Eftersom min bäste kompis på forumet Thomas ber mig så snällt ;)
så måste jag ju naturligtvis köra några uppdateringar, i alla fall på varför kolvarna på traktorn stod åt alla håll.
Thomas, det heter "vill visa upp sig", men jag förstod vad du menade:crysmile: Och vi förutsätter att man är mer än en:giggle:

Så inom kort kommer förklaringen och ett nytt projekt..... med massor av bilder:love:
Häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå (y)

• Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Gustav Fredriksson och 25 till
  • Laddar…
Stengärdet till höger på sida skulle avlägsnas för att kunna bygga en paddock till damerna som huserar i stallet.
Tanken var att göra detta med den magnifika maskinpark som man disponerar:whistle:
För att göra det billigt och bra, ja framför allt billigt.
Så här historien om hur man gör en paddock två gånger, ja ni hörde rätt:dizzy:

Byggarbetsplats med pågående arbete på paddock, stengärdsgård till höger och grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sten gärdet var inte speciellt stort, men innehöll några rejäla bumlingar.

Maskinhydraulik och grävarm nära marken, tecken på maskinfel eller reparation.
Skapa konto

Lyckades få ner skopan mellan två rejäla bautastenar samtidigt som jag höll full back

Skadad grävmaskin vid stengärde med hus och bil i bakgrunden.
Skapa konto

Small som ett pistolskott, fattade inte vad som hänt förrän jag gick ut och kollade. Lika högt som det small lika tungt rensade det plånboken. 25 lök för två nya kolvar, gick inte rädda något av de gamla, bara pröjsa och se glad ut:)

Grävmaskin som tar bort jord för att anlägga en paddock, med skog och öppen himmel i bakgrunden.
Skapa konto

Blev så jävla lack så jag satsade hela pensionskapitalet och hyrde in en entreprenör:mad:

Grävmaskin som arbetar med markarbete i lerig miljö för anläggning av paddock nära röd byggnad.
Skapa konto

Så nu gick det undan

Arbetsområde för paddock med grävmaskin, hoprullad dräneringsslang och uppgrävd mark med pölar och makadam.
Skapa konto

Dräneringar lades med jämna mellanrum

Byggarbetsplats med grävmaskin och lastbilar vid anläggning av paddock nära rött hus.
Skapa konto

Nu blev den lokale makadam leverantören också inblandad

Byggarbetsplats för anläggning av paddock med grävmaskin, lastbilar och grus, med röd stuga i bakgrunden.
Skapa konto

Dräneringsslang täcktes

En grävmaskin som arbetar med markförberedelse för paddock vid ett stall, med skog och hage i bakgrunden.
Skapa konto

Fick även flytta lite på vägen för att få 50x20 meter. Behöver ju vara lite storlek på sandlådan så vi kan arrangera OS.;)

Ett pågående arbete med att anlägga paddock, med grävmaskin som fördelar makadam och en lastbil i bakgrunden.
Skapa konto

Och så börjas det läggas ut makadam

Byggarbetsplats med grävmaskin och högar av makadam i en process på att skapa en paddock.
Skapa konto

Och ännu mer makadam, blev helt plötsligt guldkund och fick inbjudan till nästa års julbord:rolleyes:

Byggnation av paddock, grävmaskin bredvid väg, högar med makadam, hästar på fält i bakgrunden.
Skapa konto

Vibrovält

Volvo grävmaskin på en byggarbetsplats med grus och makadam framför ett rött hus med vitt tak.
Skapa konto

Till höger på släpkärran ser ni kabelrör som oxå lades ner, ska ju naturligtvis finnas belysning

Grävmaskin på lerig mark med drivspår, bakgrundvisar stall och inhägnad under arbete.
Skapa konto

Och medan grävaren härjade så dränerade jag vinterhagen, jag menar lite användning för maskinparken ska man ju ha.

