T ToRy skrev:
Jag kan ju också förtydliga med att jag hade gladeligen nöjt mig med den där hundkojan om det hade räckt. Men jag hamnar i ett litet moment 22 då jag kan inte ställa en liten låda vid hålet för att få plats med hydropressen, för att senare inse att jag behöver ett större utrymme för att få plats med filter och då behöva ställa prylarna på en annan plats och dra om alla slangar och kablar. Eller kan och kan, det är ju bara en fråga om pengar, tid och slit såklart, men det är förbaskat opraktiskt. Så lösningen blev som den blev. Det är enklare att minska på utrymmet på samma plats om det inte behövs, än att göra det större eller flytta grejerna.

Så, har precis pratat med en bygglovshandläggare på kommunen. Självklart kan de inte lämna klara besked utan att ha varit och tittat och utrett och frågat och så vidare... Men det jag ändå fick reda på är att det inte är solklart vad som är en byggnad, det är inte bara takhöjden som bestämmer huruvida det, utan även exempelvis hur lätt man kommer in i utrymmet.
Så min plan nu är att utrymmet inte får någon dörr utan en lucka man får lyfta bort, jag behåller dimensionerna som de är just nu, och avvaktar kontakt från kommunen efter att grannen skickat in sin anmälan om svartbygge.
Om anmälan utmynnar i att jag uppfört en byggnad kommer jag få riva eller betala vite. Sen söker jag bygglov istället. Men det är en annan historia.

Tack för all input, fortsättning lär följa, i sinom tid...
Har du ett fungerande avlopp ute vid "pumphuset"? Det är ju ett måste om du ska ha nått filter där.
 
Den dagen den sorgen.... ;)

Om det skulle behövas är det inget större problem att lösa. (y)
 
Alla filter behöver väl vatten för att rengöras, och då behöver du nog ett riktigt avlopp.
Ps
Jag ändrar till dom flesta filter.
 
Är området detaljplanerat eller varför skulle du behöva bygglov?
 
Ej detaljplanerat, men nära tomtgräns.
 
E elmont skrev:
Alla filter behöver väl vatten för att rengöras, och då behöver du nog ett riktigt avlopp.
Ps
Jag ändrar till dom flesta filter.
Jag har fått höra från en annan granne att det finns filter som inte kör backspolning och därmed inte heller behöver avlopp. Men jag har inte kollat upp det ordentligt utan avvaktar tills jag vet vad jag behöver för filter. Då tar jag i den fråga och löser filter och eventuellt avlopp då. Just nu vet jag inte ens om jag kommer kunna ha kvar prylarna där jag tänkt så det känns onödigt att ordna med avlopp jag inte vet om jag kommer behöva.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
K Knight skrev:
Man får ju knappt placera ved närmare än 4.5m mot tomtgräns utan grannens medgivande.
Jo, det får man.
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
Eftersom du redan har tillstånd av grannen för förrådet (trots att det visade sig att det inte behövdes) så är det okej att bygga om det också. Att det blir en aning högre i kanten längst från grannen påverkar inte detta, så länge man inte går över högsta tillåtna nockhöjden för friggebodar. Så du kan vara väääldigt lugn :giggle:
 
  • Gilla
ToRy och 2 till
  • Laddar…
I Gsssson skrev:
Om det inte accepteras att det blir högre, vad sägs om att ta fram spaden och gå neråt?
Har du inte skriftligt godkännande så kan grannen när som helst ringa till kommunen och undra var ditt bygglov är. Alltid skriftligt oavsett om det är en granne.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Eftersom du redan har tillstånd av grannen för förrådet (trots att det visade sig att det inte behövdes) så är det okej att bygga om det också. Att det blir en aning högre i kanten längst från grannen påverkar inte detta, så länge man inte går över högsta tillåtna nockhöjden för friggebodar. Så du kan vara väääldigt lugn :giggle:
Tack! Jag hade dock blivit väldigt mycket lugnare om man dessutom hade kunnat visa att allt det här står i en lagtext. Som det är nu verkar det ju vara snarare frånvaron av text som gör att man kan tolka det som att vad jag vill göra är tillåtet och att jag inte behöver bygglov/medgivande. Men men, Nu har jag bara att avvakta kontakt från kommunen så får saken ha sin gång. ;)
 
O Ola Jonsson skrev:
Har du inte skriftligt godkännande så kan grannen när som helst ringa till kommunen och undra var ditt bygglov är. Alltid skriftligt oavsett om det är en granne.
Absolut är det alltid bättre med skriftligt. Å andra sidan blir det nog väldigt svårt för grannen att motivera varför han klagar nu när han inte klagat tidigare, det har ju ändå stått ett förråd där i tio år.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Egentligen kanske jag skulle lägga det här inlägget i GGGGAAAHHH...-tråden för till stor del vill jag bara skriva av mig lite frustration, men då jag faktiskt skulle behöva lite råd startar jag en egen.

