Racing Racing skrev:
Jag vet inte det, verkar mer som dom vill att jag ska prioritera byggandet en stor sandlåda där dom ska strutta omkring med sina pållar över små hinder, vad det nu ska vara bra för. Vi har världens finaste natur med bokskogar överallt runtomkring oss att då vilja rida runt i små cirklar i en sandlåda är för mig obegripligt, men men det är säkert en del som tycker mina val av bilar är lika obegripligt :crysmile:
De vill väl kunna påverka naturen som de vill, med dessa små hinder i en sandlåda?

• Gilla
Racing
  • Laddar…
Racing Racing skrev:
mina val av bilar är lika obegripligt
:surprised: Våddå obegripligt. Det handlar ju om hästkrafter;)

• Haha
  • Gilla
Racing och 3 till
  • Laddar…
Vi försöker väl avsluta stallbygget då så vi kan gå över till nya projekt :thinking:
Ja det tar förhoppningsvis inte slut förrän den dag man ligger 9 fot under som Totta sjunger.
Antar att man får gräva hål och spika kista själv:crysmile:

Etikett på en LED-lampa med tekniska specifikationer, IP65-klassad för vattentäthet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Köpte LED lampor IP66, miljövänligt och säkert, även en gammal raggarslusk lär sig;)

Tak i stall med vindnät för ventilation och LED-belysning monterad längs med bjälkarna.
Skapa konto

Martin på PAMA EL i Ljungbyhed gjorde ett lysande jobb:crysmile: som vanligt

Nyinstallerade LED-lampor i stalltak som ger ett ljust och jämnt ljus över boxarna.
Skapa konto

Tänds via 3 olika brytare så man inte behöver dra på allt om det inte behövs
I sadelkammare tänds det via rörelsevakt.

Vindnätet monterat mellan tak och vägg i stallet för ventilation, med list överst för hållbarhet.
Skapa konto

I utrymmet mellan boxvägg och tak skulle det egentligen vara klätt med plank enligt stalltillverkare men jag valde att sätta vindnät här istället för att få bra ventilation. Och med facit i hand var detta mycket lyckat, ibland kopplar cellerna knoppen även om det för det mesta är ruskigt tomt och händelselöst. :worried:

Vindnät installerat i stall för ventilation och ljusinsläpp, med träram och list överst.
Skapa konto

Jag skruvade upp ett ramverk där jag kunde klamra fast nätet på

Fasaden på ett stall med trävägg, vindnät högst upp, och ventilationsgaller på boxfönster.
Skapa konto

Sedan skruvades det en list över så det håller lite längre

Vägg av ett stall med träplank och ett oöppningsbart fönster fastskruvat, samt två kopparfärgade ventilationgaller.
Skapa konto

Över sadelkammare och foderkammare satte jag plank, ovanpå sadelkammare finns det ett litet förvaringsutrymme. Biltema ventilationsgaller i koppar, tjusigt värre. Detta fönster är oöppningsbart, och fastskruvat då det är vägg innanför.

Vägg av träplankor med en liten hasp låst vid ett ogenomskinligt vindnät, vilket ger en känsla av ventilation och ljusgenomsläpp.
Skapa konto

Luckor över boxfönster monterades och en liten hasp från Biltema till att stänga med.

Trästall med dörrar och oöppningsbart fönster, taköverhäng och ventilation.
Skapa konto

Normalt står alltid dessa luckor öppna, vinter som sommar, tror att vi haft stängt 2 dagar totalt(storm) sedan stallet byggdes. Hästarna trivs väldigt bra med att kunna titta ut och står ofta med huvudet ute för att kunna se vad som händer.

Inre hörn av ett stall med träväggar och vindnät som ger ventilation och ljusinsläpp, plattak och stolpar syns.
Skapa konto

Vindnätet innifrån, som ni ser släpper det även in ljus vilket gör att stallet upplevs som väldigt ljust.
Vi fick mycket beröm från Länsstyrelsen som var och besiktigade det.

Häst i en ljus stallbox med träväggar och stor ventilation genom vindnät och fast fönster ovanför.
Skapa konto

Häst som undrar varför det är stängt:thinking:

Nybyggt stall med träväggar och flera fönster, beläget i en lantlig miljö under en klar himmel.
Skapa konto

Och så här ser vindnät ut på lite avstånd.

