Anna_H Anna_H skrev:
Gissar att om man bara har is i magen efter avstyckningen, så kommer det att lugna sig med åren när den gamla generationen i sinom tid är borta.
precis min tanke.. jag vet att en part troligen kommer sälja inom 1-2år, de andra kanske 4-5år

eller ett generationsskifte minst, min övriga släkt finns det inga komplikationer med.. det är mest just nu pga att ev värden går förlorade etc
 
H
Ni klarar inte att erbjuda dom andra en summa och köpa ut dom och slippa allt bråk?

då kan ni stycka av om ni vill och som ni vill och sälja eller behålla till barn eller liknande
 
H Hallerudsbo skrev:
Ni klarar inte att erbjuda dom andra en summa och köpa ut dom och slippa allt bråk?

då kan ni stycka av om ni vill och som ni vill och sälja eller behålla till barn eller liknande
du menar att vi som fått mindre mark och mindre läge mot vattnet skall köpa ut de andra ?

för mig låter det som en besynnerlig lösning.. att betala dom för något som inte känns rättvist uppstyckat
 
H Hallerudsbo skrev:
Ni klarar inte att erbjuda dom andra en summa och köpa ut dom och slippa allt bråk?

då kan ni stycka av om ni vill och som ni vill och sälja eller behålla till barn eller liknande
eller menade du hela tomten totalt?

tveksamt, gissningsvis rör det sig om 4-5 miljoner - inget man bara hostar fram så att säga
 
N najks skrev:
eller menade du hela tomten totalt?

tveksamt, gissningsvis rör det sig om 4-5 miljoner - inget man bara hostar fram så att säga
Fast det skulle ju bara krävas ett kortsiktigt lån ifall du sedan styckar av och säljer minst två tomter, och då får du din (mammas) tomt precis som du vill utan bråk.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
Fast det skulle ju bara krävas ett kortsiktigt lån ifall du sedan styckar av och säljer minst två tomter, och då får du din (mammas) tomt precis som du vill utan bråk.
Jo men med en enkel inkomst samt nuvarande bolån är inte 4-5 miljoner något man blir erbjuden
 
Jag tycker ändå att det är en bra poäng som @MartinP666 har. Om någon av de andra avser att sälja direkt efter styckningen kan man ju i styckningsprocessen erbjuda pengar för att få mer yta. Varifrån släktingen får sina pengar är ju av underordnat intresse.

Vad jag tänker är att man först enas om vad som är en rättvis delning, men att du och din mamma sen köper till några kvadrat.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Det är VÄRDET på respektive kommande fastigheter som är viktigast vid uppdelningen. Att antalet kvm är exakt likadant för alla är underordnat.

I själva värdet ingår flera parametrar, inte bara yta. Utan också strandlinje (fast fastigheterna är inga äkta strandtomter eftersom de inte går ner till sjön), möjlighet till ny- och ombyggnationsmöjligheter, antalet byggnader och skicket på dessa, el och VA, möjlighet för tillfart, utsikt mm.

Sammantaget tycker jag att TS fokuserar lite på fel saker.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Det är VÄRDET på respektive kommande fastigheter som är viktigast vid uppdelningen. Att antalet kvm är exakt likadant för alla är underordnat.

I själva värdet ingår flera parametrar, inte bara yta. Utan också strandlinje (fast fastigheterna är inga äkta strandtomter eftersom de inte går ner till sjön), möjlighet till ny- och ombyggnationsmöjligheter, antalet byggnader och skicket på dessa, el och VA, möjlighet för tillfart, utsikt mm.

Sammantaget tycker jag att TS fokuserar lite på fel saker.
Tänker liknande. Även om TS är säker på att det inte ska säljas så kan det ju hända saker i framtiden som gör att man måste plocka ut de pengarna.

Speciellt som de båda andra uppenbart är fokuserade på att maximera sitt ekonomiska utfall blir det obalanserat när TS/modern närmast intar en idealistisk ståndpunkt där de i praktiken ger bort sina egna intressen. (I en släktdelning med bättre samförstånd mellan delägarna hade jag däremot kunnat se TS ståndpunkt som god.)
 
  • Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
N najks skrev:
eller menade du hela tomten totalt?

tveksamt, gissningsvis rör det sig om 4-5 miljoner - inget man bara hostar fram så att säga

Har ni gjort någon värdering av fastigheten som den ser ut idag? Hur har du kommit fram till summan 4-5 miljoner?
 
Nu är jag dålig på fastighetsrätt men skulle ett upplägg fungera där ni får hela fastigheten värderad av mäklare. Därefter skriver de andra två parterna över sina delar till er samtidigt som 2 skuldebrev upprättas på vardera 1/3 av värderingen, skuldebrev som förfaller vid ett visst datum, när ni rimligen kan ha styckat av två fastigheter och fått de sålt. Då kan du i lugn och ro skissa upp de andra två avstyckningarna och vill du ha lite bättre tomt betalar du automatiskt genom att du får lite sämre betalt när tomterna sedan säljs?
 
M MetteKson skrev:
Har ni gjort någon värdering av fastigheten som den ser ut idag? Hur har du kommit fram till summan 4-5 miljoner?
En liknande tomt såldes (samma yta) men med betydligt sämre läge..

färre hus (möjligen sämre skick) troligen ingen El dragen (solceller)

den gick för 1.6 för någon vecka sedan (budgivning)

det kommer ut ytterst få objekt på ön, de senaste 10 åren har det varit max 3-4st totalt (varav en och samma vid två tillfällen)
 
N najks skrev:
En liknande tomt såldes (samma yta) men med betydligt sämre läge..

färre hus (möjligen sämre skick) troligen ingen El dragen (solceller)

den gick för 1.6 för någon vecka sedan (budgivning)

det kommer ut ytterst få objekt på ön, de senaste 10 åren har det varit max 3-4st totalt (varav en och samma vid två tillfällen)
En liknande som en av de avstyckade eller den ostyckade?
 
H
N najks skrev:
eller menade du hela tomten totalt?

tveksamt, gissningsvis rör det sig om 4-5 miljoner - inget man bara hostar fram så att säga
mena att höra med dom andra vad dom vill ha för att slippa bråk.
Sen stycka av själv och sälja så får man den marken man vill ha utan bråk.
Alla nöjda.
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
En liknande som en av de avstyckade eller den ostyckade?
nej dvs en lika stor tomt (ytan) men med sämre läge

blåsigare läge, ingen strand, ingen el (vad jag vet) och lite sämre skick på byggnaderna i fråga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.