M Markarbetaren skrev:
Händer ju titt som tätt att man hör på nyheterna "nu upplever Nordea störningar i betalningar
M Markarbetaren skrev:
Då är det ju inte fel att kunna ha alternativ med olika banker, kanske inte just Swish men iaf. kredit/debit-kort.
Det känns som du argumenterar emot mig fast jag skrev och tycker mer eller mindre exakt samma sak som du. :thinking:

Alfredo Alfredo skrev:
det är klokt att exempelvis ha kort från flera olika kortutgivare knutna till olika globala system. Det är ju relativt vanligt att den svenska X-banken har problem med sina kort, men jag tror aldrig jag hört att VISA, MasterCard och American Express har haft driftstörningar samtidig.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Säg inte det, banken kissar i byxorna om någon kommer med 10000kr i cash , då måste du visa kvitton, bevisa allt och sitta i lögndetektorn :(
När jag köpte specialvirke hos en mindre såg så betalade jag kontant och sågägaren sa att det är inga problem att använda kontanter. Systembolaget tar alltid kontanter.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Ved och sprit. Det är allt som behövs. :rofl:
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Jag stöter ibland i mitt arbete på vissa hinder när vi gräver i marken. Kan avslöja att det finns sk. rikskablar för både telefoni och fiber. Trojaner och andra virus är vi i sverige säkert duktiga på, men kablar är lätta att skada.
Då kanske du också varit med om något liknande vad min pappa berättade om.
De var och grävde i ett område inte alltför långt ifrån militära faciliteter, det spelar nog ingen roll att jag inte blir mer specifik än så.
Plötsligt var det en rejäl telekabel där som de grävde av, som inte var anvisad av kabelutsättningen, inte fanns med på några alls kartor och dokumentation.

De hade inte kommit så mycket längre än att ha hunnit konstatera att det verkade illa, inte verkade vara något helt övergivet med tanke på skick och ålder och precis börjat fundera vad de skulle ta sig till härnäst innan det kom ett militärfordon körandes.
Inga bannor, inget gorm, det bara dök upp en massa folk och tekniker som fixade till kabeln inom 1-2 timme, så fick de gräva över den igen. Ingen kostnad, ingenting, allt bara tyst som graven sen ...

Så joo, militären har en massa kablar som inte finns officiellt dokumenterade ... :)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
C
Lite komiskt här när trådens fråga besvaras med "-Nää, det är ju bara att swisha/använda kortet/appen".
Vi pratar ju om beredskap för en situation där elektroniska betalningsmedel blir utslagna.

Ukraina ger intressanta exempel här nu. Flera små handlare har sagt att de hållit sina butiker öppna just för att kunna komma åt kontanter. Inget tvivel om att cash är det alla söker sig till där iallafall.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så joo, militären har en massa kablar som inte finns officiellt dokumenterade ... :)
Självklart, men det är nog inga kablar som är till för att garantera tillgängligheten till elektroniska betalningsmedel.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag förstår ärligt inte riktigt tanken att ha en massa kontanter ifall krisen kommer. Om (eller när, beroende på hur man ser det) krisen kommer är troligen det första som händer att elinfrastrukturen går ner. Utan el kommer alla köpcenter och matvarubutiker att dra ner jalusierna och stänga igen. En matvarubutik utan tillgång till el är näst intill becksvart och även om man leker med tanken att det skulle gå att handla så lär lagret ta slut inom en dag eller två. Nya leveranser kommer inte in eftersom det inte går att beställa då allt detta är digitaliserat.

De enda handlarna som jag ser skulle kunna hålla öppet är småbutiker och mindre närlivs. Undrar hur många timmar det tar innan de är tomma på varor?

Tanka bilen? Lär inte hända eftersom drivmedelspumparna knappast är handdrivna.

När elnätet släcks ner är det försent att förbereda sig. Dina kontanter kanske kan ge dig några av de dyraste äggen du köpt om någon i närheten har höns.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
K Knattecrossfarsan skrev:
Jag förstår ärligt inte riktigt tanken att ha en massa kontanter ifall krisen kommer. Om (eller när, beroende på hur man ser det) krisen kommer är troligen det första som händer att elinfrastrukturen går ner. Utan el kommer alla köpcenter och matvarubutiker att dra ner jalusierna och stänga igen. En matvarubutik utan tillgång till el är näst intill becksvart och även om man leker med tanken att det skulle gå att handla så lär lagret ta slut inom en dag eller två. Nya leveranser kommer inte in eftersom det inte går att beställa då allt detta är digitaliserat.