Byggarbetsplats med grävmaskiner och traktor för anläggning av paddock, med hus i bakgrunden.
Skapa konto

Och på tal om det så kom ju traktorn till användning när det skulle paddas med välten

En pågående anläggningsprocess av en paddock med grusväg, duken utlagd i förgrunden och hästar i bakgrunden.
Skapa konto

Ovanpå makadamen applicerades ett lager stenmjöl

Byggprocess av en paddock med grusvägar, hästar och skog i bakgrunden.
Skapa konto

På vägen lades ännu mer makadam(y)

Pågående arbete med paddockbygge, visar markerade stolpplatser, utspridd makadam, en grävmaskin och en pickup.
Skapa konto

Nu var grävaren klar och det var dags för mig att sätta stolpar och sarg

Vy över pågående paddockbygge med rödfärgat hus och stall i bakgrunden samt maskiner och material på fält.
Skapa konto

Visst ser det fint ut på lite håll:)

Byggarbetsplats för paddock med staket och grävmaskin i bakgrunden, omgiven av landskap.
Skapa konto

Och från ett annat håll, dock börjar jag få onda aningar,
En sne känsla som Peps sjunger.

Och eftersom man inte kan dra mer är 20 bilder i ett inlägg kommer raskt ett till.

.

• Gilla
Gustav Fredriksson och 16 till
  • Laddar…
Fortsättning, förstår inte riktigt varför det antal bilder ska begränsas i ett inlägg:thinking:

Nybyggd ridbana med stenmjöl och nedgrävda stolpar för sargen, padda i förgrunden.
Skapa konto

Efter lagt ner ett jävja jobb att få ner alla stolpar, är ju inte helt stenfritt precis, så var det dags att padda de 5 cm stenmjöl som lagts ut.

Ett nytt byggprojekt: färdigpaddad stenyta med utslagna stolpar och nedgrävda kabelrör till höger, omgiven av skog.
Skapa konto

Det paddades på alla för att få en stenhård yta.

En paddad yta av stenmjöl med nedgrävda stolpar och kabelrör till höger, intill en grusväg och röd stuga.
Skapa konto

Här ser ni oxå de nedgrävda kabelrören till höger

Nyplanerad och paddad mark med stolpar och kabelrör, skottkärra i förgrunden, röd stuga i bakgrunden.
Skapa konto

Klart , nu bara att sätta sarg och fylla på med ridbanesand.
Men den "snea känslan" att något var fel ville inte gå bort.
Fortsättning följer...

Häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå(y)

.

• Gilla
Gustav Fredriksson och 35 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Racing Racing skrev:
Har saknat inläggen med den signaturen inser jag nu... Välkommen tillbaka!

• Gilla
Racing och 2 till
  • Laddar…
Paddockbygge... Nu börjar det bli intressant på riktigt!

• Gilla
Racing och 1 till
  • Laddar…
The Saga Continues ;)

Vy över ett byggarbetsområde med en grävmaskin, ett släp och en person som observerar arbetsprogressen.
Skapa konto

Helt plötsligt fullt av entreprenadmaskiner igen?
Samma lea, samma snea gamla blues. My man Peps

Paddockområde under konstruktion med grävmaskin, lastbil och högar av grus och jord.
Skapa konto

Alla stolpar uppryckta. Alla timmars paddning åt fanders???

Byggarbetsplats med grävmaskin, hjullastare och lastbil, stora högar av jord och sand, omgivna av träd.
Skapa konto

Min känsla konfirmerades när jag lånade en laser av en kompis, Slog på ca 80 cm på 50 meter.
Nu ska det ju visserligen vara fall på en paddock men inte så mycket och heller inte i längsriktningen.
Ska sägas att jag sa till grävaren under tiden han grävde att det såg ut att luta, men han var uppkopplad via satelitt och det slog garanterat inte mer än någon mm var svaret jag fick. Det var en synvilla sa han, och eftersom jag haft fel om detta innan när jag byggde mitt hus så köpte jag det.:mad:

Entreprenadmaskiner på ett byggprojekt med en grävmaskin, lastmaskin och en lastbil i arbete.
Skapa konto

Ringde entreprenören vars son var grävmaskinoperatör, han var väldigt skeptisk i telefon men kom inom en timme. Efter vi gått omkring med mätpinnen ett tag så kom det ett "Paugajävul" ur honom och vi kommer omedelbart och gör om det. Vilket de gjorde(y) Heder till en sådan entreprnör, inget tjafs, saker blir fel ibland, gör om gör rätt gå vidare.