Delvis kollapsad byggnad med trasigt tak och överväxt vegetation, indikerande ett övergivet eller förstört stall.
Skapa konto

Kommer ni ihåg hur vi började?

Nytt stall med träpaneler och metallelement under disigt väder.
Skapa konto

Och så här blev det

Nyligen avslutat stallbygge med träväggar och flera fönster, beläget i en trädgård.
Skapa konto

Första och sista gången jag bygger ett stall

Nybyggt stall med träbeklädnad, flera fönster och ventilationsgaller, befintlig i en lantlig miljö.
Skapa konto

Inte för att det var tråkigt, var rätt kul faktiskt, krävde inte mycket tankeverksamhet dvs passade mig lika perfekt som en persika i en lovikavante:cool: men jag lär nog inte behöva fler boxar under min livstid.

Del av bil med modifierad framfäste och stötdämpare, skymtar i naturen.
Skapa konto

Och en teaser inför nästa projekt. Som man säger "Sällan studsar en thermos"

Vill ni veta mer varför det blev så här, häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå :devilish:

Gubbalyckan ett litet trevligare stall.(y)

.

• Nybyggt trästall med plåttak och flera fönsterluckor för hästar, mot en bakgrund av träd och dimmig himmel.
    Skapa konto
  • Nybyggt stall med träplankväggar, fönsterluckor och ventilation under ett skiffertak.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
Gustav Fredriksson och 38 till
  • Laddar…
Ja, det blir spännande att läsa hur 17 du lyckades med det där? :thinking:

Annars, snyggt o välbyggt stall (y)

• Gilla
Racing
  • Laddar…
Racing Racing skrev:
Och en teaser inför nästa projekt
Kolvarna böjda åt olika håll. Blir spännande att se hur detta lyckades. Påminner mig om min fd kompanjon, som på 80-talet krökte krankolven 2 ggr på samma vecka :worried:, med samma klantiga handhavande :mad:. En gång är ingen gång, två gånger blir en vana ;)

• Gilla
Racing
  • Laddar…
Att kolvarna är böjda på olika håll är troligtvis en slump. Min gissning är att föraren dönat in i någonting med något upptiltat redskap i nosen. Vid smällen har detta redskap tryckts uppåt/bakåt och när kolvarna inte pallade mer har de bockats hej vilt.

Ser fram emot facit.

• Gilla
Racing
  • Laddar…
Mikael_L
Är inte kolvarna åt olika håll i en V8, så det kanske bara blir så av gammal vana? :crysmile:

• Gilla
  • Haha
Racing och 10 till
  • Laddar…
Veckans bästa kommentar Synd att den kommer av en olyckshändelse.

• Gilla
Racing
  • Laddar…
Racing Racing skrev:
Detta hotel hade en ganska orginell lösning med glas mellan toalett och vardagsrum.:thinking:
Finns kanske en del man vill se:love: men annat man absolut inte vill se:poop:
En fördel var att man kunde se teven från toastolen:crysmile:
Måste vara nåt Indiskt mode, hade likadant i Visakhapatnam för nåt år sedan. Aldrig sett det nån annan stans.

/Andreas, oxå stallbyggare,

• Gilla
Racing
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är inte kolvarna åt olika håll i en V8, så det kanske bara blir så av gammal vana? :crysmile:
ser ju ut som 45grader var också :crysmile::cool:

• Gilla
Racing
  • Laddar…
Har man en traktor har man alltid jobb och är lycklig. Fast jag undrar om det jobbet egentligen gör dig lycklig.

• Gilla
Racing
  • Laddar…
Röd grävmaskin i arbete på nyköpt mark med jordhögar runt omkring.
Skapa konto

Ja jävlar, då är man igång igen:p
Äntligen har man köpt en grävmaskin och lite mer mark.(y)
Nya projekt igen, det tar aldrig slut:crysmile:

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Gustav Fredriksson och 38 till
  • Laddar…
Skall bli roligt att följa detta nya projekt som just nu ser att "bara" vara att flytta jord från A till B. :thinking:

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
R roli skrev:
Skall bli roligt att följa detta nya projekt som just nu ser att "bara" vara att flytta jord från A till B. :thinking:
Vad stora mullvadar Racing har på den tomten! :rofl:

• Haha
  • Gilla
316097 och 4 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Har storleken betydelse nu? :rofl:

• Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.