Fick offerter på 25-30’ när vi köpte huset i Stockholm för två år sen. Efter ett tag kom ett erbjudande från Telia på 8’, med installation under året vilket vi körde på.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Grejen är ju att fiber alltid är bättre till ett hus än mobilt bredband. Inga tveksamheter.
Stora frågan är ju vad du tycker att det är värt och din ekonomi. Vilket ingen av oss kan svara på.

Jag fick rot på detta, får du det?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Precis, inte sällan kommer dessa efteranslutningskanpanjer. Så är man inte i behov av fiber just nu är det rimligt att vänta. De vill ju ha den löpande inkomsten för fibernätet. I praktiken har de ju monopol när de fått in fibern.

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Jag personligen hade tagit det. Det är mer värt för mig att ha en stabil uppkoppling än att fundera på om det är den bästa investeringen.

• Gilla
jorblad och 8 till
  • Laddar…
A
Jag hade tagit det. En sådan där rövkostnad man får ta tyvärr. Jag förutsätter att du bor på landet? När de drog hos oss så var vi inte med i första vändan, vi höll på med huset och då kändes 20kkr mkt. Alla tyckte vi gjorde fel, sedan kommer det kosta mkt mer etc. Frågan kom upp igen efter nga år, det var tom nga 100-lappar billigare. Nu har vi haft det i ca 3 år, och inget man ångrar.

• Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
B
Det var några grannar som skippade fiber när nätet rullades ut. Nu är nästan alla som skippade fiber anslutna i alla fall. 4g var inte tillräckligt bra för att alltid kunna jobba hemifrån, bl.a. möten funkade inte tillräckligt bra sa dem.

Fiber är väl generellt dyrt men rätt bra. Mobila alternativ är nog billigare i längden men kanske något sämre. Så det är väl mest en fråga om hur stor plånbok man har och hur viktigt det är att det funkar riktigt bra.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
R
Utan tvekan, ja.

Haft fiber de senaste 10+åren men flyttade till nytt utan.
Fy fan vad man vant sig vid att ha bekymmersfri uppkoppling.
Har bott här i en månad nu och äntligen är fibern blåst och installation är nästa vecka.

Då ska sägas att vi ändå har hyffsat bra mobil uppkoppling men för oss skulle det aldrig funka i längden att fortsätta såhär med mobilt.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?

Mvh
Vad är de för nät vem är ägaren?

Fast att det finns fiber i området betyder inte på långa vägar att de kan koppla in vem som helst när som helst. Det är kostnaderna som styr och det kan totalt sett vara lika mankrävande och dyrt att koppla in 20st som 1st. Därför är det svårt att göra enskilda inkopplingar i efterhand om man inte nappar på de tillfällen som dyker upp.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vad ingår i priset? Om schaktning ingår, kan du få det billigare om du kan förbereda med eget nedgrävt tomrör?
Personligen hade jag antagligen hoppat på det, men jag är helt beroende av en stabil, snabb uppkoppling i hemmet.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?
Mvh
Lägg pengarna på en kvalitetsrouter för mottagning av 4/5G OM du nu har en bra mast i närheten som ger snabb stabil uppkoppling. Din mobil bör kunna hinta om läget idag för ditt mobila bredband.

Enda anledningen till att gå på fiberspåret är om du eller familjen kör någon online-gaming som kräver snabba svarstider under typ 5ms, för streaming och allt annat funkar mobilt bredband utmärkt numera :)

• Gilla
  • Haha
Marcus-AA och 9 till
  • Laddar…
Mats-S
M Mercruiser skrev:
Grejen är ju att fiber alltid är bättre till ett hus än mobilt bredband. Inga tveksamheter.
Förvissso, men för flertalet är mobilt bredband bra nog, förutsatt att man skaffar en riktig router och inte den skiten som leverantörerna skickar med.

"Bra Nog" är tyvärr ofta en bortglömd faktor, många invaggas i tron att man måste ha det värsta för att klara sig.

• Gilla
Wendel73 och 4 till
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Det beror såklart på hur området ser ut där man bor, men det är så konstigt att det fortfarande inte blivit någon sorts "standardnivå" på vad det kostar att dra in. Det normala brukar väl vara typ 20kkr, 40 låter ju sinnessjukt. Jag betalade 7 tror jag, eller möjligen 11. :surprised:
För bara något år sedan stämmer det nog att normalpriset var mellan 20-25k, men det verkar som om de flesta nätägare höjt priset rätt rejält och att det nya normala är runt 35k. Sedan kommer det såklart alltid finnas en möjlighet att det blir billigare under kampanjer, men problemet är väl att man sällan har särskilt bra insikt i när de kommer.
Har man inget brinnande behov så kan man såklart vänta, men då finns ju även risken att det är ännu dyrare när man tröttnat på laggande streaming och teamsmöten.

• Gilla
hakan_o och 2 till
  • Laddar…
Finns ju inte mycket kvar att köra kampanjer på och få lite volym för kostnaden, det blir ändå styckevis arbete över större område.

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
B Bonzo2000 skrev:
För bara något år sedan stämmer det nog att normalpriset var mellan 20-25k, men det verkar som om de flesta nätägare höjt priset rätt rejält och att det nya normala är runt 35k. Sedan kommer det såklart alltid finnas en möjlighet att det blir billigare under kampanjer, men problemet är väl att man sällan har särskilt bra insikt i när de kommer.
Har man inget brinnande behov så kan man såklart vänta, men då finns ju även risken att det är ännu dyrare när man tröttnat på laggande streaming och teamsmöten.
Man tycker ju att priserna skulle sjunka när det blivit rutin att dra... Men alla andra priser går ju upp också så det är väl naturligt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.