En hög med jord och stenar vid en byggarbetsplats under en klarblå himmel.
Skapa konto

Nu blev det en "liten hög jord över. Men snabbt gick det:cool:

Handgrävt hål i marken med ett mätband som visar djupet, återspeglar användarens renoveringsprojekt.
Skapa konto

och då var det dags för nya hål.:rolleyes:

Handgrävt hål med jord och stenar bredvid, röd leksakstraktor i förgrunden.
Skapa konto

Försökte använda jordborr, men det var i princip lönlöst, tror att av alla hål så var det 3 som jordborret klarade på egen hand, alla andra är mer eller mindre handgrävda med liten trädgårdskratta

Jord och stenar upprivna vid byggarbetsplats med verktyg och spett för manuellt arbete i förgrunden, nära en röd byggnad.
Skapa konto

Till höger ser ni mitt lilla specialredskap för att ta upp hål för hand, alla sätt...:p

En grävd grop med ett jordborr vid sidan på en vägarbetsplats, omgivet av grus och stenar med en vit lina som markör.
Skapa konto

All sten ni ser på andra sidan spettet är sten från ett enda hål

Upplyst poolområde med palmer sett inifrån genom en glasvägg på kvällstid.
Skapa konto

Och så en sväng till Mumbai...igen

Interiör av bar med bildekoration i taket och olika alkoholmärken.
Skapa konto

TOTO´s bar, Mumbai's best?

Servering av öl med självbetjäningsmetod på bar i Mumbai, stora ölglas och servitör.
Skapa konto

Trevligt sätt att servera ölen på, sattes vid bordet och så kunder kunde fylla på glaset själv.

Gammal gul hjullastare framför en hög jord och grustag på en byggarbetsplats med grönt gräs och ett rött hus i bakgrunden.
Skapa konto

Back in Sweden, dränering från paddock drogs till dike.

En nyförberedd paddock med nyligen uppsatta stolpar och sand, med ett rött hus i bakgrunden.
Skapa konto

Då var alla stolpar uppe igen. Och sarg satt. Har också börjat med "backfill" bakom sarg för att den inte ska svikta. Har inte satt de två övre brädorna för att traktorskopa skulle kunna manövreras lite lättare.

Byggarbetsplats för en paddock med uppryckta stolpar, utlagd sand, grus och en grävmaskin i bakgrunden.
Skapa konto

Då fyller vi på med ridbanesand annat namn på vanlig sand men dyrare;) Ja jävlar va lurad man blir, eller inte.

Närbild på en Trima frontlastare med synlig hydraulslang och del av traktorn, med entreprenadmaskiner i bakgrunden på en byggarbetsplats.
Skapa konto

Och så började naturligtvis en kolv läcka i packningen, är det inte det ena så är det andra som flickan sa.

Nyplanerad paddock med uppryckta stolpar och en hög jord i bakgrunden, spår av entreprenadmaskiner.
Skapa konto

Och så började arbete med att fördela ut sanden, vilket var otroligt mycket mer drygt än jag kunde föreställa mig.

Stor jordhög med stenar och några trästolpar framför, vid en byggarbetsplats under klar himmel.
Skapa konto

Och så var det den här högen som skulle tas bort.:sleep:

Bränslepump med priset 23384,47 kr för 140,20 liter diesel, reflekterar kostnaden för att tanka en traktor.
Skapa konto

Om nu någon skulle undra över hur mycket det kostar att tanka en traktor:crysmile:

Häng med i tråden där vi tar skryt och dålig smak till en ny och oanad nivå(y)

.

• Gilla
  • Wow
Gustav Fredriksson och 28 till
  • Laddar…
Det är ju iallafall trevligt att det är någon annan som klantat sig så man slipper reda ut det själv....

Vad var skälet till att det blev fel? Fel på utrustningen eller skit i spaken?

Jag gillar att du sätter rejäla stolpar kring ridbanan. Av någon anledning satte jag 60 mm runt några hagar när vi flyttade till vår gård. Troligen av ren snålhet. De ruttnar upp inom 7-8 år! Även om de har "garanti" på 20!

Men jag inser att jag inte ska visa detta för hustrun för då får jag snabbt göra om hur et ser ut runt vår ridbana! Rakt, samma höjd på stolparna och en bräda längst ner som skrapskydd. Fint gjort.

MathiasS MathiasS skrev:
Det är ju iallafall trevligt att det är någon annan som klantat sig så man slipper reda ut det själv....

