GoC GoC skrev:
Då har du läst dåligt i tråden.
Det är en ”frivillig” avstyckning/delning av fastigheten
De är ju uppenbart inte överens iaf, även om de är överens om att avveckla delägandet. "Grannfejd" i rubriken avslöjar ju en del.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
De är ju uppenbart inte överens iaf, även om de är överens om att avveckla delägandet. "Grannfejd" i rubriken avslöjar ju en del.
Det är ingen klyvning någon part bett om, dom har gemensamt bett om att stycka av/isär fastigheten i tre nya fastigheter. Du kanske inte läste sista delen av rubriken ”uppstyckning”. För det har dom inte bett om. Och jag har läst ALLA inlägg i denna tråd och följt den från första inlägg. Och två är överens, om att vilja ha mest möjligt verkar det, men inte TS och moderen.
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det är ingen klyvning någon part bett om, dom har gemensamt bett om att stycka av/isär fastigheten i tre nya fastigheter.
Eh, vad menar du att skillnaden skulle vara mellan att tre delägare klyver en fastighet och tar varsin del och att fastigheten styckas i tre delar, varav de tar varsin del?

Lagtekniskt eller praktiskt, ta vilket perspektiv du vill.
 
GoC GoC skrev:
Det är ingen klyvning någon part bett om, dom har gemensamt bett om att stycka av/isär fastigheten i tre nya fastigheter. Du kanske inte läste sista delen av rubriken ”uppstyckning”. För det har dom inte bett om. Och jag har läst ALLA inlägg i denna tråd och följt den från första inlägg. Och två är överens, om att vilja ha mest möjligt verkar det, men inte TS och moderen.
Jag förväntar mig inte att lekmän använder rätt termer. Uppstyckning kan lika gärna vara en klyvning, framförallt i och med att den andra åtgärden som skulle kunna avses heter avstyckning. Syftet med förrättningen är väl att samägandet ska avvecklas? Då är det generellt åtgärden klyvning som är lämpligast. Vad kommentaren avsåg var att oavsett åtgärd så är det dyrt att vara oense i förrättningar. Och de är uppenbart inte ense.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Jag förväntar mig inte att lekmän använder rätt termer. Uppstyckning kan lika gärna vara en klyvning, framförallt i och med att den andra åtgärden som skulle kunna avses heter avstyckning. Syftet med förrättningen är väl att samägandet ska avvecklas? Då är det generellt åtgärden klyvning som är lämpligast. Vad kommentaren avsåg var att oavsett åtgärd så är det dyrt att vara oense i förrättningar. Och de är uppenbart inte ense.
Just i detta fall antar jag att "avstyckning" är rätt term?

Meningen är ju att göra två nya tomter av den nuvarande stora (dock ändå 3 separata fastigheter)

Nej ense är vi rakt inte.. eftersom vi inte anser att det på god grund kan tyckas rimligt att vår part får dels minst tomt men även minst bredd ned mot vattnet/stranden
 
N najks skrev:
Just i detta fall antar jag att "avstyckning" är rätt term?

Meningen är ju att göra två nya tomter av den nuvarande stora (dock ändå 3 separata fastigheter)

Nej ense är vi rakt inte.. eftersom vi inte anser att det på god grund kan tyckas rimligt att vår part får dels minst tomt men även minst bredd ned mot vattnet/stranden
Nej, en klyvning ger tre nya fastigheter med var sin ägare. Jag orkar inte gå tillbaks men om jag minns förrättningskartan rätt så var det tre nya fastighetsbeteckningar och det gamla överstruket. Det är en klyvning, en åtgärd avsedd att avveckla samägandeskapet.
 
  • Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Nej, en klyvning ger tre nya fastigheter med var sin ägare. Jag orkar inte gå tillbaks men om jag minns förrättningskartan rätt så var det tre nya fastighetsbeteckningar och det gamla överstruket. Det är en klyvning, en åtgärd avsedd att avveckla samägandeskapet.
Så är det nog, men det finns frivilligt och i samförstånd att be om det samma. Eller att endera ägare kräver att en klyvning sker. I TS fall har man gemensamt bett om att stycka isär fastigheten. Dvs inte samägandelagens kraftiga verktyg, som du så riktigt påpekar kan bli kostsamt. Undrar om det egentligen skiljer något i förfarande, fastighetsägarna får oavsett gemensamt dela på kostnaden, så gäller väl att snabbt komma till en godtagbar lösning.
Och oavsett vad det heter så tror jag du har helt rätt, men som TS skrivit så är det ingen som ”krävt klyvning” utan det är i samförstånd att avveckla samägandet.
 
N najks skrev:
Däremot har vi inget problem med gränsen mot vänster, dvs den korta tarmen uppåt..
främst då det går en dalgång där och vi kommer ändå inte kunna få någon användning för den biten, det blir liksom ett ägande utan mening
Och där har du en stor del av förklaringen till varför LM frågar er om exakt likvärdig storlek spelar någon roll.
I och med att den dalgången innebär att marken rent praktiskt bara fyller funktion för fastighet 2 så är den delen "inte värd" lika mycket som valfri annan kvadratmeter på kartan.
 
