10 864 läst · 119 svar
11k läst
119 svar
Grupp på Facebook
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Bo - jag tror att dina svar i gruppen uppfattats som mansplaining.Bo.Siltberg skrev:Du har totalt missat poängen vilket gör mig oroad. Du och de flesta på denna lista kan inte skilja på ett korrekt och ett felaktigt svar med risk för att någon till slut gör något farligt på inrådan av ditt forum. Självklart tycker de flesta att det är jättebra att det är så "lätt" att lära sig koppla och vill inte ha några förmaningar. Det är i mina ögon oansvarigt att driva det vidare utan någon form av kvalitetskontroll.
@Staffan2000 markera ordet och välj ”slå upp”
Sedan kan man komma vidare tex hit,
http://mansplaining.se/ommansplaining
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan kan man komma vidare tex hit,
http://mansplaining.se/ommansplaining
Det åsyftar ett typiskt kvinnligt beteende där man ofta utan att ha faktiskt kunskap om ett ämne på ett tvärsäkert och lite överlägset sätt ändå förklarar för sin omgivning hur det är, utan att reflektera över att motparten faktiskt kan ha för ämnet relevanta kunskaper. Ett närliggande begrepp är "killgissa" som även det är något jag upplevt att framför allt tjejer är väldigt duktiga på. Egentligen är det dock ett helt könsneutralt beteende men det har precis som "manliga härskartekniker" plockats upp av feministrörelsen och tillskrivits patriarkatets dåliga sidor.Staffan2000 skrev:
Edit: https://en.wikipedia.org/wiki/Mansplaining
Redigerat:
Glasklart.O Steamboy skrev:
Det här känner jag igen.
Tack för ett svar som är ett svar.
Du kanske skulle aktivt sträva efter att få in fler av typ Bo i gruppen och inte låta det byggas upp en känsla i bubblan att det är jobbigt, onödigt att i stort utgå från det mer korrekta. Kan hålla med om att det är bra med alternativ som din grupp i nutid där det är ett sätt, kanske enda kanal att nå vissa (många) individer.H hanpa skrev:Jag tycker att både Byggahus.se och FB behövs. Förstår inte alls varför det är sådan kritik mot min grupp på FB. Så här skrev man idag då jag aktivt ville ha återmatning kring gruppens regler, mitt sätt att sköta den etc. Det passar kanske inte alla men det passar många och för deras skull driver jag gruppen vidare.
[bild]
Nu är det kanske inte troligt att ett sisyfosarbete attraherar de som skulle kunna tillföra men lite fler som kastar in korrekt fakta i strömmen borde höja medlet lite. Mansplaining detta fruktansvärda ord passar oerhört dåligt in på Bo men klart det är ju en upplevd känsla hos mottagaren som väger tyngst numera.
Har du bjudit in politiker till din grupp för att diskutera frågan?H hanpa skrev:
Likt följande tråd, https://www.byggahus.se/forum/threads/alla-regelverket-foer-elinstallatiner.323679/
Jag skrev "uppfattas som", och var på väg att lägga till "eftersom ingen vet vad begreppet betyder". Dvs så fort nån inte nöjer sig med ett kort svar när den sim frågar uppenbart inte vet, utan även förklarar varför man svarar så, då himlas det med ögonen och muttras "jaha, en sån där mansplainande messerschmitt" och sen kontrar man gärna med måt helt irrelevant, typ "måt? - vad menar du?"O Steamboy skrev:Det åsyftar ett typiskt kvinnligt beteende där man ofta utan att ha faktiskt kunskap om ett ämne på ett tvärsäkert och lite överlägset sätt ändå förklarar för sin omgivning hur det är, utan att reflektera över att motparten faktiskt kan ha för ämnet relevanta kunskaper. Ett närliggande begrepp är "killgissa" som även det är något jag upplevt att framför allt tjejer är väldigt duktiga på. Egentligen är det dock ett helt könsneutralt beteende men det har precis som "manliga härskartekniker" plockats upp av feministrörelsen och tillskrivits patriarkatets dåliga sidor.
Edit: [länk]
Mansplaining är när man gör liknande saker utan att först säkerställa att personen är okunnig i ämnet.
Ditt svar tycks vara betingat av din historik av att ha blivit utesluten från gruppen. Jag har idag gjort en enkät i gruppen angående vilka kunskaper som finns, trots att du har lämnat... På endast 5 timmar har jag fått in 400 svar varav:Bo.Siltberg skrev:Du har totalt missat poängen vilket gör mig oroad. Du och de flesta på denna lista kan inte skilja på ett korrekt och ett felaktigt svar med risk för att någon till slut gör något farligt på inrådan av ditt forum. Självklart tycker de flesta att det är jättebra att det är så "lätt" att lära sig koppla och vill inte ha några förmaningar. Det är i mina ögon oansvarigt att driva det vidare utan någon form av kvalitetskontroll.
251 Aldrig har jobbat med el yrkesmässigt
100 Jobbar eller har jobbat med el yrkesmässigt men utan egen behörighet/auktorisation
48 Jobbar eller har jobbat med el yrkesmässigt, har eller har haft behörighet/auktorisation
Att på endast 5 timmar få svar från 48 med auktorisation tyder på att det finns väldigt mycket kompetens i gruppen. Jag låter det vara osagt om statistiken är tillämpbar på hela medlemsantalet men om den skulle vara det skulle det på nuvarande 3733 medlemmar vara så att i gruppen finns:
1453 Jobbar eller har jobbat med el yrkesmässigt men utan egen behörighet/auktorisation
697 Jobbar eller har jobbat med el yrkesmässigt, har eller har haft behörighet/auktorisation
Alltså överlever gruppen utan dig och har en enorm kompetens. Jag kan nog bedöma en hel del vad gäller sådant som är rent felaktigt men har svårare att i detalj bedöma exakt vad som är rätt så det låter jag bli. Min roll är att "driva" gruppen som skapare och upprätthålla regler, vilket du själv fått erfara, samt att fråga och svara som vilken annan medlem som helst.
Du tycker mycket men fakta är inte på din sida här.
Det är mer troligt att större delen av dom som inte har svarat hitintills är sånna som inte har jobbat med starkström i arbetslivet, en av anledningarna till mitt antagande kan vara att dessa personer inte bryr sig om undersökningen, än så länge är det bara ca 10% (~410 av ~3800) som har svarat.
Av kommentarena så framgår att en del som jobbat med klenspänning har markerat att dom jobbat med el.
Av kommentarena så framgår att en del som jobbat med klenspänning har markerat att dom jobbat med el.
Visst kan det vara så men att hela 48 med auktorisation ger sig till känna på endast 5 timmar tyder på att det är många aktiva med godkända kunskaper. Vi pratar också en förmiddag en arbetsdag, det var faktiskt fler än vad jag trodde.Demmpa skrev:Det är mer troligt att större delen av dom som inte har svarat hitintills är sånna som inte har jobbat med starkström i arbetslivet, en av anledningarna till mitt antagande kan vara att dessa personer inte bryr sig om undersökningen, än så länge är det bara ca 10% (~410 av ~3800) som har svarat.