10 864 läst · 119 svar
11k läst
119 svar
Grupp på Facebook
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har aldrig hävdat att du skapade gruppen i någon som helst relation till det här forumet. Vad jag skrev att du måste reflektera över hur ditt reklaminlägg för din nya grupp upplevs och tolkas i kontext av det här forumet.H hanpa skrev:
Jag har flera gånger gjort reklam för Byggahus.se och deras elforum i FB-gruppen. Ju fler alternativ det finns, desto bättre!O Steamboy skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 466 inlägg
Det är som sagt säkerheten som jag är oroad över, och som jag ville informera om här. Det är en samlad bedömning efter att ha läst samtliga inlägg sedan starten och kommenterat de flesta, i somliga fall i panik att försöka hinna med att bemöta alla tokigheter. Folk är flitiga på FB! Det går snabbt att skriva en rad och trycka enter.
Jag vill inte starta något drev mot hanpa här. Jag gav honom själv förslaget att utesluta mig då min bisarra känsla för ansvar hindrat mig från att själv ta det steget vilket jag borde gjort för länge sedan. Det minsann annat att ägna sin tid åt. Vi får hoppas att det inte händer någon olycka som får verkningar mot andra forum som t.ex bh.
Jag vill inte starta något drev mot hanpa här. Jag gav honom själv förslaget att utesluta mig då min bisarra känsla för ansvar hindrat mig från att själv ta det steget vilket jag borde gjort för länge sedan. Det minsann annat att ägna sin tid åt. Vi får hoppas att det inte händer någon olycka som får verkningar mot andra forum som t.ex bh.
Hmm... Nu blir jag ju nyfiken på tokigheterna. Visst har det varit en del konstiga frågor men inget som jag har uppfattat som direkt farligt. Å andra sidan kanske jag har missat rätt mycket, jag har inte varit särskilt aktiv i gruppen och facebooks algoritmer gömmer en hel del. Detta med att fb döljer en hel del är i sig ett argument varför fb är olämpligt för den typen av diskussion. För en allmän diskussion om avreglering, absolut, men inte för en detaljerad diskussion om hur något utförs.Bo.Siltberg skrev:Det är som sagt säkerheten som jag är oroad över, och som jag ville informera om här. Det är en samlad bedömning efter att ha läst samtliga inlägg sedan starten och kommenterat de flesta, i somliga fall i panik att försöka hinna med att bemöta alla tokigheter. Folk är flitiga på FB! Det går snabbt att skriva en rad och trycka enter.
Jag förstår den där känslan av ansvar. Själv har jag vid några tillfällen kommenterat de värsta galenskaperna i elfel angående handläggning av strömgenomgång. Det roligaste/knäppaste i de fallen är att elektriker som i ena andetaget skriver att doktorn ska vara doktor och inte syssla med el i nästa kommer med detaljerade instruktioner för handläggning av elolycksfall. Givetvis utan minsta tillstymmelse till kunskap bakom utöver att det står en radda saker på ett kort som de fått på någon utbildning. Nu har jag gett upp eftersom det inte går att diskutera med folk som inte är förmögna att ens lyssna på argument.
Liksom du hoppas jag att det inte händer en olycka pga dumma råd på ett forum. Det är tyvärr så att en del kan använda det som argument mot ett för mig (och andra) önskvärt resultat. Som man säger: "this is why the rest of you can't have nice things".
Jag har också en bisarr känsla för ansvar men gör en annan tolkning. Jag tänker att om någon "klåpare " trots allt frågar om något typ "är det här rätt kopplat", så är det bättre att få en samling svar och många i gruppen är faktiskt elektriker eller motsvarande. Alternativet är kanske att frågan inte ställs alls och personen kopplar ändå på chans. Innebörden är, och den tolkningen verkar delas av flertalet som uttalat sig i frågan kring detta som jag nyss ställde i gruppen, att gruppens existens inte totalt sett ger ett farligare läge än att den inte existerar. Här kan vi ha olika uppfattningar men många har uttryckt frustration över att klimatet i andra forum inte är det bästa så det är bättre att ställa frågan och få svar än att inte ställa den alls. Vissa har uppfattningen att gamla typens forum är lite på väg bort, medan FB är framtiden. Det är förstås på gott och ont men det är en del av den verklighet vi lever i.
Finns det möjlighet att se in såna grupper utan någon anknytning? Verkar ju dömt av vad som skrivs här som "intressant" att få en bild av.
Att Bo och tommib uppfattar det så olikt tycker jag pekar på att som sagt FB etc inte passar för ändamålet.
Att Bo och tommib uppfattar det så olikt tycker jag pekar på att som sagt FB etc inte passar för ändamålet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 466 inlägg
Det är som sagt en samlad bedömning där enskilda inlägg kanske inte är så "farliga" men dom är många. Jag kommer inte ihåg detaljer...men ta som exempel inkoppling av en tvättmaskin i badrum. "Bara" att koppla in, eller "bara" att byta dosan mot ett uttag, eller? I de flesta fall "går det bra" att "bara" göra så. Folk slänger ur sig en dylik one-liner och frågeställaren svarar direkt med ett Tack, typ. Man får här beakta hur många som förstår vilka svar som är korrekta och vilka som är "ofullständiga" eller direkt felaktiga och kanske farliga.
