340 619 läst · 591 svar
341k läst
591 svar
Gubbalyckan
Eftersom min bäste kompis på forumet Thomas ber mig så snällt
så måste jag ju naturligtvis köra några uppdateringar, i alla fall på varför kolvarna på traktorn stod åt alla håll.
Thomas, det heter "vill visa upp sig", men jag förstod vad du menade Och vi förutsätter att man är mer än en
Så inom kort kommer förklaringen och ett nytt projekt..... med massor av bilder
Häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå
så måste jag ju naturligtvis köra några uppdateringar, i alla fall på varför kolvarna på traktorn stod åt alla håll.
Thomas, det heter "vill visa upp sig", men jag förstod vad du menade Och vi förutsätter att man är mer än en
Så inom kort kommer förklaringen och ett nytt projekt..... med massor av bilder
Stengärdet till höger på sida skulle avlägsnas för att kunna bygga en paddock till damerna som huserar i stallet.
Tanken var att göra detta med den magnifika maskinpark som man disponerar
För att göra det billigt och bra, ja framför allt billigt.
Så här historien om hur man gör en paddock två gånger, ja ni hörde rätt
Sten gärdet var inte speciellt stort, men innehöll några rejäla bumlingar.
Lyckades få ner skopan mellan två rejäla bautastenar samtidigt som jag höll full back
Small som ett pistolskott, fattade inte vad som hänt förrän jag gick ut och kollade. Lika högt som det small lika tungt rensade det plånboken. 25 lök för två nya kolvar, gick inte rädda något av de gamla, bara pröjsa och se glad ut
Blev så jävla lack så jag satsade hela pensionskapitalet och hyrde in en entreprenör
Så nu gick det undan
Dräneringar lades med jämna mellanrum
Nu blev den lokale makadam leverantören också inblandad
Dräneringsslang täcktes
Fick även flytta lite på vägen för att få 50x20 meter. Behöver ju vara lite storlek på sandlådan så vi kan arrangera OS.
Och så börjas det läggas ut makadam
Och ännu mer makadam, blev helt plötsligt guldkund och fick inbjudan till nästa års julbord
Vibrovält
Till höger på släpkärran ser ni kabelrör som oxå lades ner, ska ju naturligtvis finnas belysning
Och medan grävaren härjade så dränerade jag vinterhagen, jag menar lite användning för maskinparken ska man ju ha.
Och på tal om det så kom ju traktorn till användning när det skulle paddas med välten
Ovanpå makadamen applicerades ett lager stenmjöl
På vägen lades ännu mer makadam
Nu var grävaren klar och det var dags för mig att sätta stolpar och sarg
Visst ser det fint ut på lite håll
Och från ett annat håll, dock börjar jag få onda aningar,
En sne känsla som Peps sjunger.
Och eftersom man inte kan dra mer är 20 bilder i ett inlägg kommer raskt ett till.
.
Tanken var att göra detta med den magnifika maskinpark som man disponerar
För att göra det billigt och bra, ja framför allt billigt.
Så här historien om hur man gör en paddock två gånger, ja ni hörde rätt
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sten gärdet var inte speciellt stort, men innehöll några rejäla bumlingar.
Logga in
Skapa konto
Lyckades få ner skopan mellan två rejäla bautastenar samtidigt som jag höll full back
Logga in
Skapa konto
Small som ett pistolskott, fattade inte vad som hänt förrän jag gick ut och kollade. Lika högt som det small lika tungt rensade det plånboken. 25 lök för två nya kolvar, gick inte rädda något av de gamla, bara pröjsa och se glad ut
Logga in
Skapa konto
Blev så jävla lack så jag satsade hela pensionskapitalet och hyrde in en entreprenör
Logga in
Skapa konto
Så nu gick det undan
Logga in
Skapa konto
Dräneringar lades med jämna mellanrum
Logga in
Skapa konto
Nu blev den lokale makadam leverantören också inblandad
Logga in
Skapa konto
Dräneringsslang täcktes
Logga in
Skapa konto
Fick även flytta lite på vägen för att få 50x20 meter. Behöver ju vara lite storlek på sandlådan så vi kan arrangera OS.
