Triggervarning:
Brinnande ved i en öppen gammal kamin, rostig, varmt ljus, hemtrevligt, enkel uppvärmningsmetod.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Minsta barnet ville ha popcorn.
 
  • Gilla
  • Älska
john.h och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vägtrafikens utsläpp 7 000 för tidiga dödsfall per år.
Hävdar Naturskyddsföreningens ordförande, åtminstone.
Alltså bör jag elda i min vedspis och låta dieselbilen stå.
En ny kamin släpper ut lika mycket luftföroreningar som 18 körande dieselbilar! Det är ju bara räkna själv var merparten av utsläppen kommer från ett vedeldande hushåll.
 
  • Gilla
Pelleplutt78
  • Laddar…
M Matslax skrev:
De troende köper allt. Precis allt.
Och ger upp allt för att följa profeterna
För du har ingen "tro" på att klimatet inte ändras?
 
I Ironside skrev:
Absolut, nöden har ingen gränser, går man verkligen på knäna och fryser ihjäl om man inte eldar med ved så är det ett självklart val! Men de allra flesta som eldar med ved behöver egentligen inte. Vi har folk i kvarterat med både jord\berg och luft\vatten pumpar men man eldar ändå för att spara några 1000 lappar.

Dödsfall är inte heller allt, det finns omfattande forskning som pekar på samband mellan vedeldning och luftvägsproblem(ex astma, kronisk bronkit m,m). Man kan argumentera att det inte gäller Sverige men faktum är att vedeldning är väldigt populärt i Sverige inte minst i mindre orter och i landsbygd. Man säger att Sverige har ett mindre men fortfarande betydande problem när det kommer till luftkvalite och folkhälsa i tätbebyggelse.
I ett självdragshus där tilluften till kaminen tas direkt från luften i rummet så skulle jag hävda att man får bättre ventilation om man eldar. En kamin i drift förbrukar stora mängder luft och således får du en bra luftomsättning inomhus. Damm, kvalster och andra partiklar sugs in i kaminen och bränns upp.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
En ny kamin släpper ut lika mycket luftföroreningar som 18 körande dieselbilar! Det är ju bara räkna själv var merparten av utsläppen kommer från ett vedeldande hushåll.
En ny kamin släpper ut...jaha, undrar hur mycket min gamla vedspis släpper ut? Eller ärligt talat, det undrar jag inte alls.
Personer som eldar egenhuggen, i högsta grad lokalproducerad ved, ett klimatsmart biobränsle, har i många fall en livsstil som är aktiv och hälsosam. Såna personer lär inte behöva oroa sig för att dö i förtid (om de inte förolyckas i skogen, vill säga). Att hålla på med ved är bra för både kondition, rörlighet och muskelstyrka. Tyvärr går det inte att säga detsamma om att sitta och köra runt i sin bil.
Är veden sedan ordentligt torr och eldas med god syretillförsel, blir det också en bra förbränning.
Grå himmel över vågig metalltak med skorsten, träd i bakgrunden. Höst, dimmigt väder, dämpade färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

18 dieselbilar, sa du? Vi lagar middag på vedspisen just nu.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
M
D djungelkatt skrev:
En ny kamin släpper ut lika mycket luftföroreningar som 18 körande dieselbilar! Det är ju bara räkna själv var merparten av utsläppen kommer från ett vedeldande hushåll.
Kan du speca detta lite mer ingående? Det säger liksom inte vad som avses? Min dammsugare släpper också ut luftföroreningar i huset när jag dammsuger.
Är det kolmonoxid eller vad menar du?

Boverket kom med nya regler gällande utsläpp från rumsvärmare 30 sept 2019, är det detta reglemente du jämför mot dieselbilen?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Oj det var mycket! Vilket elområde? Jag har 185kr hittills i Oktober i SE3.
E3 bor på 350 m2 kan inte klaga.
Förbrukar 14 MWh per år.
Och tre m3 ved.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Båda orsakar dödsfall bland omgivningen.
Passiv rökning ca 200 / år.
Vedrök ca 700-1000 / år.
Nej det stämmer inte, vedeldning kan enligt studierna vid Umeå universitet innebära att knappt 1000 pers som eldar dör i förtid, inte att vi kommer bli 1000 pers fler varje år om vi helt slutar med vedeldning.

Min killgissning är att vedeldning förkortar livet 7 min, har du @djungelkatt hittat några andra siffror?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
D djungelkatt skrev:
Båda orsakar dödsfall bland omgivningen.
Passiv rökning ca 200 / år.
Vedrök ca 700-1000 / år.
Var hittar du statistiken.
4000 diagnosticeras med lungcancer varje år.
90% tråkigt nog döda inom tio år.
Du tror att en fjärdedel av dom fått det från vedeldning?
Och resten från dieselbilar?
Tänk.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Siffrorna som hävdar att vedeldning orsakar 1000 dödsfall årligen är bara hittepåsiffror av någon statistiker som fått ett uppdrag att påvisa hur farligt det är med vedeldning,
De enda som kan säkerställas direkt dö på grund av detta är om du får ett träd över dig i skogen, hjärtsnörp på vedbacken, motorsågen i låret eller liknande direkta orsaker.