GoC GoC skrev:
Så är det nog, men det finns frivilligt och i samförstånd att be om det samma. Eller att endera ägare kräver att en klyvning sker. I TS fall har man gemensamt bett om att stycka isär fastigheten. Dvs inte samägandelagens kraftiga verktyg, som du så riktigt påpekar kan bli kostsamt. Undrar om det egentligen skiljer något i förfarande, fastighetsägarna får oavsett gemensamt dela på kostnaden, så gäller väl att snabbt komma till en godtagbar lösning.
Och oavsett vad det heter så tror jag du har helt rätt, men som TS skrivit så är det ingen som ”krävt klyvning” utan det är i samförstånd att avveckla samägandet.

De har bett om en klyvning. En lott till var ägare, det är dispositiva regler så det går att göra även om man är överens. Eller delvis överens. Avstyckning och klyvning är inte samma sak. Avstyckning sker i samma ägares hand eller enligt köp. Klyvning bryter ut ägares andel. Alla åtgärder där sakägare inte är överens är dyra.
 
  • Gilla
saltis99 och 3 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Och där har du en stor del av förklaringen till varför LM frågar er om exakt likvärdig storlek spelar någon roll.
I och med att den dalgången innebär att marken rent praktiskt bara fyller funktion för fastighet 2 så är den delen "inte värd" lika mycket som valfri annan kvadratmeter på kartan.
Det är dock inte bara det med "dalgången" som spelar in..

gissar på att den totalt har en bredd på ca 5m (dvs med kanter och allt)

den går nästan hela vägen från bakre delen av nuvarande mark - hela vägen ned mot vattnet,
jag har inte mätt exakt längd men det måste bli några hundra kvadratmeter som den upptar?

dvs.. vi får ca 1000 m2 mindre mark + att vi får avsätta flera hundra kvadrat mark som inte går att nyttja i en dalgång!

rimligt?
 
Har nu räknat lite och ca 11m vill vi att gränsen flyttas från "vinkeln" och sedan nedåt vattnet

har röd-markerat vad vi anser är en mer rimlig delning

vad tycker ni?

vi skulle fortfarande inte få lika stor tomt - men större än vad vi skulle få i dagsläget,
och något mer brukbar också

Fastighetskarta med röd markering för föreslagen tomtgräns nära vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
N najks skrev:
Har nu räknat lite och ca 11m vill vi att gränsen flyttas från "vinkeln" och sedan nedåt vattnet

har röd-markerat vad vi anser är en mer rimlig delning

vad tycker ni?

vi skulle fortfarande inte få lika stor tomt - men större än vad vi skulle få i dagsläget,
och något mer brukbar också

[bild]
Räknade lite ovan och har för mig att ni ska få lite mark av både 2 och 3. Stämmer de ytorna med vad du nu ritat är det väl ok men tycker det ser ut som att 2 kommer billigt undan och 3 får lite för mkt bortklippt.

Möjligen skulle den vinklas något mot er och gränsen mellan 1 och 2 rätas ut. Jag hade åtminstone föredragit raka linjer istället för en massa vinklar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Räknade lite ovan och har för mig att ni ska få lite mark av både 2 och 3. Stämmer de ytorna med vad du nu ritat är det väl ok men tycker det ser ut som att 2 kommer billigt undan och 3 får lite för mkt bortklippt.

Möjligen skulle den vinklas något mot er och gränsen mellan 1 och 2 rätas ut. Jag hade åtminstone föredragit raka linjer istället för en massa vinklar.
problemet är det att dalgången mellan oss och nr2 är så pass bred nedåt

sedan har de byggnades vars baksida bara ligger ca 4-5m från dalgången

har bara kört ögonmått, mer för att man skall få en bild av hur pass liten vår mark mot vattnet egentligen är.. om de har ca 80m vardera - och vi har under 20m kan jag tycka att vi borde ha iaf +10m till
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
N najks skrev:
problemet är det att dalgången mellan oss och nr2 är så pass bred nedåt

sedan har de byggnades vars baksida bara ligger ca 4-5m från dalgången

har bara kört ögonmått, mer för att man skall få en bild av hur pass liten vår mark mot vattnet egentligen är.. om de har ca 80m vardera - och vi har under 20m kan jag tycka att vi borde ha iaf +10m till
sedan är det ju inte heller någon mening för oss att "äga" mark bortanför dalgången, det blir liksom ingen poäng i det då den marken helt är avskuren från resterande
 
saken är den att gränsen mellan oss (1) och 2an är dragen ganska exakt mitt i dalgången

känns som en fullt rimlig gräns eftersom ingen av oss har någon nytta av mark på "andra sidan" dalen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.