57 131 läst · 513 svar
57k läst
513 svar
Ha cash på hög
Om sedlar går att använda eller inte i en kris- eller krigssituation är visserligen svårt att veta i förväg men om det går bra så är det ju lite dumt att inte ta ut och ha några tusen i kontanter att ha i reserv. Och då är det ju vettigt ta ut dem innan strömmen till bankomaterna försvinner.K Knattecrossfarsan skrev:Jag förstår ärligt inte riktigt tanken att ha en massa kontanter ifall krisen kommer. Om (eller när, beroende på hur man ser det) krisen kommer är troligen det första som händer att elinfrastrukturen går ner. Utan el kommer alla köpcenter och matvarubutiker att dra ner jalusierna och stänga igen. En matvarubutik utan tillgång till el är näst intill becksvart och även om man leker med tanken att det skulle gå att handla så lär lagret ta slut inom en dag eller två. Nya leveranser kommer inte in eftersom det inte går att beställa då allt detta är digitaliserat.
De enda handlarna som jag ser skulle kunna hålla öppet är småbutiker och mindre närlivs. Undrar hur många timmar det tar innan de är tomma på varor?
Tanka bilen? Lär inte hända eftersom drivmedelspumparna knappast är handdrivna.
När elnätet släcks ner är det försent att förbereda sig. Dina kontanter kanske kan ge dig några av de dyraste äggen du köpt om någon i närheten har höns.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Pengaproblemet, eller möjligheten att betala med cash på tv4-nyheterna precis. En handlare sa funkar inte systemen så får vi skriva kvitto isf. Många butiker/företag som får upp ögonen nu, som läget är. Man tittar på lösningar mao.
Ja de är många som inte vet hur en penna funkar heller. Men de får skylla sig själva om det går ner.M Markarbetaren skrev:
Om det skulle bli aktuellt kommer det inte dröja många minuter innan små och lokala företag är med på tåget.M Markarbetaren skrev:
Problemet är de stora kedjorna som inte kan avvika från fastställda rutiner och system.
Klart som korvspad att det kommer att gå att använda cash om det krisar. Inte överallt, men det finns inget självändamål med att tacka nej till kundernas kontanter och låta varorna ruttna på hyllorna istället.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Inte riktigt samma grej.Unikt namn skrev:
Den som påstår att man inte behöver cash om det blir en kris är nog betydligt mer fel ute än den som hävdar det motsatta. Köerna till uttagsautomater har nog inget med flockbeteende att göra. Det handlar naturligtvis om att ha kontanter för att kunna köpa mat, transport osv. när man planerar eller är på flykt. Att ta höjd för något så simpelt redan idag, i Sverige, är smart! Precis som att ha mat för nån vecka hemma, möjligheter att laga mat utan el osv.
Vissa som bor i lägenhet och som använder swish till att köpa sin latte på 7-11 varje morgon skrattar naturligtvis åt detta resonemang. Men det kanske är dom som står först i kön till bankomaten när dagen D kommer.
Jag tillhör de naiva som inte påverkas och ändrar beteende utan kör på utan att oroas.
Om det skulle hända något drastiskt, vilket är en hypotes jag inte tror på, så kommer det att komma övergripande åtgärder som tillräckligt hjälpligt kommer att hantera problemen.
Om det skulle hända något drastiskt, vilket är en hypotes jag inte tror på, så kommer det att komma övergripande åtgärder som tillräckligt hjälpligt kommer att hantera problemen.
Pratade med banken häromdagen att fullständigt lösa mitt lån, runt 500 000 kvar men räntan är inte superbra längre så vi kankse vill göra det. Verkar som dom behöver en roman av dokumentation för att acceptera mina pengar. Det handlar om pengar som jag sparat i över 30 år och bytt bank flera gånger så det är inte helt lätt att uppfylla kraven att få betala.
Fantastiskt! Finns pengarna på ett annat konto än den banken idag? Gör en överföring och se om dom reagerar, dom kommer knappast märka det...V Ville_Vessla skrev:Pratade med banken häromdagen att fullständigt lösa mitt lån, runt 500 000 kvar men räntan är inte superbra längre så vi kankse vill göra det. Verkar som dom behöver en roman av dokumentation för att acceptera mina pengar. Det handlar om pengar som jag sparat i över 30 år och bytt bank flera gånger så det är inte helt lätt att uppfylla kraven att få betala.
Pengarna är utspridda i både fonder och konton på kanske 5 olika banker samt lite aktier varav ca 75000 på banken där bolånet ligger. Har alltid varit lite nojig av att lägga allt på samma ställe. Har aldrig varit nåt problem att flytta några 100 000 mellan banker men just att betala verkar vara krångligare. Förmodligen löser jag det genom att göra några extra amorteringar på mindre belopp under kanske att halvårstid, det verkar gå att göra men inte att lösa allt på ett bräde.
Jo, banken kan lösa detta, prata med rätt person, kanske handläggarens chef...V Ville_Vessla skrev:Pengarna är utspridda i både fonder och konton på kanske 5 olika banker samt lite aktier varav ca 75000 på banken där bolånet ligger. Har alltid varit lite nojig av att lägga allt på samma ställe. Har aldrig varit nåt problem att flytta några 100 000 mellan banker men just att betala verkar vara krångligare. Förmodligen löser jag det genom att göra några extra amorteringar på mindre belopp under kanske att halvårstid, det verkar gå att göra men inte att lösa allt på ett bräde.
Det är väl på förfallodagarna du i praktiken har möjlighet att göra något, dvs. var tredje månad om det är tremånaders. Klart du kan lösa allt på ett bräde om du vill.V Ville_Vessla skrev:
Jo, klart jag kan och jag får göra det precis när jag vill även om det är 3-månaders enligt banken men dokumentationen dom vill ha enligt penningtvättslagen är rätt omfattande, senaste åren har jag inte sparat mycket pga av dyrare familjesituation så visst nåt lönebesked kan jag väl leverera men det mesta är ju 10+ år och kunna bevisa var det kommer ifrån kan jag nog inte. Å andra sidan borde ju tillgångar som funnits så länge i svenska banksystem kunna betraktas som inte pennningtvätt. Borde kanske räcka att kontakta skatteverket och få ut allt dom har om mig.
Medlem
· Västernorrland
· 10 959 inlägg
det har ju visat sig tidigare som sagt att det inte bara är bara. Antar att de inte gillar pengar från hög från andra och försvårar så mycket de bara kan. Även pengar på konton kan ju vara illegala såklart och bevis måste de ju ha.......C cpalm skrev: