Status
Inte öppen för fler kommentarer.
+1 ;)
 
harry73
Jag har ingen facebook trots att jag hör till rätt generation, så jag har faktiskt ingen aning hur stor den granskande effekten är i gruppen, och tänker inte kommentera det.

Vad jag däremot tycker är underligt är det med ansvar som hanpa har i reglerna
Inget ansvar läggs på den som svarar på frågor i gruppen, allt ansvar ligger på den som utför elarbete,
Det är väldigt märkligt att skriva att den som svarar, inte har något ansvar för sina svar. Man kan lika gärna skriva ett uppmuntran till alla att komma med killgisningar eller rena osanningar.

Rätt skulle vara att skriva att alla ansvarar för att ge bäst möjliga svar och ange var man är osäker och var man är säker.

I juridikforumet här är det rätt så vanligt att skriva att man inte är jurist eller att man inte vet vad som gäller juridiskt för att sedan svara vad man anser gäller moraliskt.
Ibland taggas medlemmer med mycket kunskap inom området för att upomärksamma denbe på tråden.
Då tar man som medlem sitt ansvar för sina svar och gör man det tydligt för frågeställaren vad värdet är av ditt svar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Jag tänkte hålla mig utanför men va phan!
Att påstå att Bo Siltberg har förakt för andras kunskaper som inte når upp till hans egna överdrivet höga krav var bland det mest felaktiga jag har läst här. Maken till hjälpsam och kunskapsdelande människa har jag sällan träffat på.

"The book of faeces" , sällan har den slitna omskrivningen stämt så bra.....
 
  • Gilla
Pen och 12 till
  • Laddar…
O Steamboy skrev:
Du har troligtvis inte reflekterat över det Hans, men jag har inte deltagit i debatten efter att jag inledningsvis tidigt uttryckte min syn på dig, din grupp och hur du agerar. Du höll givetvis inte med och skreva långa svar, vilka jag ignorerade och sedan valde att över huvudet taget inte gå i polemik. Varför inte? Jo, det är väldigt enkelt. Jag har sagt precis vad jag tycker och jag har inget som helst behov av att övertyga varken dig eller någon annan att jag har rätt och att du har fel. Jag inget som helst behov av att få glada tillrop eller en klapp på axeln. Det är ingen tävling och jag behöver inte vinna. Min åsikt finns där för vem som helst att läsa och begrunda. Det räcker gott för mig.

Jag tycker dock fortfarande att du skall titta dig i spegeln och fundera på vad det är som driver dig. Om det över huvudet taget inte handlar om ett bekräftelsebehov och ett visst mått av uppblåst ego så skulle du också bara ryckt på axlarna och låtit det här vara. Som jag gjort fram tills nu. Nu har du inte valt att göra det. Snarare tvärt om lägger du en väldig energi på att motbevisa, övertala och nu baktala människor. Du vänder dig till din egen slutna grupp för att få stöd. Du skapar ett upprop för backa upp dina argument. Jag upplever det som att det är väldigt viktigt för dig att bevisa att du gör något bra och att du inte kommer ge dig förrän folk ger dig ett erkännande. Du vill vinna till varje pris! Det är så viktigt för dig att du nu istället för att argumentera i sak nu börjar bygga ett narrativ som gör att du kan avfärda dina meningsmotståndare utan debatt. Du gör det genom att bestämma dig för att du vet lite bättre, du har lite mer erfarenhet, du är lite yngre och du hänger med i samhällsutvecklingen lite bättre. Alla andra här är konservativa gamlingar av det "gamla gardet" som varken förstår Facebook eller moderna synsätt. Gamla uvar som underskattar människor intelligens, deras eget ansvar och deras förmåga till källkritik

Det sår dig givetvis fritt att både tycka och argumentera så. Samtidigt står det mig fritt att tycka att det är ett ganska dåligt uppförande och en ändå sämre argumentationsteknik. Men som jag inledde det här inlägget: Jag har sagt precis vad jag tycker och jag har inget som helst behov av att övertyga varken dig eller någon annan att jag har rätt och att du har fel. Jag inget som helst behov av att få glada tillrop eller en klapp på axeln. Det är ingen tävling och jag behöver inte vinna. Min åsikt finns där för vem som helst att läsa och begrunda. Det räcker gott för mig. Därmed har jag nog sagt mitt i den här tråden.
Ja du har ju kommit med ditt fördömande utlåtande så vad ska man svara då? Du vill ju heller inte ha ett svar. Men jag ska ändå svara på varför jag startade gruppen.

