23 260 läst · 49 svar
23k läst
49 svar
Grannj...l........
Du har ett enklare regelverk för skogs och jordbruksfastigheter.F fribygg skrev:
Vad jag förstår är TS fastighet inte en skogs/jordbruksfastiget.
Självklart kan man vara lite obstinat och göra som man själv vill, men TS bad om goda råd och han borde därför få bra rådgivning.
Menar du att det fodras bygglov för byggande av litet pumphus på fritids fastighet utom detaljplan och utanför samlad bebyggelse?B Bernt Ö97 skrev:
En tanke…Tänk om man kunde ha någon sorts mackapär på sig vart man än går. Och den mackapären skulle kunna ta foton. Och sen vore det ju än häftigare om man på något sätt kunde få dem fotona från mackapären till det här forumet.
Vad det skulle underlätta och berika alla dem här trådarna. Bara en tanke…
Det är olika regelverk för en "byggnad" som du kan vistas i och ett enkelt väderskydd tex litet pumphus, hundkoja eller annat klimatskydd som du inte kan vistas i, oavsett detaljplan eller inte.F fribygg skrev:
TS fråga gällde att bygga om ett befintligt förråd som betraktas som "byggnad"
Javisst, men inte är pumphuset bygglovspliktigt om det är utom detaljplan och samlad bebyggelse.B Bernt Ö97 skrev:
TS ursprungsfråga gällde att, mot grannens vilja, bygga om en befintlig byggnad som då skulle bli något högre än tidigare.F fribygg skrev:
Svaret var att det fins goda möjligheter att få bygglov oavsett grannens synpunkter.
Ja du, det är som vanligt inte helt enkelt att hitta ett klart svar i våra lagar och regler. Å ena sidan handlar det om sammanhållen bebyggelse enligt följande definition i PBL:F fribygg skrev:
En bebyggelse är en "sammanhållen bebyggelse" om samtliga nedanstående kriterier är uppfyllda:
- Bebyggelsen ska bestå av minst 3 byggnader
- Byggnaderna ska vara placerade på minst 2 tomter
- Tomterna ska gränsa till varandra eller skiljas åt endast av en väg, gata eller parkmark
Å andra sidan krävs ändå inte "bygglov för vissa åtgärder" enligt följande definition i samma PBL:
En bebyggelse är "sammanhållen bebyggelse där bygglov behövs med hänsyn till omfattningen av byggnadsverk i bebyggelsen" om båda nedanstående kriterier är uppfyllda:
- en bebyggelsegrupp som består av minst 10-20 hus
- de bebyggda tomterna gränsar till varandra eller åtskiljs endast av väg, parkmark och dylikt.
Då vår klunga hus består av 5 olika fastigheter som gränsar till varandra drar jag slutsatsen att ja, det är sammanhållen bebyggelse men nej, "vissa åtgärder" behöver ej bygglov. Jag hoppas då att min åtgärd är en sådan.
Fy fasen vilken idé! Den kan du säkert tjäna pengar på!!!A Annelundarn skrev:En tanke…Tänk om man kunde ha någon sorts mackapär på sig vart man än går. Och den mackapären skulle kunna ta foton. Och sen vore det ju än häftigare om man på något sätt kunde få dem fotona från mackapären till det här forumet.
Men jo, jag borde ha tagit bilder, jag kommer ta bilder, och jag kommer lägga in några sådana här.
Ska upp till stugan i morgon och kan ta bilder då. Ska förhoppningsvis få klart förrådet, för på fredag kommer pumpen och hydroforen att installeras.
Det är ju just det som är frågan. Och det det hänger på är huruvida utrymmet är konstruerat så att människor kan uppehålla sig i det. Vilket jag ju kommer hävda att det inte är. Men, det är öppet för tolkning som så mycket annat i lagen.F fribygg skrev:
Jag skulle vilja påstå att den viktiga frågan är om ombyggnaden kräver bygglov. Vilket jag inte tror att den gör. För det tidigare förrådet hade du ju grannens medgivande.T ToRy skrev:
Förhoppningsvis löser det sig. Jag kommer bemöta grannens argument så sakligt jag kan, och förklara att det redan funnits ett förråd i tio år som grannen godkänt och aldrig klagat på, och att det nya förrådet förvisso är marginellt större men på intet sätt är konstruerat för att uppehålla sig, bla bla bla...
Kass. Jag är helt kass... Har ännu inte kommit ihåg att ta några bilder... sorry.
Men, jag har nyheter! Kommunen har efter nästan fyra månader äntligen beslutat sig för att agera i ärendet. Tyvärr blev det (inte helt oväntat) inte ett resolut:; "Äh, skit i grannen, fortsätt bygg!" utan ett platsbesök för att mäta mitt förråd. Så nu på tisdag kommer de och mäter. Jag kommer naturligtvis att vara där och jag räknar med att grannen kommer dyka upp.
Förrådet är i stort sätt färdigbyggt, förutom att jag fortfarande har en presenning på taket. Vill inte spika läkt och lägga papp och så vidare förrän jag vet att jag inte behöver ändra något.
Rapport kommer! (Och kanske en bild eller två...)
Men, jag har nyheter! Kommunen har efter nästan fyra månader äntligen beslutat sig för att agera i ärendet. Tyvärr blev det (inte helt oväntat) inte ett resolut:; "Äh, skit i grannen, fortsätt bygg!" utan ett platsbesök för att mäta mitt förråd. Så nu på tisdag kommer de och mäter. Jag kommer naturligtvis att vara där och jag räknar med att grannen kommer dyka upp.
Förrådet är i stort sätt färdigbyggt, förutom att jag fortfarande har en presenning på taket. Vill inte spika läkt och lägga papp och så vidare förrän jag vet att jag inte behöver ändra något.
Rapport kommer! (Och kanske en bild eller två...)