Partiklarna som sprids via vedeldning och som man drar i sig kanske är som fribygg skriver, statistiskt förkortad livslängd för Svensson med 7 min.
Rökning och även passiv sådan borde räknas i månader eller år, dubbdäcksslitaget liknande, skogsbränder, krig i omvärlden, vulkanutbrott, Miljöpartiet och annat fanstyg och jag kan fortsätta till fingrarna blöder med uppräkning av allt som till slut förkortar livet på oss.
Icke att förglömma asbest där en endaste fiber gör att vi dör omgående😎

Och sedan för att skrämmas ännu mera lägger vi ihop alltsammans och konstaterar att vi antagligen inte lever alls längre, allt är bara ett hologram.

De positiva sidorna med eldning överväger de negativa, hårt fysiskt arbete, frisk skogsluft (under förutsättning att någon vedalarmist inte är där och grillar över öppen eld förstås...) mindre elåtgång där vi kanske slipper ett förfärande vindkraftverk inpå knutarna som förstör närmiljön för allt levande,osv osv.
 
mikethebik mikethebik skrev:
Partiklarna som sprids via vedeldning och som man drar i sig kanske är som fribygg skriver, statistiskt förkortad livslängd för Svensson med 7 min.


De positiva sidorna med eldning överväger de negativa, hårt fysiskt arbete, frisk skogsluft (under förutsättning att någon vedalarmist inte är där och grillar över öppen eld förstås...) mindre elåtgång där vi kanske slipper ett förfärande vindkraftverk inpå knutarna som förstör närmiljön för allt levande,osv osv.
Tror du @mikethebik att jag har överdrivet tiden som vedeldning kan förkorta livet?
Det kan ju hända att man blir påkörd av tåget eller skjuten på öppen gata i våra städer, eller för den delen blir vådaskjuten under älgjakten, det finns ju många olika orsaker till att nån dör i förtid
Ökad vedeldning kan förhoppningsvis medverka till att vi inte behöver exploatera nationalälvarna,, veden är ju lätt att torka och lagra tills den behövs, tex när det inte blåser och elpriset är så högt att värmepumpar är för dyra att värma med.

Nu eldar jag ytor av barkborregran som jag sågade 2020, sen dess har veden förvarats ute på lastpall under ett enkelt plåttak så veden är torr och jag har god lufttillförsel och braseldar i en vattenmantlad kamin.
 
  • Älska
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
J Jehu skrev:
Var hittar du statistiken.
4000 diagnosticeras med lungcancer varje år.
90% tråkigt nog döda inom tio år.
Du tror att en fjärdedel av dom fått det från vedeldning?
Och resten från dieselbilar?
Tänk.
Vedröken orsakar många olika sjukdomar; stroke, cancer, demens mm. Röken består av många olika ämnen som tas upp och påverkar kroppen på olika sätt.
Precis som hos en rökare som kan få massa olika sjukdomar. Eller hos en alkoholist där kroppens alla celler får sin del av promillen och grejer går snett tillslut.

Svårt att fatta va att röken kan komma in i kroppen?
Tänk på nikotin - som är en stor organisk molekyl - bevisligen tas den upp av lungorna och leds mycket snabbt via blodet till hjärnan. Det unika med nikotinmolekylen är inte att den når hjärnan utan hur den påverkar hjärnan. Lungorna är evo-designade för gasutbyte.

30% av vedröken som andas in fastnar eller tas upp av lungorna. Vedrök och tobaksrök är ganska lika, förutom nikotinet. Båda innehåller reaktiva restprodukter från förbränning av biomaterial. Inte jättebra att ha i kroppen.
 
  • Gilla
Pelleplutt78
  • Laddar…
Röken går ju ut ur skorstenen eller hur tänker man?
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Röken går ju ut ur skorstenen eller hur tänker man?
Man tänker att de farliga ämnena tar vägen någonstans, att de inte bara försvinner. Tex att röken kyls och sprids i närområdet.

Och iaf vid kamineldning - att en del rök drar in i huset.
 
D djungelkatt skrev:
Man tänker att de farliga ämnena tar vägen någonstans, att de inte bara försvinner. Tex att röken kyls och sprids i närområdet.

Och iaf vid kamineldning - att en del rök drar in i huset.
Tänker de sprides ju så snabbt i en stor luftvolym, syns ju inte ens när man eldar.

Inte kännt någon lukt, vet dock inte om de kan vara luktfria partiklar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.