Jag är en person som vill förbättra och förändra, istället för att bara kritisera eller knyta näven i fickan. Jag har bl.a. skapat flera olika FB-grupper kring olika intressen för att det saknades lämpliga grupper. Elgruppen är den största. Det finns inget som helst bekräftelsebehov i det men då jag skapat en grupp vill jag göra det bästa av den för alla medlemmar. Det tar en hel del fritid men man lär sig mycket samtidigt så hittills har det givit mig mycket. Men går det att förbättra något så vill jag göra detta. Detta gäller även om det kommer kritik. Jag ställde ett gäng frågor i gruppen för att se vad medlemmarna tycker och för att få koll på fakta angående medlemmarnas erfarenhet. Fakta är aldrig fel, det går att motverka dåligt underbyggda åsikter med fakta. Kanske trodde jag att man var mottaglig för fakta i detta forum. Jag hade fel. Det är helt OK, folk får tycka vad de vill.Jag kommer att fortsätta att länka till detta forum från FB-gruppen. Folk får välja det som passar bäst eller använda bägge, inga problem. Men det är givetvis korkat att försöka övertyga folk som inte gillar gruppen, det är bättre att fokusera på de som gillar den!
 
BirgitS
H hanpa skrev:
Jag förväntar mig inte att "det gamla gardet" ska förstå för ni har itutats hur man ska se på detta och tjuvhålla på kunskaperna inom yrkeskåren för att hålla amatörerna borta. Men yngre förmågor tänker helt annorlunda. Det är naturligt att dela med sig av kunskaper och så många hemmakopplare lär det aldrig bli att det på något sätt skulle hota jobben.
Jag antar att du menar att det är det gamla gardet som håller till här i forumet, men det är ju just som du beskriver de yngre som det fungerar här. Här tjuvhålls det inte på någon kunskap utan många väldigt kunniga delar med sig av den i stort mått. Under de rätt få år som jag har varit medlem har jag lärt mig väldigt mycket från forumet, både när det gäller el-frågor och annat.

H hanpa skrev:
Några kan vara fel eller tolkas fel. Men är man i ett sämre läge än om personerna inte hade frågat på FB? Knappast. Då hade man chanskopplat.
Eller så hade man använt sig av sitt ansvar, som du tydligen anser att alla (yngre?) har, och insett att de saknar kunskap och anlitat en elektriker. Är man beredd att chanskoppla har man inte särskilt mycket ansvarskänsla.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jag har ingen facebook trots att jag hör till rätt generation, så jag har faktiskt ingen aning hur stor den granskande effekten är i gruppen, och tänker inte kommentera det.

Vad jag däremot tycker är underligt är det med ansvar som hanpa har i reglerna


Det är väldigt märkligt att skriva att den som svarar, inte har något ansvar för sina svar. Man kan lika gärna skriva ett uppmuntran till alla att komma med killgisningar eller rena osanningar.

Rätt skulle vara att skriva att alla ansvarar för att ge bäst möjliga svar och ange var man är osäker och var man är säker.

I juridikforumet här är det rätt så vanligt att skriva att man inte är jurist eller att man inte vet vad som gäller juridiskt för att sedan svara vad man anser gäller moraliskt.
Ibland taggas medlemmer med mycket kunskap inom området för att upomärksamma denbe på tråden.
Då tar man som medlem sitt ansvar för sina svar och gör man det tydligt för frågeställaren vad värdet är av ditt svar.
Formuleringen om ansvar kan förbättras. Det har varit underförstått att folk svarar så gott de kan, det är också så det brukar se ut. Skrivningen avser mer att det är den som kopplar som har det fulla ansvaret. Lägger man för mycket (juridiskt) ansvar på den som ger råd så blir det till slut svårt att få någon att svara. Jag förbättrar skrivningen, tack för tipset!

Edit: Har nu ändrat till följande, bättre?

Allt ansvar ligger på den som utför elarbete, att detta görs med tillräcklig kunskap, färdighet, kontroll etc. så att det blir säkert utfört. Utgå från att ingen, inte ens experter, har 100% rätt. Kontrollera själv fakta via kompletterande frågor, Google eller på annat sätt. Den som svarar på en fråga ombeds att göra detta så korrekt som möjligt. Är man osäker så är det bra att skriva det så att någon annan som är mer insatt kan komplettera, hålla med eller rätta.
 
Redigerat:
H hanpa skrev:
Idag lär man ut hur man ska hantera källkritik i skolan och det blir fullt naturligt att göra egna bedömningar, dubbelkolla, inte lita blint på något etc. Även självutnämnda förståsigpåare kan ha fel. Vad har kedjebrev med elfrågor att göra? Inget.
Att vara källkritisk har lärts ut länge, det är inget nytt fenomen.

Ja alla kan ha fel, vissa kan erkänna att dom har fel, vissa förnekar att dom har fel, vissa börjar svamla om annat istället, vissa ”försvinner”, mm.

Den som sprider kedjebrev är inte källkritisk gällande brevets innehåll, då är risken stor att personen inte är källkritisk gällande annat heller.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag antar att du menar att det är det gamla gardet som håller till här i forumet, men det är ju just som du beskriver de yngre som det fungerar här. Här tjuvhålls det inte på någon kunskap utan många väldigt kunniga delar med sig av den i stort mått. Under de rätt få år som jag har varit medlem har jag lärt mig väldigt mycket från forumet, både när det gäller el-frågor och annat.


Eller så hade man använt sig av sitt ansvar, som du tydligen anser att alla (yngre?) har, och insett att de saknar kunskap och anlitat en elektriker. Är man beredd att chanskoppla har man inte särskilt mycket ansvarskänsla.
Jag var nog lite för snabb med att dra alla här över en kam, jag blev färgad av det som en begränsad grupp med Bo Siltberg i spetsen skrev i just denna tråd. Ber om ursäkt för detta för det var inte så jag menade.
 
Tallguy196 Tallguy196 skrev:
Jag tänkte hålla mig utanför men va phan!
Att påstå att Bo Siltberg har förakt för andras kunskaper som inte når upp till hans egna överdrivet höga krav var bland det mest felaktiga jag har läst här. Maken till hjälpsam och kunskapsdelande människa har jag sällan träffat på.

"The book of faeces" , sällan har den slitna omskrivningen stämt så bra.....
Din uppfattning var också den jag hade om Bo Siltberg initialt men den förändrades efter ett tag i kontexten av FB-gruppen, då han aktivt motverkade gruppens upplägg, ville lägga ner den pga dess "farlighet", och inkluderande det vi skrev till varandra i privata PM. Jag hoppas att du har rätt om Bo i kontexten av forumet på Byggahus.se, jag har inte följt det annat än sporadiskt.

Och jag har också sagt att om Bo Siltberg är beredd att acceptera hur FB-gruppen fungerar och kan anpassa sig därefter så är han välkommen tillbaka med sina kunskaper.
 
Redigerat:
Ska bli intressant att se vad som döljer sig i denna grupp, ja förutsatt att hanpa öppnar dörren för mig. Får bli en övning för att förstå de spretande linjerna i tråden här. År det något som gör mig nyfiken är det att inte förstå ett skvatt av hur man ska tolka så skilda upplevelser av en person eller företeelse som gruppen dessutom av flera olika jag ser mycket av här på BH.

Lovar att inte förstöra stämningen mest kolla vad det rör sig om men givetvis kanske skriva något om det faller sig lämpligt och kan passa. Sen ser jag det som intressant även som att man alltid kan se något ur annan vinkel eller lära sig något också för all del.

Samt att som TS skrev inledningsvis "Flertalet av bekanta som tidigare varit "anti" har anslutit sig för att man helt enkelt inte hänger med annars socialt och kunskapsmässigt." där vill man ju inte hamna.
 
GK100 GK100 skrev:
Ska bli intressant att se vad som döljer sig i denna grupp, ja förutsatt att hanpa öppnar dörren för mig. Får bli en övning för att förstå de spretande linjerna i tråden här. År det något som gör mig nyfiken är det att inte förstå ett skvatt av hur man ska tolka så skilda upplevelser av en person eller företeelse som gruppen dessutom av flera olika jag ser mycket av här på BH.

Lovar att inte förstöra stämningen mest kolla vad det rör sig om men givetvis kanske skriva något om det faller sig lämpligt och kan passa. Sen ser jag det som intressant även som att man alltid kan se något ur annan vinkel eller lära sig något också för all del.

Samt att som TS skrev inledningsvis "Flertalet av bekanta som tidigare varit "anti" har anslutit sig för att man helt enkelt inte hänger med annars socialt och kunskapsmässigt." där vill man ju inte hamna.
Jag tar in alla som varar vettigt på kontrollfrågorna, de är till för att stoppa spammare. Det finns "virus" som anmäler folk till grupper utan att de vet om det för att sen sprida reklam om iPhone, bensin m..m. Kontrollfrågorna gör att jag slipper dessa falska medlemmar och tillhörande spam.

Vad gäller det senare så gäller det inte min grupp i synnerhet utan FB i allmänhet. FB har även ändrat sig en hel del över tiden liksom att folk har anpassat sig till FB. När jag gick med i början var jag tveksam och funderade på att lämna. Men det har blivit bättre över tiden och man lär sig olika sätt att hantera det. Fördelen är att det kan vara enormt mycket aktivitet och snabba svar om man frågar något. Och det är lätt att skapa egna grupper för ett intresse eller bara för en viss grupp, förening, kompisgäng elle vad man nu vill.
 
tommib
Jag vet inte om du räknar in mig i gruppen "det gamla gardet". I så fall är det väldigt lustigt eftersom jag med all sannolikhet är yngre än du (baserat på din Fb-profil). Jag tolkar det åtminstone så att du räknar mig till en av Bos försvarare, vilket jag i så fall bär med stolthet.

Jag vet väl hur Facebook fungerar och det är en av mina kritiker mot att ha en sådan här grupp där. Filtreringen av inlägg är ogenomskinlig och du vet aldrig vem som ser vad. Flödet är designat för att snabbt förnyas vilket kortar tiden en fråga ligger synlig. Det är också nästan omöjligt att söka på gamla frågor. Allt detta har jag nämnt tidigare.

Självklart ligger ansvaret alltid på den som kopplar. Det finns inget annat sätt (även om en del elektriker tror något annat apropå behörighetssystemet). Problemet är att vissa människor inte är kapabla att fatta vettiga beslut. Impulsivitet är en riskfaktor. Fb uppmuntrar till den typen av impulsivitet medan BH stävjer det lite. Jag håller inte alls med dig om att unga idag är särskilt duktiga på källkritik. Många tar helt okritiskt in allt som sägs av någon som verkar vara en auktoritet. Inom mitt eget område är det gott om sk. alternativmedicinska teorier som folk flummar runt med. Jag misstänker också att jag pga mitt yrke träffar ett betydligt större tvärsnitt av befolkningen än vad du gör.

Att Bo skulle ha omöjligt höga krav är fullständigt befängt. Jag har inte sett något sådant här överhuvudtaget. Kraven som Bo och många andra här har är relevanta. Man slarvar inte med el. Punkt. Jag moraliserar inte över lagbrottet i att koppla själv, jag är personligen grovt kriminell i det avseendet. Däremot kan jag inte acceptera slarv. Det är inte alltid uppenbart för den ursprungliga frågeställaren varför en del kontrollfrågor ställs men jag har inte sett några irrelevanta frågor här*.

Att medlemmarna här på elforumet inte skulle dela med sig av kunskap är om möjligt ännu mer befängt. Här finns det gott om folk som aktivt delar med sig av kunskap med målsättningen säkrare elinstallationer. Det sammanfaller kanske inte alltid med "jag vill göra så här" vilket kanske kan ses som otrevligt av vissa. En av de största pedagogiska talangerna är just Bo som på ett utmärkt sätt förklarar det mesta. Vi är många här som aktivt kritiserar det nuvarande systemet och önskar att det skulle förändras i grunden. Det är något du skulle veta om du hade tittat igenom de många gamla trådarna på ämnet. Jag kan för mitt liv inte se hur man kan tro att de mest frekventa skribenterna på BH går ESVs ärenden. Jag själv kritiserar rådande system och ESV/SEF/EIO i nästan varje tråd jag får chansen. Man kanske avser att de vanliga skribenterna vill upprätthålla en säker elstandard, vilket absolut inte är samma sak.



* Ok, det finns en medlem som ibland ställer lite udda frågor på ett lite udda sätt men även där är det normalt välment och hjälpsamt.
 
  • Gilla
Pen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
jbr jbr skrev:
Jo men det var lite av min poäng, jag uttryckte mig nog aningen otydligt.

I alla typer av forum ligger ju ansvaret att säkerställa att information är korrekt på frågeställaren själv eller på den läsare som använder sig av informationen.

I de forum där en majoritet av medlemmarna faktiskt har ett intresse av ämnet och inte bara har ett problem att lösa tenderar kvaliteten på inlägg och diskussioner att vara hög.
Allt som oftast drivs glädjande nog också många individer av, som Bo tidigare skrev, sin "bisarra känsla för ansvar".
Detta medför att legitimiteten hos forumet ökar och att aktiviteten och deltagandet bibehålls.

Det var det ansvaret jag syftade på i mitt inlägg och en grupp på FB tror jag aldrig kommer att nå dit.
Dels på grund av algoritmerna som styr vad som presenteras i flödet och dels på grund av det stora antalet medlemmar.
Ja, jag hade ju inte än läst de inlägg som kom efter ditt som jag citerade, där klarnade ju tankarna och åsikterna mer.
 
  • Gilla
jbr
  • Laddar…
H hanpa skrev:
Bo må vara kunnig inom el men tycks leva i en annan verklighet, fast i paragrafrytteri och förakt för andras kunskaper som inte når upp till hans egna överdrivet höga krav. Det fungerade nog i den gamla typen av samhälle men i det moderna informationssamhället gäller andra sociala normer och ett annat sätt att se på kunskap.
Det är ju faktiskt inte Bos krav...det är ju rådande bestämmelser som ställer dessa krav.


H hanpa skrev:
Det fungerade nog i den gamla typen av samhälle men i det moderna informationssamhället gäller andra sociala normer och ett annat sätt att se på kunskap.
Pratar vi om "alternative facts" här eller finns det en idé om att skapa nya, bekväma tolkningar av regelverk baserat på consensus-beslut?


Jag kan givetvis inte tala för Bo men jag kan tänka mig att han är av åsikten att det som presenteras som fakta och de råd och anvisningar som ges ska vara helt korrekta.
Vad sedan den enskilda hemmapularen väljer att göra tror jag Bo är mindre intresserad av.