Jag har hamnat i en något prekär situation. Jag har nyss fått en brunn borrad vid min sommarstuga (finns en tråd om förspelet till borrningen och ja, det här handlar om samma granne) och behöver bygga ett förråd för hydropress och eventuella filter.

Då jag inte har någon plats i själva huset bestämde jag mig för att bygga om ett befintligt enkelt vedförråd och isolera den del som ska härbärgera utrustningen. Vedförrådet ligger nära tomtgräns till grannen och jag fick när det byggdes muntligt okej att bygga förrådet av grannen. Jag har också pratat med grannen om att jag skulle bygga om vedförrådet så det har han varit medveten om en tid. (Jo, jag har faktiskt lyckats hålla en vettig kontakt med grannen, trots förspelet...)

Det han inte varit medveten om - och ej heller jag förrän jag började bygga om förrådet - är att det ombyggda förrådet behöver bli ett par decimeter högre än innan, för att få plats med det som behövs.

Nu kommer grannen och tycker att det blir för stort, framförallt för högt. Jag inser ju såklart att jag borde ha pratat med grannen när jag insåg att det nya förrådet skulle bli något större, men då det står så pass nära min huvudbyggnad att det nya förrådet inte kommer skymma någon utsikt (varken innan eller efter ombyggnationen), eller hamna närmare tomtgränsen än tidigare, eller visa någon högre vägg åt grannens håll, så kunde jag inte tänka mig att det skulle vara något problem. Då hade jag inte räknat med grannens småaktighet...

Det enda som egentligen förändras för grannen är att grannens vy av ett svart plåttak istället blir ett något brantare svart tjärpapptak framför min husvägg. (Självklart kan jag lägga plåt istället, om det skulle förändra någonting.)
Så här står jag nu, med ett knappt halvfärdigt förråd, all ved och lite andra prylar utspritt på tomten och halvtaffligt väderskyddat, och vet inte vad jag ska göra.

Jag försökte få info från bygglovshanläggare på kommunen, men de har telefontid måndag och onsdag. Skickade ett mejl med typ samma text som ovan och en anmälan om att jag vill ha telefonfeedback. Tänkte ändå ringa själv på måndag.

Beaktat ovan info, finns det skuggan av en chans att jag kan få bygglov för förrådet? Grannen lär ju sätta sig emot, men med tanke på att jag inte har någon annan praktisk plats att ha grejerna, och att förrådet inte skymmer någon som helst utsikt, är det troligt att jag får bygglov? Finns det någon enklare (läs snabbare och billigare) väg än bygglov? Det känns sådär kul att behöva punga ut med ett gäng tusenlappar för att få en tre decimeter högre takkant på ett snyggare förråd än innan, och dessutom med den försening som en bygglovsprocess kommer innebära...

Ulricehamns kommun, icke detaljplanerat område.


Svar till: trött som fan...
Du har goda möjligheter att få bygglov trots att din granne motsätter sig. Om grannen ska få gehör att motsatta sig bygglov ska han ha goda skäl. Något högre högre höjd än nuvarande befintliga förråd är sannolikt inte "goda skäl"
Din granne har ingen beslutsrätt, grannen har enbart möjlighet att lämna synpunkter som byggnadsnämnden avgör om de beaktar.
Rådgör med byggnadsinspektören.
Låter som en enkel fråga som bygglovsinspektören torde kunna ta snabbt beslut om på delegation.

Redigerat :
Givetvis kan du chansa och slutföra din ombyggnad genast och eventuellt riskera ett föreläggande om ändring.
Lycka till.
 
Redigerat:
  • Gilla
MickeRavioli och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Ej detaljplanerat, men nära tomtgräns.
Sammanhållen bebyggelse? eller varför skulle bygglov krävas för en liten ekonomibyggnad
 
F fribygg skrev:
Sammanhållen bebyggelse? eller varför skulle bygglov krävas för en liten ekonomibyggnad
Bygglov kan verka byråkratiskt för en enkel byggnad utanför detaljplanerat område eller sammanhållen bebyggelse och beviljas i de flesta fall om byggnaden är anpassad till byggkulturen i övrigt.
Bygglovet i sig är ett kvalitetsdokument i fastigheten för framtida utbyggnader, försäljning mm, kan vara väl värt pengarna.
 
B Bernt Ö97 skrev:
Bygglov kan verka byråkratiskt för en enkel byggnad utanför detaljplanerat område eller sammanhållen bebyggelse och beviljas i de flesta fall om byggnaden är anpassad till byggkulturen i övrigt.
Bygglovet i sig är ett kvalitetsdokument i fastigheten för framtida utbyggnader, försäljning mm, kan vara väl värt pengarna.
Möjligt, men om det inte fodras bygglov för att bygga en liten ekonomibyggnad /pumphus finns det inte stor anledning att göda den kommunala byråkratin med en onödig bygglovsansökan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.