Logga in
Skapa konto
Och så börjas det läggas ut makadam
Logga in
Skapa konto
Och ännu mer makadam, blev helt plötsligt guldkund och fick inbjudan till nästa års julbord
Logga in
Skapa konto
Vibrovält
Logga in
Skapa konto
Till höger på släpkärran ser ni kabelrör som oxå lades ner, ska ju naturligtvis finnas belysning
Logga in
Skapa konto
Och medan grävaren härjade så dränerade jag vinterhagen, jag menar lite användning för maskinparken ska man ju ha.
Logga in
Skapa konto
Och på tal om det så kom ju traktorn till användning när det skulle paddas med välten
Logga in
Skapa konto
Ovanpå makadamen applicerades ett lager stenmjöl
Logga in
Skapa konto
På vägen lades ännu mer makadam
Logga in
Skapa konto
Nu var grävaren klar och det var dags för mig att sätta stolpar och sarg
Logga in
Skapa konto
Visst ser det fint ut på lite håll
Logga in
Skapa konto
Och från ett annat håll, dock börjar jag få onda aningar,
En sne känsla som Peps sjunger.
Och eftersom man inte kan dra mer är 20 bilder i ett inlägg kommer raskt ett till.
.
Fortsättning, förstår inte riktigt varför det antal bilder ska begränsas i ett inlägg
Efter lagt ner ett jävja jobb att få ner alla stolpar, är ju inte helt stenfritt precis, så var det dags att padda de 5 cm stenmjöl som lagts ut.
Det paddades på alla för att få en stenhård yta.
Här ser ni oxå de nedgrävda kabelrören till höger
Klart , nu bara att sätta sarg och fylla på med ridbanesand.
Men den "snea känslan" att något var fel ville inte gå bort.
Fortsättning följer...
.
Logga in
Skapa konto
Efter lagt ner ett jävja jobb att få ner alla stolpar, är ju inte helt stenfritt precis, så var det dags att padda de 5 cm stenmjöl som lagts ut.
Logga in
Skapa konto
Det paddades på alla för att få en stenhård yta.
Logga in
Skapa konto
Här ser ni oxå de nedgrävda kabelrören till höger
Logga in
Skapa konto
Klart , nu bara att sätta sarg och fylla på med ridbanesand.
Men den "snea känslan" att något var fel ville inte gå bort.
Fortsättning följer...
.
The Saga Continues
Helt plötsligt fullt av entreprenadmaskiner igen?
Samma lea, samma snea gamla blues. My man Peps
Alla stolpar uppryckta. Alla timmars paddning åt fanders???
Min känsla konfirmerades när jag lånade en laser av en kompis, Slog på ca 80 cm på 50 meter.
Nu ska det ju visserligen vara fall på en paddock men inte så mycket och heller inte i längsriktningen.
Ska sägas att jag sa till grävaren under tiden han grävde att det såg ut att luta, men han var uppkopplad via satelitt och det slog garanterat inte mer än någon mm var svaret jag fick. Det var en synvilla sa han, och eftersom jag haft fel om detta innan när jag byggde mitt hus så köpte jag det.
Ringde entreprenören vars son var grävmaskinoperatör, han var väldigt skeptisk i telefon men kom inom en timme. Efter vi gått omkring med mätpinnen ett tag så kom det ett "Paugajävul" ur honom och vi kommer omedelbart och gör om det. Vilket de gjorde Heder till en sådan entreprnör, inget tjafs, saker blir fel ibland, gör om gör rätt gå vidare.
Nu blev det en "liten hög jord över. Men snabbt gick det
och då var det dags för nya hål.
Försökte använda jordborr, men det var i princip lönlöst, tror att av alla hål så var det 3 som jordborret klarade på egen hand, alla andra är mer eller mindre handgrävda med liten trädgårdskratta
Till höger ser ni mitt lilla specialredskap för att ta upp hål för hand, alla sätt...
All sten ni ser på andra sidan spettet är sten från ett enda hål
Och så en sväng till Mumbai...igen
TOTO´s bar, Mumbai's best?
Trevligt sätt att servera ölen på, sattes vid bordet och så kunder kunde fylla på glaset själv.
Back in Sweden, dränering från paddock drogs till dike.
Då var alla stolpar uppe igen. Och sarg satt. Har också börjat med "backfill" bakom sarg för att den inte ska svikta. Har inte satt de två övre brädorna för att traktorskopa skulle kunna manövreras lite lättare.