Personligen resonerar jag likadant, dock som brukare av råd.
Jag har gjort det mesta vad gäller elen i mitt hus och jag vill veta så precist och korrekt som möjligt vad man ska och bör göra för att följa bestämmelser och praxis.
Trots det har jag självklart ibland tagit vissa genvägar och gjort ett och annat avsteg. Vissa av dessa ägnar jag inte en tanke medan några däremot ligger där och gnager vilket förhoppningsvis kommer resultera i att jag snyggar till dem.
Besluten att småfubba ibland tar jag självklart ansvar för men jag vill ta mig tusan veta att hur det egentligen ska göras så att beslutet att fubba är just mitt beslut.

Att försvara ett system som är bäddat för att sprida felaktigheter är i mitt tycke helt vansinnigt även om systemet även samtidigt kan ge bra och korrekta svar.
Felaktigheterna finns där ändå.




För övrigt...
...vad gäller gamla garden, uvar, yngre förmågor och andra klyschor och plattityder så är det bara BS.
Lika lite som du har grepp om de som skriver i din FB-grupp har du grepp om vilka som skriver här.


 
Redigerat:
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Att försvara ett system som är bäddat för att sprida felaktigheter är i mitt tycke helt vansinnigt även om systemet även samtidigt kan ge bra och korrekta svar.
Felaktigheterna finns där ändå.

Jag försvarar inte ett system som är bäddat för att sprida felaktigheter för det är inte så det fungerar. FB är ett flyktigt forum, vilket innebär att om någon ställer en fråga så kommer svar och följdsvar, flera parallellt. I en aktiv grupp med nästan 4000 medlemmar så kan det komma felaktiga svar men de rättas fort. Folk vet om att det är så och det är inte troligt att någon tar första bästa svar för att gå till eldosan och fixa. Enligt de diskussioner jag har sett, dvs nästan alla, kommer rättningar väldigt fort. Flertalet felaktigheter är heller inte sådant som har en stor praktisk eller farlig påverkan utan det reds ut utan att någon gör tokigheter, alternativt inte gäller en fråga som är aktuell för någon att koppla efter.

I några fall har folk skrivit märkliga frågor och reagerat märkligt på svaren, som att de inte förstår. De personerna verkar vara "bortom räddning" så de brukar få upprepade råd om att kontakta elektriker för att man inte vet vad man håller på med. Men normalfallet är att man får bra svar, inte sällan olika då även behöriga verkar ha olika uppfattningar i sak i vissa fall. Dock har det oftast inte någon direkt säkerhetspåverkan om man gör si och så utan det handlar mer om praxis och rekommendationer. Det finns trots allt en del utrymme för olika lösningar som det tvistas en del om. Oron för "fel svar" är rejält överdriven skulle jag säga efter att ha följt de flesta trådar sedan gruppen startades. Direkta "fel svar" som skulle kunna leda till något farligt är ovanligt och man brukar vara snabb med att kommentera sådant.

Jag förstår oron men delar inte vissas bedömning om hur farligt forumet skulle vara. Man kan vända på det. En liten risk att någon skulle blixtsnabbt agera på ett tokigt svar och koppla på ett farligt sätt skulle då kunna vägas mot att många då kanske på samma blixtsnabba sätt tolkar korrekta svar och avstyr en annars farlig koppling de kunde ha gjort om de inte hade frågat. Det här är svårt att bedöma sakligt då vi inte har facit på vad folk ev. kopplat själva. Vi gör olika bedömningar men min bedömning är att nettot är positivt, man avstyr mer farligheter än vad man skapar. Frågorna är också rätt breda, allt från "vilken LED-spot ska jag välja" till "får jag koppla in solpaneler i huset själv" etc. De riktigt farliga situationerna är när chanskopplare frågar och visar bilder på saker som man anar är något farligt de själva ställt till med. Men då kan gruppen faktiskt bidra till att personen förstår allvaret och det har hänt några gånger att just detta har skett och en elektriker har tillkallats för att rätta till. Kanske hade personen chanskopplat ytterligare om man inte hittat in till gruppen. Svårt att säga men jag kan i alla fall säga att några sådana riktigt farliga situationer har gruppen avstyrt och rett ut efter att elektriker kontaktats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.