Vad var skälet till att det blev fel? Fel på utrustningen eller skit i spaken?
Enligt vad de sa till mig så var det inmatat ett fall i datorn på grävaren som de inte hade observerat.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
O Othahaiti skrev:
Jag gillar att du sätter rejäla stolpar kring ridbanan. Av någon anledning satte jag 60 mm runt några hagar när vi flyttade till vår gård. Troligen av ren snålhet. De ruttnar upp inom 7-8 år! Även om de har "garanti" på 20!

Men jag inser att jag inte ska visa detta för hustrun för då får jag snabbt göra om hur et ser ut runt vår ridbana! Rakt, samma höjd på stolparna och en bräda längst ner som skrapskydd. Fint gjort.
Jag har oxå satt 60 mm i en hage av ren snålhet, en gång aldrig mer. Går inte att trycka dem med traktorn går av som tändstickor

Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Råkade bara ramla in på tråden vid frukosten. Verkligen kul att kunna följa hela byggprocessen. Blev jättenyfiken på några frågor: Har ni flyttat in och bor permanent nu? Trivs ni bra och funkar allt som ni tänkt er? Vad har ni för nya projekt på gång?

Hoppas du fortsätter att lägga upp bilder. Lärorikt och spännande, stort tack!
Hej, vi flyttade in våren 2016 och bor där fortfarande, kan inte bo bättre enligt min mening, men bara för att jag trivs behöver det ju inte betyda att alla andra hade trivts, människors behov är ju så oerhört olika. Träffade en gammal klasskompis som byggt ett nytt mycket mindre hus än han hade innan och han var så oerhört nöjd med sin "Downsizeing" medan jag hade kunnat tänka mig bygga ännu större;) Har väl med tuppkammen att göra:crysmile:

• Gilla
  • Haha
Gustav Fredriksson och 11 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nu har vi två som gärna visa upp sig och är glada att vinna tuppkampen, gubbalyckan och sydöstra hörna. Jag röstar på Blekinge!!
Thomas, jag kom att tänka på det gamla elinstalltionsmaterial jag har liggande i ett uthus som du var intresserad av.
Om du fortfarande är intresserad så är det bara att komma och hämta, Du får allt vad du vill ha gratis, eller om du vill döva samvetet betala vad du tycker det är värt.:beer:

• Gilla
ndsunesson och 3 till
  • Laddar…
Och så tar vi väl oss igenom slutet på paddock bygget innan vi börjar på julgröten.

Nybyggd paddock med pågående konstruktion av staket, makadamgrund och en upphängd skjorta i förgrunden, lantligt röd hus i bakgrunden.
Skapa konto

Här har TS hängt skjortan och äppelträd i full blom, kan livet bli bättre?
Motfyllning med makadam utkört med traktor.

Stomme till paddock med stolpar och makadam underlag framför ett rött hus med vitmålade knutar och blommande äppelträd.
Skapa konto

Här har jag börjat med toppbrädan.

En pågående byggnation av en paddock med trästaket och traktorspår i sanden, nära ett rött hus.
Skapa konto

Och hela varvet runt, det blev nästan rakt.
Min lodstock fungerar dåligt, bubblan är nästan alltid åt ena sidan :crysmile:

Byggarbetsplats för en paddock med halvfärdigt stängsel och grovplanerad mark under molnig himmel. Traktor i bakgrunden.
Skapa konto

Och vips så har jag monterat andra brädan, brädor över???
Näa, till annat projekt återkommer med det lite senare:cool:
Har inte monterat grindar utan man får lägga brädor i hållare vid öppning för att stänga, lite B men budget blev lite mer än ansträngd efter att betalt grävare och alla olika massor:sick:

Spegling av träd och himmel i en lugn sjö, sett genom en ram av lövverk.
Skapa konto

Wow, Vilken utsikt, här skulle man vilja ha en stuga:love:

En öppen flaska av Bitburger öl och ett fullt glas på ett rostigt bord utomhus med trädtoppar i bakgrunden.
Skapa konto

Och nu återstår egentligen bara belysning men nu for jag runt världen som en skottspole, mest för att dricka öl och äta gott:lying:

Nä en jävla massa jobb:thinking: Och en annan som gått i pension, det funkade väldigt dåligt med pensionen om jag får säga det själv:rolleyes:
I alla fall en kall öl på hotellet efter arbete i Tyskland.:beer:

Bild på sidan av en buss märkt "V-supbus.in" med stjärnor, tagen på natten med stadsljus i bakgrunden.
Skapa konto

Åter i India. Tog sup bussen i Mumbai:rofl::beer:

Ölglas halvfullt med öl bredvid en skål med snacks på ett bord, återspeglar avkoppling efter arbete.
Skapa konto

Back in Germany:beer:

Utsikt från ett fönster i Mumbai som visar en stor sjö med gröna områden och en stadssilhuett i bakgrunden.
Skapa konto

Åter Mumbai, ser nice ut från fönster men alla som varit där vet att verkligheten utanför rutan är en helt annan.

