360 läst · 13 svar
360 läst
13 svar
Grundfärg till MDF - vatten eller alkydoljebaserad?
Spontant tänker jag att oljebaserad är bättre för att minimera fiberresning, eller är jag fel ute? Det är till en möbel som jag ska rolla med pensel som jag vill få riktigt fin yta på.
Sen gällande täckfärg, det finns väl i princip bara vattenbaserad täckfärg idag?
Sen gällande täckfärg, det finns väl i princip bara vattenbaserad täckfärg idag?
Vattenbaserad färg existerar inte.
Alkydoljefärger är i allmänhet vattenburna om det var det du syftade på.
Alkydoljefärger är i allmänhet vattenburna om det var det du syftade på.
Jag har uppfattningen att även dagens alkydoljefärg är uppblandad med vatten. För att minska inverkan av fiberresning skulle jag rekommendera att slipa mellan grund och täckfärg.
När jag lackade mina köksluckor använde jag Beckers Mood. Jag hade svårt att få en yta jag var nöjd med när jag använde roller. Så jag gick över till lackpensel.
När jag lackade mina köksluckor använde jag Beckers Mood. Jag hade svårt att få en yta jag var nöjd med när jag använde roller. Så jag gick över till lackpensel.
Ok tack, ja precis. Det jag menar var lösningsmedlet. Förr så luktade ju snickerifärger mkt mer (kanske inte helt hälsosamt), och upplever jag, höll också betydligt bättre?D Daniel 109 skrev:
Lösningsmedlet är aldrig alkydolja.
Medlem
· Västernorrland
· 11 267 inlägg
oavsett färg så tror jag det blir svårt att få ett bra resultat utan att mellanslipa iallafall. Man lär nog grunda och låta torka och sen slipa det slätt och sen täckmåla.
Jag tycker att ytor inomhus målade med lackfärg brukar hålla ganska länge. Det är inte för att färgen flagnar som man gör om utan för att ytan är sliten eller man vill göra om av andra orsaker. Alkydoljefärg som inte är vattenbaserad tror jag inte att du hittar längre. Och jag saknar den verkligen inte när jag målar. Den var trevlig att stryka ut, men man fick andas in så mycket lacknafta.maskeradeproggaren skrev:
Det finns ju byggnadsvårdsbutiker som säljer gammaldags linoljefärg också.
En alkyloljefärg är aldrig vattenbaserad. Ingen färg är vattenbaserad.
En genomgående trend i den här tråden och många andra är att du kommer med meningslösa besserwisserkommentarer utan att ens försöka besvara frågan. Jag vet inte vad du vinner på det. Men det är i alla fall ingen annan som vinner något på det. Du är bara jobbig.D Daniel 109 skrev:
Blir det inte istället penseldrag om man kör med pensel? Jag vill liksom inte ha "allmogestylen"A Avemo skrev:Jag har uppfattningen att även dagens alkydoljefärg är uppblandad med vatten. För att minska inverkan av fiberresning skulle jag rekommendera att slipa mellan grund och täckfärg.
Ja slipa mellan lager är jag med på. Och jag har mättat kanterna innan med vattenutblandad trälim.
Men grundfrågan då, vilken grundfärg är "bäst", eller är det struntsamma?
Helt utan penseldrag är svårt. Men jag föredrar penseldrag framför apelsinskalsytan som blir av roller. För en perfekt slät yta är det nog bara sprutmålning som gäller. Här finns några bilder på mina luckor.maskeradeproggaren skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-bygger-jag-koek-av-egensagat-virke.511941/post-5630863
Jag har inte märkt att det spelar roll. Det går att få bra resultat genom att måla direkt med lackfärgen utan grundmålning också. Men det är inte så stor poäng eftersom lackfärgen är dyrare än grundfärgen och det behövs lika många strykningar totalt.maskeradeproggaren skrev:
Kollade din tråd. Menar du att du använde pensel för skåpsluckorna? Ingen moddlare?A Avemo skrev:Helt utan penseldrag är svårt. Men jag föredrar penseldrag framför apelsinskalsytan som blir av roller. För en perfekt slät yta är det nog bara sprutmålning som gäller. Här finns några bilder på mina luckor.
[länk]
Jag har inte märkt att det spelar roll. Det går att få bra resultat genom att måla direkt med lackfärgen utan grundmålning också. Men det är inte så stor poäng eftersom lackfärgen är dyrare än grundfärgen och det behövs lika många strykningar totalt.
Bäst är att köra grundfärgen två gånger? Dvs en gång, slipa lätt en gång till, sedan på med täckfärg?
Räcker 180 eller bör jag sikta på ännu finare slippapper?
Produkter som diskuteras: "moddlare"

Penselpaket med moddlare & anstrykare
Paket med tre anstrykare/moddlare
500 kr inkl moms
Läs mer
Det var många luckor, så jag hann prova ett par varianter. Bara roller blev apelsinskal. Då provade jag att lägga på färgen med roller och stryka ut med en moddlare. Men jag såg ingen fördel med det framför att både lägga på och stryka ut med lackpensel. Jag tyckte att det blev ungefär samma resultat. Prova vad som fungerar för dig.maskeradeproggaren skrev:
Jag lade ett lager grundfärg och två lager täckfärg. Jag minns inte nu om jag slipade med 180 eller 240. Jag använde excenterslip.maskeradeproggaren skrev:
Jag kan rekommendera en grundfärg som är schellackbaserad och lösningsmedlet är etanol (https://www.rustoleum.com/product-c...shellac-base-primer/b-i-n-shellac-base-primer).
Jag har använt den på lite olika ytor, bland annat MDF, och den torkar snabbt, ger en bra grund för nästa färgskikt och funkar även som kvistlack. Tycker inte att den ger lika mycket fiberresning som andra grundfärger kan göra och kan penslas och rollas.
Den flyter ut rimligt men lite mellanslipning är inte fel och sen en lackfärg på det som läggs på med roller och moddlas eller så kan du använda en målardyna. De brukar kunna ge en bra, slät yta.
Jag har använt den på lite olika ytor, bland annat MDF, och den torkar snabbt, ger en bra grund för nästa färgskikt och funkar även som kvistlack. Tycker inte att den ger lika mycket fiberresning som andra grundfärger kan göra och kan penslas och rollas.
Den flyter ut rimligt men lite mellanslipning är inte fel och sen en lackfärg på det som läggs på med roller och moddlas eller så kan du använda en målardyna. De brukar kunna ge en bra, slät yta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Epoxygrundfärg till smidesstaket?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Hur många strykningar grundfärg på MDF?
Färg, Måla & Tapetsera -
Grundfärg på mdf som är spacklad?
Färg, Måla & Tapetsera -
Grundfärg till bredspacklade gamla tapeter
Färg, Måla & Tapetsera -