S Storn skrev:
Fiber finns redan i området.
Erbjudande om att gräva in fanns redan för ca 20 år sedan, då hade det kostat ett par tusenlappar för tidigare ägaren att gräva in, men icke..
Där jag bor kosta det mindre om man grävde själv på tomten samt borra hål i väggen själv.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Storn skrev:
- Jag vet att jag överlever med 4G, vi kan streama osv, frågan är hur länge.. vi har ca 30mbit med 4G

- bredband finns i området, men jag vet inte om det går att koppla på sig när som helst eller om de gör de i ”skov” med flera samtidigt.
De kör nu ett erbjudande på 30k, annars kostar det 40k..
Oavsett om det finns bredband i området eller ej så blir priset det samma. Så var det för mig när jag fick erbjudandet. Dock var detta år 2006 och då fick man av staten tillbaka om man nappade på fiber, tror det var 8k. Mitt pris var 16k då. Tror inte du kan förhandla så mycket mer ner idag.

Min erfarenhet då var att även om man tyckte då det var dyrt var det ett bra investering vid försäljning 6 år senare.

Allt beror mycket på hur länge ni bor kvar och hur dina grannar har. Om runt omkring dig alla har fiber och du icke.

D Daniel 109 skrev:
Och finns fiber tillgängligt lönar det sig sannolikt inte att ta kostnaden nu i stället för senare
Lönar sig? Man köper en premiumtjänst istället för en medelmåttig. Den typen av val brukar inte ha att göra med att det ska ”löna sig ”.
Kan man stå ut med sämre i väntan på något bättre behöver man ju inte ens fundera på det här?

Är det värt det? Det är är en helt annan fråga.

tillägg: ja, det är värt det.

• Gilla
RalleB
  • Laddar…
S Storn skrev:
Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?

Mvh
S Storn skrev:
Hej.

Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Mvh

Vill du slänga pengar i sjön?

Var nöjd med 4g om det funkar och bli ev. ännu nöjdare med 5g

Du missar fullständigt vad jag svarade på. Visst ska man skaffa fiber om man vill ha det. Men alla dessa påståenden om att det lönar sug köper jag inte.

Nu låter det som att jag är helt anti fiber. Det är jag inte. Jag har anmält intresse till alla bolag som funderat på att bygga ut hos mig. Men det är för att jag räknar med att det i mitt fall kan bli extremt svårt/dyrt att efteransluta.

R
S Skyflakes skrev:
Vill du slänga pengar i sjön?

Var nöjd med 4g om det funkar och bli ev. ännu nöjdare med 5g
Dagens skämt:rofl::rofl::crysmile::crysmile::crysmile:

Du bör nog läsa lite trådar gällandes ämnet, mobilt är bra när man inte är hemma dvs ett komplement.
Finns ingen fysisk möjlighet att mobilt internet kommer kunna mäta sig med fiber i varken hastighet, svarstider, stabilitet.

S Storn skrev:
Hej.

Kostnad 30kkr.

Mvh
Jag hade aldrig köpt det. Jag betalade 7000 för min fiber indraget och klart i kåken ute på böggda.
Innan det hade jag mobilt bredband 100-100 som fungerade utmärkt.
30kkr är ju vad det kostade när fiber var nytt.

Sittställning
S Storn skrev:
Hej.

Kostnad 30kkr.

Mvh

Utan att läst genom tråden blir mitt svar ja.

Vi gav närmre 30 papp för vårt några år tillbaka. Fiber är bättre och mer stabilt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Dagens skämt:rofl::rofl::crysmile::crysmile::crysmile:

Du bör nog läsa lite trådar gällandes ämnet, mobilt är bra när man inte är hemma dvs ett komplement.
Finns ingen fysisk möjlighet att mobilt internet kommer kunna mäta sig med fiber i varken hastighet, svarstider, stabilitet.
Jag har 4g med zyxelrouter från 3! 299kr/mån Det fungerar bättre i huset än det telia levererade med fiber för 549kr/mån.
Har en särskilt inlägg om det ”Lurad av bredbandsbolag”

• Skärm med internet-hastighetstestresultat: 233,50 Mbps nedladdning, 19,29 Mbps uppladdning, 38,75 ms svarstid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maela
  • Laddar…
Ingen granne som vill dela fiber med dig då? Hur många meter? Det går att dra en vanlig lankabel om det inte är för långt, under 100m.

Hos mig kostar 250/250 20 kr mer i månaden mot 100/100 Mbit/s.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Vad ingår i priset? Om schaktning ingår, kan du få det billigare om du kan förbereda med eget nedgrävt tomrör?
Fram till tomtgräns står de för jobbet, efter det ligger det på mig.

S Storn skrev:
Fram till tomtgräns står de för jobbet, efter det ligger det på mig.
Som sagt jag fick mitt fiber nergrävt och indraget samt anslutet för 7 000 spänn. Behövde inte göra något själv.

Sittställning Forlowt skrev:
Utan att läst genom tråden blir mitt svar ja.

Vi gav närmre 30 papp för vårt några år tillbaka. Fiber är bättre och mer stabilt.
För dyrt. Men om man vill bli uppskörtadså ok.

Sittställning
S Skyflakes skrev:
Jag har 4g med zyxelrouter från 3! 299kr/mån Det fungerar bättre i huset än det telia levererade med fiber för 549kr/mån.
Har en särskilt inlägg om det ”Lurad av bredbandsbolag”
Svarstiden borde alla gånger vara bättre än det där.
Det kan dock vara att fibern där du bor är kass, det vet jag inget om.
G Guzzen1 skrev:
Som sagt jag fick mitt fiber nergrävt och indraget samt anslutet för 7 000 spänn. Behövde inte göra något själv.
Du är den enda jag vet som fått det så billigt, kan bara gratulera!

Richard87 Richard87 skrev:
Jag hade nog undersökt Starlink. Kostar 4900kr
Problemet är latency, eller "ping". Förmodar att även jitter är litet väl högt. Uplink-hastighet känner jag inte till alls. För vanlig streaming, "downlink" säkert ok. Det blir liknande problematik som med att koppla upp sig via 4G-nät mot avlägsna master bara etter värre på alla parametrar som spelar roll där svarstider och jitter spelar roll - realtidskommunikation, eller nära realtid. Typ Videomöten, onlinespel etc.

Jag ordnade en ok länk till en närliggande byamast med bla B20 och B28-kanalerna, långt avstånd bakom skog men rätt ok via en Poynting 5G XPOL-riktantenn och en router som kan ta externa antenner i detta fall två st korspolariserade. Routern kör 4G+ vilket är vad som finns här via just riktantenn externt, dvs kan aggregera flera downcarriers så det blir mer fart nedströms. Download varierar mellan 60 - 150 Mbps, vilket är helt ok. Upload är problemet för det blir sällan mer än 3 - 5 Mbps. Latency kring 30 ms, jitter ok kring 5 ms typiskt vilket inte stör videomöten nämnvärt.

Lokala förutsättningar styr enormt vad som går att få ut via trådlösa anslutningar. Kan vara på en skala från totalt pannkaka, drägligt, användbart... till hur bra som helst. Fiberanslutningar lirar i en annan liga och hade jag haft alternativet här ute på vischan så hade jag valt detta även till ganska högt pris typ 30k, Vad man kan vara beredd att betala för detta beror av vad alternativa trådlösa alternativ kan ge för att fylla de behov man har.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.