Två stora stenbumlingar i gräsmark nära paddock under byggnation.
Skapa konto

Back in Sweden och traktorngrävaren fick jobba. Vad är sannolikheten att hitta två sådana här stenar i samma hål? Vikt 2-3 ton per bumling. I faten sattes ett cementrör med samma diameter som lyktstolpar och runt detta fylldes det med betong. Och medans betongen torkar...

Osammanhängande konstruktion av rörledningar ovanför en inramad skylt för "New Horizons Consulting Engineers LLP" på en suddig bakgrund.
Skapa konto

Back to India, gillar den innovativa rördragningen. New Horizons Consulting jo jag tackar:crysmile:

Måltid med grillad biff, sås, grönsaker och klyftpotatis på en restaurang, med öl och stearinljus i bakgrunden
Skapa konto

Och en sista tur till Tyskland igen, De är inte helt dumma på att laga kött därnere(y)

Fontän framför en stor byggnad med röda tak och vita fasader, gräsmatta och gångväg i förgrunden.
Skapa konto

Han hem en dag innan det var dags för lillsemester med frugan i Spopot, hon hade inte varit iväg på länge så man fick offra sig. Visade sig vara kanonfint, att rekommendera(y)

Röd stuga med vita knutar bakom en nybyggd paddock i lantlig miljö, makadamväg och staket under konstruktion.
Skapa konto

Här har grabben och jag lyckats få upp stolparna mha traktorn. Har dragit ut elrör på båda sidor om paddock men provar om det räcker med en sida och istället fläska på med led belysning.
Modulära LED-strålkastare i 100W, 200W och 300W för energieffektiv belysning, med energiklass A++.
Skapa konto

Valde 300 W varianten och satte 2 av dessa på varje stolpe.
Specifikation var 300 Watt LED strålkastare 30000 lumen - motsvarar 3000 Watt halogenljus - 3,6kg - 366x249x25mm - 396 stycken 2835 SMD - 40-60㎡ Vore väl attans om det inte skulle räcka.

Paddock med upplysta stolpar och staket på natten, arbetsmaskin syns i bakgrunden.
Skapa konto

Blev som dagsljus, damerna blev tillfredställda. Själv gick man och sprätte som en tocke på gödselstacken
Nattvy av en ridpaddock med stark belysning från LED-strålkastare och en traktor i bakgrunden.
Skapa konto

Sattes upp en mörk kväll mha skylift
Bränslepumpdisplay som visar totalbelopp på 2720,09 SEK och antal liter diesel.
Skapa konto

Och så var det dags att tanka traktorn igen, suger :mad:

Utomhuspool med solbäddar och parasoll, omgiven av palmer och ett hotell i bakgrunden.
Skapa konto

Och så en sista tripp för året till Waterstone Hotel innan vi firar jul i Sverige.
Kände att det blev mer en reseskildring än paddockbygge idag. Till alla som undrar så byggdes paddock helt enligt NCC hemsida, så kolla där om ni undrar över tjocklekar på de olika lagren av massor.

Och så var det högen med tryckta brädor, vad ska den användas till???

.

• Gilla
  • Haha
nochl och 29 till
  • Laddar…
Racing Racing skrev:
[bild]
Och en sista tur till Tyskland igen, De är inte helt dumma på att laga kött därnere(y)
När jag såg bilden, tänkte jag va f-n, har de lagt köttet på den vita duken.... men det var ju tallriken som såg ut som en duk. :oops:

• Gilla
Racing
  • Laddar…
Spopot, var ligger det?
Misstänker att det är en felskrivning, kan det vara Sopot? Trevligt med reseskildringar som omväxling.

Tänt vare här!

• Gilla
Racing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.