Då fyller vi på med ridbanesand annat namn på vanlig sand men dyrare Ja jävlar va lurad man blir, eller inte.
Och så började naturligtvis en kolv läcka i packningen, är det inte det ena så är det andra som flickan sa.
Och så började arbete med att fördela ut sanden, vilket var otroligt mycket mer drygt än jag kunde föreställa mig.
Och så var det den här högen som skulle tas bort.
Om nu någon skulle undra över hur mycket det kostar att tanka en traktor
.
Logga in
Skapa konto
Helt plötsligt fullt av entreprenadmaskiner igen?
Samma lea, samma snea gamla blues. My man Peps
Logga in
Skapa konto
Alla stolpar uppryckta. Alla timmars paddning åt fanders???
Logga in
Skapa konto
Min känsla konfirmerades när jag lånade en laser av en kompis, Slog på ca 80 cm på 50 meter.
Nu ska det ju visserligen vara fall på en paddock men inte så mycket och heller inte i längsriktningen.
Ska sägas att jag sa till grävaren under tiden han grävde att det såg ut att luta, men han var uppkopplad via satelitt och det slog garanterat inte mer än någon mm var svaret jag fick. Det var en synvilla sa han, och eftersom jag haft fel om detta innan när jag byggde mitt hus så köpte jag det.
Logga in
Skapa konto
Ringde entreprenören vars son var grävmaskinoperatör, han var väldigt skeptisk i telefon men kom inom en timme. Efter vi gått omkring med mätpinnen ett tag så kom det ett "Paugajävul" ur honom och vi kommer omedelbart och gör om det. Vilket de gjorde Heder till en sådan entreprnör, inget tjafs, saker blir fel ibland, gör om gör rätt gå vidare.
Logga in
Skapa konto
Nu blev det en "liten hög jord över. Men snabbt gick det
Logga in
Skapa konto
och då var det dags för nya hål.
Logga in
Skapa konto
Försökte använda jordborr, men det var i princip lönlöst, tror att av alla hål så var det 3 som jordborret klarade på egen hand, alla andra är mer eller mindre handgrävda med liten trädgårdskratta
Logga in
Skapa konto
Till höger ser ni mitt lilla specialredskap för att ta upp hål för hand, alla sätt...
Logga in
Skapa konto
All sten ni ser på andra sidan spettet är sten från ett enda hål
Logga in
Skapa konto
Och så en sväng till Mumbai...igen
Logga in
Skapa konto
TOTO´s bar, Mumbai's best?
Logga in
Skapa konto
Trevligt sätt att servera ölen på, sattes vid bordet och så kunder kunde fylla på glaset själv.
Logga in
Skapa konto
Back in Sweden, dränering från paddock drogs till dike.
Logga in
Skapa konto
Då var alla stolpar uppe igen. Och sarg satt. Har också börjat med "backfill" bakom sarg för att den inte ska svikta. Har inte satt de två övre brädorna för att traktorskopa skulle kunna manövreras lite lättare.
Logga in
Skapa konto
Då fyller vi på med ridbanesand annat namn på vanlig sand men dyrare Ja jävlar va lurad man blir, eller inte.
Logga in
Skapa konto
Och så började naturligtvis en kolv läcka i packningen, är det inte det ena så är det andra som flickan sa.
Logga in
Skapa konto
Och så började arbete med att fördela ut sanden, vilket var otroligt mycket mer drygt än jag kunde föreställa mig.
Logga in
Skapa konto
Och så var det den här högen som skulle tas bort.
Logga in
Skapa konto
Om nu någon skulle undra över hur mycket det kostar att tanka en traktor
.
Jag gillar att du sätter rejäla stolpar kring ridbanan. Av någon anledning satte jag 60 mm runt några hagar när vi flyttade till vår gård. Troligen av ren snålhet. De ruttnar upp inom 7-8 år! Även om de har "garanti" på 20!
Men jag inser att jag inte ska visa detta för hustrun för då får jag snabbt göra om hur et ser ut runt vår ridbana! Rakt, samma höjd på stolparna och en bräda längst ner som skrapskydd. Fint gjort.
