340 619 läst · 591 svar
341k läst
591 svar
Gubbalyckan
Long time no see
Som jag skrev sist så började det komma in damer i stallet, och jag lyckades naturligtvis att få in en riktigt ödla
Inte en sådan liten som jag hittade under en sten utan en riktig komodovaran.Det är mycket viktigt att man är försiktig med att inte bli biten av en köttätande ödla. Bakteriefloran i ödlans mun är inte något att leka med för oss "dödliga", Och den här var riktigt aggresiv.
Nåja, nu har jag lyckats torka bort den sista saliven runt munnen och kommer snart med nya uppdateringar.
Gubbalyckan ett litet trevligare stall.
.
Som jag skrev sist så började det komma in damer i stallet, och jag lyckades naturligtvis att få in en riktigt ödla
Inte en sådan liten som jag hittade under en sten utan en riktig komodovaran.Det är mycket viktigt att man är försiktig med att inte bli biten av en köttätande ödla. Bakteriefloran i ödlans mun är inte något att leka med för oss "dödliga", Och den här var riktigt aggresiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nåja, nu har jag lyckats torka bort den sista saliven runt munnen och kommer snart med nya uppdateringar.
.
Jaha var var vi nu?
Takplåtar hade kommit på och det var dags för gavelspetsar.
Vi kör väl på med massor av bilder i vanlig ordning.
Upp med bärlina port och klädselbräder
Som ni ser kommer portar att vara högre än väggar på stallet
Och så upp med klädselbräder, började från mitten och fyllde på ut mot sidorna.
Viktigast av allt fikabordet har kommit upp, glöm inte det när ni bygger.
Använde naturligtvis ställning, säkerhetsmedveten som man är
Lite pillrigt, varje bräda fick mätas och sågas, och det var ju en del bräder som skulle upp.
Och runt utstickande tvärbalkar var det svårt att mäta så här var det lite "såga - prova -såga - prova"
Innan man fick till det någorlunda. Nu är ju stallet ett utestall och utsprång på tak är stort så lite springor här och där är acceptabelt.
Och så flyttar vi ställning igen.
Och så var vi klara med denna sidan.
Som ni ser så behövs det också täckas ovanför väggar på långsidor av stall.
Men först över till den andra gavlen
Upp med ställning igen och börja från mitten.
From distance. Man kan se här att det börjar bli torrt i gräset.
Här kan man se "pillret" runt takbjälkar. Upp på ställning för att mäta, ner för att såga, upp för att skruva - mäta, ner för såga .....Många vändor blev det. Bra pensionärsgympa
På tal om pensionär så får vi ta upp det lite senare, kan bara säga att det sket sig totalt.
From the inside
Och en till.
Och vips så var gavlarna klara. Som ni ser har jag här börjat med portarna oxå.
Men mer om det i nästa avsnitt i tråden som höll på att bli dränkt av en slemödla.
.
Takplåtar hade kommit på och det var dags för gavelspetsar.
Vi kör väl på med massor av bilder i vanlig ordning.
Logga in
Skapa konto
Upp med bärlina port och klädselbräder
Logga in
Skapa konto
Som ni ser kommer portar att vara högre än väggar på stallet
Logga in
Skapa konto
Och så upp med klädselbräder, började från mitten och fyllde på ut mot sidorna.
Viktigast av allt fikabordet har kommit upp, glöm inte det när ni bygger.
Logga in
Skapa konto
Använde naturligtvis ställning, säkerhetsmedveten som man är
Logga in
Skapa konto
Lite pillrigt, varje bräda fick mätas och sågas, och det var ju en del bräder som skulle upp.
Logga in
Skapa konto
Och runt utstickande tvärbalkar var det svårt att mäta så här var det lite "såga - prova -såga - prova"
Innan man fick till det någorlunda. Nu är ju stallet ett utestall och utsprång på tak är stort så lite springor här och där är acceptabelt.
Logga in
Skapa konto
Och så flyttar vi ställning igen.
Logga in
Skapa konto
Och så var vi klara med denna sidan.
Logga in
Skapa konto
Som ni ser så behövs det också täckas ovanför väggar på långsidor av stall.
Logga in
Skapa konto
Men först över till den andra gavlen
Logga in
Skapa konto
Upp med ställning igen och börja från mitten.
Logga in
Skapa konto
From distance. Man kan se här att det börjar bli torrt i gräset.
Logga in
Skapa konto
Här kan man se "pillret" runt takbjälkar. Upp på ställning för att mäta, ner för att såga, upp för att skruva - mäta, ner för såga .....Många vändor blev det. Bra pensionärsgympa
På tal om pensionär så får vi ta upp det lite senare, kan bara säga att det sket sig totalt.
Logga in
Skapa konto
From the inside
Logga in
Skapa konto
Och en till.
Logga in
Skapa konto
Och vips så var gavlarna klara. Som ni ser har jag här börjat med portarna oxå.
Men mer om det i nästa avsnitt i tråden som höll på att bli dränkt av en slemödla.