Det finns en annan tolkning också, att FB inte passar alla alternativt att alla inte har greppat hur man bäst använder FB. Flera har skrivit i PM till mig att man bemötts illa här i elforumet och i andra elgrupper på FB, exempelvis Elfel. Jag tolkar då det som det inte behöver vara så att grupperna inte passar för ändamålet utan att det finns en negativ "kultur" som är svår att rå på och som stöter bort vissa.GK100 skrev:
Många ser min grupp på FB som ett vattenhål pga att kulturen är att ingen ska straffas för att ställa en dum fråga, men man kan heller inte alltid räkna med att få svar. Ibland har jag fått direkta frågor till mig som person om inkoppling av tvättmaskin/torktumlare i våtutrymme. Jag har då markerat att jag inte kommer att svara då jag saknar behörighet och att man måste vara extra försiktig i våtutrymmen, att jag själv skulle anlita elektriker då och rekommenderar andra att göra så. Det har även varit några fall med rena chanskopplare där jag och flera andra har markerat att det verkar som att man inte har en aning om vad man håller på med, det är farligt och att man bör kontakta elektriker. Att bara fråga hur något ska göras eller bedöma något efter beskrivning eller bild är dock helt OK utan att man ska behöva få "ring elektriker" i ansiktet varje gång. Det är även bra att vara påläst då man ska kontakta elektriker.
Redigerat:
Att man möjligen bemöts dåligt i Elfel är för att det specifikt står i gruppreglerna att den inte är till för frågor om el.H hanpa skrev:
Jag har inte alls uppfattat att det skulle finnas en negativ kultur här. Förvisso kan man bli hemmablind så jag kan inte säga att det inte är så. Personligen tycker jag att jag och andra bemöter folk relativt öppet. Däremot kan det vara så att jag är lite kort ibland och inte lindar in det jag vill säga, vilket av en del människor säkert kan uppfattas som otrevligt om man är van vid "fluff" i konversationen. Samma för andra frekventa skribenter. Jag själv surnar också ibland till när en frågeställare inte har gjort någon som helst egen ansats till att förstå utan bara vill ha ett färdigt recept, en instruktion om hur det ska kopplas. Ibland dessutom med alldeles för lite information. Uttrycket RTFM, i en vid betydelse, uppfattas otrevligt men är ibland synnerligen motiverat.H hanpa skrev:
Nej, det måste man verkligen inte! Lite (eller mycket) el som är olagligt kopplad av en icke behörig utanför ett elinstallationsföretag är inget problem men det ska inte vara någon fulel. Ska man göra något själv ska det vara gjort efter konstens alla regler.A Andy78 skrev:
Att använda uttrycket fulel för sådant som är kopplat av någon som inte får är ett propagandatrick av ESV/SEF/EIO. Det finns inget fult med t.ex. mina kopplingar. Samma typ av trick är det att prata om elbränder när det är värmeapparater i de flesta fall. Det är frågan om ett slags mental "anchoring" där man kopplar ihop el som en privatperson gjort med något dåligt.
GK100 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en fråga ang TM/TT i badrum.
Logga in
Skapa konto
Bo’s svar, där han rekommenderar TS att fundera en extra gång att anlita elektriker samtidigt som han förklara vad man måste tänka på
Logga in
Skapa konto
Den som skrev nedersta inlägget hade skrivit ett/flera inlägg som sedan raderats, där personen hackar på Bo.
Logga in
Skapa konto
Här är det en som föreslår dubbla nollor och dubbla skyddsjord till dosan
Logga in
Skapa konto
Fortsatt diskussion ang dubbla nollor & skyddsjord.
Heh... jag var också på väg att göra några skärmdumpar men jag avstod då jag inte hittade något bra exempel. Den tråden du visar såg jag bara rubriken på innan den försvan pga facebooks algoritmer vilket med all önskvärd tydlighet visar Bos poäng. Det är verkligen ett hårresande exempel och det är inte alls samma självsanering som här på BH.
Däremot dök det faktiskt precis upp ett bra exempel på det jag tidigare sa om att surna till här på BH.
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-omkopplare-i-koek.322626/page-3#post-3057786
I det här fallet har jag lite svårt för att inte vara lite spydig. Frågeställaren har inte gjort minsta lilla ansats till att förstå kopplingen trots upprepade uppmaningar. Då tröttnar jag lite. Ska man koppla el själv måste man anstränga sig lite, inte bara tro att allt kommer till en.
Däremot dök det faktiskt precis upp ett bra exempel på det jag tidigare sa om att surna till här på BH.
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-omkopplare-i-koek.322626/page-3#post-3057786
I det här fallet har jag lite svårt för att inte vara lite spydig. Frågeställaren har inte gjort minsta lilla ansats till att förstå kopplingen trots upprepade uppmaningar. Då tröttnar jag lite. Ska man koppla el själv måste man anstränga sig lite, inte bara tro att allt kommer till en.
Ibland får de minsta enorma propotioner, som när sladden till ett grenuttag fäst med 2 klammer så låter det som det är jorden undergång.tommib skrev:Nej, det måste man verkligen inte! Lite (eller mycket) el som är olagligt kopplad av en icke behörig utanför ett elinstallationsföretag är inget problem men det ska inte vara någon fulel. Ska man göra något själv ska det vara gjort efter konstens alla regler.
Att använda uttrycket fulel för sådant som är kopplat av någon som inte får är ett propagandatrick av ESV/SEF/EIO. Det finns inget fult med t.ex. mina kopplingar. Samma typ av trick är det att prata om elbränder när det är värmeapparater i de flesta fall. Det är frågan om ett slags mental "anchoring" där man kopplar ihop el som en privatperson gjort med något dåligt.