Men jag inser att jag inte ska visa detta för hustrun för då får jag snabbt göra om hur et ser ut runt vår ridbana! Rakt, samma höjd på stolparna och en bräda längst ner som skrapskydd. Fint gjort.
Enligt vad de sa till mig så var det inmatat ett fall i datorn på grävaren som de inte hade observerat.MathiasS skrev:
Jag har oxå satt 60 mm i en hage av ren snålhet, en gång aldrig mer. Går inte att trycka dem med traktorn går av som tändstickorO Othahaiti skrev:Jag gillar att du sätter rejäla stolpar kring ridbanan. Av någon anledning satte jag 60 mm runt några hagar när vi flyttade till vår gård. Troligen av ren snålhet. De ruttnar upp inom 7-8 år! Även om de har "garanti" på 20!
Hej, vi flyttade in våren 2016 och bor där fortfarande, kan inte bo bättre enligt min mening, men bara för att jag trivs behöver det ju inte betyda att alla andra hade trivts, människors behov är ju så oerhört olika. Träffade en gammal klasskompis som byggt ett nytt mycket mindre hus än han hade innan och han var så oerhört nöjd med sin "Downsizeing" medan jag hade kunnat tänka mig bygga ännu större Har väl med tuppkammen att göraBoilerplate4U skrev:Råkade bara ramla in på tråden vid frukosten. Verkligen kul att kunna följa hela byggprocessen. Blev jättenyfiken på några frågor: Har ni flyttat in och bor permanent nu? Trivs ni bra och funkar allt som ni tänkt er? Vad har ni för nya projekt på gång?
Hoppas du fortsätter att lägga upp bilder. Lärorikt och spännande, stort tack!
Thomas, jag kom att tänka på det gamla elinstalltionsmaterial jag har liggande i ett uthus som du var intresserad av.T Thomas_Blekinge skrev:
Om du fortfarande är intresserad så är det bara att komma och hämta, Du får allt vad du vill ha gratis, eller om du vill döva samvetet betala vad du tycker det är värt.
Och så tar vi väl oss igenom slutet på paddock bygget innan vi börjar på julgröten.
Här har TS hängt skjortan och äppelträd i full blom, kan livet bli bättre?
Motfyllning med makadam utkört med traktor.
Här har jag börjat med toppbrädan.
Och hela varvet runt, det blev nästan rakt.
Min lodstock fungerar dåligt, bubblan är nästan alltid åt ena sidan
Och vips så har jag monterat andra brädan, brädor över???
Näa, till annat projekt återkommer med det lite senare
Har inte monterat grindar utan man får lägga brädor i hållare vid öppning för att stänga, lite B men budget blev lite mer än ansträngd efter att betalt grävare och alla olika massor
Wow, Vilken utsikt, här skulle man vilja ha en stuga
Och nu återstår egentligen bara belysning men nu for jag runt världen som en skottspole, mest för att dricka öl och äta gott
Nä en jävla massa jobb Och en annan som gått i pension, det funkade väldigt dåligt med pensionen om jag får säga det själv
I alla fall en kall öl på hotellet efter arbete i Tyskland.
Åter i India. Tog sup bussen i Mumbai
Back in Germany
Åter Mumbai, ser nice ut från fönster men alla som varit där vet att verkligheten utanför rutan är en helt annan.
Back in Sweden och traktorngrävaren fick jobba. Vad är sannolikheten att hitta två sådana här stenar i samma hål? Vikt 2-3 ton per bumling. I faten sattes ett cementrör med samma diameter som lyktstolpar och runt detta fylldes det med betong. Och medans betongen torkar...
Back to India, gillar den innovativa rördragningen. New Horizons Consulting jo jag tackar
Och en sista tur till Tyskland igen, De är inte helt dumma på att laga kött därnere
Han hem en dag innan det var dags för lillsemester med frugan i Spopot, hon hade inte varit iväg på länge så man fick offra sig. Visade sig vara kanonfint, att rekommendera
Här har grabben och jag lyckats få upp stolparna mha traktorn. Har dragit ut elrör på båda sidor om paddock men provar om det räcker med en sida och istället fläska på med led belysning.
Valde 300 W varianten och satte 2 av dessa på varje stolpe.