.
Kul att så många gillar, inte trodde jag att ett litet stall kunde vara så intressant.
Ser att min kompis Tomas är inne och läser tråden, va kul
Och så till lite mekanik.
Boxdörrar och portar bygger på ett skensystem, just detta är nog en Polsk kopia på Henderson.
En vagn som löper i en skena.
uppochner men ni förstår principipen
Boxdörr upphängd i skena
Skenan kan sedan justeras i en hållare
På boxdörr finns det sedan en lucka som är öppningsbar, i praktiken har det visat sig att denna är alltid öppen
Här ser ni en skena uppmonterad och en portram som ska hängas dit och sedan fyllas med brädor
Här har vi bägge portbladen på plats
Och andra sidan.
Port mot gödselkurra här sitter lås på insida av port då denna normalt endast öppnas när man mockar
Och på andra porten sitter då låset på utsidan, ena portblad är normalt låst med hake.
För att styra portarna i nederkant funkade det dåligt med takpannor
Så det blev till att montera styrrullar istället
Ja och så satte jag nockaplåten oxå för att slippa att det inte skulle regna in, nu regnade det ju inte speciellt mycket förra sommaren. Och ja det är skruvdragaren ni ser.
Stick ner handen i ett glas vatten och rör om. De vågor du åstadkommer och det hål du lämnar efter dig när du åter drar upp handen är likvärdigt med det tomrum du lämnar efter dig när du lämnar Gubbalyckan.
Jaja som det kan gå, nästa gång bygger vi en liten sadelkammare, häng med i tråden som ...
.
Ser att min kompis Tomas är inne och läser tråden, va kul
Och så till lite mekanik.
Boxdörrar och portar bygger på ett skensystem, just detta är nog en Polsk kopia på Henderson.
Logga in
Skapa konto
En vagn som löper i en skena.
Logga in
Skapa konto
uppochner men ni förstår principipen
Logga in
Skapa konto
Boxdörr upphängd i skena
Logga in
Skapa konto
Skenan kan sedan justeras i en hållare
Logga in
Skapa konto
På boxdörr finns det sedan en lucka som är öppningsbar, i praktiken har det visat sig att denna är alltid öppen
Logga in
Skapa konto
Här ser ni en skena uppmonterad och en portram som ska hängas dit och sedan fyllas med brädor
Logga in
Skapa konto
Här har vi bägge portbladen på plats
Logga in
Skapa konto
Och andra sidan.
Logga in
Skapa konto
Port mot gödselkurra här sitter lås på insida av port då denna normalt endast öppnas när man mockar
Logga in
Skapa konto
Och på andra porten sitter då låset på utsidan, ena portblad är normalt låst med hake.
Logga in
Skapa konto
För att styra portarna i nederkant funkade det dåligt med takpannor
Logga in
Skapa konto
Så det blev till att montera styrrullar istället
Logga in
Skapa konto
Ja och så satte jag nockaplåten oxå för att slippa att det inte skulle regna in, nu regnade det ju inte speciellt mycket förra sommaren. Och ja det är skruvdragaren ni ser.
Stick ner handen i ett glas vatten och rör om. De vågor du åstadkommer och det hål du lämnar efter dig när du åter drar upp handen är likvärdigt med det tomrum du lämnar efter dig när du lämnar Gubbalyckan.
Jaja som det kan gå, nästa gång bygger vi en liten sadelkammare, häng med i tråden som ...
.
Tanterna ska ju ha någonstans att hänga in sina sadlar, läderremmar och piskor som dom använder för att förlusta sig med under tiden en annan bygger något eller gräver en grop.
I stallet som köptes med 10 boxar offrades en box för detta änamål och måtten blev såleds 3,0 x 3,5 m eller tom lite mindre då det isolerades.
Här har jag börjat sätta upp marin plywood mot intilliggande box.
Reglar upp med 95or och plast emellan.
Utåt använde jag vindskyddspapp och plast innåt.
"Fönstret" blev igenlagt.
Kuben är snart färdig.
Isolerat och dubbel OSB på väggar, det blev gips i tak.
Billig kakel hittades på Hornbach. Lättstädat ska det vara.
Köpte 8 kökstommar på IKEA, en för varje box i stallet.
Och smackade upp dessa 5 på ena sidan och 3 på andra sidan, och så målade frugan hela härligheten vitt så man kan se all skit
Lysrör i tak, led och IP66. Det finns 2 ventilationsutlopp, ett med fuktstyrd fläckt och ett med bara galler.
Funkar utmärkt. Finns ett litet element innanför dörr där även inlopp för ventilation sittter.
Vask inne, jag är noga med att ha lostocken synlig på bilder så folk ska tro att man är seriös
Dörr & stängare och kodlås. Hade svårt att begripa varför frugan ville ha kodlås men efter folk flyttat in och ut ur stallet så är det ju jävligt nimt att bara byta kod istället för att hålla på och kräva in borttappade nycklar.