De enda handlarna som jag ser skulle kunna hålla öppet är småbutiker och mindre närlivs. Undrar hur många timmar det tar innan de är tomma på varor?

Tanka bilen? Lär inte hända eftersom drivmedelspumparna knappast är handdrivna.

När elnätet släcks ner är det försent att förbereda sig. Dina kontanter kanske kan ge dig några av de dyraste äggen du köpt om någon i närheten har höns.
Fast det finns många scenarier
Att elen går totalt är ett, men att kommunikationen kråpgnlar, särskilt med ngt centralt datacenter är kanske troligare.
Eller att elen går på vissa ställen (tex där det centrala datacnetret står)

Eller ponera mindre butiker på landsbygden: Dom kanske både har fönster och vill sälja slut på sina kylvaror snabbt om elen går: Dom som har cash kan få handla. (sen får man äta upp maten snabbt då kanske om inte jordkällaren rymmer den)

Och i en långvarig konflikt så kanske centraliserade elektroniska betlamedel inte är pålitliga, och byteshandel är för krångligt - då kan cash funka.

Men inte minst så ser man vi kriser utomlands att det försa som händer är att bankomaterna töms...kanske säger ngt om att man iaf bör ha litegrann hemma i lådan för nödfall även om man inte behöver stoppa madrassen full?
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Jag har ca 10.000 kr liggande i svarta lådan.....
....
Jag kan ju alltid sätta in mina på banken..
Din lilla lustigkurre där;)
 
När det gäller butiker utan ström så är det knappast kvittot som är problemet..........det är nog mer att ingen vet vad varorna kostar. Det är fortfarande fullt tillåtet att använda skrivna kvitton så länge alla uppgifter finns med om kund och försäljare. Lite krångligt kanske men fullt användbart. Men då gäller det ju att ha en prislista på allt också......Fast kön lär ju bli lång....
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
Det känns som du argumenterar emot mig fast jag skrev och tycker mer eller mindre exakt samma sak som du. :thinking:
Då ber jag om ursäkt om det tolkades så. Mitt inlägg var medhåll:oops:
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Din lilla lustigkurre där;)
Det som är i skokartong borde alla ha.. ;)(y)
 
M Markarbetaren skrev:
Då ber jag om ursäkt om det tolkades så. Mitt inlägg var medhåll:oops:
Ingen fara utan bra att vi verkar vara precis lika överens som jag trodde! Det är helt uppenbart jag som tolkade fel men så blir det ibland på forum.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Då kanske du också varit med om något liknande vad min pappa berättade om.
De var och grävde i ett område inte alltför långt ifrån militära faciliteter, det spelar nog ingen roll att jag inte blir mer specifik än så.
Plötsligt var det en rejäl telekabel där som de grävde av, som inte var anvisad av kabelutsättningen, inte fanns med på några alls kartor och dokumentation.

De hade inte kommit så mycket längre än att ha hunnit konstatera att det verkade illa, inte verkade vara något helt övergivet med tanke på skick och ålder och precis börjat fundera vad de skulle ta sig till härnäst innan det kom ett militärfordon körandes.
Inga bannor, inget gorm, det bara dök upp en massa folk och tekniker som fixade till kabeln inom 1-2 timme, så fick de gräva över den igen. Ingen kostnad, ingenting, allt bara tyst som graven sen ...

Så joo, militären har en massa kablar som inte finns officiellt dokumenterade ... :)
Efter +30 år inom markjobb så har det hänt några gånger:).
 
M
K Knattecrossfarsan skrev:
Jag förstår ärligt inte riktigt tanken att ha en massa kontanter ifall krisen kommer.
Men varför köar alla för att plocka ut cash då? Oavsätt vad du väljer att göra så kommer det kosta pengar. Om jag vill åka svarttaxi till lappland så tror jag cash fungerar utmärkt. Köpa diesel av bondens farmartank, visst kommer jag kunna det, men han kommer väl ta 100kr/litern.

Mat verkar ju fortfarande finnas i butiker i Ukraina och har inte sålt slut på 2 dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.