hälsoeffekter av vedeldning eller ens vedeldning, du kanske borde skaffa lite praktisk erfarenhet av vedeldning, huggning, klyvning, torkning innan du skriver.

Jag har med nöje tagit del av ditt exempel med crossåkande granne och svarat på frågan du ställde. Själv tror jag ju att crossåkande nätterna igenom är sämre för grannarna än vedeldning i skogen men jag saknar vetenskapliga referenser som stöder min tro.

Jag föreslår eldning i modern vedpanna med acctank och torr ved för att uppnå god ekonomi och små utsläpp. Med braseldning minskar man hälsoriskerna och besvär med sot och rök som felaktig pyreldnng skulle kunna orsaka.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
I
Bjor Bjor skrev:
Hur vet du att det var av edningen ni fick era problem med andningen? Ni kanske har utsatt er för andra saker som har lett till att ni nu har fått dom problemen med andningen när ni eldar. Jag har bott där det eldas i större delar av mitt liv, och inte fått nå probleme. Eldar mycket när jag är ute och sitter eller sover bredvid elden då. Och jag har inte nå känningar av röken, bara att det kan svida i ögonen men inte nå åt lungorns. Röken är en utlösande faktor för dig nu, men hur fick du problemet från början?

Röken är inte hälsosamt, men att en rapport hittar på att ett antal personer dör av enbart den faktorn ska man ta med en lastbilslast med salt, inte en nypa salt. Som du skrev förrrande av kol, då är det inte vedeldning som har dödat den personen. Den skulle kanske bli 100 år om den inte hadde utsatt sug för det den fick kol av.
Ja, vem vet vad grundorsaken är till våra problem? Gener? Luftföroreningar? Kemikalier? Föda? Problem som dessa är i regel svåra att finna orsak till. De kan dock visa sig via diverse undersökningar men då har man oftast redan en fot i graven. Man kan nog anta att många fall handlar det om en kombination. Varför vissa åker på det och vissa inte har troligen sama svar, d.v.s gener och vad man utsatts för genom livet.

Men oavsett så har de drabbade inget annat val än att behandla sina symtom så gott de kan. Så hur gör man då när omgivningen eldar på som om det inte fanns någon morgondag? Gasmask? Flytta? Eller, ELLER så går vi bara över till en mer modern och enkel värmekälla som dessutom inte påverkar miljön lika mycket.

Jag skulle inte kalla Naturvårdsverkets artikel för rapport men det är troligt att den är baserad på den massiva forskning som finns på området.
 
  • Arg
Tubes
  • Laddar…
@fribygg hittade du skillnaden i partikelutsläpp mellan brunkol och stenkol i ett kolkraftverk?
Vi konstaterade att småskalig vedeldning var flera hundra ggr smutsigare än stenkol. Du skulle kolla upp brunkol men du har inte återkommit..
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
@fribygg Du skulle kolla upp brunkol men du har inte återkommit..
Det måste varit i dina drömmar, jag har inte åtagit mig det. Påstår du att brunkolseldning är nyttigare än att elda torr ved i lämplig eldstad?

Har du@djungelkatt några egna erfarenheter av vedeldning i nån effektiv lokaleldstad ?Kan du praktiskt hugga och klyva din ved så den blir torr att elda samma år så att röken inte syns utan bara dallret ovan skorstenen avslöjar att förbränning pågår?
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det tror jag inte, murstocken skulle aldrig tåla det.
Han renoverade den nyss
 
Talvan Talvan skrev:
Han renoverade den nyss
Det tror jag säkert, ren tur att det var möjligt om han haft soteld.
 
F fribygg skrev:
Det måste varit i dina drömmar, jag har inte åtagit mig det. Påstår du att brunkolseldning är nyttigare än att elda torr ved i lämplig eldstad?

Har du@djungelkatt några egna erfarenheter av vedeldning i nån effektiv lokaleldstad ?Kan du praktiskt hugga och klyva din ved så den blir torr att elda samma år så att röken inte syns utan bara dallret ovan skorstenen avslöjar att förbränning pågår?
Enligt NVs emissionstabeller så släpper vedeldning ut flera hundra gånger mer partiklar än motsvarande uppvärmning från ett kolkraftverk. Värmer du ditt hus en dag med ny kamin så släpper du ut mer än om du värmer ditt hus ett år med energi från ett kolkraftverk.