Specifikation var 300 Watt LED strålkastare 30000 lumen - motsvarar 3000 Watt halogenljus - 3,6kg - 366x249x25mm - 396 stycken 2835 SMD - 40-60㎡ Vore väl attans om det inte skulle räcka.
Blev som dagsljus, damerna blev tillfredställda. Själv gick man och sprätte som en tocke på gödselstacken
Sattes upp en mörk kväll mha skylift
Och så var det dags att tanka traktorn igen, suger
Och så en sista tripp för året till Waterstone Hotel innan vi firar jul i Sverige.
Kände att det blev mer en reseskildring än paddockbygge idag. Till alla som undrar så byggdes paddock helt enligt NCC hemsida, så kolla där om ni undrar över tjocklekar på de olika lagren av massor.
Och så var det högen med tryckta brädor, vad ska den användas till???
.
Logga in
Skapa konto
Här har TS hängt skjortan och äppelträd i full blom, kan livet bli bättre?
Motfyllning med makadam utkört med traktor.
Logga in
Skapa konto
Här har jag börjat med toppbrädan.
Logga in
Skapa konto
Och hela varvet runt, det blev nästan rakt.
Min lodstock fungerar dåligt, bubblan är nästan alltid åt ena sidan
Logga in
Skapa konto
Och vips så har jag monterat andra brädan, brädor över???
Näa, till annat projekt återkommer med det lite senare
Har inte monterat grindar utan man får lägga brädor i hållare vid öppning för att stänga, lite B men budget blev lite mer än ansträngd efter att betalt grävare och alla olika massor
Logga in
Skapa konto
Wow, Vilken utsikt, här skulle man vilja ha en stuga
Logga in
Skapa konto
Och nu återstår egentligen bara belysning men nu for jag runt världen som en skottspole, mest för att dricka öl och äta gott
Nä en jävla massa jobb Och en annan som gått i pension, det funkade väldigt dåligt med pensionen om jag får säga det själv
I alla fall en kall öl på hotellet efter arbete i Tyskland.
Logga in
Skapa konto
Åter i India. Tog sup bussen i Mumbai
Logga in
Skapa konto
Back in Germany
Logga in
Skapa konto
Åter Mumbai, ser nice ut från fönster men alla som varit där vet att verkligheten utanför rutan är en helt annan.
Logga in
Skapa konto
Back in Sweden och traktorngrävaren fick jobba. Vad är sannolikheten att hitta två sådana här stenar i samma hål? Vikt 2-3 ton per bumling. I faten sattes ett cementrör med samma diameter som lyktstolpar och runt detta fylldes det med betong. Och medans betongen torkar...
Logga in
Skapa konto
Back to India, gillar den innovativa rördragningen. New Horizons Consulting jo jag tackar
Logga in
Skapa konto
Och en sista tur till Tyskland igen, De är inte helt dumma på att laga kött därnere
Logga in
Skapa konto
Han hem en dag innan det var dags för lillsemester med frugan i Spopot, hon hade inte varit iväg på länge så man fick offra sig. Visade sig vara kanonfint, att rekommendera
Logga in
Skapa konto
Här har grabben och jag lyckats få upp stolparna mha traktorn. Har dragit ut elrör på båda sidor om paddock men provar om det räcker med en sida och istället fläska på med led belysning.
Logga in
Skapa konto
Valde 300 W varianten och satte 2 av dessa på varje stolpe.
Specifikation var 300 Watt LED strålkastare 30000 lumen - motsvarar 3000 Watt halogenljus - 3,6kg - 366x249x25mm - 396 stycken 2835 SMD - 40-60㎡ Vore väl attans om det inte skulle räcka.
Logga in
Skapa konto
Blev som dagsljus, damerna blev tillfredställda. Själv gick man och sprätte som en tocke på gödselstacken
Logga in
Skapa konto
Sattes upp en mörk kväll mha skylift
Logga in
Skapa konto
Och så var det dags att tanka traktorn igen, suger
Logga in
Skapa konto
Och så en sista tripp för året till Waterstone Hotel innan vi firar jul i Sverige.
Kände att det blev mer en reseskildring än paddockbygge idag. Till alla som undrar så byggdes paddock helt enligt NCC hemsida, så kolla där om ni undrar över tjocklekar på de olika lagren av massor.
Och så var det högen med tryckta brädor, vad ska den användas till???
.