Så här får man allt ge henne en eloge, även om det sitter långt inne
Satte även vask på utsidan. I praktiken används alltid denna vask, den som sitter inne i kammaren behövs nog inte så den kan man nog plocka bort igen och kanske sätta upp lite hyllor istället.
Vad säger ni nu då? Förbandsskåp och brandsläckare
Inte för inte man har blivit ansvarig för säkerheten vid uppförandet en ny kemisk fabrik i Indien.
Det där med pensionen sket sig alldeles, iallafall tills vidare då det är klippkort hos Lufthansa som gäller.
Jobbar nu 100% som konsult, nackdel är ju att man kan få sparken imorgon, fördel att man kan pensionera sig precis när man vill
Mumbai backyard
Detta hotel hade en ganska orginell lösning med glas mellan toalett och vardagsrum.
Finns kanske en del man vill se men annat man absolut inte vill se
En fördel var att man kunde se teven från toastolen
På gymmet hade dom en fin toalett med dubbla hållare för toapapper, kanske något att ta efter?
Jaja som det kan gå, häng med i tråden som ...
I stallet som köptes med 10 boxar offrades en box för detta änamål och måtten blev såleds 3,0 x 3,5 m eller tom lite mindre då det isolerades.
Logga in
Skapa konto
Här har jag börjat sätta upp marin plywood mot intilliggande box.
Logga in
Skapa konto
Reglar upp med 95or och plast emellan.
Logga in
Skapa konto
Utåt använde jag vindskyddspapp och plast innåt.
Logga in
Skapa konto
"Fönstret" blev igenlagt.
Logga in
Skapa konto
Kuben är snart färdig.
Logga in
Skapa konto
Isolerat och dubbel OSB på väggar, det blev gips i tak.
Logga in
Skapa konto
Billig kakel hittades på Hornbach. Lättstädat ska det vara.
Logga in
Skapa konto
Köpte 8 kökstommar på IKEA, en för varje box i stallet.
Logga in
Skapa konto
Och smackade upp dessa 5 på ena sidan och 3 på andra sidan, och så målade frugan hela härligheten vitt så man kan se all skit
Logga in
Skapa konto
Lysrör i tak, led och IP66. Det finns 2 ventilationsutlopp, ett med fuktstyrd fläckt och ett med bara galler.
Funkar utmärkt. Finns ett litet element innanför dörr där även inlopp för ventilation sittter.
Logga in
Skapa konto
Vask inne, jag är noga med att ha lostocken synlig på bilder så folk ska tro att man är seriös
Logga in
Skapa konto
Dörr & stängare och kodlås. Hade svårt att begripa varför frugan ville ha kodlås men efter folk flyttat in och ut ur stallet så är det ju jävligt nimt att bara byta kod istället för att hålla på och kräva in borttappade nycklar.
Så här får man allt ge henne en eloge, även om det sitter långt inne
Logga in
Skapa konto
Satte även vask på utsidan. I praktiken används alltid denna vask, den som sitter inne i kammaren behövs nog inte så den kan man nog plocka bort igen och kanske sätta upp lite hyllor istället.
Logga in
Skapa konto
Vad säger ni nu då? Förbandsskåp och brandsläckare
Inte för inte man har blivit ansvarig för säkerheten vid uppförandet en ny kemisk fabrik i Indien.
Det där med pensionen sket sig alldeles, iallafall tills vidare då det är klippkort hos Lufthansa som gäller.
Jobbar nu 100% som konsult, nackdel är ju att man kan få sparken imorgon, fördel att man kan pensionera sig precis när man vill
Logga in
Skapa konto
Mumbai backyard
Logga in
Skapa konto
Detta hotel hade en ganska orginell lösning med glas mellan toalett och vardagsrum.
Finns kanske en del man vill se men annat man absolut inte vill se
En fördel var att man kunde se teven från toastolen
Logga in
Skapa konto
På gymmet hade dom en fin toalett med dubbla hållare för toapapper, kanske något att ta efter?
Jaja som det kan gå, häng med i tråden som ...
Som ponnymamma med häst på halvtid så inser man lyxen med att ha rinnande varmt vatten i stallet. Dels för att kunna tvätta bett efter ridning utan att frysa fingrarna av sig vintertid. Dels att under varma halvåret kunna slangtvätta hästen med ljummet vatten emellanåt. Ska det tävlas med häst ska den glänsa
Har en vv-beredare liggande som jag hade tänkt att sätta upp, så att de fick varmt vatten i vasken inne i sadelkammare men damerna verkar inte vara jätteintresserade så jag har lagt detta långt ner i prioriteringsordningen nu.
Jag vet inte det, verkar mer som dom vill att jag ska prioritera byggandet en stor sandlåda där dom ska strutta omkring med sina pållar över små hinder, vad det nu ska vara bra för. Vi har världens finaste natur med bokskogar överallt runtomkring oss att då vilja rida runt i små cirklar i en sandlåda är för mig obegripligt, men men det är säkert en del som tycker mina val av bilar är lika obegripligt