Om jag kan hugga ved, hur så? Du får gärna tro att jag inte kan. Jag bygger inte mitt persona utifrån ett uppvärmningssystem. ( Mer än att jag jobbar, får lön o betalar nåra hundringar för elen. )

Däremot har jag stora erfarenheter av vedeldning i effektiv eldstad på det sättet att nästan varje gång jag går ut och rör mig i mitt närområde från oktober till maj, så känner jag eldrökslukt - mer eller mindre. Och tittar jag efter, så är det relativt sällan jag ser en rökplym någonstans, utan oftast enbart ett daller över skorstenarna.

Detta var jag väldigt förundrad över förr, hur det kan lukta så mycket, men efter att ha satt mig in hur extrema utsläpp det blir av vedeldning även när man eldar rätt jämfört med i princip alla andra aktiviteter, så förstår jag bättre.

Jag antar jag känner lukten mer än de flesta andra, och har därför lättare att ta till mig hur röken sprids mm.
 
Redigerat:
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Enligt NVs emissionstabeller så släpper vedeldning ut flera hundra gånger mer partiklar än motsvarande uppvärmning från ett kolkraftverk. Värmer du ditt hus en dag så släpper du ut mer än om du värmer ditt hus ett år med energi från ett kolkraftverk.

Om jag kan hugga ved, hur så? Du får gärna tro att jag inte kan. Jag bygger inte mitt persona utifrån ett uppvärmningssystem. ( Mer än att jag jobbar, får lön o betalar nåra hundringar för elen. )

Däremot har jag stora erfarenheter av vedeldning i effektiv eldstad på det sättet att nästan varje gång jag går ut och rör mig i mitt närområde från oktober till maj, så känner jag eldrökslukt - mer eller mindre. Och tittar jag efter, så är det relativt sällan jag ser en rökplym någonstans, utan oftast enbart ett daller över skorstenarna.

Detta var jag väldigt förundrad över förr, hur det kan lukta så mycket, men efter att ha satt mig in hur extrema utsläpp det blir av vedeldning även när man eldar rätt jämfört med i princip alla andra aktiviteter, så förstår jag bättre.

Jag antar jag känner lukten mer än de flesta andra, och har därför lättare att ta till mig hur röken sprids mm.
Du är nog mera "fixerad" än övriga 99,999% av befolkningen vid detta.😎
 
  • Gilla
  • Älska
Jehu och 4 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Enligt NVs emissionstabeller så släpper vedeldning ut flera hundra gånger mer partiklar än motsvarande uppvärmning från ett kolkraftverk. Värmer du ditt hus en dag med ny kamin så släpper du ut mer än om du värmer ditt hus ett år med energi från ett kolkraftverk.

Om jag kan hugga ved, hur så? Du får gärna tro att jag inte kan. Jag bygger inte mitt persona utifrån ett uppvärmningssystem. ( Mer än att jag jobbar, får lön o betalar nåra hundringar för elen. )

Däremot har jag stora erfarenheter av vedeldning i effektiv eldstad på det sättet att nästan varje gång jag går ut och rör mig i mitt närområde från oktober till maj, så känner jag eldrökslukt - mer eller mindre. Och tittar jag efter, så är det relativt sällan jag ser en rökplym någonstans, utan oftast enbart ett daller över skorstenarna.

Detta var jag väldigt förundrad över förr, hur det kan lukta så mycket, men efter att ha satt mig in hur extrema utsläpp det blir av vedeldning även när man eldar rätt jämfört med i princip alla andra aktiviteter, så förstår jag bättre.

Jag antar jag känner lukten mer än de flesta andra, och har därför lättare att ta till mig hur röken sprids mm.
Men du, visa då den tabellen här i tråden och be inte att jag ska ta fram fakta om det du påstår om brunkol.
 
  • Gilla
Jehu och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Du är nog mera "fixerad" än övriga 99,999% av befolkningen vid detta.😎
Ja det är väl bara femton tusen eller nått som störs i hemmet av vedrök. Ofattbart få om du frågar mig.
Många vänjer sig väl att det luktar skit varje gång man går ut på vintern och accepterar det.

Sen är det ju många som påverkas iomed att en närstående blir sjuk eller dör också men det kopplas ju inte till eldningen eftersom sambandet är svårt att se - vilket många varit väldigt tydliga med här.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Ja det är väl bara femton tusen eller nått som störs i hemmet av vedrök. Ofattbart få om du frågar mig.
Intressant, inte många blir det. Om det är fakta eller eget uppskattat, och "nått som störs i hemmet". Vad är "nått som störs i hemmet" ?
Nja, du matar siffror så är de inte trovärdiga.😎
 
  • Gilla
Tubes
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.